Hur tvättar man bort asfalt?

davidi

Medlem
Nyasfalterad cykelbana, tydligen så pass nyasfalterad att vissa partier av cykeln blivit helt igengeggade. Hur får man bort skiten? Avfettning hjälper inte särskilt mycket, det är fortfarande ett trist grått lager på min annars så vackert vita ram :-/

Wax on....wax off.....?

(Lackrens/Cleaner/lättrubbing eller allt vad det heter, testa sonax lackrens för bilar tex)

/JPL

Det finns 2 typer av avfettning. Den du ska ha till asfalt är kallavfettning.
Vill du hellre köra nåt annat så funkar det bra med lite polish på en diskdrasa (knappt fuktig innan) och gno bort smutsen. Torka bort polishen när det har torkat med en trasa så det blir blankt. Polishen gör cykelnt blankare och gör lacken mindre känslig än avfettningen.
Lackrens eller cleaner är för att få bort oxid från lacker som har stått länge, det är onödigt repande för det du ska göra.

Tack för alla tips! Sonax flytade rubbing fixade biffen. För övrigt så ska jag aldrig mer köpa sån där miljöavfettning, det är ungefär lika effektivt som vatten.

davidi skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för alla tips! Sonax flytade rubbing fixade
> biffen. För övrigt så ska jag aldrig mer köpa
> sån där miljöavfettning, det är ungefär lika
> effektivt som vatten.

Repor enligt CarlR av sonax lackrans ser jag som obetydligt.....

Fullfölj med sonax hårdvax/försegling efter det ska du få se.... Gör det emellanåt, och efter det är det bara att skaka på cykeln så trillar lera och annat av.... Den är så lätt applicerbar så det är i princip inget jobb alls!

Sedan känner man en pervers lyckokänsla över hur cykeln skiner och blänker när man precis gjort det.....;)

/JPL

JPL skrev:
-------------------------------------------------------
> skaka på cykeln så trillar lera och annat av....

Men... men men men... då blir man ju av med all lera man med mycken möda samlat ihop på diverse resor? Jag har stolt kvar lera från mina cykelresor. En klick Verbier, lite Spanien, några stänk Frankrike...

the_TnT skrev:
> Men... men men men... då blir man ju av med all
> lera man med mycken möda samlat ihop på diverse
> resor? Jag har stolt kvar lera från mina
> cykelresor. En klick Verbier, lite Spanien, några
> stänk Frankrike...

Innan jag postade inlägget raderade jag ett par avslutande rader om att det kan variera över hur perverterade man är över en skinande och blänkande cykel, samt motsatta personligheten....

Ett alternativ om man vill ha en skinande cykel kan ju vara att du sparar otvättade kalsonger från dessa utflykter och märker upp dem med datum och ort. Dessa kan ju stolt uppvisas vid tex happysamlingar så att övriga kan klämma, känna och lukta på de olika geografiskt framställda essenserna.... :)

/JPL

Tillbaka
Topp