Ett vanligt elfel för Ikea elcykel Folkvänlig (eller åtm för Diavelo, motsv märkescykel) tycks vara ett kontaktfel gör att motorn börjar stänga av sig under korta ögonblick. Med tiden stänger den av sig med allt tätare intervall, och till sist slocknar den definitivt och tvärt. Indikatorn på styret ger felkod E1 och/eller E4 (batterifel/kontaktfel).
I mitt fall berodde felet på att batteriets kontaktklämmor gett efter, dvs pga användning med tiden böjts åt sidorna, så att kontakt med cykelramens elstift gradvis försämrades för att slutligen helt bryta strömmen. (Detta hände efter precis ett år, köpte Folkvänlig augusti 2014, har cyklat 98 mil i augusti 2015.)
Genom att fråga XXLs servicekille kom vi till att felet kunde åtgärdas enkelt.
Med en liten skruvmejsel var det bara att böja ut batteriets kontaktklämmor en LITEN bit. Sen var cykeln igen helt i funktionsskick.
Service för Ikea elcykel Folkvänlig är inte tillgänglig vid varuhusen. Men, eftersom Folkvänlig i princip är samma elcykel som Diavelo (säljs av XXL) kan man försöka tala med XXL:s servicepunkter (finns i affärerna). XXL har ingen skyldighet att ta emot Ikeas produkter, men man kan ju fråga vänligt. Vilket jag gjorde. Arttu som han hette sa att han på ovan nämnda sätt fixat 11 st Diavelocyklar med motsvarande elfel - batteriets kontaktstift behövde bara böjas ut lite.
Hoppas detta kontaktfels-tips kan vara till nytta för någon annan med samma problem på sin elcykel.
I övrigt har jag varit nöjd med Ikeas elcykel. Har cyklat i torrt och vått, fram till regnen i oktober, då cykeln ställts i vinterförvar. Bytte dock till bättre sadel med fjädring, och satte en fjädrande sadelstång, det ökade komforten och gropar och stenar känns inte längre av som stötar rakt upp i ryggraden. Orginalsadeln rätt värdelös och hård (enlig min smak).
/henccal