Hur var din cykelträning idag?

Så jag har cyklat exakt fyra gånger i år, de tre tidigare turerna har känts skit, men sedan 3 veckor tränar jag enligt ett program och med pt varannan vecka.

Idag var jag ute på tur utanför min träningsplan och det var faktiskt trevligt att cykla igen, sådär som det brukade vara.

Jag är jätteglad för det!

Första passet på trainer kört. Funkade ganska bra, dock tappade min Garmin kontakten med den flertalet gånger, men oregelbundet, störande...
Iallafall: 1h Z2 bara, första gången någonsin på trainer. Kul, kanske är dags för Zwift och liknade ändå?

Bilagor

• IMG_20250919_174443.webp
    IMG_20250919_174443.webp
    466.5 KB · Besök: 38
Första passet på trainer kört. Funkade ganska bra, dock tappade min Garmin kontakten med den flertalet gånger, men oregelbundet, störande...
Iallafall: 1h Z2 bara, första gången någonsin på trainer. Kul, kanske är dags för Zwift och liknade ändå?

Har du möjlighet så kolla TV, typ dokumentärer e.d, serier fungerar också.
Sportsändningar är kul vintertid med skidåkning/skidskytte

Kul på trainer? Trots några försök med bla videobanor har jag aldrig tyckt att det har varit kul. Hellre blött, kallt och skitigt utomhus, men vissa tycker uppenbarligen annorlunda. 🤔

Kul på trainer? Trots några försök med bla videobanor har jag aldrig tyckt att det har varit kul. Hellre blött, kallt och skitigt utomhus, men vissa tycker uppenbarligen annorlunda. 🤔
Kul är väl att ta i, men jag har ju bara att jämföra med att sitta på en (ganska bra) motionscykel på gymmet, men jag tänkte att det är större chans att jag cyklar hemma under vintern än att ta mig till gymmet för att cykla.

Annars på vintern gymmar jag och joggar mest, och då när jag såg att denna trainer med alla tillbehör jag önskade, ploppade upp i närheten, så slog jag till, återstår och se hur mycket den används, men siktar på 2,3,4 ggr/veckan, men vi får se hur det är.

Cykla på vintern gör jag inte, gillar inte att cykla i mörker och kyla. Regn har jag inte lika mycket problem med

Kul är väl att ta i, men jag har ju bara att jämföra med att sitta på en (ganska bra) motionscykel på gymmet, men jag tänkte att det är större chans att jag cyklar hemma under vintern än att ta mig till gymmet för att cykla.

Annars på vintern gymmar jag och joggar mest, och då när jag såg att denna trainer med alla tillbehör jag önskade, ploppade upp i närheten, så slog jag till, återstår och se hur mycket den används, men siktar på 2,3,4 ggr/veckan, men vi får se hur det är.

Cykla på vintern gör jag inte, gillar inte att cykla i mörker och kyla. Regn har jag inte lika mycket problem med
Jag tänker att trainerträningen har ett syfte. Samt att man kan tävla med sig själv.

Blev en fikarunda till Sigtuna. Exakt samma runda som för 3 veckor sedan, exakt samma fika, exakt samma rullsnitt och exakt 12 mil. Rätt blåsigt idag men jag lyckades undvika alltför mycket rak motvind, däremot olika varianter av sida-med, sida-mot och bara sida. Trevligt ändå! :-)

Skärmbild 2025-09-20 174828.webp

Magen krånglade igår så jag ställde in cykelträningen. I dag kom jag ut på en runda men hade en riktig otursdag med både växelvajer bak som gick av och kedja som gick av. Det blev iaf. ca 37,5 km cyklade, sen nästan en tvåtimmarspromenad hem, efter att jag gett upp försöken att få ihop kedjan.

20250920_183106 - Copy.webp

Tillägg: Jag ska börja ha med mig en extra växelvajer och en snabblänk för kedja då jag är ute på mina turer framöver.

Senast ändrad:
Det blev 24,2 km på Mywhoosh idag. riktigt imponerad hittils. Kändes riktigt bra. bra musik också. Kör mywhoosh på telefonen, och det funkar klockrent. Var rädd att mobilen skulle vara för klen, har ju en billig sak, men det funkar utmärkt!

körde 45 minuter. 1 minut pulszon 2, 9 min zon, 35 minuter zon 4.

Märkte dock när jag kollade ner, att två av mina rader på kassetten buktar ut lite mot de mindre växlarna, ska kolla på det innan det blir någon mer cykling. Hade tänkt byta kassett snart, men inte av denhär anledningen. Är sugen på en tätare utväxling. kör 9 delat 11-42 idag och tänkte byta till 11-36 eller 11-34. troligen 36.

Magen krånglade igår så jag ställde in cykelträningen. I dag kom jag ut på en runda men hade en riktig otursdag med både växelvajer bak som gick av och kedja som gick av. Det blev iaf. ca 37,5 km cyklade, sen nästan en tvåtimmarspromenad hem, efter att jag gett upp försöken att få ihop kedjan.

Visa bilaga 794758

Tillägg: Jag ska börja ha med mig en extra växelvajer och en snabblänk för kedja då jag är ute på mina turer framöver.
Äh! Det där är väl inget för en riktig karl?! 🤔🤣

Det blev en tur ut till Brevikshalvön i morse, där jag inte har cyklat på flera år. För de som cyklar i södra Stockholm men som inte har upptäckt denna karamell så kan den verkligen rekommenderas! Det är en riktigt härlig berg-och-dalbana där backarna avlöser varandra i tät följd - finns inte en enda flack meter. Riktigt härligt att bara mosa på upp och ner, en halvtimmes härlig attackcykling. Bara lite synd att det är så lång transportcykling dit, men men...

Skärmbild 2025-09-21 201427.webp

Låg aerobisk aktivitet 🤷🏻‍♂️ Vi får se när jag slår i väggen😅
Screenshot_2025-09-22-23-33-06-21_d9aa206de00b4b7c29deeb8e9ccbd9e7.webp

Blev ingen z2 men ett kort tempo bock med lite korta drag (tidsnöd). Ska ju vara bra på trötta ben 🤷🏻‍♂️ Det här har nog spårat... Bättre att trampa iväg till Borås och brumma lite 😂

Jag väntar med spänning på att nå den mer intensiva träningen och inte bara fjutta runt såhär 😅

Jaha, ny dag innebär nya möjligheter att försöka träna lite. Idag blev det ett race på Zwift. Ca 20km och 300hm. Startade bra och hängde med och var med i toppen i ca 15km innan den avslutande backen. Då händer något. Ett svagt tvivel äter sig fast i skallen - ”Gick jag ut alldeles för hårt? Troligen. Orkar jag hela vägen? Troligen inte.” När detta korn av tvivel satt sig var det i princip bara att ge upp. Slutade 4:a ca 1:35 bakom vinnaren där sista backen var otroligt tung.

Nu ligger jag i soffan och övar på min fartposition i rodel och är ändå nöjd över att det blev 45 min i trainersadeln idag.

Tillbaka
Topp