hur ska jag ladda inför tävlingar

Petri

Ny medlem
Hej
JAg har kommit till det vägskälet med min diabetes att jag tvingas äta enligt LCHF,South BEach, Low Carb kost punkt!!!
så hur ska jag tex ladda inför tävlingar små som stora då jag inte får trycka i mig kolhydrater som ni icke diabetiker?
samt vad ska jag äta/dricka under tävling?
vad ska jag äta efter Tävling?
Sen en till sak det är ännu inte bekräftat men jag kan lida av GLuten intollerans/allergi och LAktos intorans provsvaren har ej kommit ännu så den punkten är lite oklar.

Snälla säg det finns nåt jag kan göra för att orka med tex Lida loop 3loopar

Mvh
Petri

Käka kalaspuffar enbart, frukost, lunch och middag. Kom ihåg att komplettera med lite strösocker uppepå också så du får i dig hela kostcirkeln!

Vic skrev:
-------------------------------------------------------
> Prata med en dietist!

+1 samt din läkare. Det finns utbildade experter som har specialkunskap på området.

Någon lchf-kost är aldrig någon "sista utväg" för diabetiker, att du valt den är ett annat bekymmer.

Prata med sjukhusets dietist, på happy får du nog inga pålitliga svar

HEj
jag har nu fått veta att gluten och laktos inte är ett bekymmer :)
samt att jag ej har någr andra allergier tex pollen osv.

LCH low-carb det finns många namn och sätt, jag har tappat rejält med vikt sedan jag började med denna kost den 22-23 mars, hur mycket mer denna sommar ger vet jag ej men mycket cykling planerat.
LCHF ingen sista utväg, hur menar du då?
För enligt min diabetes sköterska får jag ju inte äta kolhydrater.
dvs pasta,ris ,potatis inte ens havregryns gröt,eller fullkorns bröd av nån sort vad finns då kvar annat än fiks,fågel/kyckling,kött mm mm. Samt sallad av olika slag tomater gurka så visst finns det alternativ men pasta och vanlig husmanskost är ju uteslutet.

min diabetes sköterska har sagt att jag ska äta LCHFaktig kost samt när jag äter denna kost behöver jag bara nattinsulin, inget måltidsinsulin

För mig framstår detta som lätt förvirrat.
Diabetes är i mångt och mycket ett reglertekniskt problem.
Med LCHF blir regleringen lättare, då man inte behöver balansera med så mycket insulin.
Jag har en son med typ 1 diabetes sedan 8 år tillbaka, vid idrott tillför vi kolhydrater på samma sätt som jag gör själv när jag idrottar, dvs bars o bananer eller vad som nu behövs. Insulindoseringen anpassar vi efter förutsättningarna, mycket ansträngning / lång aktivitet höjer t ex insulinkänsligheten.

Vilken typ av diabetes har du?

jag började med typ 2 fast med insulin måtid/natt.
Min Diabetessköterska har förespråkat LCHF-kost för mig har det fungerat riktigt bra då jag nu slipper måltidsinsulinet, jag mår bättre nu än innan

Någon av killarna på landslaget i längdskidåkning går på LCHF (minns inte vem), så det borde inte vara omöjligt för en cyklist att göra detsamma.
Men på tävlingar kommer du nog vara tvungen att käka kolhydrater och shotta insulinsprutor i alla fall. Fett kan helt enkelt inte tas upp tillräckligt fort..
Men som sagts tidigare, du borde prata med ett proffs om det här. Att lyssna på oss glada amatörer gör nog mer skada än nytta :(

mm Lida loop kan bli tuff på bara setkta ägg och vatten och bacon det är ändå närapå 6mil terräng, så visst funderar på att köra enervits carbo loader deras energi dryck (småpåsar) samt GT sport tabletter mot kramp bland annat men sedan när lida loop är klar återgår man till LCHF.
om min mage pallar det dvs. lider ju av magkatarr :(
ska kolla med dietisten på Sundsvalls sjukhus

ev. randonörd skrev:
> Kan man köra PBP....

