Huvudvärk efter konditionsträning? - Löst!

fastforward

Aktiv medlem
Jag har märkt att jag lätt får huvudvärk någon timme efter ett spinning- eller innebandypass. Värken håller sedan i sig resten av dagen. Hur kan jag undvika detta?

Äter mycket efteråt och tar en protein-shake, dricker mycket vatten under tiden och efteråt, duschar hyfsat omgående, sover ok med timmar varje dygn... Vad har jag glömt?

Edit: problemet löst. Läs längre ner i tråden för mer info.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har samma problem. Mat och dryck hjälper men jag har lärt mig att leva med det. Lite som att vara bakis..=D

Dock brukar en timme inte ge mig något. Krävs en längre dag i skogen med värme typ.

Intressant. Detta brukar drabba mig med efter att jag ansträngt mig ordentligt. Har också testat med olika mängd vatten, mat och tillskott både före och efter. Kan inte minnas att jag hade problem med detta när jag var yngre och mer vältränad. Kan det vara relaterat till att man inte är i tillräckligt bra form och överanstränger sig?

Överansträning/vätskebrist ger huvudvärk. Ta det lugnare, värm upp bättre eller träna oftare så du blir i bättre form. Och drick mycket innan och under träningen. Testa också att kyla ner huvudet när du har som högst puls, typ häll iskallt vatten på huvudet.

Prova att käka mer salt också. Resorb eller Djungelvrål eller jordnötter!

mangan77 skrev:
-------------------------------------------------------
> Intressant. Detta brukar drabba mig med efter att
> jag ansträngt mig ordentligt. Har också testat
> med olika mängd vatten, mat och tillskott både
> före och efter. Kan inte minnas att jag hade
> problem med detta när jag var yngre och mer
> vältränad. Kan det vara relaterat till att man
> inte är i tillräckligt bra form och
> överanstränger sig?

Jag tror inte det är så märkligt. Din kropp drabbas av vätskeförlust. Precis som när man bli bakis. Man brukar ju inte bli av med en bakis bara för att man äter tillskott och dricker hur mcyetk som helst.

Dock kan man nog lindra problemen genom att dricka mycket och hjälpa kroppen med mineraler så att den kan ta åt sig vattnet.

Jag fick det där i Australien, efter långa cykelpass där jag tog i mycket. Det var saltbrist för min del. Började med sportdricka med mycket electrolyter i, sen var det borta mer eller mindre.

Jag konstaterade det med att en gång prova med vätskeersättning när jag kom hem från cykelturen, det har ju massa salt i sig. Det löste problemet, sen skaffade jag sportdrickan jag nämnde.

Byt ut vattnet mot en en sportdricka med electrolyter i och prova.

Ahhh, det glömde jag att säga. Jag brukar ha i en eller två tabletter resorb i vattenflaskan under sommrens varamre dagar.

Det tycker jag mildrar en del.

Tack för alla svar. Det kanske är vattnet som är boven i dramat trots allt. Jag har testat att ta en resorb efter träningen men det har inte hjälpt hittills. Nästa spinningpass ska jag ha två vattenflaskor. Ska kolla upp någon bra sportdryck också.

Alla spinninginstruktörer på gymmet verkar för övrigt vara fryslortar för de krämar aldrig på ordentligt på AC:n och om man ber dem höja så klagar tanterna på bakre raden. Och nästa vecka får de förstärkning av nyårslöftesmotionärerna också... *suck*

Har upplevt liknade i hela livet och nu i 40års ålderna har jag kommit på att det är migrän som jag kännt av och som med åren blivit värre med åren och get lite sura rapar också, ett par migrän tabbletter och jag slipper värken nu mera.

Är det inte just migräntabletter som är rena värktabletter?

Fast det kanske inte gäller alla. Och hör till saken gör det säkert inte heller.:)

fastforward skrev:
> Tack för alla svar. Det kanske är vattnet som
> är boven i dramat trots allt. Jag har testat att
> ta en resorb efter träningen men det har inte
> hjälpt hittills. Nästa spinningpass ska jag ha
> två vattenflaskor. Ska kolla upp någon bra
> sportdryck också.

Jag har ingen vetenskap till grund, men jag har en känsla av att det kan vara bättre att ta resorb/sportdryck redan under passet om du har problem. Kanske även innan passet.

