Hur viktig är vikten? (banta en Dew Drop)

Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> 22 ojrå om man räknar med frakten.

Jo, men vem beställer bara en enstaka grej när man väl har kreditkortet framme :)

Alligator-skivorna är hur som helst grymt prisvärda, har kört med dom den här säsongen på både tränings- och tävlingshjulen, och de funkar alldeles utmärkt för XC. Har kört i bergen på GC och i leran här hemma, och de är inte nämnvärt slitna alls och har gjort det de ska.

fredrikw skrev:
> Jo, men vem beställer bara en enstaka grej när
> man väl har kreditkortet framme :)

Jag. Jag är en jättedålig cyklist. Jag cyklar mer än jag köper cykelprylar. ;)
Dessutom handlade jag prylar från Tyskland för några veckor sen, så jag har inga akuta behov.

> Alligator-skivorna är hur som helst grymt
> prisvärda,

Det låter bra.

Fikasvettot skrev:
> Jag. Jag är en jättedålig cyklist. Jag cyklar
> mer än jag köper cykelprylar. ;)

jo jo, sitter inomhus en söndag och diskuterar inköp på nätet istället för att vara ute och cykla, vem försöker du lura här egentligen? ;-)

Det blev Starlite-modellen. Jag tyckte de var snyggare. Jag får väl leva med att de är 2 gram tyngre än Cirrus/Aries.

starlite-cat%5Bekm%5D204x179%5Bekm%5D.jpg

2gr totalt eller per skiva? Det är ju jävligt viktigt!

Nu är det väl dags att sluta lägga ut en massa pengar på den där och satsa på något annat som har potential att bli både lätt, läcker och löjeväckande snygg?

'2 gram per skiva', sade han med darrande stämma.

Ja, det är dags att göra om och göra rätt. Hjulen var en vettig uppgradering, men att börja rota i resten blir ganska ineffektivt. Men att ha skivor på hjulen är en självklarhet.

Jag får väl titta lite i boken jag köpte och inspireras.

Fikasvettot skrev:

> men att börja
> rota i resten blir ganska ineffektivt.

En justering i sittställning skulle ju kapa otroligt mkt mer i wattkonsumption än alla lättningar du kan komma på.

Johan A skrev:
> Var inte det där en jäkligt trist kommentar
> Rippa? :oD

Ja... det var det nog. Sitta här o vara förnuftig :) Man kan ALLTID köpa sig snabb menar jag ;)

Det är väl "tur" att Kona slutat tillverka (snyft) Dew Drop till nästa år så inte fler hamnar i lättningsträsket. ;)

Köpte en riktig landsvägsraket jag istället för att börja lätta min Drop. :D

Rippa skrev:
> En justering i sittställning skulle ju kapa
> otroligt mkt mer i wattkonsumption än alla
> lättningar du kan komma på.

Jodå. Satt igår och läste om "performance" vs. "injury prevention".

Sadeln borde upp 2 cm enligt magiska formler jag hittade på internet.

access skrev:
> Det är väl "tur" att Kona slutat tillverka
> (snyft) Dew Drop till nästa år så inte fler
> hamnar i lättningsträsket. ;)
>
> Köpte en riktig landsvägsraket jag istället
> för att börja lätta min Drop. :D

Hmm, jag har funderat på att börja lätta min Drop just för att jag köpt en plastraket också. Nya hjul sa ni? Ny sadel och bromsskivor? Sadelstolpe och framgaffel i kolfiber kanske? =)

Rippa skrev:
> Fikasvettot skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > men att börja
> > rota i resten blir ganska ineffektivt.
>
> En justering i sittställning skulle ju kapa
> otroligt mkt mer i wattkonsumption än alla
> lättningar du kan komma på.

Motverkar inte det syftet att spendera så mycket energi på cykeln som möjligt så att det får plats med mer fikabröd när han väl är framme?

zarkov skrev:
> Hmm, jag har funderat på att börja lätta min Drop

Däcken! Glöm inte däcken. Att köra omkring på originaldäcken är ungefär som att rulla omkring på Göran Perssons specialbyggda hjul som numera fått ett nytt användningsområde i Harpsunds trädgård:

P1030294.JPG

cyklariskogen skrev:
> Motverkar inte det syftet att spendera så mycket
> energi på cykeln som möjligt så att det får
> plats med mer fikabröd när han väl är framme?

