Hur undvika stöldgods?

Emmet

Medlem
Hur undvika stöldgods?
Hej!

Jag håller som bäst på och letar lite delar till ett projekt. Det finns ju en del intressanta begagande delar att få tag i till rätt kurs.

Men då kommer ju frågan: Hur kan man "rimligen" försäkra sig om att det inte är stöldgods?
Jag har fått åtskilliga cyklar stulna genom åren och vill verkligen inte gynna den marknaden...
Sen att hälerilagen har skärpts är ju även det en orsak att skydda sig själva.

Är det att begära originalkvitto, bara köpa av kända personer eller eller köpa nytt man får hålla sig till?
Hur brukar ni mer erfarna göra?

Exempel på annons från Sveriges största hälare (Blocket):
-------------- Start annons
En unik ihopsatt mtb med tidigare top-of-the-line-komponenter. Ram från slutet av 90-talet till början av 2000-talet. Komponenter från varierande tid mellan 2000-2010.

Ram: Denti prestige 54cm c-c Stål
Styre: Ritchey WCS rak 31,8mm
Styrstam: Ritchey WCS 31,8mm
Handtag: Ritchey WCS skum
Broms och växelreglage: Shimano XT
Vevparti: Shimano XTR
Bromsar: Shimano XTR
Framväxel: Shimano XT
Bakväxel: Shimano XTR
Fälgar: Mavic
Kassett: SRAM 9-speed
Nav: Shimano XTR
Slang: Continental
Däck: Continental SpeedKing 2.0
Sadelstolpe: Bontrager (utan logotyp) kolfiber
Framgaffel: RockShox Longtravel

-------------------- Slut annons
Edit: För den ville han ha 5000 kr, känns nästan för billigt.

Med såna grejer på en sån gammal ram tycker jag det känns som minst en slaktad cykel ligger bakom, givetvis kan jag inte bevisa att det är så.

Senast ändrad:
Hur undvika stöldgods?
Om du ska vara någorlunda säker: Begär kvitto på åtminstånne några delar, är de köpta 2010 borde det rimligtvis finnas några kvitton. Alla kvitton är nog ganska osannolikt att det finns på så gamla delar.

Är du minsta osäker så stå över, då bidrar du i alla fall inte till problemet med cykelstölder. Jag har ringt på cyklar där säljaren ska ringa sin syster som han säljer cykeln åt och fråga vart kvittot är (eller någon liknande historia). Självklart ringer han inte tillbaka senare som utlovat. Visst kan cykeln vara ärligt köpt och kvittot kastats, men jag chansar inte på att bli hälare.

Hur undvika stöldgods?
Minimum är ju att kolla ramnumret på nätet. Finns siter som lägger ut numret så att det går att hitta via vanliga sökmotorer.

/Mats

Hur undvika stöldgods?
Originalkvitto på allt som är relativt nytt. På gamla saker så kan man inte förvänta sig att kvitto finns kvar. Då får man kolla ramnummer, känna av stämningen från köparen m.m. Vid minsta tvekan så bör man avstå.

Hur undvika stöldgods?
Jag känner igen den där komponentlistan. Cykeln har varit uppe på köp och sälj flera gånger. Om jag minns rätt begärde han runt 10,000kr i början.

Hur undvika stöldgods?
Precis som Scott Tokig säger så är ju vissa komponenter så billiga i utlandet att de nästen måste vara gratis för att man ska befatta sig med begagnade delar... Då infaller ju det andra problemet, saker som är "för billiga" för att det ska kännas bra.

Ett förtydligande också: Jag pratar om komponenter här, vid hela cyklar så finns ju som sagt ramnumret att gå på. Men i exemplet ovan kommer ju uppenbarligen inte komponenterna från samma ställe som ramen, att ramen inte är stulen säger ju ingenting om grejerna i övrigt...

Pastor Hannes skrev en bra sak som jag inte tänkt på, finns originalkvitto på en del av grejerna så tyder ju det på att det är en säljare med gott uppsåt.

pnkcow: Så det kanske finns chans att det inte är stöldgods vi pratar om? Det kan lika gärna vara slutkörda grejer :)

En annan fråga: här på Happy, har ni haft problem med stöldgods på köp och sälj? Även de grejer som passerar här antingen är så billigt att ingen skulle orka sno grejer för att sälja för några hundringar eller så pass exklusivt att det är en väldigt liten marknad att alla som köpt såna grejer nästan känner varandra?

Tillbaka
Topp