Importavgifter UK

MrSpock

Aktiv medlem
Importavgifter UK
Det verkar som Bikester utökar Helsingborg, det mesta kommer nog skickas därifrån inom snar framtid det var den uppfattning jag fick när jag prata med dom om några returer.
Vet du om de kommer ha en butik i Hbg eller möjlighet att hämta sin beställning därifrån?

Federer

Aktiv medlem
Importavgifter UK
Vet du om de kommer ha en butik i Hbg eller möjlighet att hämta sin beställning därifrån?
Tyvärr . jag vet inget om nån butik, den informationen jag fick var att dom utökar lagret i Hbg och att alla returer skall gå dit, det betyder väl att allt även kommer skickas därifrån , kan vara jag som feltolkar!

moros

Aktiv medlem
Importavgifter UK
Tyvärr . jag vet inget om nån butik, den informationen jag fick var att dom utökar lagret i Hbg och att alla returer skall gå dit, det betyder väl att allt även kommer skickas därifrån , kan vara jag som feltolkar!
Ja idag är det ju lite stökigt med returer som skall skickas till samma ställe det kom från (Tyskland/Sverige) och att Sverigeleveranserna har inkluderad retursedel men inte Tysklandsleveransen. Men som sagt, jag har också förstått det som att det skall streamlinas. Kul om mer saker går från Helsingborg med kort leveranstid.

Men det är ju inte otippat att de fortsätter med fler fysiska butiker också med tanke på deras monteringspartners och utökad lagerkapacitet.

ooms

Aktiv medlem
Importavgifter UK
Jag har aldrig förstått varför så många är så lyriska över Bikester, de andra tyskarna som jonte987 listade (bike24, bike-components, bike-discount, R2) är ju helt överlägsna i sortiment, och oftast även priser.

implor

Aktiv medlem
Importavgifter UK
Jag har aldrig förstått varför så många är så lyriska över Bikester, de andra tyskarna som jonte987 listade (bike24, bike-components, bike-discount, R2) är ju helt överlägsna i sortiment, och oftast även priser.
Bikester kan man göra enkla returer till jämfört många andra där det kostar massa pengar att returnera. Sedan är det enda stället som har Klarna.

wennbergs

Medlem
Importavgifter UK
Blir inte riktigt klok på det här svaret från Wiggle:
1610978914786.png
Innebär detta att de även står för importmomsen och att det i princip är fritt fram att beställa utan att räkna med extra omkostnader? Litar varken på storbolag eller tullverk... Nu är det ju iofs energiprodukter jag tänkt beställa, och där är ju importmomsen 12% och därav riskerar man inte att åka på 25% i alla fall. Nån som vet?

ooms

Aktiv medlem
Importavgifter UK
Blir inte riktigt klok på det här svaret från Wiggle:
Visa bilaga 465246Innebär detta att de även står för importmomsen och att det i princip är fritt fram att beställa utan att räkna med extra omkostnader? Litar varken på storbolag eller tullverk... Nu är det ju iofs energiprodukter jag tänkt beställa, och där är ju importmomsen 12% och därav riskerar man inte att åka på 25% i alla fall. Nån som vet?
Vet är det nog ingen som gör just nu, men min tolkning är att de avser hantera detta mot Sverige (Skatteverket) direkt, och att paketet sedan märks på nåt sätt att det är momsat, tullat och klart så att Postnord släpper igenom det.

moros

Aktiv medlem
Importavgifter UK
Bikester är ju mycket mer varierande i sina priser, dvs vissa saker är ju billigare där än hos andra tyskar, kupong eller inte. Vissa saker är ju tokdyra. De andra är nog mer jämnt låga i sina priser. Sortimentet är oerhört varierande tycker jag. Vill man ha ett brett sortiment, bra pris och smidigt köp men tror sig inte behöver returnera (typ komponenter mm) så tycker jag nog att Bike24 har varit bäst överlag senaste året. Men jag kollar altid Bikester och saker som man tror sig behöva returnera köper jag oftast därifrån (ex hjälm, skor, skydd). Billigare order, säg en tusing kan ju skilja 10-15% om priserna är lika bara givet Bikesters fria frakt jämfört med Bike24 och BD ex.

jonte987

Aktiv medlem
Importavgifter UK
För att man tror att det är svenskt och man får så fina rabatter?

wennbergs

Medlem
Importavgifter UK
Vet är det nog ingen som gör just nu, men min tolkning är att de avser hantera detta mot Sverige (Skatteverket) direkt, och att paketet sedan märks på nåt sätt att det är momsat, tullat och klart så att Postnord släpper igenom det.
Precis, det finns nog väldigt få som vet. Beställer och ser vad som händer, blir det importmoms på 12% så sparar jag pengar ändå mot vad det hade kostat från något annat ställe. Tack för svar!

ooms

Aktiv medlem
Importavgifter UK
Precis, det finns nog väldigt få som vet. Beställer och ser vad som händer, blir det importmoms på 12% så sparar jag pengar ändå mot vad det hade kostat från något annat ställe. Tack för svar!
Tänk på att Postnord tar en avgift på 75kr också om de skall momshantera det. Dvs det är inte bara de 12%:en som riskeras.

wennbergs

Medlem
Importavgifter UK
Tänk på att Postnord tar en avgift på 75kr också om de skall momshantera det. Dvs det är inte bara de 12%:en som riskeras.
Man blir ju rånad alltså haha. Men även med den kostnaden sparar man gentemot om man köpt det på något annat ställe ändå vad jag kan se. Tack för infon.

Spacekitty

Aktiv medlem
Importavgifter UK
Bikester kan man göra enkla returer till jämfört många andra där det kostar massa pengar att returnera. Sedan är det enda stället som har Klarna.

Men hur ofta behöver man skicka tillbaka något? Eller är du en sån som köper 7 par skor i olika färger bara för att se hur dom ser ut?

Jag har åtminstone inte betalat något när jag skickat tillbaka till R2. Undviker gärna Klarna om det går, ser det inte som något plus.

ooms

Aktiv medlem
Importavgifter UK
Men hur ofta behöver man skicka tillbaka något? Eller är du en sån som köper 7 par skor i olika färger bara för att se hur dom ser ut?

Jag har åtminstone inte betalat något när jag skickat tillbaka till R2. Undviker gärna Klarna om det går, ser det inte som något plus.
Håller med, de ”fördelar” som listas ovan är inget som är i prio för mig. Visst, billig frakt är ju trevligt, men i slutändan är det ju totalpris på varukorgen plus frakt som är intressant, och där fallerar ju oftast Bikester eftersom de kanske bara har 1-2 av de 10-15 prylar man vill ha.

implor

Aktiv medlem
Importavgifter UK

Nej jag köper bara 1 par men samma problem då storlekar kan vara små eller stora. Drygt när man köper något för 400kr och sedan måste betala 150kr för att returnera. Normalt är det mera ekonomisk att lägga det på köp och sälj här på happy.

ser snarare klarna som en fördel. Väldigt smidigt.

Manurhin2

Aktiv medlem
Importavgifter UK
Vad finns på Wiggle som inte finns på B24/R2/Bikediscount?
Handla i D-mark, inte i Pund

Federer

Aktiv medlem
Importavgifter UK
Alla tyskar jag handlat ifrån har haft gratis retur så fattar inte varför bikesters gratis retur skulle vara så mycket bättre?
Hm, jag har nog varit inne på minst 10 olika tyska sidor under mitt letande av skärm till min cykel, ingen av dom har haft fria returer.Problemet är att skärmen som rekommenderades av cykeltillverkaren inte passade och att dom nu har uppdaterat sin info ,men jag känner mig inte säker att köpa den ändå så jag vill gärna ha fria returer.

Senast ändrad:

liveforthis

Aktiv medlem
Importavgifter UK
Beställde grejer från Wiggle 28/dec grejerna va packade och redo för leverans 29 sen låg dom 10 dagar i London. Jag hade då mail kontakt med Wiggle och dom ursäktade att paketet fastnat i London. Dom la då en ny beställning och frakt med DHL (PostNord) första vända, fick då paketet efter 4dagar via DHL med economy delivery.

ooms

Aktiv medlem
Importavgifter UK
Beställde grejer från Wiggle 28/dec grejerna va packade och redo för leverans 29 sen låg dom 10 dagar i London. Jag hade då mail kontakt med Wiggle och dom ursäktade att paketet fastnat i London. Dom la då en ny beställning och frakt med DHL (PostNord) första vända, fick då paketet efter 4dagar via DHL med economy delivery.
Det nya paketet skickades alltså efter nyår? Och det kom in i Sverige utan momsning/förtullning av Postnord/DHL?

jonte987

Aktiv medlem
Importavgifter UK
Sant, dhb:s merinoullunderställ och wiggle elektrolyttabletter
Jag är svag för Nukeproof komponenter. Brukar ändå vara skapligt prisvärda.
Jag hade också tänkt köpa en Vitus 20 till grabben. Kom precis i lager. Tack för det Boris.

Shimano och liknade kräver väl 40% rabatt eller nåt för att komma ner i tyskt listpris.

liveforthis

Aktiv medlem
Importavgifter UK
Isf verkar det som att wiggle har rutinerna på plats redan. Det som återstår är väl att klura ut hur mycket de ska ta för vissa varor.
Ja jag frågade dom ang tull o moms , fick svar att det va inget jag behövde tänkte på då dom skulle se till att va trogna sina "kunder"

Amenvafan

Medlem
Importavgifter UK
La precis en beställning på Wiggle, grejer som var slut hos tyskarna...
väldigt tydligt på hemsidan att inga andra kostnader ska tillkomma, däremot varnade dem för långa leveranstider(uppskattat isch 10 dagar)

Blir spännande att se om det stämmer och funkar hela vägen

Jensen

Aktiv medlem
Importavgifter UK
Mina paket lämnade uk för 14 dagar sedan. Alltså inte butik utan landet. Inte kommit. Säger väll lite.

Amenvafan

Medlem
Importavgifter UK
Låg ett mejl i skräpkorgen från FedEx, 22 januari ska paket ha gått igenom uk customs och var ”outbound”.
Inte hört något sen dess, lite skillnad från Bikester som idag levererat delar som beställdes igår.
Men räknade som sagt med lång leverans från Wiggle så ingen förhöjd puls ännu 🤙

ers

Aktiv medlem
Importavgifter UK
La order 17/1 hos Wiggle och valde gratisfrakten med småprylar för ca 1000:-. Får se om det kostar att hämta ut eller inte.

4DF4D09E-CC8A-428B-8C06-BC72D1850315.png

wennbergs

Medlem
Importavgifter UK
Hämtade 650 kr värt av gels och bars nyss, ingen avgift över huvudtaget och tog typ 10 dagar att få hit. Från wiggle!

• Gilla
Reactions: ers

Amenvafan

Medlem
Importavgifter UK
La precis en beställning på Wiggle, grejer som var slut hos tyskarna...
väldigt tydligt på hemsidan att inga andra kostnader ska tillkomma, däremot varnade dem för långa leveranstider(uppskattat isch 10 dagar)

Blir spännande att se om det stämmer och funkar hela vägen

Var idag och hämtade ut paketet, 10 dagar efter beställning. Inga övriga kostnader har tillkommit så Wiggle verkar ha koll på processen numera.
Längre leveranstid men kan man leva med det så 🤙🤙

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer