Hur tränar en lat?

andematt

Ny medlem
Hur tränar en lat?
Jag är lat. Jag är slö. Jag gillar inte att ta ut mig. Jag är en förebild för landets alla schlappon men jag har ändå ambitioner.

Jag känner att jag har alldeles för dålig uthållighet, eller kalla det mjölksyretröskel eller ansträngningsmängd före blodsmak och ångest, i förhållande till vad jag skulle trivas med. Jag har så gott som noll timmar per vecka att avsätta till träning. Ibland kan det bli två, ibland upp emot fyra timmar fördelade på tvåtimmarspass.

Förutsättningarna är inte direkt optimala. Så, hur ska jag göra de få timmar jag har av egen tid för att få ut så mycket effekt som möjligt av träningen med inrikting på att få lite bättre uthållighet?

Hur tränar en lat?
Ingen lätt ekvation det där. Du vill både äta kakan och ha den kvar, dvs slippa träna och ändå bli tränad. :-)

Försök istället ha så kul som möjligt med de få timmarna du kommer ut på cykeln, skit i vilken uthållighet eller kondition du har. Ju mer du cyklar, desto bättre går det, helt enkelt.

/Leo

Hur tränar en lat?
Ok, för det första.... Träna INTE! Ha bara skoj istället. Du är lat av en anledning och anledningen är att det är skittråkigt att träna eller hur? Så få de där vansinniga galenskaperna om träning ur skallen och stick ut å cykla och ha skoj istället! Träningen får du på köpet.
Och för det andra... Träna är trist, att ha skoj är kul!

Hur tränar en lat?
Nja, Leo. Slippa träna är nog lite fel uttryckt. Jag har ju ambitioner. Idag är jag lagom trött efter ett par timmars söndagspromenad på två hjul. Lite lagom slappt i skogen vilket många knappt kan skilja från styrfart. Men i blickfånget finns för mig större utmaningar som tex deltagande i exempelvis Mörksuggan som ligger nära tillhands.

Största anledningen till de få träningstimmarna är ju familjen, vilket jag glömde nämna.

Hur tränar en lat?
Men plumsegubben lille, jag vill träna.

Jag mår inte bra av att vara så otränad som jag är idag. Men då jag har inte tid att träna upp mig till den nivå jag vill genom att bara "ha kul" funderar jag på hur jag ska kunna använda mina få timmar på bästa sätt - just för att få ut det JAG vill av mina timmar.

Hur tränar en lat?
Ja, det är ju det, har man begränsat med tid så är det nästan omöjligt att få upp någon högre nivå på kondition eller uthållighet. Det krävs ca tre pass i veckan, gärna 2st 1-2 timmars och ett lite längre 2-4 timmars på helgen, för att det ska ge effektiv träning. Ungefär.

Ta och läs tråden "Cykla som småbarnsfar" http://happymtb.org/forum/read.php/1/737899 så får du lite tips på hur man kan göra som förälder med tidsbrist.

/Leo

Hur tränar en lat?
man HAR inte tid, man TAR sig tid.
det låter som att du inte är nöjd med hur du tränar. fundera på vad du egentligen vill me träningen. två träningspass i veckan är svårt att få något effektivt ut av i längden. vill du förbränna mycket fett ska du köra lugnt, vill du bli starkare ska du köra hårt, se till att det då är nån vilodag mellan träningarna.
det är svårt att bli starkare, snabbare och samtidigt uthålligare på fyra timmar i veckan, då ett uthållighetspass nästan måste vara minst 3 timmar. men lägg upp scheman för varje vecka isåfall.

bestäm att köra två, ev 3 hårda pass första veckan, eller 2 o ett lugnt. de blir då rätt korta men intensiva. nästa veckan kan du fokusera på att köra 2 st 2timmars pass lugnt där du istället övar på din teknik i kurvor, nedför och stenar. så skulle jag ha gjort iaf.
skulle du BARA träna hårt o kort får du mjölksyra efter två timmar. kör du BARA lugna men lite längre pass blir du inte så snabb och explosiv å andra sidan. jag tror på kombination, det är så de flesta tränar, bara i lite olika utsträckningar.

Hur tränar en lat?
Min femma: Cykla med såna som är bättre än du, det är både kul och då blir tempot så högt att du inte kan undvika att bli tränad.

Inga tränings kompisar? Kör intervallträning dag 1 och en långkörare (typ 3 timmar) dag 2

Hur tränar en lat?
Jag har påbörjat två nya ritualer, dom är skittråkiga men jag tror det leder till snabbare resultat om man har självbehärskningen.

Den första ritualen är att dela in cykelpasset i tre steg... Steg ett är lugnt tempo, halvslapp musik typ Tomas Ledin dom första 5-6 kilometrarna... Uppvärmning kort och gott. Det är skitkul att som i vanliga fall börja passet med en burnout på grusparkeringen utanför stugan och sedan hålla en kadens som skulle få Gunde Svan att skämmas. Det straffar sig dock rätt fort och vattenflaskan är tömd innan man ens hunnit halvvägs...

Steg två är givetvis att ha kul som vanligt, allting under 40km/h på cykeldatorn är pinsamt och bestraffas omedelbart med att trampa ännu hårdare... Gäller dock att lära sig var och när det är dags att vända hem så man inte får kramp halvvägs där, haha...

Steg tre är att dom sista 5-6 kilometrarna slappna av lite, njuta av utsikten, titta på fåglarna i träden. Detta då man kommer hem något mer utvilad och inte känner ångest inför nästa cykeltur, man minns turen som mindre ansträngande än den egentligen var.

Ritual nummer två är att före duschen och den obligatoriska ostsmörgåsen ta sig 10-15 minuter semi-hårt pass med 10 kilos hantel på överarm/underarm. Perfekt läge att köra detta då man är så stenad på endorfinet att man är klar innan man ens visste att man börjat...

Hur tränar en lat?
Fyra timmar per vecka - det blir mycket träning det! Cykla till spinningen, kör ett stenhårt spinpass, cykla hem och (om det finns tid kvar) avsluta med lite löpning. Funkar året runt (i princip) och ger en rejäl konditionsträning. Går det sedan att klämma in ett pass styrketräning någon gång under helgen också så är du hemma. Två konditionsblock à två timmar plus ett styrkepass per vecka - då är du ordentligt tränad till nästa års cykelsäsong.

Hur tränar en lat?
Skaffa en höghöjdssimulator till sovrummet kanske? Eller så borde det väl gå att göra vardgaen lite mer fylld av fysisk aktivitet. Vissa saker som ma ändå måste göra kan man väl göra lite mer jobbiga (läs njutningsfulla) som till exempel att cykla vart man än ska sålänge det överhuvudtaget är möjligt.

Hur tränar en lat?
Träning uppför - Underhållning nedför. Det är en fin motivation för mig. Ju tyngre hojj desto bättre träning. Men gränse går nog vid en tung freeride hojj med låsbar bakdämpar och sänkbar gaffel. Det behöver inte vara brant heller. Teknisk stig blir en helt annan upplevelse med 7-8" vandring...

Hur tränar en lat?
"Cykla som småbarnsfar" har jag läst. Skitkul läsning och faktum är att jag inte vet något annat.. jag började cykla när min stora kille just fyllt tre.

Träningskompisar nämndes, och de är de som hänger med på onsdagkvällarnas Happyrides här i stan. Ibland några få ibland färre =). Ibland har jag inte själv tid att hänga med ens.

Hur tränar en lat?
Om du enbart vill bli uthålligare så ska du träna för just det momentet. Ett sätt är att köra distansgrusvägsrundor, där du kan hålla farten på lagom nivå utan att krokna. Alternativet är att cykla distans på landsväg, antingen på mtb eller racer som så klart är roligare på asfalt.

Intervallträning ger dig mer av snabbhet och explosivitet, men det var ju inte det som var främsta målet?

Försök som sagt även cykla mer i vardagen. Ta cykeln till jobbet, till affären, till kompisarna. Det kan du räkna som extra bonustid på dina 2-4 timmar i veckan som är "ren" träningstid och får på så sätt kanske upp timmarna till 6-10 timmar i veckan?

/Leo

Hur tränar en lat?
Kanske ett onödigt inlägg, det mesta är redan sagt i form av goda råd här i tråden.
Men jag vill åxå säga att 4 timmar i veckan kommer du långt med i träningsväg. Har själv hamnat i det häradet bitvis under säsongen, och ändå lyckats hålla mig på en vettig nivå för det jag håller på med.

Några tips som inte direkt nämnts i denna tråd, men i "träna som småbarnsfarsa" är att variera träningen. Ett entimmas löppass ger bra mycket mer konditionsmässigt än motsvarande tid på cykeln, iallafall för min del. Har du inlines och en miljö att köra med dessa i så gör det ibland, låt sedan cyklingen vara din bonus, det roligaste och "gôttigaste" i veckan, som en belöning liksom. Och med den andra träningen i forma av mer intensiva aktiviteter än skogscyklingen kommer din nyvunna kondis och uthållighet att göra cyklingen ännu roligare, och snabbare, och effektivare. En god cirkel alltså!!!

// Oskar

Hur tränar en lat?
Framförallt vill jag hävda vikten av RMI (rätt mental inställning)..
Det är det som gör skillnaden på en vanlig människa som frusen tar bilen när en cyklist njuter av att cykla till jobbet även i snöslasket, det som gör att en kroppsbyggare kan njuta av att gå på diet för att ta några enkla exempel.
Det handlar om att se fram emot träningen. Det finns INGEN som helt out of the blue gillar lidandet träning innebär, det är något man bestämmer sig för att älska, och när man väl bestämt sig går det inte vara utan.

Se fram emot träningspasset hela dagen, eller hela veckan! "Fan vad skönt det ska bli att träna! Äntligen ska jag kunna komma igång!" Likaså när man tränar, det gäller att inte tycka det är jobbigt att slita, för det är det, utan inse hur skönt det är.

Sen är det bara att oroa sig för att råka bli träningsnarkoman :)

Hur tränar en lat?
Gött det är att se så många konkreta tips.

Cykla till jobbet gör jag så gott som alla dagar på året. Det kanske är tio dagar jag tvingas ta bilen av andra orsaker. Men... det ger inte så mycket kvalitetsträning då jag bara har 1.5 km plan cykelbana och ingen tid för andra sträckor iom att jag lämnar barnen på dagis.

Oskarlind nämner löpning, jag har testat det där men fel gener gör att knä och fotleder inte klarar löpning ens med avancerade inlägg och stöd. Jag har testat.. Inlines kanske kan vara en idé till våren.

Slutligen, Sernevi nämner ju det grundläggande kravet. Vill man inte, går det inte. Så enkelt är det. Jag har varit för duktig på att hitta ursäkter till att stanna inne. Och det är nu sista tiden jag kommit på att jag borde vända på det där - dvs hitta ursäkter för att INTE vara inne. Det kanske kan bli något tillslut.

Hur gör ni med motivationen när den tryter, är det många som kör med någon slags belöningssystem för att motivera er ut på tränigsrundan (förutom att det ibland är kul)?

Hur tränar en lat?
Ett sätt att få motivation är att skriva träningsbok. Sätt upp ett mål, ex 2 träningsrundor
i veckan. Jag har fört bok i 19 år (ca 2500 löppass), det är en härlig känsla, fortfarande,
att komma hem och skriva i min lilla bok. Det är som en bankbok (med bättre ränta) i välbefinnande.

kjell

Hur tränar en lat?
Är själv just nu i samma sits då jag varit ifrån cyklingen cirka 1 år och känner nu hur svårt det är att komma "ut" själv och det hjälper ju inte med höstmörker och väder. Det som hållt igång mig lite under detta år och som jag kör på nu för att hjälpa till med kondis och styrka är Kickboxning men jag tror vilken form av slag kampsport som helst i motionssyfte gör samma nytta, jag upplever detta prceis som cyklingen på det sätt att man gör någon aktivitet som tar upp ens fokus och som är skitkul för att en bit in i träningen komma underfull med mjölksyran och tröttheten till skillnad från (i mitt fall) gym och löpning där trötthet och mjölksyra är det ända jag väntar och tänker på från första minuten.

Kboxningen är också bra på det sätt att man får några tider i veckan som gäller men det går även att träna själv när man är som jag mycket ute och reser i jobb.

Mina 50 öre.

Ps. Och är man nu väldigt emot kampsport så finns det typ "fitnessboxning" på gymanläggningarna som inte är lika tunga men väl gör kondisdelan av träning bra och faktiskt är riktigt kul Ds.

Hur tränar en lat?
För mig är det ett måste att ha någon form av långsiktigt mätbart unikt mål. Det kan vara ett visst specifikt mål för en säsong eller ett stort mål flera år bort med ett antal delmål emellan. Det viktiga är egentligen inte *vad* målet är, utan att man verkligen tror man kan nå målet och att man har fokus på det. Då kommer motivationen som gör den "tråkiga" men nog så viktiga träningen behaglig.

Jag tror även det är viktigt att man inte kan mäta exakt hur bra man ligger till i förhållande till sitt mål under träningens gång. Så målet bör vara något som man inte kan göra regelbundet. Om man kan göra det regelbundet blir det inte längre något mål utan bara något vardagligt. Det ska vara något speciellt med just målet. Många har vätternrundan som mål på sin säsong med mer eller mindre ambitiösa tider.

Hur tränar en lat?
gunnar.westholm skrev:
-------------------------------------------------------
> andematt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >>>>>>
> >
> > Största anledningen till de få
> träningstimmarna
> > är ju familjen, vilket jag glömde nämna.
>
>
> Familjen behöver inte vara ett hinder;
> http://www.followme-tandem.com/

Någon nämnde Inlines. Det går ju utmärkt att åka Inlines med barnen i en Joggingvagn.
Det finns flera vagnar som fungerar både som Cykelvagn och Joggingvag. Några modeller kan även dras med sele som vagn eller släde.
Jag skall prova att dra både 4a åringen på followme kopplingen. Och 1 åringen i vagn bakom den, nästa sommar. Det blir träning det. men kanske det kräver lastbils körkort...

Det som gör followme koplingen så bra, är att när man kommer på toppen så kan pojken cykla "downhill" ned igen själv.

Hur tränar en lat?
Haha

Skall försöka släpa med dig ut i skogarna oftare med andra ord, din nya transa måste ju få leka av sig. Ett annat alternativ är att hänga med kemikaliefolket på spinning =) Visst att det är ett kort pass men med tanke på intensiteten så tror jag att det gör lite nytta iallafall. Känns absolut skillnad på pendlingen uppför kronoparksbacken dagen efter.

Hur tränar en lat?
JayJ skrev:

> Ps. Och är man nu väldigt emot kampsport så
> finns det typ "fitnessboxning" på
> gymanläggningarna som inte är lika tunga men
> väl gör kondisdelan av träning bra och faktiskt
> är riktigt kul Ds.

Om du menar Box-Aerobic så vill jag dementera att det inte är lika tungt som kampsport. Det beror helt på dig själv. Under förutsättning att tränaren är kompetent förståss. Jag har sett o hört flera exempel på folk som "gått i väggen" o kräkts på "Box-pass".
Själv har jag aldrig provat någon träningsform förrutom stigcykling som så effektivt gör att man glömmer hur jobbigt det är. Och tar med hela kroppen...

Hur tränar en lat?
gunnar.westholm: Med tungt så tänkte jag mer på slag/sparkar mot kropp med tanke att sätta den andra ur spel inkl. vilket ju då kampsports varianten innehåller betydligt mer av än fitnessbox men definitivt inte med det sagt att fitness varianten skulle var mindre krävande rent konditionsmässigt.

Hur tränar en lat?
Vill man ha någon motivation i form av godis, kakor eller chokladdryck eller liknande är ett bra tips att skaffa goda kosttillskott, tex proteinshake och energikakor man kan äta efter träningen, ger både motivation OCH träningsresultat :)

Hur tränar en lat?
42Hz skrev:
> Är man lat tränar man mentalt! :)

Det är i hundra fall av tio med den mentala biten man börjar.

Hur tränar en lat?
GT/GIANT skrev:
> Jasså ANDEMATT du är lite lat.
> Det var du redan på Såtenäs omgång 942.
>
> MJ

Hörrudu... Vad ända innihelsicke är detta för påhopp! Jag var inte alls lat, jag var alert och på hugget konstant. Kan inte rå för att andra tyckte det var roligare att skjuta och leka krig och sova i möggliga tält än jag. Som du tex 503 Johnsson din lille stridspitt =)

Senast redigerad av en moderator:
Hur tränar en lat?
Tvivlen uppstår när man börjar att tänka för mycket. Jag har slutat att göra det när det gäller träningen. Missade ett träningspass fyra lördagar sen för att jag tittade ut genom fönstren en och två gånger för mycket när jag vaknade. Intalade mig själv att det nog blåste lite väl mycket och så regnade det och var jag inte lite trött efter en hel arbetsvecka. Efter det bestämde jag mig för att inte göra en så stor affär av träningen, för jag ångrade mig verkligen att jag inte cyklade den lördagen. JUST DO IT! På med träningskläderna och ut och cykla. Svårare än så är det inte. Och om du kommer på något bra mål som du kan sätta upp så kommer du garanterat att bli mer inspirerad. Ambitionen är det säkerligen inget fel på, men hur står det till med viljan...?

Hur tränar en lat?
andematt, Jag vet hur det känns när inte orken och tiden räcker till.
Jag håller mycket på med stavgång. En syssla som tar mycket energi men inte ger sur mjölksyra.
Jag arbetar för att "töntfaktorn" skall försvinna, så att stavgång skall bli en accepterad sysselsättning.
En ny hemsida är under bearbetning och kommer att ligga på http://www.vandrandepinnar.se

//Martin

Hur tränar en lat?
smiley skrev:
>Svårare än så är det inte.

Har du andra att ta hänsyn till är det lite mer komplicerat.

> Ambitionen är det säkerligen inget fel på, men
> hur står det till med viljan...?

Jo tack bra. Körde en dryg timme idag, pressade lite hårdare än vanligt på en ensamtur så just nu är det väl ingen fara på det taket. Sen bidde det lite roligare för kabeln till pannlampan brast i en lödning. Det bidde jättemöjjkt å supejläskitt i skogen! =)

Hur tränar en lat?
Hej, andematt.

Det förstår jag. Vad jag menar är att om du vet med dig att det uppstår en lucka i ditt tajta schema, så gör inte som jag gjorde den lördagen, då jag hittade på en massa ursäkter för att slipppa träna, utan ge dig bara ut innan du hinner ångra dig. Jag kan tänka mig att det inte är några som helst problem att slå ihjäl tiden som småbarnsförälder och att träningen då oftast får stryka på foten pga av allt annat ansvar man har.

Hur tränar en lat?
andematt skrev:
> Hur gör ni med motivationen när den tryter, är
> det många som kör med någon slags
> belöningssystem för att motivera er ut på
> tränigsrundan (förutom att det ibland är kul)?

Bra fråga. För mig är det helt enkelt en livsstil, jag mår bra av att träna och det gör att jag ser fram emot varenda cykeltur oavsett väder och vind. Motivationen kommer helt enkelt av glädjen att vara frisk och vältränad, samt att cykla med kompisarna. Vilket i sin tur lett till att motivationen ökat hela tiden från första dagen jag började med cykling. :-) Att kämpa ensam i regn och rusk är inte lika kul, så försök cykla med andra om du kan.

/Leo

Hur tränar en lat?
du ber din kära kompis att spela in ljudet när han/hon tränar, sedan lägger du dej ner o lyssnar dej iform när du sover ;P hur enkelt som helst!

Hur tränar en lat?
smiley skrev:
> Hej, andematt.
>
> Det förstår jag. Vad jag menar är att om du vet
> med dig att det uppstår en lucka i ditt tajta
> schema, så gör inte som jag gjorde den
> lördagen, då jag hittade på en massa ursäkter
> för att slipppa träna, utan ge dig bara ut innan
> du hinner ångra dig. Jag kan tänka mig att det
> inte är några som helst problem att slå ihjäl
> tiden som småbarnsförälder och att träningen
> då oftast får stryka på foten pga av allt annat
> ansvar man har.

Jag känner ingen mig i det du säger.. Helt klart har det hänt att man "skiter" i träningen fast man har en lucka. Återknyter till ovan nämnda RMI.

GT/GIANT skrev:
> Vi får ta till våren och köra lite ihopa med Plumse uppe på Dal om ni vill i Dals Rostock.
> Finns ett jättefint Vandrar hem alldeles intill mtb banan med resturang, bar badtunnor mm.

> Markus

Låter som en toppenidé! Du, som verkar vara lite av ett motionssvetto, plumse som är freeridefetto och jag som är mer ett sloppysvettowannabe ;o) Kan fortfarande inte släppa att du av alla skulle dyka upp här tolv år efter vi sågs senast.

Hur tränar en lat?
Jag fick höra av Plumse för ett tag sedan att du hette Andematt.
Jag dök på Lundin på Bockstensturen för många år sedan.
Och döm om min förvåning när jag så ett kort som på någon som hoppade med en hoj och farao vad han var lik undin.
Så jag pm han och det var han, så då fick jag veta att du hette Andematt.

Hör av Markus

Hur tränar en lat?
Trådurspårning utan dess like men det får väl gå, det är ju in tråd =)
Jag såg att det finns en Friberg med i Kvänums IF. Det är inte _den_ Friberg eller?

Tillbaka
Topp