Hyra Racercykel i Heraklion, kreta.

Plåtslagarn

Ny medlem
Skall åka med familjen på solochbadallinclusiveresa till Heraklion första veckan i september. Någon som har tips på bra cykel uthyrare i närheten om man skulle få nog av poolen en dag eller två? Är det ens ide att ta med cykelprylarna ner om man chansar på att hitta en uthyrare med hyfsat utbud utan att förhandsboka....

Jag satt förra hösten och försökte googla på just cykeluthyrare i Heraklion, men hittade då inget vettigt.

Har själv hyrt av hellasbike.net på Kreta, vilket funkade bra, men de håller till i Chania-regionen och levererar inte till Heraklion. Det som jag hittade var en cycling-crete.com som håller till (huvudsakligen i Agia Galini på södra delen av ön och som erbjuder leverans till andra orter. Dock verkar priserna vara sådana att det knappast är vettigt att hyra av dom om man bor i Heraklion.

Om du hittar ngn uthyrare där nere vore det trevligt om du återkom med info och gärna en RR också. Och, om du ger dig ut på vägarna, förbered dig på att det kan vara varmt. När jag var där i mitten av oktober var eftermiddagstemperaturerna på mellan 24 och 33 grader om jag minns rätt.

tack för snabbt svar.
Jag tar med mig prylar ner och forskar vidare på plats. Borde väl finnas någon där nere som kan tipsa om uthyrare. Jag återkommer om jag hittar något vettigt alternativ. Värmen blir nog jobbig, men det får väl gå....

Se till att ha med dig ordentligt att dricka om du ger dig ut och cyklar och lite pengar att stanna till och köpa dryck vid behov. Jag upplevde att det fanns ganska gott om affärer/mackar/barer där man kunde köpa dricka.

Sen kan du ju alltid tänka på en svensk novemberdag med två plusgrader, snålblåst och underkylt regn. Då borde värmen framstå som mindre otrevlig. ;-)

Jag kan tänka mig att det kan vara hetsigare nu än när jag var där (mitten av oktober). Då var det dock egentligen bara precis i och runt de större städerna (Chania, Rethymnon och Heraklion) som det var lite mer trafik. Bilisterna upplevde jag inte som mer aggressiva än svenska bilister. Under turistsäsong är det dock förmodligen värre. Kommer man dock bara bort från områdena närmast turistgettona så brukar det lugna ner sig rätt ordentligt - de flesta människor som åker på semester till solen och värmen verkar (lyckligtvis?) ha noll intresse för att se ngt utanför hotell- och strandområdena. Om jag skulle ge mig ut och cykla på Kreta denna tid skulle jag försöka sikta in mig på mindre och gärna sådana utan alltför mkt lastbilar och bussar.

Vägkvaliteten varierar, men över lag tyckte jag den var helt OK. Nu kör ju inte jag någon direkt hårdträning med högt tempo som fokus när jag är på cykelresor utan inriktningen är mer turistande på cykel, så jag är inte jättekänslig för dåliga vägar. Dock tycker jag att det är ganska överdrivet att säga att vägarna generellt är kassa.

Jag plitade ihop en liten RR för tre av dagarna då jag var på Kreta och cyklade:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/2039378/2039378#msg-2039378

Är inte alls otänkbart att jag åker tillbaka. Dock skulle jag nog då välja att försöka ha en bas någonstans på mellersta delen av ön och inte i Chania. Inte för att västra delen är dålig, utan för att jag gärna hellre cyklar på nya ställen än där jag cyklat förut. Sen skulle jag nog ur ett rent cykelturistperspektiv välja maj eller slutet av april, d.v.s. när det inte är sönderbränt och innan turistsäsongen kommit igång på allvar.

Tillbaka
Topp