Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Hej,
Hur tar man reda på vilket vevlager man ska ha? ska köpa vevlager, vevparti etc till en Cube attention ram modell 2005 tror jag, men det finns ju en massa olika varianter... ngn som vet poå rak arm vad det ska vara?
//T
Kan du inte skruva ur det befintliga lagret? det brukar stå på. Mät annars hylsans bredd resp axelns längd så har du måtten. Men du har kaske inte det gamla lagret kvar?
Köper du ett vevparti med utanpåliggande lager (MegaExo, Hollowtech 2, X-drive osv.) passar allt.
Köper du ett vevparti med lager av typen fyrkant, ISIS eller Octalink ska du mäta vevlagerhylsans bredd och köpa ett passande lager, och det är antingen 68 eller 73 mm.
Nu förutsätter jag att cykeln är en någorlunda ordinär MTB.
Har bara ramen, inga gamla lager eller annat. Funderar på att köpa alivio från poison-bikes, priset är lockande, dessutom inget bling, så man kanske får ha den i fred.
Man kan inte mäta i "vevlagerhålet" på ngt sätt?
Om Alivio är den jag tror att det är (FC-M440) så är den rätt tung. Det finns en del Deore-varianter som är klart lättare utan att vara så mycket dyrare (M460, 480, 510, 540).
Hmmm... alivio är m-410 kostar 22 euro + 6 euro för lager. Deore kommer upp lite i pris, typ 50 respektive 19 euro så det är drygt dubbla pengarna, är det värt det på en pendlarhoj?
Jag noterar att du referar till en massa modellnamn, vad är skillnaden, är det storlekar eller tekniker?
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är vevlagerhylsans bredd som är intressant.
> 68 eller 73mm är det vanligaste.
Okej, det smalar av saker och ting, men hur vet man vilken av dessa man ska ha?
Du mäter vevlagerhylsans bredd, alltså hur brett stället på ramen där du ska skruva i vevlagret är. Du behöver inte ens mäta med skjutmått, linjal eller något blir bra eftersom det inte är frågan om några raket-toleranser.
Köper du vevlager och vevparti tillsammans så får du rätt axel-längd av dem dessutom eftersom den beror på vilket vevparti du ska ha.
Okaj, nu har jag mätt, 68mm är det, så då till det andra måttet, det verkar som om att det ska vara 113 brett då eller? spelar det någon roll vilket vevparti man sätter på det sen, eller funkar alla "normala" shimano?
Är det bara en pendlarhoj funkar det säkert. Jag har den där billiga veven. Klingorna är väl i stansad plåt, inte särskilt snygga men funkar säkert. Det är 113 mm som gäller för den.
Modellnamnen jag nämner är en massa OEM-varianter på Deore som brukar finnas till försäljning från Tyskland för hyfsade penningar.
Tack för all hjälp. Börjar bli VM i följdfrågor här känner jag, men jag fortsätter eftersom ni är så hjälpsamma :-)
När är det inte 113, har noterat att det finns bredare mått också, är det vevarn som bestämmer det eller?
Ja, i normalfallet. Undantaget är om man vill sätta racervevar på en MTB eller vill justera kedjelinjen annorlunda, till exempel om man inte har någon storklinga.