Jag har dock aldrig ont i huvudet annars (förutom vissa söndagsmorgnar) så jag har svårt att tro att det skulle vara någon sjukdom i mitt fall iaf.

skaparn skrev:
> fastforward skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tack för alla svar. Det kanske är vattnet som
> > är boven i dramat trots allt. Jag har testat
> att
> > ta en resorb efter träningen men det har inte
> > hjälpt hittills. Nästa spinningpass ska jag
> ha
> > två vattenflaskor. Ska kolla upp någon bra
> > sportdryck också.
>
> Jag har ingen vetenskap till grund, men jag har en
> känsla av att det kan vara bättre att ta
> resorb/sportdryck redan under passet om du har
> problem. Kanske även innan passet.

Definitivt. Du ska inte bara kompensera efteråt, det gör mycket större skillnad om du får i dig extra salt och vätska innan och under passet, som jag skrev högre upp.

Det viktigaste är nog att ha druckit innan träningen, inte att dricka under, och definitivt inte att dricka efter. Det är INNAN som är viktigast.

Se till att du inte dricker för mycket vatten bara. Din saltbalans rubbas och du drabbas av kramp. Hade en kille i klubben som alltid gnällde över kramp. Han hade vatten med sig så det hade räckt åt ett kompani. Efter att vi tipsade honom att minska på vattenintaget och tillföra salter och mineraler var krampen som bortblåst.

En annan vinkel på huvudvärk och träning!
Ibland kan man få huvudvärk MEDANS man tränar hårt så kan det bero på att hjärnan inte har tillräcklig tillgång till syre utan använder mjölksyran också... det funkar tydligen men man får en kort men intensiv huvudvärk som går över fort. Konstigt men sant. Har hänt mig flertalet gånger...isamband med intervaller :-)

/F

fastforward skrev:

Ska kolla upp någon bra
> sportdryck också.

Kolla in Vitargo på www.energikakan.se Dom är testade/utvecklade av elitidrottare tillsammans med forskare på Karolinska institutet.

Precis som nån nämnde kan det ju vara så att du triggar en migränattack. Släng i dig en ipren ihop med allt nyttigt du stoppar i dig efter passet och se efter om det hjälper. Ipren är ju lite antiinflammatoriskt och brukar ta udden av lindriga migränattacker.

Edit: Det blev lite fel där.

Senast ändrad:
Usch vitargo är ju hemsk, den går ju inte att blanda, blir en sörja på botten kvar och massa äckel och gägg. Maken till svårblandad sportdricka finns nog inte. Ta en annan är mitt tips. Skippa alla "kända" stora varumärken som coca cola står bakom typ. De är inte bra.

Intressant det där med mjölksyra och huvudvärk Fiffi, det hade jag inte hört om innan.

För egen del blir iof mest illamående om jag kör hårda intervaller. Vid längre pass dock, nära och över mjölksyratröskel (ala tisdagspass), så brukar det kunna komma lite huvudvärk mot slutet, men jag märker sällan av den fören man lugnar ner sig och det går över relativt snabbt.

Innan jag börja med cykling styrketränade jag många år och fick ALLTID huvudvärk i samband med benträning. Skulle kunna tänka mig att mjölksyra koncentrationen blir maximal vid styrketräning och då speciellt vid ben träning. Där passar ju din förklaring perfekt! Du råkar inte ha någon referens så man kan läsa lite mer om det.

Blir lite nyfiken på kopplingen mellan mjölksyra i hjärnan och huvudvärk... Att det gör ont i muskeln när det bildas en syra i den är ju inte så svårt att förstå. Muskeln är ju fylld av smärt nerver och dom är givetvis känsliga för syror (eller förändringar i pH). Men hjärnan är ju inte en muskel och den har heller inga nerver för att förmedla smärta. Så frågan är vad det är som triggar värken....

/M

Man kan inte få "ont i hjärnan". Hjärnan har inga smärtreciptorer. När man har ont i huvudet så kommer smärtan från andra delar i huvudet.

Mjölksyra i hjärnan-teorin låter klart märklig. Har du några referenser?

Sen så bildas mjölksyra hela tiden, så att smärtan i muskler skulle bero på syrans närvaro där är felaktig. Det som i dagligt tal kallas "att få mjölksyra", dvs smärta, inträder då det bildas mer mjölksyra än vad kroppen kan transportera bort, dvs koncentrationen ökar. Mjölksyra bildas dock hela tiden, även när man sover.

Skrivet av fastforward den 30e december, 2008 (Dölj användarens inlägg)

Tack för alla svar. Det kanske är vattnet som är boven i dramat trots allt. Jag har testat att ta en resorb efter träningen men det har inte hjälpt hittills. Nästa spinningpass ska jag ha två vattenflaskor. Ska kolla upp någon bra sportdryck också.

Alla spinninginstruktörer på gymmet verkar för övrigt vara fryslortar för de krämar aldrig på ordentligt på AC:n och om man ber dem höja så klagar tanterna på bakre raden. Och nästa vecka får de förstärkning av nyårslöftesmotionärerna också... *suck*

2 st 750 flaskor trycker jag i mig på en timma spinn (1 timmas pass blir det oftast bara vatten)
4 st 750 flaskor på 2 timmar spinn (här blir det lite olika i flaskorna)
osv osv

Om det är kallare längre bak vid damerna så varför sitter du inte där ?
jag har hittat min plats längst bak vid utblåset :-)

Det är ju skoj att fler personer försöker komma igång med träningen, dock mattas det ju av rätt fort.

Hej!

Får dessa problem ibland oxå när jag tränat hårt. För mej är det saltbrist och för mej hjälper det bra med att knapra i sej massa saltgurka. Ett par leverpastejmackor med mycket gurka på gör susen ihop med vatten.

Har samma problem, misstänker det har med saltbalansen att göra, jag svettas kopiöst och dricker massor.

Anders H skrev:
> Precis som nån nämnde kan det ju vara så att du
> triggar en migränattack. Släng i dig en ipren
> ihop med allt nyttigt du stoppar i dig efter
> passet och se efter om det hjälper. Ipren är ju
> lite antiinflammatoriskt och brukar ta udden av
> lindriga migränattacker.
>
Testa akupunktur, det hjälpte mig!! Fick migrän ett par gånger i veckan efter träningspass för ett tiotal år sedan. Gick till en akupunktör och blev bra. Nu får jag migrän väldigt sällan.

Road_Runner skrev:
> 2 st 750 flaskor trycker jag i mig på en timma
> spinn (1 timmas pass blir det oftast bara vatten)
> 4 st 750 flaskor på 2 timmar spinn (här blir det
> lite olika i flaskorna)
> osv osv
>
> Om det är kallare längre bak vid damerna så
> varför sitter du inte där ?
> jag har hittat min plats längst bak vid utblåset
> :-)
>
> Det är ju skoj att fler personer försöker komma
> igång med träningen, dock mattas det ju av rätt
> fort.

Idag klämde jag i mig ett par glas vatten innan passet, 2st 750cl-flarror under tiden och 2st till med resorb efteråt. Plus min vanliga mat och protein-shaken. Fick ont som vanligt men det kan bero på att det var något fel på AC:n så att den började kyla först efter halva passet. Det var som en bastu där inne.

Jag sade inte att det var kallare längst bak utan bara att damerna som klagar alltid sitter där. :)
AC:n vispar runt luften ganska bra så det är lika bra/dåligt på raden framför där jag sitter.

Angående sportdryck så låter den där Vitargon med elektrolyter ganska dyr, uppåt 20:- per portion. Enervit kostar ju bara ett par spänn. Det borde väl funka?

Ipren har jag testat, hjälper något i en timme, sedan är det tillbaka.

Låter inte som vätskebrist men vet inte hur mycket du svettas.
dricker du inte alls under resten av dagen så kanske det beror på det.
Jag hade ett tag där jag fick huvudvärk efter hård träning men antingen har jag vant mig eller så tar jag inte i längre :-)
Jag sitter längst bak för då slipper jag dra ;-)
längre pass kör jag maxim electrolyte/vatten och maxim recovery efter passet (har jag nu tittat upp)
Stora burkar = billigare tror jag än en portionare.

Hoppas du hittar vad det kan bero på. Skriv gärna det här kan hjälpa andra.

Stervelo skrev:
> Usch vitargo är ju hemsk, den går ju inte att
> blanda, blir en sörja på botten kvar och massa
> äckel och gägg. Maken till svårblandad
> sportdricka finns nog inte. Ta en annan är mitt
> tips. Skippa alla "kända" stora varumärken som
> coca cola står bakom typ. De är inte bra.

Har aldrig haft något problem med att blanda Vitargo. Läs instruktionen på påsen så står det att det ska skakas under ett par minuter. Ser inget problem alls med dom.

Det fina med dom är att dom lämnar magsäcken väldigt mycket fortare än andra sportdrycker vilket i sin tur leder till att man får "tillgång" till energin mkt fortare.

