Identifiering av cykelverktyg

whizse

Ny medlem
Tjipp!

Undrar om någon kan hjälpa mig att identifiera diverse cykelverktyg?

Jag köpte, på vinst och förlust, en lastpall med verktyg från en nerlagd verkstad. De avbildade verktygen har jag aldrig lyckats lista ut syftet med, så de har bara blivit liggandes i en låda märkt med ett stort "?".

Det första verktyget, från VAR, märkt 0 i bilden, är jag mest intresserad av. Det är stämplat VAR 952 FRANCE 92. Hittade en Ebay-annons där det kallades "OCCASION BON ETAT OUTIL VAR 952 BOÎTIER PÉDALIER VELO ANCIEN" vilket jag gissar är nåt slags vevlagerverktyg? Vore kul att veta exakt vad det passar till och vilken tidsperiod det rör sig om. Har en del andra verktyg från VAR, men de är svarta eller blå, inte gröna.

Nr 5 verkar vara en kedjebrytare till moped eller mc, så jag gissar att gubben jag köpte verktygen från även servade sådana, så det är möjligt att de flesta av verktygen inte alls är till cyklar.

Många av dem ser ut att vara hemmagjorda så bästa gissningen var de passar mottages tacksamt. Jag lämnar det även öppet att komma med mer eller mindre pinsamma och oförskämda förslag för vad jag kan använda verktygen till annars ;)

La ut ett arkiv med fler bilder i högre upplösning:
https://ibb.co/album/h7L3gF

Bilagor

• numbers2.jpg
    numbers2.jpg
    205.3 KB · Besök: 171
Gissning: Nr 10 har du till att justera däcken mot fälgen med. Gamla kanttrådsdäck ville inte alltid lägga sig rätt och ville orma sig. Pumpa lagom lite luft i slangen, greppa däcket, vicka och greja tills däcket hamnat rätt.

whizse sa:
Jag lämnar det även öppet att komma med mer eller mindre pinsamma och oförskämda förslag för vad jag kan använda verktygen till annars ;)

Vågat! :)

10 är för stort för att greppa ett cykeldäck, men kan mycket väl tänka mig att det är motsvarande verktyg för mopeddäck.

2 är definitivt en (mycket sliten) pedalnyckel.

Kold sa:
12 ser ut som ett verktyg för att demontera fasta stöd.
Är lite osäker på vilken typ av stöd du menar? De jag tänker på som är fastmonterade på äldre cyklar brukar ju inte kräva mer än en skruvmejsel att ta av (sätta dit är en annan historia).

Hursomhelst, stort tack för hjälpen!

Flera ser ut som vevlagerverktyg: 1, 3, 6, 9
7 och 14 skulle kunna vara till kassett
8 och 11 ser också ut som vevlagerverktyg men i så fall en modell jag aldrig sett. Troligen i så fall äldre "standardcyklar" alt moped med pedaler.

Tack så mycket för alla svaren! Låter som att nästa stopp blir ett moppe/mc-forum för att se om jag kan hitta nytt hem åt några av verktygen.

Tillbaka
Topp