Hur var din cykelträning idag?

Tränade mentalt häromkvällen.
Att trampa på fullt mot en avgrund.
Huvvaligen...🙃

1726663878142.png

Varför är det ett "intressant svar" om Kalle nu tränar i syfte att försöka förbättra sig? 🤔

@Kalle Kula Om du nu är inne på spåret att förbättra dig så tror jag du skulle uppnå en "hyfsat stor" förbättring i snitthastighet enbart genom att uppdatera din cykelpark men jag antar att du redan är fullt medveten om det (du kanske mera syftar på att förbättra din kondition/kapacitet nu). 🙃 🙂
Ja, det är väl intressant? Eller?

Tidens tand tänker jag...det går att förbättra sig om man tränar metodiskt och efter en plan. Men...om man med att förbättra sig menar att bli snabbare så får man det jobbigt då man bli äldre hela tiden. Någon gång så blir man inte snabbare, men man kan ha förbättrat sin uthållighet.

Typ så tänker jag.

Ja, det är väl intressant? Eller?

Tidens tand tänker jag...det går att förbättra sig om man tränar metodiskt och efter en plan. Men...om man med att förbättra sig menar att bli snabbare så får man det jobbigt då man bli äldre hela tiden. Någon gång så blir man inte snabbare, men man kan ha förbättrat sin uthållighet.

Typ så tänker jag.

Ja, visst, har man idrottat på hög nivå som ung blir det så klart jobbigt att försöka slå dessa tider som +50 (eller vad nu man försöker göra), i så fall förstår jag vad du menar.

Ja, visst, har man idrottat på hög nivå som ung blir det så klart jobbigt att försöka slå dessa tider som +50 (eller vad nu man försöker göra), i så fall förstår jag vad du menar.
När man är 50+ får man nog vara rätt nöjd om man kan förbättra sig från föregående månad, kvartal eller år. Man ska nog inte hänga upp sig för mycket på vad man presterade under glansdagarna i 20-årsåldern och tro att man ska komma dit inom kort.

Körde en sväng till Vretbo ikväll också. Kände mig starkare än igår, men det är alltid psykologiskt lättare att trycka på lite extra i pedalerna när man vet att man inte har ett tvåtimmars löppass direkt efter cykelpasset.

20240918_174503 - Copy.jpg

Senast ändrad:
Kombinerade en inköpsrunda med ett lugnt återhämtningspass på vardagscykeln idag. Skönt att bara få löka runt lite sakta på cykeln efter gårdagens relativt tunga löppass. Cyklade bl.a. till Björnön, där jag kollade runt på lite olika grejer, som jag inte tagit mig tid till tidigare.

20240921_132226 - Copy.jpg

På baksidan av Björnöbacken

20240921_133244 - Copy.jpg

Jag tog en avstickare till Björnöborg, ett gammalt härligt trähus där jag bl.a. var på dagkoloni då jag var i lågstadieåldern.

20240921_133711 - Copy.jpg

Såg den här lilla krabaten på vägen ned till badplatsen på S. Björnön.

20240921_134033 - Copy.jpg

Spanade in det gamla rucklet vid badplatsen. Det har visst varit omklädningsrum en gång i tiden. Jag vill minnas att det vid någon tidpunkt även förvarades kanoter i skjulet.

20240921_135204 - Copy.jpg

Såg en huggorm liggandes på vägen bakom Björnöbacken då jag cyklade tillbaka, men den ville inte vara med på bild, utan smet snabbt ut i det höga gräset.

20240921_135449 - Copy.jpg

Björnöbacken från framsidan. Inte så högt, men helt ok för att köra lite backträning i, som mannen i bakgrunden tycktes vara sysselsatt med.

Fick problem med växlingen under 44 km rundan idag. Batterierna var laddade så jag fattade inte vad som var problemet. Körde till Sportson med hojen och fick veta att det sitter knappbatterier i växelreglagen. Det hade jag missat.

Kände mig lite avslagen idag och låg i soffan och slötittade på damernas tempolopp från landsvägs-VM i Schweiz. Fick lite inspiration och stack ut och körde ett tempopass på "landsvägsraketen" istället för att kolla herrarnas tempolopp, som gick strax efter damernas lopp. Kände mig starkare än vanligt idag.

20240922_164551 - Copy.jpg

Just ja, glömde nästan. Passerade idag 500 mil utomhuscykling hittills i år. Alltid något.

Igår var väl inte "träning" utan mer benchmark för att veta min nivå (och förhoppningsvis kunna bli bättre under vintern, alternativt veta till vilken nivå jag siktar på att komma tillbaka till efter vintern). Vet inte hur många gånger till det blir på landsvägscykeln innan den ställs på vinterförvaring/trainer.

Det blev ett drygt 20 minuters maxtest och efteråt fick jag på svart och vitt att jag höll snitt 350W i 22 minuter, vilket är betydligt bättre än mina föregående benchmarks.

Jag TROR ju jag skulle kunna hålla det längre/högre kraft om jag bara kunde hitta en oavbruten sträcka där jag slipper rulla genom kurvor eller det blir längre nedförslöpor. Svårt att trycka över 300W när det snirklar sig nedför i 50-60 km/h på en smal landsväg med dålig sikt. Har för övrigt rätt svårt överlag med stabil kraft när det går upp och ner och hit och dit, vilket det ju ofta gör på lågt trafikerade landsvägar där jag helst håller till. Får väl ta mig ut på lite sköna 90-vägar nästa gång.