Har du testat att ta en eller två resorb innan träningen? Annars hinner du ju få saltbrist, om det nu är det som skulle vara orsaken, för att sedan åtgärda den i efterhand. Jag brukar förebygga med en eller 2 resorb ibland.

Sedan kanske det behöver fyllas på mer senare under dagen. Beroende på hur mkt man svettats.

En sommar hade jag ont i skallen i 2 veckor innan jag kom på att jag hade saltbrist. :)

Berätta gärna om du får ngn lösning på det. Eller så kanske det är så att om man tar i idiotmycket så får man ont i skallen helt enkelt?

Kanske redan har sagts, men pröva med sportdryck direkt istället för först låta kroppen få saltbrist och sedan försöka återställa den. Maxim har lite mer prisvärda varianter om man köper stora 2-
kg-burkar.
Vattenförgiftningssymtom (saltbrist pga för mycket vatten) är vanligare än man tror. På ironman Hawaii hade 30% av deltagarna sådana symtom. Klart fler än de som hade vätsktebristsymtom...Numera rekommenderas saltintag under loppet och problemen har minskat.

En (liten) ipren direkt efter ett stenhårt pass är vanligt för att undvika inflammatoriska känslor i kroppen.
Om det är bra eller dåligt på lång sikt vet jag inte, kortsiktigt mår man bättre i alla fall.

En liten uppdatering:

Jag har nu testat två gånger med att dricka 1/3 flaska Powerade före och resten efter passet. Har även stoppat i mig en dextrosoltablett före och efter. Under passet har jag druckit 2st 750cl-flaskor vatten, resten lika. Detta har endast varit ett test, visar det sig att det hjälper kommer jag köpa något bättre, nu har jag bara kört på något som varit enkelt att få tag på på Ica.

Efter det första passet slapp jag huvudvärken helt och hållet men idag åkte jag dit igen, dock i mindre omfattning än tidigare.

Nästa gång ska jag försöka hitta något som jag kan dricka under passet, Powerade:n är lite för mastig. Jakten fortsätter.

Har samma problem men bara de gånger jag tar i utav bara f-n! Med långa stunder nära eller på maxpuls.

Får även migrän då och då av stress och helt andra orsaker.

Har provat att dricka kaffe/cola med koffein som flera som har dessa symptom rekommenderar. Och ta en Ipren direkt efter eller innan ett riktigt hårt pass när jag vet att det finns risk. Plus ta en liten lur efter maten och träningen.

Starten på min värk sitter ofta i nackpartiet, och att hålla krampaktigt i ett styre är ingen bra start... Försök ändra din sittställning och variera kan kanske hjälpa?
/Magnus

Uppdatering:

Det verkar som om ni löst problemet. Det visade sig vara vätskebrist precis som alla trodde.

Grejen var att konditionspassen jag fick ont i huvudet av alltid gick direkt på morgonen och då jag alltid har väldigt låg vätskebalans när jag vaknar (med tanke på färgen på urinen) så blev det inte bättre av att svettas i en timme. Att jag drack en massa under och efter räckte förmodligen inte.

Nu fyller jag vattenflaskan direkt när jag vaknar och brukar få i mig en liter eller mer under tiden jag klär på mig, äter lite frukost och tar mig till gymmet.

Man kan ju fråga sig varför jag inte kom på detta tidigare men jag skyller på att jag är en vanemänniska som alltid gör/äter samma saker på morgnarna.

Tack för all input

Jag har haft exakt samma problem i flera omgångar. Jag vet att jag är ruggigt dålig på att tanka vätska innan, men jag sätter det som något tidigare inlägg mest i samband med "otränad". Det brukar ge med sig när jag varit igång och tränat regelbundet under 1-2 veckor. Finns det någon medicinsk förklaring till detta, om det beror på "otränad"? Nyfiken!

Mörkgult urin på morgonen är normalt inget tecken på vätskebrist. Däremot _kan_ det vara det under dagen.

Själv är jag väldigt känslig för vätskebrist. Jag får massa extraslag i hjärtat, fryser lättare, får kraftigt blodtrycksfall och väldigt hög puls (40-50 slag högre än vilopulsen) när jag reser mig snabbt, blir trött, får migränkänningar, blir lättirriterad och yr. Inget kul alltså...
Det finns helt enkelt inte tillräckligt högt vätsketryck i blodet för att kroppen ska fungera normalt.

Ändå är jag dålig på att dricka tillräckligt. Särskilt när jag cyklar. :(

Tillbaka
Topp