I-landsproblem Tips på bakbroms mottages gärna.

Robban123

Medlem
Halloj!

Jag har en fundering, lyxade till och uppgraderade min Epic Expert från Sram Level TL fram och bak till Shimano XT 4-kolvs ok. Har 200 skiva fram och 180 bak. Problemet nu är att bromsoket bak tar i ramen när man ska montera den (rätt adapter är på...)

Så nu till min fråga, köra 4-kolvs ok bak med 160 skiva eller byta till Shimano XT 2-kolvs ok och ha kvar 180 skiva bak?

Mycket tacksam för svar från detta underbara forum ✌️

Är väl enklast och billigast att bara köra mindre skiva bak? Du lär knappast sakna bromskraft bak oavsett.

Är väl enklast och billigast att bara köra mindre skiva bak? Du lär knappast sakna bromskraft bak oavsett.
Stanna lär det ju göra oavsett 😅 men har möjlighet att byta mot ett 2-kolvs ok så kostnaden för båda alternativen är minimal. Men tänkte nån kanske haft samma dilemma ? 😁

Vad är det för årsmodell? På min Epic Evo har jag kört SLX 4 kolvs med 180 skiva utan problem.

Jag kan inte ens förstå varför man vill ha mer än 2-kolvs+160-skiva bak på en epic.
Inte heller större än 180 fram.
Men det är jag det.

Jag kan inte ens förstå varför man vill ha mer än 2-kolvs+160-skiva bak på en epic.
Men det är jag det.

Tänkte samma, men XC blir allt mer aggressivt (eller är progressiv ordet?). Epic kommer standard med 4-kolvs bromsar nuförtiden, och 180/160 skivor. Epic Evo med 200/180. Alla Sram.

Senast ändrad:
Men det är jag det.
Den får utstå alla möjliga intressanta stigar och annat. Plus att jag gillar att skruva på cyklar haha!

Sen klarar man sig säkert hur fint som helst med 2-kolvs och 160, men det är inte lika roligt :)

Ja 160 bak borde räcka liksom 2 kolv - men jag kan inte säga vilket som påverkar mest. Om man har problem med överhettning så ska man nog prioritera större skiva eftersom många ofta släpar bak. I park.

Min nuvarande FS började sitt liv i min ägo m 4kolv shimanobromsar både fram o bak, men jag bytte raskt ner bak till 2kolv för det blev "svampigare"i höger reglage med samma, med 2 kolv bak blev känslan i reglagen i praktiken exakt samma.
(Nu har jag råkat slänga på db8 så tillbaks till svampigare bak... (gillar också att skruva))

Min nuvarande FS började sitt liv i min ägo m 4kolv shimanobromsar både fram o bak, men jag bytte raskt ner bak till 2kolv för det blev "svampigare"i höger reglage med samma, med 2 kolv bak blev känslan i reglagen i praktiken exakt samma.
(Nu har jag råkat slänga på db8 så tillbaks till svampigare bak... (gillar också att skruva))
Tackar för ännu fler tips! Det kommer nog sluta med att jag kommer prova båda alternativen!

Tillbaka
Topp