Idrottshögskolan söker 10-14 -åringar för fystest

Micke S

Aktiv medlem
Hej

Happy har ju så fin bredd så jag tänkte posta en inbjudan för studiemedverkan för enkla fystester vid Gymnastik- och Idrottshöskolan. Rekryteringen via skolor är lite svårt så här i avslutningstider och jag behöver fylla på försöksgruppen så snart som möjligt för att köra tester i Juni.

Är ni själva i rätt ålder eller har intresserade barn som vill vara med så mejla mig på mikael.flockhart@gih.se så kan vi diskutera försökstider samt ni få ett infobrev för målsmans signering.

Nedan följer infobrev:

Information till målsman

Ert barn tillfrågas härmed om intresse att delta i en studie av precisionen av ett cykeltest.
Testet används ofta vid hälsotester och i idrottssammanhang för att uppskatta hur vältränad en person är. Denna studie syftar till att studera hur bra detta test är.

Testet som genomförs kommer att vara uppdelat i två delar – en submaximal och en maximal del.

Först genomförs två submaximala belastningar (50 W och 100 W) på en cykelergometer. Vardera belastningen genomförs under 5 minuter och hjärtfrekvens och syreupptagningsförmåga mäts under testet. Dessa belastningar kan klassas som måttligt ansträngande och barnen blir lätt andfådda och varma..

Del två av testet genomförs på löpband och är ett standardiserat och säkert test för att mäta maximal hjärtfrekvens och syreupptagningsförmåga. Löpbandet ställs in på 7 km/h och lutning och hastighet kommer sedan att ökas för varje minut tills försökspersonen inte orkar springa mer. Testet är cirka åtta minuter långt och genomförs till utmattning vilket innebär en hög ansträngningsgrad. Testet är vanligt förekommande och har i flera tidigare studier använts på barn och ungdomar.

Studien genomförs på Åstrandlaboratoriet, Lidingövägen 1, Stockholm. Barnet behöver komma på besök till laboratoriet vid ett tillfälle.

Hela testet tar 45-60 minuter. Barnet kan förbereda sig som inför en gymnastiklektion, ombytt till idrottskläder och undvika att äta större måltider timmen före testet. Efter testerna finns möjlighet till dusch och ombyte på Åstrandlaboratoriet. Som tack för barnets medverkan får han eller hon två biobiljetter till SF-biograferna.

Barnets deltagande är frivilligt. Om barnet vid något tillfälle under studien känner att han eller hon inte vill fortsätta, avbryts testet och barnet behöver inte berätta varför.

Ansvariga för undersökningen är

Fil msc Mikael Flockhart
e-post: mikael.flockhart@gih.se
Mobiltelefon 073 641 90 50

Forskare Örjan Ekblom
e-post: orjan.ekblom@gih.se
Mobiltelefon 072 510 48 59

Tänkte bara tillägga att om någon vill boka in under morgondagen (onsdag 13e) så är det fritt fram under hela dagen.

jag tycker det skulle vara kul om min son ville ställa upp ,tyvärr tycker nog inte sonen detsamma....men ska fråga efter plugget

Behöver det vara de närmaste dagarna eller över nästa månad eller så? Min dotter kan vara intresserad.

/Toni

Jag blev kränkt av en 15-åring häromåret. Precis som de flesta 10-14-åringar borde bli. Jag kanske kan ställa upp? ;-)

Freddie L skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag blev kränkt av en 15-åring häromåret.
> Precis som de flesta 10-14-åringar borde bli. Jag
> kanske kan ställa upp? ;-)

Om det hängde på prestationsförmåga så... nu är nog faktiskt åldern en nödvändighet :)

Jag bumpar den här tråden eftersom detta är sista veckan jag kör tester. Så ni som är i rätt ålder eller är föräldrar till barn i rätt ålder - tveka inte!

45 minuters insats belönas med två biobiljetter.

Tillbaka
Topp