Det kan aldrig gå. Det är för långt!

fredrikw skrev:

> Nyckeln var nog att inte använda happy som
> kunskapsbas :)

Hur menar du nu? Är inte allt som skrivs på Happy sanningen? :)

Du ska prata med en läkare för att få råd INTE happy.
(som så många andra redan påpekat)

Det finns fler exempel på elitidrottare som har diabetes, jag TROR att de får noggranna instruktioner om vad som gäller av sina respektive läkare.

Idrott och diabets är i sig inget problem, men man måste utgå från varje individs förutsättningar.

Om du börjar med att tala med din sköterska och så noggrant som möjligt beskriver vad ett långlopp innebär så kanske hon kan ge dig råd eller slussa dig vidare till någon som kan.

Petri skrev:
> så hur ska jag tex ladda inför tävlingar små
> som stora då jag inte får trycka i mig
> kolhydrater som ni icke diabetiker?

Jag funderade genast på varför du frågar "icke diabetiker" vad du som diabetiker ska äta. Hur ska vi kunna veta det?

Jag har ett par kompisar som är diabetiker och de äter allt de kommer över oavsett... Potatis, sås, bullar, godis, bananer, kakor mm och de dricker både saft, läsk, vatten, öl och vin mm. De har någon spruta de tar i magen med insulin så är allt bra sen.

Som flera redan skrivit måste det vara betydligt bättre att prata med någon dietist eller läkare osv eftersom du inte får äta allt.

Miss Lycka skrev:
> Du måste testa vad som fungerar med din
> sjukdomsbild. Det kan inte ens en diabetesläkare
> säga.
> Testa, utvärdera, testa, utvärdera

Som diabetiker själv så måste jag säga detta är det bästa tips du någonsin kan få. Sen kan du självklart höra vad diabetesläkare säger om det du tänkt prova.

Kan bara gå till mig själv förra året när jag hade 8,3 i hba1c och de sa att jag måste göra något. Jag sa att jag ville prova ett annat insulin. Jag tyckte att ibland kändes det inte som insulinet gjorde någon nytta. Låg jag högt fick jag trycka i mig stora doser för att få ner blodsockret. Läkaren sa att det kommer nog inte hjälpa, men jag tjata så hon gick med på det. Fick ner mitt hba1c till 7,1 på 5 veckor och kosten ändra jag inget på.

Ingen här kan svara vad du ska göra för att få det och funka för dig. Prata med din diabetessköterska om att prova käka kolhydrater och ta insulin innan ett långpass och se hur det funkar för dig.

ja det förstås jag hörde också att man kan bilda insulinresistans vilket gör att om du ligger högt så måste man ta mycket insulin för att det ska gå ner och det är ju inte bra.
tror jag ska prova Enervit ladda upp, under loppet sedan LCHF käk efter målgång eller så

unilever_kokosfett_500g.jpg

prova att dela en lök i två halvor, gnid sedan in ögonen med löken i 60 sekunder. detta bör göras 30min före start. upprepa 5min före start.

lycka till.

Det är Björn Ferry som kör LCHF. hur bra går det för honom?

någon tipsade om att läsa på LCHF-sidor. verkar lika smart som att läsa på om flyktingpolitik på vit makt hemsidor.
Jag skulle själv vilja se någon prestera bra på till exempel ett marathon med bara smör i magen.

nyckeln lär vara att testa sig fram som någon skrev. sjuksköterskor och läkare som slänger ur sig sanningar har långt ifrån alltid rätt.

