Hybridcykel för nybörjare som vill resa med packning

Hej! Jag är en 23 årig tjej som är sugen på att köpa en hybridcykel som tål packning i form av tält med mera. Jag är nybörjare och har bara cyklat på damcykel som transportcykel tidigare. Jag är ute efter en cykel som fungerar på asfalt och lättare terräng. Den ska hålla för packning med tält. Mitt första mål är att åka kattegattleden i sommar. Har inte skyhög budget, absolut max 10 000 kr men hoppas på 5000 kr, köper gärna begagnat. Jag skulle säga att jag är i god fysisk form och är 158 cm lång om det har någon påverkan. Tacksam för svar!

Senast ändrad:
De flesta cyklar med pakethållare (eller med möjlighet till pakethållare) går att cykla med. Så, det är inte supernoga. En cykel som du sitter bra på (en sadel du kommer överens med) är såklart en fördel. Ska du inte ha jättemycket packning räcker det med två sidoväskor bak och en styrväska. Strl på cykeln torde vara xs/s.

jag tycker personligen att en hardtail mtb är den bästa långfärdscykeln, om det inte ska cyklas uteslutande asfalt.

billigare hardtails har ofta pakethållarfäste. tubus är ett bra märke på pakethållare. några år gamla hardtails har ofta "omodern" geometri, vilket är perfekt för långfärd, eftersom sittpositionen är mer anpassad för sittcykling än så kallat "aggressiv" stående cykling.

jag gjorde en snabb sökning på köp&sälj och hittade denna, som ett exempel. visserligen medium, men med ganska låg ramhöjd: https://happyride.se/annonser/scott-contessa-scale-910-medium.250071/

pakethållarfäste och redan uppgraderad med snabbare däck än till och med de flesta moderna gruscyklar. men priset är för högt för en åtta år gammal cykel, den bör prutas.

Vet inte hur en cx är i karaktären, men denna har skärmar och fästen för pakethållare. Och hydraliska skivbromsar.