Hybrid?

julgus

Aktiv medlem
Hybrid?
Idag när jag tog en sväng funderade jag på om jag kan ersätta mina 3 cyklar till en.

Kanske en magnesiumram med möjlighet för
  • kolfiberhjul, tubeless, stel gaffel för snabb landsväg
  • mtb hjul, dämpad framgaffel för cross country (notera att det inte är aktuellt med svåra tekniska banor eller stök)
  • vardaglig pendlarcykel med skärmar, lampor, feta cx hjul o däck
Gemensam ram, dock byte styre o gaffel beroende på användningsområde.. samma drivlina, trådlös (vilken?) som passar både lvg o cx?

Blir lite sugen på detta. Visst en kompromiss såklart i vissa stycken men tilltalar iaf - kan ju bli fina delar o hjul om man kombinerar allt i ett.

Vad säger expertisen?

Hittade denna tillverkare:

Hybrid?
Jag är inne på Bengt-re:s spår. Verkar väldigt meckigt att behöva bygga om cykeln.

Regn på morgonen så det blir pendlarutrusningen in till jobbet.
Kommer hem, solen skiner och man känner för en fin lvg-runda i kvällssolen.
Ställer sig och plockar bort skärmar och lampor samt byter hjul.
Morgonen därpå ska man ut en mtb-runda med polarna.
Bara att gå upp en liten stund tidigare för att byta gaffel och hjul.

Sen vet jag inte riktigt hur du tänkt med styre. Ska du köra med bockstyre i skogen eller rakt styre på lvg eller tänker du dig att byta det också? Om du tänker att byta det börjar det nog bli riktigt hög kvot mellan "verkstadsjobb" och cyklingstid.

Hybrid?
Idag när jag tog en sväng funderade jag på om jag kan ersätta mina 3 cyklar till en.

Kanske en magnesiumram med möjlighet för
  • kolfiberhjul, tubeless, stel gaffel för snabb landsväg
  • mtb hjul, dämpad framgaffel för cross country (notera att det inte är aktuellt med svåra tekniska banor eller stök)
  • vardaglig pendlarcykel med skärmar, lampor, feta cx hjul o däck
Gemensam ram, dock byte styre o gaffel beroende på användningsområde.. samma drivlina, trådlös (vilken?) som passar både lvg o cx?

Blir lite sugen på detta. Visst en kompromiss såklart i vissa stycken men tilltalar iaf - kan ju bli fina delar o hjul om man kombinerar allt i ett.

Vad säger expertisen?

Hittade denna tillverkare:
Jag hade samma tanke ett tag och gick in i projektet med liv och lust och glada förhoppningar.
Nu har jag fyra cyklar igen.

Hybrid?
Tack för era synpunkter!

I princip vad min luttrade fru sa direkt, dvs det blir en kompromiss o snart är du tillbaka till ruta 1, dvs med ett gäng cyklar.
Tror tyvärr att det blir så. Hade en cykel som jag byggde om mellan pendlare och "racer" men lessnade snabbt på att byta däck, ta av/på skärmar och byta kassett/bakväxel. Den skutade som dedikerad icke-dunbdäckspendlare. Och fick en kompis i en annan dedikerad vinter/dubbdäckscykel. Alla nöjda och glada! Egentligen vet jag inte om det blir dyrare ens - cyklarna håller ju längre. Att det tar mer plats går dock inte att förneka....

Tillbaka
Topp