Hur skall jag sätta fast cykeln på biltaket

Jojken2

Ny medlem
Jag åker snart upp på semester till västerbotten och tänkte ta cykeln med mig. Hur sätter man enklast fast cykeln om man har:

takräcke
cykel
spännband

Det måste finnas något finurligt sätt. Jag tänker inte köpa ett cykelställ då det är ebb i kassan. Har funderat på olika lösningar men det skall ju klara 110 km/h på E4:an.

Jag vet, jag är snål...

Möjligen upp och ner. Men jag skulle ta isär cykeln lite (om det behövs) och ta den inne i bilen. Behövs det så lämna eventuell fru/barn hemma ;-)

Hojen uppånerpå. Spänner runt styret och sadeln, så har vi kört till mångamånga tävlingar å det funkade rätt ok. Kanske får kompletteras med några tvärband (från vevparti till takräcke t.ex.) för att stabilisera hojen

En tanke som jag fick är iallafall att om det bara är en cykel borde det vara enklast att antingen ta av framhjulet eller vrida styret så att du kan lägga ner cykeln på räcket, känns som att det är stabilast och enklast. Men har inte provat det (har plats för en massa cyklar i bagaget istället...)

E4:an, passerar du Övik då?

Biltema har hyfsat bra och mkt billiga cykelhållare. Mina är nu inne på fjärde året och använts mycket.

//Anders

Jag har inte kört så värst mycket med mina Biltemahållare än så det känns bra att dom verkar funka även på lite längre sikt. Här ute vid havet så rostar ju det mesta nåt kolossalt och det är väl på ytbehandlingen Biltema sparar, antar jag. Får väl se till att hålla dom saltfria :)

Plastrattarna på Biltemahållarna är f ö gjorda i samma maskin eller med samma formar som de identiska rattarna på mina gamla Thule-lasthållare för dropplist. Samma gjutskarvar, gjutskägg och märkning...

bil.jpg

bil2.jpg

Thules ställ, snabbt o enkelt att last hojarna, de sitter bra, men för längre resor bör man skydda gaffelbenen och sadeln. Massvis av insekter krossas mot gaffelbenen och det är inte bra för bussningarna.

Per

Kan ju berätta om en av kamraterna på terrengsykkel.no som råkade ut för att en skruv på Biltema-stativet lossnade i fart, i en högerkurva. Det var ett stativ av bygeltypen där man kan ha bägge hjulen på. Det var skruven till bygeln som gav sig och cykeln kom rasande ner och hängde och slängde upp och ner mot vänstersidan på nya bilen. Efter det köpte han Thule.

Dan skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan ju berätta om en av kamraterna på
> terrengsykkel.no som råkade ut för att en skruv på
> Biltema-stativet lossnade i fart, i en högerkurva.
> Det var ett stativ av bygeltypen där man kan ha
> bägge hjulen på. Det var skruven till bygeln som
> gav sig och cykeln kom rasande ner och hängde och
> slängde upp och ner mot vänstersidan på nya bilen.
> Efter det köpte han Thule.

Jag får väl erkänna då att jag har satt dit låsmuttrar och nya skruvar på Biltema-stället. Låsbrickor där är ju inte så underhållsfritt i vår värld av absolut underhållsfrihet till varje pris... :)

Men jag får väl kontra med grannen som har gjort exakt samma sak med ett Thule-ställ. En skruv med dålig gänga gav sig och släppte som tur är så mycket att cykeln förpassades helt av bilen utan skador på annat än cykeln. En gammal standardhoj är ju inget större förlust heller.

Senast redigerad av en moderator:
En annan bra budgetvariant är att dra fast ett gammalt framnav med QR på takräcket med två avgasrörsklämmor, ta av framhjulet och spänn fast gaffeln. Bakhjulet lämnas kvar och spänns mha en clipsrem eller kort spännrem fast på bakre takräcket. Det är faktiskt ännu stabilare än motsvarande kommersiella lösning.. väp beprövat och tar mkt liten plats att förvara dessutom.

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> En annan bra budgetvariant är att dra fast ett
> gammalt framnav med QR på takräcket med två
> avgasrörsklämmor, ta av framhjulet och spänn fast
> gaffeln. Bakhjulet lämnas kvar och spänns mha en
> clipsrem eller kort spännrem fast på bakre
> takräcket.

SMART! tack för tipset

Tillbaka
Topp