Impulscykeltrip på ön Hainan, China

• Trådstartare Trådstartare s8
  • Start datum Start datum

s8

Ny medlem
Hej allesammans tänkte ge en liten kort berättelse om en 90km lång cykeltur på ön Hainan i Kina.

Jag jobbar nere i Kina och min chef och jag fick för oss att ta ett par dagars semester för att klättra i bergen och prova på River rafting. Killen som var vår guide kände min chef sen innan när han hade hyrt en racecykel till Ironman china av honom, Frank som guiden heter hade fixat allt som vi behövde till ett kanonbra pris.

Efter att ha klättrat i bergen och diverse aktiviteter så frågade Frank om min chef inte var sugen på att cykla en runda på 90km, såklart nappade chefen med en blick på mig om jag inte skulle med på en lite runda... Ska tillägga att jag inte har tränat på minst 2 år och är i duktigt dålig kondition.
Såklart så svarade jag att jag skulle med mot bättre vetande.

Dagen började med frukost på kinavis med risgröt och diverse tillbehör sen bär det iväg till hotelet för att passa in cyklarna. Fick en trevlig Giant cykel av okänd modell, chefen fick samma cykel han använde under Ironman och den var såklart en värsting i kolfiber. Nu äntligen bär det iväg i lite duggregn i den kinesiska trafiken ut ur byn och vidare mot bergen, efter cirka 5 km platt mark så kommer mardrömmen för mig som är dåligt tränad. Fick det beskrivit som en level 1 stigning på 14 km och den slet jag med i 55 min och bad till gud flera gånger om att ge mig superkrafter att inte ge upp. Chefen då som är vältränad ryckte på när jag slet med knappt 8km/h på datorn, sablar vad jag slet i regnet som nu hade ökat. Efter 55 långa minuter kom vi upp på toppen och jag vägrade cykla vidare om jag inte iaf fick en paus på 5 min men dricka och en powerbar. Sådär lite vila och fått putsat av fälgbanorna för att bromsarna skulle ta bättre på vår första utförskörning.

Wiiiiihaaaaa nu börjar den delen som jag tyckte bäst om :) vi började med en liten utförslutning i 50 meter till första kurvan sen blev det brant, med lite trampande toppade vi 70 km/h så fort det blev raksträcka. Vi körde på i nästan 25 min utför med diverse skräckupplevelser som att alla kineser skär kurvorna och att man inte kunde köra i vägrenen för där var glashalt, man var tvungen att vara 100% på spänn för du visste aldrig när det skulle dyka upp en ko mitt i vägen efter en kurva eller andra djur för den delen.

Efter utföråkandet så blev det lite plattare med små stigningar och utförsåk i växlande storlekar, man hade gott om tid att titta på den helt underbara naturen som man cyklade i och jag var glad att det regnade för det kylde ner min stackars otränade kropp som fick slita mer än vad den var van vid. Frank körde med oss i bilen hela tiden och efter 40 km började ytterligare en stigning och då försvann chefen igen och jag flaggade att det var dax för mig att köra lite bil och Frank fick ta över cyklandet en stund.

Snabbt upp på cykeln och med gott om krafter satte han upp ett rasande tempo i stigningen för att hinna fatt min chef och det dröjde inte länge förren de började dra tillsammans i ett fortfarande högt tempo som inte jag hade klarat i många minuter och efter 20 km så kände jag att det fanns lite nytillkommna krafter i mina ben och fick stopp på dem precis 30 km innan vi var hemma igen.

Upp på cykeln igen med ben som kändes som ett par betongklumpar och börjar med en stigning på 6km som fick mina stela ben att komm igång igen, turen blir lite flackare nu med långa stigningar och utförslöp med svag lutning som gjorde avslutningen till en underbar resa genom små byar och helt underbar natur. Nu närmade vi oss staden och hotelet och jag började känna mig riktigt sliten i hela kroppen, Frank som ser att mitt tempo har börjat sjunka och frågar om jag skulle avbryta och åka bil de sista km till hotelet... Svaret kom snabbt med ett rungande NEJ hade jag tagit mig så här långt ska jag fan cykla sista biten fram till hotelet, Frank nickade och körde före till hotelet. 2 sekunder efter att han kört kom jag såklart på att sista biten till hotelet gick uppför i en enda svag lutning som fick det att flimra för ögonen och min kompis genom hela cykelturen mr mjölksyra gjorde sig väl påmind.

Äntligen framme på hotelet efer en mördande runda för mina otränade ben men helt underbar med all natur och såklart de snabba utförsbackarna, det är en runda som jag ska cykla igen så fort vi får ett par dagar ledigt från jobb. Nu är det konditionsträning var dag innan jobb som gäller för nästa gång ska jag cykla de där 20 km som jag inte orkade denna gången.

Om någon är intresserade av att komma ner och cykla kan jag sätta er i kontakt med Frank eller så är det bara att skriva ett mail till mig, jag komme troligtvis vara kvar i Kina till December

Min mail är johan_f72@homail.com

Hoppas det inte är för tungt skrivit och inte för många stavfel.

/Johan

Gött Johan! Jag skall piska dig duktigt när du kommer hem fast då tar vi det i skogen istället för på vägen.

Stå på dig!
Jerka

Största problemet med att träna är att jag bor på en båt, så det kommer sträcka sig till hopprep och knähopp :) tänkte jag skull försöka simma oxå men det är ofta ganska stark ström på kvällarna typ 3 knop+ :)

Tillbaka
Topp