Hur stor skillnad på vxl-förare? Deore LX/XT/XTR

• Trådstartare Trådstartare kim
  • Start datum Start datum
K

kim

Guest
Vad är den stora skillnaden på dessa? XTR vet jag är väldigt lätt, men hallå några gram hit eller dit som en glad amatör spelar det knappast nån roll.

antar att precisionen är högre ju dyrare reglagen är men är grejerna starkare eller mer stryktåliga? längre livslängd? klarar växlarna högre belastning under själva växlingen?

om man som jag har Deore reglage, deore framväxel samt LX bak. är det nån idé att uppgradera till XT fram +bak? eller låta grejerna sitta tills det går sönder?

frågan gäller även reglagen på styret,

Byt inget innan de är slut/sönder/glappar. Visst är det skillnad på växlarna, men både Deore och LX håller hög klass numera. XT är driftsäkra och inte svindyra. XTR är dyra av den anledningen att de är det bästa Shimano producerar, då kan man ta ut lite extra betalt. Du har redan svarat på de flesta frågorna själv rätt bra... :-)

/Leo

Låt det sitta. Fungerar det så fungerar det. Tror reglagen är viktigare än växlarna iofs. eftersom känslan sitter där.

Tror inte att de dyrare grupperna är mer stryktåliga (Hone och Saint undantaget) men precisionen är nog bättre. Dessutom käns det värre att smacka en tusenkronors XTR i en sten än en 200 kronors Deore. Faktiskt.

If it aint broke, don't fix it!

Bara min 50 öre. Eller vänta 1.50kr hade jag visst här bredvid datorn! Sweet!

F-L: Hone är en lätt-freeridegrupp, LX är en vanlig MTB-grupp (kom inte på något bättre). I mångt och mycket är Hone väldigt lik LX men den har även vissa drag av Saint tex. bakväxeln.

Enda anledningen till uppgraderingen skulle i så fall vara impfaktorn.... nej lägger nog slantarna på annat.

jag har lagt slantarna på andra grejer, så som en SLR XC, kolfiberstyre, XC717 m.m. sånt är bling bling.

drivlinan är Deore/LX.. jag planerar inte att byta dem förän jag har en bättre gaffel. slitdelar är precis vad de heter: slitdelar, så det känns beiget att ersätta dem. när det väl är dax så kommer jag att hoppa upp ett snäpp till LX/XT.

Enda stället jag märkt skillnad är när jag bytte till Grip Shift samt när XT bak byttes mot XTR. I båda fallen hade jag mindre missar helt enkelt. ca. 60% var nog verklig uppgradering, 40% psykologiskt...

XTR har några kullager i reglagen som de andra grupperna inte har och det ger en bättre känsla i växlingen, reglagen har större betydelse för hur växlingen fungerar än vad bakväxeln har. Men störst skillnad gör nog ändå nya vajrar och höljen, lägg pengarna på att byta dessa ofta istället. Vilken grupp man ska välja beror väl annars mest på plånboken, vilken har man råd att byta ut till en likadan om den går sönder Deore eller XTR, har man inte så mycket pengar bör man kanske inte köpa de dyraste reglagen och bakväxeln eftersom de är mest utsatta.

Senast redigerad av en moderator:
Har testat XTR, XT, LX och Deore framväxlar på mina olika hojar och nu sitter det en Deore framväxel på min race hoj och en XTR på grusvägshojen och ärligt talat så är det inte värt pengarna för XTR när det gäller framväxlar.

När det gäller funktion så är det väldigt marginell skillnad, viktskillnad ca 10 gram, kostnad 500:- mer för en XTR, sen så är ju XTR snyggare men Mr Spock skulle säga att det logiska valet är Deore.

När det gäller reglage och bakväxlar så är det en annan femma.

Jag tror jag skrev detta i en annan tråd häromdagen; LX-framväxeln glappar upp snabbt. XT-framväxeln har konstruerats mycket kraftfullare. Beträffande bakväxlar har jag inte så mycket erfarenhet. Det enda jag vet är att min gamla STX-växel har ungefär samma konstruktion som min XT (ej Rapid Fire)och fungerade ungefär lika bra som XT:n men var betydligt tyngre. Jag kunde inte hålla mig tills den gamla växeln hade gjort sitt, utan var sugen på en finare växel. Däremot var de gamla 8-delade GripShiftreglagen inte bra, det fungerar betydligt bättre med 9-delade LX-triggerreglagen.

min derore bakväxel på p.2an suger balle! den är kass! den drar ner kädjan på minsta drevet hela tiden när man ska köra fakie.... :( bajskorvsballe! ;P

Om vi börjar prata reglage vs. växlar så skulle jag vilja påsta att det är känsla vs. funktion dom emellan. Deore reglage ihop XT bakväxel ger bra funktion, medans XT reglage med Deore bakväxel ger bra känsla.

Vilket föredrar du? Jag föredrar funktionen, men så kör jag i värsta stöket också, året om. :-) I de fall man vill ha både och så är det bara att spara ihop till både XT bakväxel och reglage, då får man både bra funktion och känsla.

/Leo

Bianchi oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> min derore bakväxel på p.2an suger balle! den är
> kass! den drar ner kädjan på minsta drevet hela
> tiden när man ska köra fakie.... :(
> maskroskorvsballe! ;P

Tror det är din kedjelinje som "suger balle" för fakie åkning. Bakväxeln kan inte hålla kedjan rätt när du trampar bakåt utan det är vinkeln mellan fram och bakdrev som avgör var kedjan vill vara. Antar att det är 2 klingor på P2? Prova att gå ner på den minsta fram så kanske det funkar!

Leo: Är det så stor skillnad i funktion mellan Deore och XT bakväxlar? Sitter inte även mycket av funktionen i reglagen? Jag menar det är ju där lägen och allt sitter. Möjligt att fjädern är för svag i Deore, men den går väl att trimma lite?

Muerto: All växlingsfunktion sitter i bakväxeln, hur bra det växlar och hur exakta toleranser det är på alla rörliga leder. Det är bakväxeln som "gör jobbet" med att förflytta kedjan mellan kuggarna.

Det enda du gör med reglagen är att du drar vajer, en slags "fjärrstyrning", därifrån får du "känslan" för hur bakväxeln rör sig. Deore bakväxlar är ok, har aldrig sagt något annat, men XT är snäppet bättre och de fungerar och fungerar år efter år utan något underhåll(mer än tvätt och ibland byte av trissor).

/Leo

Leo: Ok, då fattar jag, men är det inte eg. kedjan som gör grovjobbet vid växling? Det är ju den som flyttas? ;) *retas* Låter bra det där med XT eftersom jag blir med sådan snart (hoppas jag).

Muerto skrev:
.
> Antar att det är 2 klingor på P2? Prova att gå ner
> på den minsta fram så kanske det funkar!

nej förfan! då hade den sugit ännu mera balle! det är självklart kedjestyrare ;)

Muerto skrev:

> Själv är jag mer åt det flexibla-cyklofili-hållet.
> Gillar både HT och FS. :)
>

det va ju ostabilt! :P

Sam skrev:
> jag har lagt slantarna på andra grejer, så som en
> SLR XC, kolfiberstyre, XC717 m.m. sånt är bling
> bling.
>
Jag trodde kromade fälgar var bling bling

OK nu har det hänt, Deore framväxeln har havererat, Kedjan följde med största kransen upp och krökte växelväljaren. den började ta i kedjan så jag fick justera wiren lite men jag kunde iaf köra vidare. det var en liten tävling på 30 km och det hände halvvägs. nu köper jag nog en XT-växel i stället,

Det enda jag kan säga att XT 750 framväxel och DOERE är EXAKT samma växel ! Jag bytte ut min DEORE mot XT 750. Bara färgen som skiljer... :o/ Men det känns mycket bätrre, prykiskt.

//Skogling

Cykelnord_92 skrev:
> Skillnaden är priset och hollbarheten.

Ja, ju dyrare desto sämre hållbarhet ;)

Johan S skrev:
> Jag tror jag skrev detta i en annan tråd
> häromdagen; LX-framväxeln glappar upp snabbt.
> XT-framväxeln har konstruerats mycket
> kraftfullare.

Det här stämde kanske när det skrevs förra sommaren. Men sedan dess så har 05 LX kommit. Den nya LX-framväxeln har samma kraftiga konstruktion som 04 XT.

topswing växlarna är värdelösa.. oavsett om vi pratar deore eller xtr (dessa som växelföraren sitter ovanför klamman).

standardväxlarna är överlag väldigt bra.. kört min hela säsongen o än har den inte gått sönder (min gamla xt03 topswing glappa upp på ett par månader).. har du en standardväxel så spelar det mindre roll vilken modell.. då håller de flesta lika bra.

Tillbaka
Topp