Hur sätta på bakhjul?

Flummapan

Ny medlem
Hur sätta på bakhjul?
Hej! har lite problem angående att sätta på bakhjulet på nya cykeln, antingen är jag bara dum i huvudet eller så är det faktist så att bakväxeln är någorlunda småknasig.
IMG_6038.JPG ht=389

Så såg det hela ut när jag fick hem cykeln, den gröna pilen visar vart enligt mig vore den naturligaste riktning att dra "dendär" åt, men dock finns ett stopp som tar emot när man försöker göra det, Bilden nedan visar vad som händer om man drar den åt andra hållet, då verkar kedjan trassla sig (lila pilen).
IMG_6048.JPG ht=389

Det här är det längsta man kan dra "dendär" åt det hållet jag anser att det ska vara åt
IMG_6041.JPG ht=389

Det jag inte sagt som gör att jag misstänker att det hela är lite knasigt är att "stoppet" ser lite överkört ut, typ som om att "dendär" åkt över stoppet till andra sidan, för att kedjan twistar sig om man drar den åt andra hållet, och "dendär" inte vill flexa tillbaka till något läge utan är helt "död".
Så, hur ska jag göra? hjulet vill inte på och kedjan är alldeles för spänd för att det ska vara möjligt i det läget den är i nu.

Tacksam för hjälp! hoppas det inte är en allt för dum fråga.

Hur sätta på bakhjul?
Byte fram- och bakhjul = 38 sekunder.

Edit: Bäst att tillägga att cykeln var rättvänd då, blir liksom lite lättare då.

/G

Senast redigerad av en moderator:
Hur sätta på bakhjul?
Slutade med att jag drog över spärrjäveln, nu ser allt normalt och fint ut som det borde, så , den hade väl helt enkelt fått sig en smäll i frakten. Hoppas att allt är rätt nu, men nu fick jag problemet med att bakhjulet inte verkar gå in i ramens "klykor"(där man sätter ner piggarna från navet i ramen vad de nu kallas) , mätte och kom fram till att grejerna på bakhulet, och ramens "klykor" diffade nån 0.01 mm i diameter på ena sidan(den med växelörat). Så, vad tror ni, vågar man på sig att fila litegrann? eller varför skulle annars inte det gå ner hela vägen ?, vilket jag antar att det borde då det verkar förjävligt svårt att få allt tillräckligt rakt så att skivbromsen är nöjd annars. Är en hel del nybörjare på området och då brorsan (cykelmekaniker) är borta så har jag ingen annan att vända mig till :).

Fan vad nya grejer ska trilskas, Tacksam för hjälp, Flummapan

Hur sätta på bakhjul?
Tror inte du ska börja med att fila någonstans alls.

Är bakgaffeln för smal eller är dropouten för trång? Sätter du i hjulet snett blir det alltid fel. Det finns bara ett rätt läge. Då går båda axelåndarna in i botten av dropoutsen.

Skivbromsen reglerar du med dess egen inställning (adaper eller skimsning) INTE med hur du sätter dit hjulet

Hur sätta på bakhjul?
Okey, det verkar vara dropoutsen som är lite får trånga, men extremt lite isåfall, ser ingen annan anledning att jag inte får ner axeländarna, har undersökt och kollat ett bra tag nu, men inte hittat något annat, hur löser man detta problem tro ? Tack så mycket!, är som sagt ny inför detta.

gram: en torque fr 7.0 :], som lådan den kom i såg ut så är jag inte så förvånad över bakväxeln, men å andra sidan går allt åt helvete för mig för tillfället : /

Hur sätta på bakhjul?
1. Vänd ramen rätt och sätt ner den på hjulet snarare än tvärt om. Då riktas kraften rätt, in i dropuoten.
2. Ser du att du ligger rätt så kan du gå på med en del våld. Inte sällan har det samlats lite väl mycket färg från lackeringen i dropouten. Då får man jobba lite.

Är det bara en eller båda dropoutsen?

Hur sätta på bakhjul?
Det är bara den ena dropouten, den vänstra sett bakifrån. Den går ner en liten bit, sen är det totalstopp.

Tack! ska testa att vända den rätt.

Hur sätta på bakhjul?
Drar mig till minnes när jag hade fått dit bakhjulet snett (ej synbart).

Det var i alpland och det tog tvärstopp efter en liten NS-sektion i Chatel. Då släppte hjulet och fastnade i bakgaffeln. Jag var glad att jag a) kunde cykla den därifrån och b) att hjulet höll sig fast genom brädlappslekarna.

Hur sätta på bakhjul?
Fanskapet ger ju inte med sig! Suttit och gungat lite på den men icke!, den vägrar att åka ner ens en mm mer än vad den redan är. Vad kan man göra?

Tack ändå!

Hur sätta på bakhjul?
Ta väck hjulet och peta in axeln i gaffeländen från utsidan så ser du om det verkligen är för trångt eller om det är nåt skit som tar emot som du inte upptäckt.

Hur sätta på bakhjul?
JA!, nu är man allt glad, följde Anders H tips och såg att det var en mutter bakom axeländarna i navet som tog emot, fixades genom att pressa gaff(larna?) ut mot sidorna lite lätt, så föll allt på plats. Tidigare "våld" har bara lämnat lite bortnött färg efter sig så allt är finfint:). Tack så mycket Fjärdebrunn och anders h och alla andra som försökt hjälpa till!

Tänk att man kan krångla till det så mycket bara för att montera på bakhjulet/Flummapan

Tillbaka
Topp