Hybrid blir MTB

Skippe

Aktiv medlem
Hybrid blir MTB
Hej,
Jag är sugen på att testa mtb. Jag är dock inte lika sugen på att lägga massa pengar på detta om jag inte tycker det är riktigt roligt. För att testa detta så funderar jag på:

Jag har en äldre hybrid (Merida crossway). Jag är således nöjd med den som vardagscykel men kan absolut tänka mig att byta den inom kort oavsett till en framförallt snyggare cykel. Min nuvarande fungerar bra, men jag funderar på om man bara skulle kunna sätta på grövre däck och ge mig ut och trampa i skog. Vad säger ni andra? Hur hade ni gjort?
Kan jag byta till vilka däck som helst? Eller vad rekommenderas för några?

Hybrid blir MTB
Jag har kört en del enklare stigar med min Merida Crossway när jag inte kunnat låta bli.

Största problemen har inte varit däcken, Schwalbe Marathon Plus Tour pendlar jag med, de har fungerat typ ok. Visst skulle man kunna tänka sig något grövre gravel-däck i fram där det nog finns plats, i bak är det ev. knepigare med plats.

Nä, det största problemet på min Crossway är framgaffeln (Suntour NCX?), som är rätt bra för en trottoarkant eller grusväg, men inte alls klarar av mycket stök eller småstök i snabb följd. Inget konstigt, den är inte alls gjord för det.

Även utväxlingen, d.v.s för få lätta växlar, är inte optimal.

Hur som helst, prova att ge dig ut på en lätt stig med din Crossway idag. Det kan definitivt bli både svettigt och roligt!

Lycka till!

Hybrid blir MTB
Skippe sa:
Hej,
Jag är sugen på att testa mtb. Jag är dock inte lika sugen på att lägga massa pengar på detta om jag inte tycker det är riktigt roligt.

Risken är ganska stor att det kommer att vara tråkigt att cykla stig med din hybrid.

Vet att Sportson hyr ut riktiga cyklar. Kanske kan vara värt att hyra en stigcykel över en helg?

Hybrid blir MTB
Jag cyklade med min Merida Crossway Striker i skogen några gånger och började ana att det kunde vara kul med MTB.

Läste lite på nätet och förstod hyfsat snabbt att det inte var någon större idé att försöka uppgradera cykeln utan i stället satsa på en riktig MTB. Köpte en Vitus Sentier.

50 meter in i närmsta skog förstod att det var helt rätt beslut (inte ofta det händer).

Crosswayen funkar mycket bra som pendlarcykel dock.

Hybrid blir MTB
Jag började ungefär så jag med, fast med en gammal crescent logic. plocka bort skärmar och pakethållare och allt annat som skulle kunna vara ivägen och tryck i så breda däck du får i och bara kör.

Jag hade jättekul, men jag konstaterade snart att den dämpade framgaffeln inte var så dämpad längre och att det väldigt smala styret gjorde det lite mer spännande än det behövde vara. Men det funkade tills jag hade köpt en riktig mtb!

Hybrid blir MTB
Skippe sa:
Hej,
Jag är sugen på att testa mtb. Jag är dock inte lika sugen på att lägga massa pengar på detta om jag inte tycker det är riktigt roligt. För att testa detta så funderar jag på:

Jag har en äldre hybrid (Merida crossway). Jag är således nöjd med den som vardagscykel men kan absolut tänka mig att byta den inom kort oavsett till en framförallt snyggare cykel. Min nuvarande fungerar bra, men jag funderar på om man bara skulle kunna sätta på grövre däck och ge mig ut och trampa i skog. Vad säger ni andra? Hur hade ni gjort?
Kan jag byta till vilka däck som helst? Eller vad rekommenderas för några?
Helt rätt inställning, bara kör.

Hybrid blir MTB
Instämmer, ut och kör!

Jag hade inte cyklat i skog sedan 90-talet, och tog min gamla helstela city-pendlar-cykel med smalt styre och och smala asfaltsdäck, och körde lite småstigar runt hemmet. Det gick självklart inte lätt eller snabbt, men räckte för att konstatera att ja, jag vill ha en riktigt cykel och komma ut i skogen.

Hybrid blir MTB
Jag tolkar det som att det är fritt fram att testa för att se om man gillrat. Finns det någon rekommendation på däck som man kan testa? Mina som sitter på är rätt så släta så jag tror inte att de kommer att vara roliga att cykla med i skog. Finns det någon rekommendation på storlek?

Tänker att jag testar min nuvarande cykel och sen uppdaterar om jag tycker det känns roligt

Hybrid blir MTB
Skippe sa:
Jag tolkar det som att det är fritt fram att testa för att se om man gillrat. Finns det någon rekommendation på däck som man kan testa? Mina som sitter på är rätt så släta så jag tror inte att de kommer att vara roliga att cykla med i skog. Finns det någon rekommendation på storlek?

Tänker att jag testar min nuvarande cykel och sen uppdaterar om jag tycker det känns roligt

Du borde kunna få in ett par CX-däck som är 33mm breda. Schwalbe X-one tyckte jag funkade utmärkt på min cross i skogen. Enda problemet var punkteringar (genomslag) men det löste sig när jag körde slanglöst (vilket du sannolikt inte kan göra). Kan du få in bredare (38-45mm?) så kan jag inte tipsa så mkt då de jag bytte till inte var så värst mkt bättre än de tidigare nämnda.

Hybrid blir MTB
Jag fick i ett par 57mm i min ram, mest för att fälgarna var så smala att de inte blev mer än 53 mm när de väl satt på. Det skrapade i kedjestagen när hjulet flexade men det var det värt för att få den extra dämpningen som bredare däck ger. Mät mellan kedjestagen hur mycket du troligtvis får i.

Hybrid blir MTB
Jag skulle nog köra i alla fall en runda innan jag lade pengar på däck. Det är ju ändå några hundringar, och en runda eller två på befintliga däck kanske räcker för att du skall bestämma dig för att köpa MTB.

Hybrid blir MTB
Du kan säkert få tag på ett par beg däck gratis eller nästan gratis iaf som dessutom troligen är bättre än nya budgetdäck.

Om det får plats 57mm så motsvarar det ca 2,2", antar att det är 29x 2,2 du ska leta efter då.
Annonsera i stora yardsaletråden.

/T

Tillbaka
Topp