Petri skrev:
> ja det förstås jag hörde också att man kan
> bilda insulinresistans vilket gör att om du
> ligger högt så måste man ta mycket insulin för
> att det ska gå ner och det är ju inte bra.
> tror jag ska prova Enervit ladda upp, under loppet
> sedan LCHF käk efter målgång eller så

Diabetes typ 2 innebär ju precis insulinresistens...

olebole skrev:
> Petri skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ja det förstås jag hörde också att man kan
> > bilda insulinresistans vilket gör att om du
> > ligger högt så måste man ta mycket insulin
> för
> > att det ska gå ner och det är ju inte bra.
> > tror jag ska prova Enervit ladda upp, under
> loppet
> > sedan LCHF käk efter målgång eller så
>
>
> Diabetes typ 2 innebär ju precis
> insulinresistens...

njae inte riktigt, du förstår typ2 diabetiker har ju lite insulin produktion kvar, medan typ 1 inte har nån alls, därför behöver vissa typ 2 insulin sprutor för att kontrollera blodsocker värdena, för mycket insulin är inte heller bra, sen kan man kontrollera blodsockret lite med kost och behöver då inte ta så mycket insulin.
Medan typ 1 behöver ta insulin vid varje måltid, fester, efter eller på krogen osv.
Insulin resistens betyder att man måste ta mer insulin än normlat för att sänka blodsockret, för om du inte får i dig dne mängd insulin du behöver vid högt blodsocker ja då kan ma vara riktigt illa ute, för kom/medvetslöshet vid högt blodsocker är svårare att få ordning på än kankse för lågt blodsocker, då man behöver få i personen socker snabbt, i vissa fall flytande.

det jag vet/tror mig veta on DIabetes iaf.

mvh

1. Prata med din läkare.
2. Prata med en dietist.
3. Sätt på STORA filtret och sålla bland inläggen här på happy.
4. Du kan inte vara ensam...det måste finnas forum för diabetiker där sådant här diskuteras.

Tri_peter skrev:

> någon tipsade om att läsa på LCHF-sidor. verkar
> lika smart som att läsa på om flyktingpolitik
> på vit makt hemsidor.

Det var nog mig du syftade på...
Köper man det rakt av är det kanske inte så lyckat. Letar man däremot upp frågor/recept/saker som man tycker verkar vettiga och tar med sig dessa till sin dietist/läkare/sköterska eller liknande så har man ett underlag att börja på om man nu ska köra LCHF.
Enligt inläggen som Petri har skrivit så ska han ju köra LCHF, så varför inte, som Totteman säger, leta upp andra som är i samma sits? Tips oom hur man idrottar med LCHF lär han kanske få bäst på ett forum där sådant är huvudfrågan? Eller? Förutsatt att man vet att allt som står på Internet inte är sant...

Alltså det här är nästan som politik, man är inte eniga om vad som är bästa sättet och leva/äta. Inte ens experterna är överens hur ska vi då lekman/vanliga veta.
Jag tror inte det behöver skilja så mycket hur en diabetiker ska äta och en frisk människa. Jag undrar lite hur gammal är du Petri?
Du har ju sk typ 2 diabetes som egentligen är en sjukdom som uppstår vid fel kosthållning och kanske för lite motion. Det som händer är att stort och långvarigt kolhydratintag ger hög insulinproduktion och till slut blir kroppen "immun" mot insulinet, du blir insulinrestistent. Alltså insulinet har ingen effekt längre. Du får ett högt blodsocker och sockret kommer ej in i cellerna där det ska va. Det jag tror nästan alla är överens om är att högt insulin är skadligt. Det stänger av fettförbränningen, ökar åderförkalkning o ger ökad risk för hjärt o kärlsjukdomar.
Sen trodde jag det "var ute" med att kolhydratladda inför tävlingar o dyl. Jag tror inte det har någon effekt. Självklart ska man fylla glycogenlagren i muskler o lever men det behövs inte het sätas för det.
Jag tror du behöver byta livsstil och öka din kropps insulinkänslighet. Det gör man bla med motion, minskat kolhydratintag fram för allt snabba kolisar. Krom kan visst öka insulinkänsligheten.
Dom där '"proffsen" bla Micke Salomonsson el vad han heter snackar väl om train low and race high el liknande.
'Alltså ät o drick kolisar under tävling o kanske lite efter tävling för att fylla på glycogendepåer sen äter du LCHF resten av tiden.
Du borde bli av med ditt insulin efter ett tag om du äter "rätt". Sen kan du tävla o äta som friska människor fö.
Vet inte som andra skrivit om läkare o andra experter vet hur man ska äta om man sportar. Jag tror du kan äta som alla andra när du blivit frisk men du måste äta nyttigt annars kommer diabetesen tillbaks...

heheh absolut inte jobbar som kock/restauran biträde.
men insulin resistens tex om jag har 18 i blodsocker värde och tar 18 enjeter novorapid så efter 2 timmar liggerjag på 12-14 innebärd et inte då att kroppen skapar ett resistens mot insulinet och därav krävs ännu mer för att sänka blodsockret?
samma sak med blodsocker på 45 tex är ju svårare att få ner än om man har 2-1 i värde då är ddet socker och mat som gäller.
MEn vilken "loma" som är värst vet jag inte , och vill inte ta reda på heller.

LCHF-Kosten har gjort underverk på min kropp och ja hela mig.

Men om man tar en "dubbel" protein shake innan tävling och har vatten under loppet som lida loop
kan man klara sig då tror ni?
har svårt att hitta nåt konkret om det där med LCHF-kost och uppladdning.

aha jag förstår, jag har försökt skanna av lite om LCHF +träning/tävling och hittat lite vissa laddar inte alls menar att de orkar mer osv. men MTB XC är ju så intensivt nåaj får forsätta söka

Vem är du miss lycka egentligen?

Du tillför ju ingenting fast du verkar veta allting. Låt höra vad som gäller då, el kan du bara komma med cola kommentarer.

Micke L skrev:

> Du har ju sk typ 2 diabetes som egentligen är en
> sjukdom som uppstår vid fel kosthållning och
> kanske för lite motion.

Det finns ett antal andra orsaker också samt att ganska många är predestinerade att kunna få diabetes.

> Dom där '"proffsen" bla Micke Salomonsson el vad
> han heter snackar väl om train low and race high
> el liknande.

Vad grundar det på?

> Du borde bli av med ditt insulin efter ett tag om
> du äter "rätt". Sen kan du tävla o äta som
> friska människor fö.
> Vet inte som andra skrivit om läkare o andra
> experter vet hur man ska äta om man sportar. Jag
> tror du kan äta som alla andra när du blivit
> frisk men du måste äta nyttigt annars kommer
> diabetesen tillbaks...

Du verkar inte veta så mycket om diabetes.

Jag får be Micke S om ursäkt. Minns ju helt fel när det gäller vad han skrivit om kolhydratladdning. Jag får ändra mig o hävda motsaten istället. Jag skrev ju innan att jag trodde, jag vet egenligen ingenting om kolhydratladdning. Men alla verkar ju inte helt överens om det heller.
Men frågan är ju om det är så nyttigt för en diabetiker att kolhydratladda. Har lite svårt för att tro det.
Men trådskaparen får inte många konkreta förslag hur han ska "ladda" el om han ska ladda. Sen vad det har för betydelse om jag jobbar inom vården förstår jag inte. Det här handlar väl om annat typ träningsfysiologi, kost vid träning/tävling. Vad jag vet sysslar man inte med det inom vården.

Micke L skrev:
> Jag får be Micke S om ursäkt. Minns ju helt fel
> när det gäller vad han skrivit om
> kolhydratladdning. Jag får ändra mig o hävda
> motsaten istället. Jag skrev ju innan att jag
> trodde, jag vet egenligen ingenting om
> kolhydratladdning. Men alla verkar ju inte helt
> överens om det heller.

Inte? Om du läser Mickes blogginlägg verkar det ju vara tämligen okontroversiellt bland de som faktiskt har koll. Vad sedan diverse bloggare och forumtroll hittar på är väl knappast speciellt relevant i sammanhanget?

Micke L skrev:
> Alltså det här är nästan som politik, man är
> inte eniga om vad som är bästa sättet och
> leva/äta. Inte ens experterna är överens hur
> ska vi då lekman/vanliga veta.
> Jag tror inte det behöver skilja så mycket hur
> en diabetiker ska äta och en frisk människa. Jag
> undrar lite hur gammal är du Petri?
> Du har ju sk typ 2 diabetes som egentligen är en
> sjukdom som uppstår vid fel kosthållning och
> kanske för lite motion. Det som händer är att
> stort och långvarigt kolhydratintag ger hög
> insulinproduktion och till slut blir kroppen
> "immun" mot insulinet, du blir insulinrestistent.
> Alltså insulinet har ingen effekt längre. Du
> får ett högt blodsocker och sockret kommer ej in
> i cellerna där det ska va. Det jag tror nästan
> alla är överens om är att högt insulin är
> skadligt. Det stänger av fettförbränningen,
> ökar åderförkalkning o ger ökad risk för
> hjärt o kärlsjukdomar.
> Sen trodde jag det "var ute" med att
> kolhydratladda inför tävlingar o dyl. Jag tror
> inte det har någon effekt. Självklart ska man
> fylla glycogenlagren i muskler o lever men det
> behövs inte het sätas för det.
> Jag tror du behöver byta livsstil och öka din
> kropps insulinkänslighet. Det gör man bla med
> motion, minskat kolhydratintag fram för allt
> snabba kolisar. Krom kan visst öka
> insulinkänsligheten.
> Dom där '"proffsen" bla Micke Salomonsson el vad
> han heter snackar väl om train low and race high
> el liknande.
> 'Alltså ät o drick kolisar under tävling o
> kanske lite efter tävling för att fylla på
> glycogendepåer sen äter du LCHF resten av
> tiden.
> Du borde bli av med ditt insulin efter ett tag om
> du äter "rätt". Sen kan du tävla o äta som
> friska människor fö.
> Vet inte som andra skrivit om läkare o andra
> experter vet hur man ska äta om man sportar. Jag
> tror du kan äta som alla andra när du blivit
> frisk men du måste äta nyttigt annars kommer
> diabetesen tillbaks...

diabetes är inget man blir av med vad jag vet

Petri: Om du har typ 1 diabetes kan du aldrig bli av med den. Men vad jag trodde hade du typ 2 diabetes och det är ju samma som ålderdiabetes. Det har kallats åldersdiabetes för att tidigare var det mest äldre som fick sån diabetes. Problemet är att nuförtiden har typ2 diabetes gått ner i åldrarna pga av våran försämrade kosthållning alltså får allt fler yngre typ 2 diabetes. Vet inte vad du har för typ av diabetes. Men beror den på felaktig kosthållning kan man bli bra från sin diabetes. Många patienter som börjat med LCHF har ju kunnat slutat med sitt insulin och det är väl det din diabetes sköterska försöker säga. Men jag känner att jag har inte lust att fortsätta den här diskussionen. Jag försökte bara hjälpa till. Du kan säkert få bättre tips på annat håll. Kanske av några snabba cyklister som vet allt om allt

saken är att jag har en typ 2 diabetes där jag fått ta insulin sprutor sen det dagades att jag hade diabetes, sedan att LCHF, SOuth beach ja det finns massor av olika dieter, gör att jag inte behöver ta måltidsinsulin.
Men natt insulinet måste jag ta annars får jag högt blodsocker, därav tror jag att min diabetes är kronisk.
för om det vore så att jag inte fick högt blodsocker av att skippa all insulin då kanske det vore så att den försvinner.
Tyvärr är min verklighet en helt annan, minsta lilla övertramp och jag är i högt blodsocker träsket.
Så jag måste hålla mig till lågkolhydrat kost för att hålla blodsockret och även därmed alla komplikationer och följsjukdomar borta.
Hoppas detta ger lite mer ljus för dig Mikael L. om min situation,jag kan inte beskriva det på nåt annat sätt, jag blir helt enkelt aldrig av med min diabetes.
men det är en annan femma.

dessa Swebar protein/energi bars kan de var nåt visserligen är det tyvärr socjer och mer kolhydrater än vad jag får äta men fan nåt måste det ju finnas, som ger energi men inte höjer blodsockret

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp