Hybridcykel för pendling?

Bugatti123

Ny medlem
Funderar på att köpa en cykel till pendling.

Ca 8km enkel väg endast på asfalt, har kollat lite på begagnade Nishiki hybrid, men 4.5k verkar vara lite saftigt för några år gamla cyklar.

Eller är jag helt fel ute?

Har aldrig provat en hybrid utan endast äldre cyklar/ mormorscyklar.

Blir en hybrid bra för den sträckan?

PEK

Medlem
För 8 km funkar de flesta cyklar. Även en hybrid, naturligtvis beroende av standard på cykelväg. Tänker du cykla genom skogen... Du förstår. Tänk på att du sannolikt vill ha stänkskärmar och kanske en pkthållare.
Tycker generellt att "standard" cyklar är för dyra begagnade. Räkna med att nya slitdelar går på ngn 1000-lapp elr 2 + arbete. Leta på rea istället.

Bugatti123

Ny medlem
PEK sa:
För 8 km funkar de flesta cyklar. Även en hybrid, naturligtvis beroende av standard på cykelväg. Tänker du cykla genom skogen... Du förstår. Tänk på att du sannolikt vill ha stänkskärmar och kanske en pkthållare.
Tycker generellt att "standard" cyklar är för dyra begagnade. Räkna med att nya slitdelar går på ngn 1000-lapp elr 2 + arbete. Leta på rea istället.
vad hade gett för den svarta? den har rätt mkt repor på lacken?

DanielS

Aktiv medlem
Bugatti123 sa:
Du får nog vara lite mer specifik än så... Jag håller med dig om att 4500 kr är mycket för en några år gammal Nishiki-hybrid nästan oavsett modell.

Repor på lacken skulle jag inte oroa mig speciellt mycket för på en pendelcykel, det är bara bra så blir den mindre stöldbegärlig.

Bugatti123

Ny medlem
DanielS sa:
Bugatti123 sa:
Du får nog vara lite mer specifik än så... Jag håller med dig om att 4500 kr är mycket för en några år gammal Nishiki-hybrid nästan oavsett modell.

Repor på lacken skulle jag inte oroa mig speciellt mycket för på en pendelcykel, det är bara bra så blir den mindre stöldbegärlig.
Jag menar , vad tycker du är ett rimligt pris? Har aldrig haft någon "märkescykel" innan och vill inte bli blåst samtidigt som jag tycker 4.5 är rätt mycket

DanielS

Aktiv medlem
Bugatti123 sa:
Jag menar , vad tycker du är ett rimligt pris? Har aldrig haft någon "märkescykel" innan och vill inte bli blåst samtidigt som jag tycker 4.5 är rätt mycket
En Nishiki hybrid kan kosta från ca 5000kr till 12000kr. Svårt att säga vad den cykel du kollar på är värd utan att veta exakt vad det är för modell och tillverkningsår.

"vad hade gett för den svarta?", syftar du på någon länk eller bild som inte kommit med i ditt inlägg?

Själv cyklar jag på en Merida Machete hybrid till jobbet varje dag och den funkar utmärkt. Pris med skärmar och pakethållare ligger på knappt 6000 kr men går kanske att få billigare på rea. Merida tycker jag överlag gör bra cyklar till ganska bra pris, sen vill man väl stödja Norge lite. ;)

SimplexS4

Medlem
Jag gick från Hybrid till Cyclocross som pendlings cykel till och från jobb.. Kan nog vara bland det bästa jag gjort i mitt liv!
Racerdäck på sommar vår, Något bättre däck på vintern, blev plötsligt roligt att cykla till jobbet varje dag :)

Finns någorlunda billiga cykelkrossar, teamsportia, xxl (vid rea), stadium osv om du inte vill lägga ner mkt pengar

Senast ändrad:

Bugatti123

Ny medlem
DanielS sa:
Bugatti123 sa:
En Nishiki hybrid kan kosta från ca 5000kr till 12000kr. Svårt att säga vad den cykel du kollar på är värd utan att veta exakt vad det är för modell och tillverkningsår.

"vad hade gett för den svarta?", syftar du på någon länk eller bild som inte kommit med i ditt inlägg?
Länken försvann av någon anledning

https://www.blocket.se/Skane/Nishiki_Hybridcyklar_74956578.htm

Jag vill ha en lättrullad och snabb cykel för att pendla med, bor i Malmö, här blir alla cyklar stulna förr eller senare så vill inte lägga för mycket pengar.

Bör jag satsa på smalare däck också?

Är helt ny inom detta

Senast ändrad:

DanielS

Aktiv medlem
Den cykeln har ju en del "uppgraderingar" så värdet kan nog vara 4500kr, förutsatt att du har nytta av just dom grejerna. Andra personers uppgraderingar är inte jag intresserad att betala för...:-) Så jag skulle satsa på något billigare om jag skulle köpa begagnat, alt. pruta.

Smalare däck eller inte är en smakfråga, trenden går nu mot bredare däck. Själv gillar jag att ha 37mm eller bredare för pendling då det ger lite extra mjukhet på dåliga cykelvägar.

Bugatti123

Ny medlem
Sant, är heller inte ute efter andras uppgraderingar, får vänta tills det kommer något nytt på blocket

Är ute efter en snabb och enkelrullad pendlingscykel

Herr Thomas

Aktiv medlem
Jag har en Pro Air och det är en hyfsat snabb hybrid som lämpar sig bra för pendling.
Shimano Tiagra 2x9 växlar.
Vikt dryga 10 kg
25 mm däck är standard.
Min har hydrauliska skivbromsar men på äldre modeller kan det vara mekaniska bromsar.
Nypris runt 9000 kr och jag tror den fortfarande säljs.
Är cykeln i bra skick så kan det vara en bra affär.

jonja

Aktiv medlem
Har aldrig förstått mig på pro air som hybridmodell. Om normalpris är 11 och 25mm däck, varför inte köpa än räcer istället? Så mkt mer allround än vad än en räcerhybrid är. En räcer kan du åka 30 mil per dag med. En hybrid börjar man störa sig på efter nån timme, och önskar sig nåt bättre, oavsett hur "rejsig" den är enligt tillverkaren.

Bugatti123

Ny medlem
jonja sa:
Har aldrig förstått mig på pro air som hybridmodell. Om normalpris är 11 och 25mm däck, varför inte köpa än räcer istället? Så mkt mer allround än vad än en räcerhybrid är. En räcer kan du åka 30 mil per dag med. En hybrid börjar man störa sig på efter nån timme, och önskar sig nåt bättre, oavsett hur "rejsig" den är enligt tillverkaren.
Ska pendla 1,6 mil t/r max per dag och kommer endast köra i stan. Behövs verkligen en räcer?

Bengt-re

Aktiv medlem
jonja sa:
Det är lätt obegripligt - det måste vara någon grym motvilja mot bockstyre som gör att det finns köpare till den typen av cyklar. Men men, finns ju folk som cyklat motionslopp på cyklar med rakt styre - varför vette tusan, men det går ju och tydligen vill vissa ha det så.

Bugatti123

Ny medlem
Bengt-re sa:
jonja sa:
Det är lätt obegripligt - det måste vara någon grym motvilja mot bockstyre som gör att det finns köpare till den typen av cyklar. Men men, finns ju folk som cyklat motionslopp på cyklar med rakt styre - varför vette tusan, men det går ju och tydligen vill vissa ha det så.
Jag har aldrig använt en cykel med bockstyre och har inget emot det, men känns väldigt overkill? Har en budget på 4,5 o letar efter begagnat just nu, något speciellt man ska leta efter? Tänker på räcer nu dvs

Bugatti123 sa:
jonja sa:
Ska pendla 1,6 mil t/r max per dag och kommer endast köra i stan. Behövs verkligen en räcer?
Saken är mest att om du oncec går räjser you never go back. racercykling kommer bli det nya cyklingen för dig och all annan cykling kommer bli "fejkcykling". Såvida du går ner i dropsen. Ser många som sitter som på en vanlig cykel, och det gjorde jag själv länge tack vare att jag inte hade ISM-sadel.
Men i praktiken och teorin kommer du inte vilja gå back om du väl köper racer.

Själv förstår jag inte oviljan att köpa hos Bikester som verkar förekomma hos många. De har så väldigt prisvärda cyklar. Nishiki skulle jag ersatt med en Ortler eller Racer. aldrig förstått vitsen med Nishiki

Bugatti123

Ny medlem
Lyktstoplemedhjul sa:
Bugatti123 sa:
jonja sa:
Saken är mest att om du oncec går räjser you never go back. racercykling kommer bli det nya cyklingen för dig och all annan cykling kommer bli "fejkcykling". Såvida du går ner i dropsen. Ser många som sitter som på en vanlig cykel, och det gjorde jag själv länge tack vare att jag inte hade ISM-sadel.
Men i praktiken och teorin kommer du inte vilja gå back om du väl köper racer.

Själv förstår jag inte oviljan att köpa hos Bikester som verkar förekomma hos många. De har så väldigt prisvärda cyklar. Nishiki skulle jag ersatt med en Ortler eller Racer. aldrig förstått vitsen med Nishiki
Jag är helt ny inom detta, vad menar du går ner i dropsen?

Och har du möjlighet att länka någon för en nybörjare?

Ska fungera att pendla på vintern också!

Mvh

Senast ändrad:
Det betyder att du går neråt och blir mer aero, vikten och det att du kan vara mer aero är hela syftet med en racer.
http://farm8.staticflickr.com/7231/7383345066_65a2296f7f.jpg

Men det kräver invänjning för det är annorlunda och kräver mer av magmusklerna och annat för att klara av. majoriteten av alla som inte tävlar använder oftast inte ens dropsen. Då menar jag att man likaväl kan ha en "vanlig cykel".
Men missförstå mig inte hittar man väl tjusningen med en racer går man inte gärna back.

Bugatti123

Ny medlem
Lyktstoplemedhjul sa:
Det betyder att du går neråt och blir mer aero, vikten och det att du kan vara mer aero är hela syftet med en racer.