Idag är benen trötta och det blir vilodag.

Kände mig lite avslagen idag och låg i soffan och slötittade på damernas tempolopp från landsvägs-VM i Schweiz. Fick lite inspiration och stack ut och körde ett tempopass på "landsvägsraketen" istället för att kolla herrarnas tempolopp, som gick strax efter damernas lopp. Kände mig starkare än vanligt idag.

Visa bilaga 728344

Just ja, glömde nästan. Passerade idag 500 mil utomhuscykling hittills i år. Alltid något.
Standardpedaler?

Visa bilaga 728344

Fint, du har ju en cykel trots allt 🙂 bara lite frågetecken för pedalerna som @53:12 undrar över. 🙃

Du är ju urstark, bra jobbat, jag är en svag/vek cyklist i jämförelse.
Jag är smällfet om man jämför med riktiga cyklister, och något överviktig om man tittar på BMI osv. Det går åt rätt håll nu när jag cyklar, men mina W/kg är inte superimponerande. Men rätt nöjd med utvecklingen på kraften (började cykla Zwift runt nyår 2023/24 och detta är min första utesäsong).

Jag är smällfet om man jämför med riktiga cyklister, och något överviktig om man tittar på BMI osv. Det går åt rätt håll nu när jag cyklar, men mina W/kg är inte superimponerande. Men rätt nöjd med utvecklingen på kraften (började cykla Zwift runt nyår 2023/24 och detta är min första utesäsong).
Behåller du din styrka samtidigt som du försiktigt finslipar kroppen blir du "livsfarlig", lycka till.

Fint, du har ju en cykel trots allt 🙂 bara lite frågetecken för pedalerna som @53:12 undrar över. 🙃
Japp, mina cykelskor med SPD är för trånga och jag vill inte lägga pengar eller tid på att försöka hitta nya för tillfället.

Addendum: Jag drar 47 i vanliga skor och ca. 48 i cykelskor och har breda fötter och högt fotvalv, så det är inte det lättaste att hitta bra cykelskor som passar.

Senast ändrad:
Bra jobbat! Jag har också en del övervikt, men långt ifrån så stark. 92 kg på 187 cm, vilket ger BMI=26,3. Rundan jag körde igår skulle nog kunna ge en hint om FTP mha. Bike Calculator. Jag har ingen effektmätare på hojen så får gå på teoretiska beräkningar istället. FTP ser ut att hamna runt 228 W och med den vikt jag har nu så hamnar jag på 2,48 W/kg, vilket placerar mig i gruppen näst längst ned (Novice 2 Men: 2.60 - 1.83 W/kg) bland cyklister om man ska gå efter listan i Cycling Weeklys artikel.

Bara att försöka jobba sig uppåt med Watten och nedåt med kilogrammen. 😆

1727087151782.png

Bil upp till fjollträsk idag, IT- mässa imorgon. För första gången någonsin tog jag med hojen, (ok, jag tog med tre hojar upp, en Miyata som levererades till en happyit, en mtb och min grävelhoj).
Imorgon blir det mtb i Årsta, på onsdag gravel i Dalarna. 😎

Bilagor

• 20240923_191939.jpg
    20240923_191939.jpg
    504.4 KB · Besök: 67
Spångest i Ågesta idag.
Jävlar vad längesen jag cyklade MTB. Och så annorlunda det är mot gravel och landsväg. Så jobbigt, på ett helt annat sätt... Men roligt!

Bilagor

• 20240924_194958.jpg
    20240924_194958.jpg
    689.7 KB · Besök: 65
Lurat motionscykeln på inomhuspass sedan 5 maj. Får se hur länge jag håller ut. Hellre tre utepass om 1.5 timmar i veckan, än 3-5 innepass om 60 min.
Jag kör sällan inomhuspass, men så länge de inte är alltför långa och man kan slippa regn så tycker jag det känns ok. Men ska man cykla flera timmar, så dör jag nästan tråkdöden när jag sitter på den stationära cykeln.

Du får dra fram SoldF ur bokhyllan så går tiden fort under distanspassen.
Jag tror det blir svårt att få tiden att gå, särskilt på distanspass inomhus. Jag har testat det mesta. Peppmusik, kolla på video/TV, lyssna på poddar. Inget slår en utomhusrunda. Men om det regnar eller man ska köra lite hårdare, typ intervaller, tröskel e.d. så kan det nog funka hyfsat att köra inomhus. Då har man inte så mycket annat att sysselsätta hjärnan med än att hålla ut till nästa viloperiod.

Jag tror det blir svårt att få tiden att gå, särskilt på distanspass inomhus. Jag har testat det mesta. Peppmusik, kolla på video/TV, lyssna på poddar. Inget slår en utomhusrunda. Men om det regnar eller man ska köra lite hårdare, typ intervaller, tröskel e.d. så kan det nog funka hyfsat att köra inomhus. Då har man inte så mycket annat att sysselsätta hjärnan med än att hålla ut till nästa viloperiod.
Smarttrainer + tex Zwift, ungefär 11,5 ggr roligare inomhus (även om det inte passar alla det heller...). 🙃 🙂

Tillbaka
Topp