Det kompenseras genom att fika längre bort.

mattel skrev:
> och vevpartiet/lager (iaf om det är fyrkantsstål
> som på vanliga dew).

jag tog isär det för felsökning. 307g bara för ett glappande vevlager! Chockerande!

Fikasvettot skrev:
> jag tog isär det för felsökning. 307g bara för
> ett glappande vevlager! Chockerande!

Chockerande är ju att du inte ännu har beställt en ny ram...

Ja, men jag vet ju inte vilken ram jag skall ha!!!

Däremot så räcker det inte med rambyte, de reglage som sitter på är inte värda att flyttas till en finram.

Men det mystiska ljudet är borta nu. Typiskt att det börjar krångla samtidigt som jag byter till nya hjul, annars hade vevlagret varit den självklaa startpunkten för oljudsletande. Dock verkar stålgaffeln flexa! Justerade in bromsarna tight, och så tar de emot skivan när jag bryter. Att hjulen skulle flexa är unglaublich! Det kanske är skivorna? Tur att jag har nya på väg.

Senast redigerad av en moderator:
fredrikw skrev:
> Alligator-skivorna är hur som helst grymt
> prisvärda, har kört med dom den här säsongen
> på både tränings- och tävlingshjulen, och de
> funkar alldeles utmärkt för XC.

Vill höja ett varningens finger för Alligator-skivorna. Det är många som har problem med dålig bromskraft och kraftigt pulserande. (Inte alla dock, vissa kombinationer av belägg och ok verkar fungera bra med dom.)

Ashima AiRotor (ARO-08) ligger i samma prisklass och väger något mindre i 160 mm (-7g mot Alligator) och något mer i 140 mm (+6g mot Alligator). Jag är väldigt nöjd med mina och de flesta andra verkar också väldigt nöjda med dessa skivor.

Daniel_E skrev:
> Vill höja ett varningens finger för
> Alligator-skivorna. Det är många som har problem
> med dålig bromskraft och kraftigt pulserande.
> (Inte alla dock, vissa kombinationer av belägg
> och ok verkar fungera bra med dom.)

Ok, det har jag inte märkt på mina (Aries-skivor, XTR-ok, både metall- och resinbelägg). Vilken av skivorna var detta, eller var det alla?

Jag tror att detta varningens finger kan höjas generellt när det gäller lätta skivor, att förvänta sig samma beteende som ett par dubbelt så tunga skivor är kanske inte riktigt rimligt.

nåja..

Fikasvettot skrev:
> Det blev Starlite-modellen. Jag tyckte de var
> snyggare.

;-)

Det också. Men jag hade läst lite om skivorna på andra forum och hade ingen lust att dra igång diskussionen om potentiell pulsning som just startade. :)

fredrikw skrev:
> Vilken av skivorna var detta, eller var det alla?

Det är Alligator Wind Cutter som flest verkar ha problem med. Har en sån på mitt träningshjul och har inte problem med att den pulserar, däremot får jag aldrig nån vidare bromskraft ens efter flera timmars användning. (Jag som byter mellan två par hjul räknar med lite sämre bromskraft efter varje hjulbyte eftersom beläggen inte är perfekt inkörda för något av hjulparen.)

Kör med Avid Ultimate ok och lätta Kool Stop belägg.

Aha, men Windcutter är ju de tyngsta av deras modeller, verkar onödigt att köra med dom =)

Jag kör med likadana skivor på tränings- och tävlingshjulen för att minimera minskad bromskraft vid hjulbyte, den är där ändå till viss del men jag antar att underlättar som skivorna skär beläggen på samma sätt.

Fikasvettot skrev:
> Det också. Men jag hade läst lite om skivorna
> på andra forum och hade ingen lust att dra igång
> diskussionen om potentiell pulsning som just
> startade. :)

sorry :)

Jag kollade på rullsnittet på min 12-milatur igår, och jag tror min första iakttagelse om ca 10% högre fart verkar rimlig. Men det är ju inte bara den fysiska vikten som avgör, en hoj som är mer responsiv uppmuntrar till hårdare körning. Händer det nånting när man trampar så ställer man sig upp och bryter istället för att växla ned och spinna uppför backarna.

Fikasvettot skrev:
> Jag kollade på rullsnittet på min 12-milatur
> igår, och jag tror min första iakttagelse om ca
> 10% högre fart verkar rimlig. Men det är ju inte
> bara den fysiska vikten som avgör, en hoj som är
> mer responsiv uppmuntrar till hårdare körning.
> Händer det nånting när man trampar så ställer
> man sig upp och bryter istället för att växla
> ned och spinna uppför backarna.

Alternativ förklaring:

"...Jag sänkte det lite grann för bättre performance. Snart är det längst ned, med nedåtvinklad styrstam."

http://fikasvettot.blogspot.com/2010/08/dubbelmacka.html

Kan vara så. Svårt att veta exakt eftersom jag inte tar tid på fasta banor. Men jag upplevde en förbättring redan innan. Bilden på förra sidan är lite missvisande vad gäller styret. Svårt med vidvinkel.

Men jag kan böja på ryggen idag, så det går väl att sänka lite till. Sen kan jag kapa styrröret och bli av med några gram till. :)

Klart du kan. Vevhuset är med största sannolikhet 68mm och gängorna brittiska. Det är ju ingen obskyr ram från Frankrike och som är tillverkad 1967.

Va bra! Då blir det nog en liten "mid life upgrade/crisis" på hojen till nästa sommar. Lite lagoma små förbättringar innan jag låter nån svetsa ihop en fin titanram åt mig.

+ Nya 105-reglagen (5700) för bättre ergonomi och snyggare kabeldragning. Tack för det tipset, Johan.

+ Ny 10-delad drivlina (den lär väl ändå vara rätt sliten vid det laget, så det räknas väl inte som nån större uppgradering.)

Äsch, man sjönk snabbt ned i Shimanos inkompabilitetsträsk. Förutom framväxeln verkar det oklart om Avid BB7:orna lirar ihop med 5700-reglagen som tydligen drar annan wirelängd.

5700 reglagen drar väl mera vajer??
Borde då bromsarna ta lite bättre eller funkar de kanske med BB7's MTB modell bättre?

OT, men tråkigt att Dew Drop försvinner (eller, jag bryr mig kanske inte då jag redan har en, men det känns konstigt då det verkar vara en bra allt-i-allo, och kul som alternativ till alla rakstyres-dews).
Nya Ute Electric är ju dock påhittig.

Kona kan vara glada att de tog bort den för 2011 för nu blev jag tvungen att beställa en 2010 direkt. Jag har jagat runt mina lokala lbs men de hade ingen i min STORlek (62cm) o de fattar inte heller varför den försvinner, enligt uppgift "sålde de som smör".

Pengarna gick precis iväg till CNC i Hamburg som hade några restposter kvar!
Nu återstår bara att våndas och bita på naglarna tills den kommer hit.
Kursen blev en glad överraskning, sparade också några oväntade hundralappar. :D

Ett par cane creek crosstops blev det också då jag förväntar mig rätt frekvent upprätt åkande.
Ser fram mot lite pendling innan pappaledigheten, kanske nåt träningspass o absolut höstutflykter med dotter i barnstol. Förhoppningsvis dra lite cykelvagn framåt våren.

Fikasvettot skrev:
> Ja, då behöver du bara ett par lätta hjul och
> däck. :)

Bara bra om den är lite tyngre så är det desto roligare att hoppa på lvg-hojen sen. ;)

Fikasvettot skrev:
> Ja, då behöver du bara ett par lätta hjul och
> däck. :)

Och sen kan ni göra gruppköp på gafflar som inte är fyllda med utarmat uran :-)

Let´s stick with light as can be: FRM/BOR who have been offering the XMD388 29er rims (415-420 g, incl. eyelets) with good success for some time (also reviewed here) have just announced the re-introduction of a lighter race-oriented XMD333 29er version (different alloy and thinner walls but still with eyelets at ~ 350 g) and now we find the lightest alloy rim for 29er at their booth – derived from their XMD290 rims these are claimed to weigh 325 g (again with eyelets).
oj, det där lät ju mycket intressant...

Tillbaka
Topp