Men det kräver invänjning för det är annorlunda och kräver mer av magmusklerna och annat för att klara av. majoriteten av alla som inte tävlar använder oftast inte ens dropsen. Då menar jag att man likaväl kan ha en "vanlig cykel".
Men missförstå mig inte hittar man väl tjusningen med en racer går man inte gärna back.
Så i princip kan man skifta mellan drop och "vanlig" ? I så fall blir det en räcer, men går den använda under vintern?

Bugatti123 sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

Så i princip kan man skifta mellan drop och "vanlig" ? I så fall blir det en räcer, men går den använda under vintern?
Normala börjar bli 25 däck på racers nuförtiden, 28 däck är storleken på vanliga däck på stadscyklar så 25 är inte jättemycket mindre.
Alla cyklar går att använda året runt, enda problemet är ju vid snö, då är det generellt så att desto bredare däck desto lättare går det att komma fram.

Men om du bara har kört vanliga cyklar borde du verkligen testa en racer, annars missar du något.

Bugatti123

Ny medlem
Lyktstoplemedhjul sa:
Bugatti123 sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

Normala börjar bli 25 däck på racers nuförtiden, 28 däck är storleken på vanliga däck på stadscyklar så 25 är inte jättemycket mindre.
Alla cyklar går att använda året runt, enda problemet är ju vid snö, då är det generellt så att desto bredare däck desto lättare går det att komma fram.

Men om du bara har kört vanliga cyklar borde du verkligen testa en racer, annars missar du något.
Har du möjlighet att länka någon räcer? Vet ej vad jag ska leta efter

jonja

Aktiv medlem
Bugatti123 sa:
jonja sa:
Mitt svar var till herr thomas, inte till dig. Om du bara pendlar 16 km per dag kan du cykla på vad som helst i princip. Ska du köra på vintern funkar inte räcer.

Bugatti123

Ny medlem
jonja sa:
Bugatti123 sa:
jonja sa:
Mitt svar var till herr thomas, inte till dig. Om du bara pendlar 16 km per dag kan du cykla på vad som helst i princip. Ska du köra på vintern funkar inte räcer.
Får man ställa en dum fråga ? varför funkar det inte på vintern

Pfaff

Aktiv medlem
Det går att räsa på en pendelcykel och det går att pendla på en räser men ingetdera är optimalt. Om du tänker pendla under en mil i stadsmiljö året runt och inte har tillgång till säkert och torrt förvar dagtid är en standardcykel med skärmar och rakt styre det bättre valet. Helst också navväxlar om du inte vill lägga tid på underhåll.
När du fått upp flåset och lusten att cykla köp en räser för lust och träning men räkna med betydligt högre pris och kostnad inte bara för hojen utan också underhåll, skor o kläder.

ani

Medlem
Bugatti123 sa:
jonja sa:
Bugatti123 sa:
jonja sa:
Funkar och funkar, men spårig is/snö är inte helt lättforcerat med relativt smalt bockstyre och max 28mm breda däck (vilket det i bästa fall finns plats för i en räserram. Med en CX (cyclocross, i princip räser med plats för bredare däck) blir det lite bättre varför såna är rätt vanliga bland folk som cykelpendlar en bit året om.

Med 8 km enkel kan du som många sagt cykla på i princip vad som helst, men testa gärna nåt med bockstyre innan du bestämmer dig, inte dumt att kunna krypa ihop när motvinden tar i. Beggade räser/CX brukar dyka upp på blocket i din prisklass lite då och då.

Kör själv året om Bunkeflostrand - Lund ca 3d/vecka. Sommartid på räser med 25mm däck, blöta årstiden skärm/reflex/lamp-kittad CX med 32mm däck.

Bugatti123

Ny medlem
ani sa:
Bugatti123 sa:
jonja sa:
Bugatti123 sa:
jonja sa:
Funkar och funkar, men spårig is/snö är inte helt lättforcerat med relativt smalt bockstyre och max 28mm breda däck (vilket det i bästa fall finns plats för i en räserram. Med en CX (cyclocross, i princip räser med plats för bredare däck) blir det lite bättre varför såna är rätt vanliga bland folk som cykelpendlar en bit året om.

Med 8 km enkel kan du som många sagt cykla på i princip vad som helst, men testa gärna nåt med bockstyre innan du bestämmer dig, inte dumt att kunna krypa ihop när motvinden tar i. Beggade räser/CX brukar dyka upp på blocket i din prisklass lite då och då.

Kör själv året om Bunkeflostrand - Lund ca 3d/vecka. Sommartid på räser med 25mm däck, blöta årstiden skärm/reflex/lamp-kittad CX med 32mm däck.
Tack! ska hålla utkik, verkar inte finnas någon just nu i malmö iaf

jonja

Aktiv medlem
För en månad sen sålde xxl helt ok instegsräcer merida ride 90 för 3,5. Rea på den modellen är återkommande flera ggr per år. CX hojar är svårare att hitta riktigt billigt, men mer året runt hoj som redan påpekats.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer