Hybridcykel för nybörjare som vill resa med packning

Hej! Jag är en 23 årig tjej som är sugen på att köpa en hybridcykel som tål packning i form av tält med mera. Jag är nybörjare och har bara cyklat på damcykel som transportcykel tidigare. Jag är ute efter en cykel som fungerar på asfalt och lättare terräng. Den ska hålla för packning med tält. Mitt första mål är att åka kattegattleden i sommar. Har inte skyhög budget, absolut max 10 000 kr men hoppas på 5000 kr, köper gärna begagnat. Jag skulle säga att jag är i god fysisk form och är 158 cm lång om det har någon påverkan. Tacksam för svar!

Senast ändrad:
De flesta cyklar med pakethållare (eller med möjlighet till pakethållare) går att cykla med. Så, det är inte supernoga. En cykel som du sitter bra på (en sadel du kommer överens med) är såklart en fördel. Ska du inte ha jättemycket packning räcker det med två sidoväskor bak och en styrväska. Strl på cykeln torde vara xs/s.

jag tycker personligen att en hardtail mtb är den bästa långfärdscykeln, om det inte ska cyklas uteslutande asfalt.

billigare hardtails har ofta pakethållarfäste. tubus är ett bra märke på pakethållare. några år gamla hardtails har ofta "omodern" geometri, vilket är perfekt för långfärd, eftersom sittpositionen är mer anpassad för sittcykling än så kallat "aggressiv" stående cykling.

jag gjorde en snabb sökning på köp&sälj och hittade denna, som ett exempel. visserligen medium, men med ganska låg ramhöjd: https://happyride.se/annonser/scott-contessa-scale-910-medium.250071/

pakethållarfäste och redan uppgraderad med snabbare däck än till och med de flesta moderna gruscyklar. men priset är för högt för en åtta år gammal cykel, den bör prutas.

Vet inte hur en cx är i karaktären, men denna har skärmar och fästen för pakethållare. Och hydraliska skivbromsar.

en cx är i praktiken att betrakta som en landsvägscykel med dagens mått. "alla" har väl nu förstått att så smala däck och sådan geometri är långsamt och obekvämt på grus och lättare terräng, och att det inte rullar snabbare på asfalt än en hardtail med race king, såvida du inte monterar sköra landsvägsdäck för 800 kr/st. möjligtvis är cx:en mer aerodynamisk i 40 km/h, vilket man inte cyklar i på långfärd.

en cx är i praktiken att betrakta som en landsvägscykel med dagens mått. "alla" har väl nu förstått att så smala däck och sådan geometri är långsamt och obekvämt på grus och lättare terräng, och att det inte rullar snabbare på asfalt än en hardtail med race king, såvida du inte monterar sköra landsvägsdäck för 800 kr/st. möjligtvis är cx:en mer aerodynamisk i 40 km/h, vilket man inte cyklar i på långfärd.
Tänk att man börjar dagen med att se ett s¨nt här inlägg. Maken till trams... Du snackar goja :)
Vi skulle haft X´s fact check på ditt inlägg då det mest är felaktigt.

Tänk att man börjar dagen med att se ett s¨nt här inlägg. Maken till trams... Du snackar goja :)
Vi skulle haft X´s fact check på ditt inlägg då det mest är felaktigt.
nej, men det finns gott om gubbar på detta forum som inte hängt med. gruscyklar för tävling har numer 40-50 mm däck. och detta är en tråd för en nybörjare som inte så cykla i sådana farter. att då rekommendera en cx som tar gissningsvis max 35-millimetersdäck och har helt olämplig geometri för touring är oansvarigt.

White SC Lite för 5 000 kr är mycket hybrid för pengarna, tidigare ordinarie pris var 7 499 kr. Den har framväxel, vilket kan vara väldigt användbart vid långfärdscykling. Pakethållarfästen bak, men tyvärr inte fram på gaffeln. Small (160-170) borde förhoppningsvis funka okej, ganska så lång styrstam så det går ju att göra cykeln ganska så mycket mindre för en liten summa pengar med en ny kortare styrstam. Om styrstamen ändå byts så kan en justerbar styrstam gör det enklare att hitta en bra sittställning.

Bred utväxling på kassetten. CS-HG200 9, 11-36T (11-13-15-17-20-23-26-30-36T)
Lätt utväxling på vevpartiet. Shimano FC-MT210-2 46-30T
Alldeles lagom till touring. Även om vissa fortfarande föredrar 3 delat vevparti till touring.
Screenshot_20240224-101942~2.png

Edit: Nu tillbaka på 7499kr, även fast 5000kr inte stod som reapris eller rabatt.

Senast ändrad:
Geometrin skiljer väl? En nervig lvg är ju inte kul om man vill softa omkring på semester. Och en cx tar väl bredare däck än en lvg? Och så långsamt är det inte med "smala" däck.

Edit: oansvarigt skulle jag säga är en kraftig överdrift (men, det är ju alltid jag som förstör stämningen på detta forum!). :)

Senast ändrad:
Hej! Jag är en 23 årig tjej som är sugen på att köpa en hybridcykel som tål packning i form av tält med mera. Jag är nybörjare och har bara cyklat på damcykel som transportcykel tidigare. Jag är ute efter en cykel som fungerar på asfalt och lättare terräng. Den ska hålla för packning med tält. Mitt första mål är att åka kattegattleden i sommar. Har inte skyhög budget, absolut max 10 000 kr men hoppas på 5000 kr, köper gärna begagnat. Jag skulle säga att jag är i god fysisk form och är 158 cm lång om det har någon påverkan. Tacksam för svar!
Kul att du vill ut i Sverige och cykla!

Begagnat låter klokt med den budgeten.

Viktigast för dig blir att hitta en cykel i rätt storlek och där du sitter bekvämt. Rätt utväxling, alltså inte för tungtrampade växlar är också av stor vikt för att det ska bli njutbart.

En cykel av typen mtb eller hybrid borde funka väl. Alla tre cyklar som länkats till borde vara dugliga. Kanske att KHSn just har för tunga växlar.

Var i landet bor du?

Kul att du vill ut i Sverige och cykla!

Begagnat låter klokt med den budgeten.

Viktigast för dig blir att hitta en cykel i rätt storlek och där du sitter bekvämt. Rätt utväxling, alltså inte för tungtrampade växlar är också av stor vikt för att det ska bli njutbart.

En cykel av typen mtb eller hybrid borde funka väl. Alla tre cyklar som länkats till borde vara dugliga. Kanske att KHSn just har för tunga växlar.

Var i landet bor du?
Utväxlingen är, helt korrekt, inte anpassad för touring. Torde inte vara omöjligt att byta till ett annat, mindre rejsigt, vevparti.

White SC Lite för 5 000 kr är mycket hybrid för pengarna, tidigare ordinarie pris var 7 499 kr. Den har framväxel, vilket kan vara väldigt användbart vid långfärdscykling. Pakethållarfästen bak, men tyvärr inte fram på gaffeln. Small (160-170) borde förhoppningsvis funka okej, ganska så lång styrstam så det går ju att göra cykeln ganska så mycket mindre för en liten summa pengar med en ny kortare styrstam. Om styrstamen ändå byts så kan en justerbar styrstam gör det enklare att hitta en bra sittställning.

Bred utväxling på kassetten. CS-HG200 9, 11-36T (11-13-15-17-20-23-26-30-36T)
Lätt utväxling på vevpartiet. Shimano FC-MT210-2 46-30T
Alldeles lagom till touring. Även om vissa fortfarande föredrar 3 delat vevparti till touring.
Visa bilaga 682548
Tack för svar, ska kika på den!

Har du en cykel nu?

Nej bara en damcykel för pendling
Men då har du ju en cykel :) En standardcykel är ett utmärkt val för att cykla Kattegattleden, jag cyklar leden ibland och det är en hel del som cyklar den på helt vanliga cyklar. Fördelen med att först cykla lite med sin vanliga är att man sen lättare vet vad man vill ha för cykel och särskilt om budgeten är begränsad.

Men då har du ju en cykel :) En standardcykel är ett utmärkt val för att cykla Kattegattleden, jag cyklar leden ibland och det är en hel del som cyklar den på helt vanliga cyklar. Fördelen med att först cykla lite med sin vanliga är att man sen lättare vet vad man vill ha för cykel och särskilt om budgeten är begränsad.
Ja det är sant, det är en riktigt risig cykel dock. Jag gillar att cykla så vill gärna investera i en lite bättre. Vill kunna åka i skogen och terräng i framtiden också så lutar lite mot Mountainbike.

Ja det är sant, det är en riktigt risig cykel dock. Jag gillar att cykla så vill gärna investera i en lite bättre. Vill kunna åka i skogen och terräng i framtiden också så lutar lite mot Mountainbike.
Då förstår jag.

Oavsett cykel är Kattegattleden en trevlig tur sommartid. Och sen om du tycker den blir väl kort så är fortsättningen längs Skånes kust, Sydkustleden och sen Sydostleden, också fin. Särskilt när du kommer ned till sydkusten och vidare upp längs Skånes ostkust, det är en av de finaste cykelturerna man kan göra enligt mig :)

Bor själv 500meter ifrån Kategattleden, (Norra Halland), Lyckliga Jag! Det är ingen krävande led. Om man inte ska köra den på tid. Men varför skulle man göra det. När det finns så mycket att se under vägen?
Kräver ingen specifik hoj. Rakt styre går utmärkt. Gärna 28mm däck och komfortutväxling.
Tips: Glöm inte Badkläder och ev solkräm...

Tack för svar, ska kika på den!
Lite sent nu, mer än en vecka senare. Priset är tillbaka på 7 499kr igen. Fortfarande en bra cykel, men inte längre något fynd. Tyvärr slut i storlek Small, som borde vara rätt storlek, i Uppsala också.
XXL säljer även White SC Comp FF Acera 2x8 wmns för 5 999kr med lite enklare komponenter i drivlinan men som ändå är fullt tillräcklig. Comp wmns Small finns i lager i Uppsala.

Senast ändrad:
Lite sent nu, mer än en vecka senare. Priset är tillbaka på 7 499kr igen. Fortfarande en bra cykel, men inte längre något fynd. Tyvärr slut i storlek Small, som borde vara rätt storlek, i Uppsala också.
XXL säljer även White SC Comp FF Acera 2x8 wmns för 5 999kr med lite enklare komponenter i drivlinan men som ändå är fullt tillräcklig. Comp wmns Small finns i lager i Uppsala.
Okej! Toppen ska kika på den då istället, tack!

Tillbaka
Topp