Hur sitta korrekt på racercykel

tommygunxs

Medlem
hej
jag cyklar en del, och undrar kort och gott hur jag skall sitta på landsvägscykel respketive pendlarcykel. Landsvägcykeln är en cube race cross medan pendlarcykeln är en nishiki pro sld.

Jag har koll att cyklarna är i rätt storlek för min längd, jag har också mätt benet o har sadelhöjden på rätt höjd. Det jag undrar är överkroppen- hur skall tekniken vara här? Jag körde spinning nu i morse o instruktören sa flera ggr till oss att slappna av i axlar, och ja, jag verkar lägga vikt på mina axlar när jag cyklar, liksom vilar överkroppen mot axlarna/armarna som håller i styret. Skall man ha spänd mage o med hjälp av mage/rygg hålla uppe kroppen för att fjäderlätt ligga an med händer mot styret?

Frågan är extra intresant för mig, då jag har problem med spänningar på hjässa/käke/ansikte vilket jag misstänker kommer från nacke fastän jag inte känner mig spänd i nacken

d_anders

Aktiv medlem
Du blir snart starkare i bålen och kommer då kunna sitta längre tid utan att börja hänga på styret. Jag (och många andra tror jag) blir hängandes när orken börjar ta slut.

d_anders

Aktiv medlem
Försök ha rejält böjda armar i normalläget och dra in axlar och armbågar. Res på dig och sträck ut ibland.

weldion

Aktiv medlem
Det kan räcka med att justera sadelns vinkel och position mot sadelstolpen med bara någon mm för att det skall göra skillnad.
Fota sadelns position från sidan innan du börjar att skruva och gör små förflyttningar.
Sedan så blir det bättre när man är starkare i bålmuskulaturen.

johan44

Aktiv medlem
Ut och cykla med insexnyckel i fickan. Justera. Ändra när du blivit ännu mer van. Kör inte för lågt styre, det ser fräckt ut men många åker runt utan att någonsin vara nere i bocken eftersom styret är för lågt för dem. Poängen med bockstyre är att det finns många positioner.

nieves

Aktiv medlem
Ut och cykla med insexnyckel i fickan. Justera. Ändra när du blivit ännu mer van. Kör inte för lågt styre, det ser fräckt ut men många åker runt utan att någonsin vara nere i bocken eftersom styret är för lågt för dem. Poängen med bockstyre är att det finns många positioner.
Och en uppsjö av bockstyren att välja mellan. Bredd, drop, reach, flare mm.

emilh

Aktiv medlem
Tänk på att vikten över dina händer nödvändigtvis inte minskar om du flyttar fram sadeln, i praktiken blir det tvärt om i och med att du med sadeln längre bakom vevpartiet istället håller dig uppe mha benen.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer