Hur rent behöver däcket vara innan man sprutar in vätska för tubeless?

mtb_rookie

Ny medlem
Hej! Jag är helt ny på det här och har köpt en begagnad mtb med däck som är tubeless. Nu har jag ändå fått punka på det ena däcket (har nog pyst över hela vintern) och jag har plockat bort däcket från fälgen för börja om och att spruta in ny vätska. Inne i däcket var allting torrt och det sitter som klister längs hela innersidan. Min fråga är nu hurnoga jag måste ta bort det gamla? Det var inte helt lätt att få bort, därav min fråga.
Tack.

Jag brukar bara torka av kanttråden så det inte sitter något där. Om du har en stor klump med stelnad gucka i däcket hade jag däremot försökt skopa ut den lite halvhjärtat.

Gör du rent för noga riskerar du att gamla tätade hål öppnas igen. Gör som jofa säger så blir det säkert bra.

Tack för snabba svar! Jag hade redan börjat ta bort allt torkat klägg på insidan innan jag ställde frågan här. Jag får hoppas att jag inte öppnat upp gamla hål nu då...

Jag har gjort rent däck helt på insidan utan problem men det tar så mycket tid så brukar även jag bara göra rent kanttråden och ev klumpar i däcket

mtb_rookie skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för snabba svar! Jag hade redan börjat ta
> bort allt torkat klägg på insidan innan jag
> ställde frågan här. Jag får hoppas att jag
> inte öppnat upp gamla hål nu då...

Inga problem. Den gamla vätskan lyckades ju täta hålen och då skall det inte vara något problem för den nya heller.

Är man viktkänslig så tar man bort all gammal gucka. Den gör ingen större nytta när man man häller i ny.

Jag fick inte däcket tätt. Det har "ploppat ut" mot fälgen som det ska, men luften stannar inte kvar. Är det smartast att börja om, eller att batra öppna lite grann och spruta in mer vätska?

Tillbaka
Topp