[Inbjudan] Karolinertrampet i Dalsland

Trident

Aktiv medlem
Behövder ni en bra uppvärmning inför Finnmarksturen eller bara är sugna på en trevlig tävling ändå ? Kör Karolinertrampet i Dals-Rostock, ett 30 km långt lopp i och runt Kroppefjäll. Starten går söndag 21 augusti 2005, kl. 11.00 vid OK Stugan och loppet erbjuder tuffa stigar och vägar på ett storslaget Kroppefjäll.

Publikvänliga varvbanor med bra underlag.
30 km: Motionsklass från 15 år och uppåt
15 km: Motionsklass från 13 år och uppåt
5 km: Motionsklass från 10 år och uppåt
5 km: Upp till 10 år endast i målsmans sällskap

Vägbeskrivning
Se karta för att hitta till Dals-Rostock och följ sedan vägvisning från huvudleden genom Dals-Rostock, södra delen.
http://www.velo.se/contents/images/medium/363_DalsRostockkarta.jpg

Anmälan
Senast kl. 10.00 tävlingsdagen vid starten. Kom i god tid.

Startavgifter
30 Km = 130 kr, 15 Km = 100 kr, 5 Km = 50 kr.

Nummerlappar
Avhämtas vid startplatsen senast 30 min före start.

Servering
Enklare servering i OK-stugan.

Vätska
Vid start, varvning och mål

Hjälm
Godkänd hjälm obligatorisk. Startförbud utan!

Priser
Pris till segrare i resp. klass. Dessutom utlottas priser.

Förfrågningar
OK Kroppefjälls kansli, tfn 0530-20480, säkrast 9.00 - 12.00
Markus Porath 076 8895 488, Håkan Skålberg 070 5513 113

Övrigt
Alla deltar på egen risk. Ta det försiktigt och visa hänsyn i skogen.
Låt snabbare cyklister passera även på de smala partierna. Allmänna trafikregler gäller. Biltrafik kan förekomma.

Banbeskrivning
För året nya fina banor i kuperad terräng som kommer att bjuda både rutinerade åkare samt nybörjare på en härlig upplevelse. Underlaget är mestadels mycket bra med inslag av några tekniskt krävande partier.

Karolinertrampet, Karolinerjoggen och Karolinerloppet utgör tillsammans Karolinerklassikern. Således 30 km MTB-cykel, 14 km terränglöpning och 30 km längdskidåkning. Tävlingarna ska genomföras i en följd i valfri ordning

Vi hälsar alla varmt välkomna till ett storslaget Kroppefjäll

Det låter som ett trevligt lopp men jag har inte möjlighet att delta. Däremot är jag mycket nyfiken på banan, hur går den?
Cyklar man två varv på samma slinga?
Hur stor andel av banan är grusväg respektive stig?

http://home.swipnet.se/okkroppefjall/ktram05i.html kan man se banprofilen. Det verkar vara ganska mycket backar.

Mina föräldrar har sommarstuga i Yttre Bodane norr om Köpmanebro och det händer att jag tar med cykeln. Hittills har jag provat lokala stigar samt större delen av Pilgrimsleden. Har du några andra förslag på trevlig stigcykling i Dalsland?

Lasse

Banan är 15km lång med möjlighet att vika av så att man får en 5km slinga och de som kör 30´km kör då två varv på denna bana. Fördelningen är på ett ungefär 80% stig och resten grusväg eller fin 'traktor-traktorväg'. Det är en hel del trevliga backar både uppför och nedför vilket tillsammans med att det är förhållandevis mycket stig kommer att ge de snabba grabbarna en ordentig genomkörare och motionärerna som kör mer för upplevelsen möjlighet att göra det under ganska lång tid. Jag skulle tippa på en segertid runt 1h30min och troligtvis kommer de att varva några åkare för det blir nog någon som vill vara ute och njuta i uppåt tre timmar.

På kroppefjäll finns mängder av stigar och lättast är det ju om fixar en orienteringkarta över området (det kan jag hjälpa dig med) eller så slår du mig en signal nästa gång du är uppe i stugan så kör jag en visning !

//Markus

I Karolinertrampen handlar det ordentlig MTB, det kan jag garantera. Har kört tävlingen för andra gången idag (2 x 15 km) och såg inte till en enda meter med asfalt eller större grusvägar. Banan var bra redan för 2 år sen, i år var den ännu bättre! Fullt med rötter, snabba traktorvägar, grymt tvära backar och roliga stigar. Inga långa motlut men upp och ner hela tiden, inte en lugn stund. Det gick inte att vila nånstans. På de snabbare partierna fick man hela tiden hålla koncentrationen på topp pga det ojämna underlaget och tvära kurvor. Långa tuffa trixiga partier, men endast 3 meter på varvet där jag fick bära cykeln över en berghäll. I övrigt en mycket välröjd banan, helt utan kvistar och annat elände ivägen. Föredömligt pilat. Precis som det ska vara.

OK Kroppejäll ska som arrangör ha en stor eloge. Trots den minimala storleken på klubben klarar man av att arrangera en tävling som slår många större tävlingar med betydligt större resurser med hästlängder. Inga fjanterier runtom - fokus på en ordentlig MTB-tävling. Visst, deltagarantalet är inte hisnande, men ändå. Det var tydligen 11:e upplagan, och jag hoppas verkligen att man får den uppmärksamhet man förtjänar. Rekommenderas!

Ni som gnäller på grusävgsrallyn (FMT), det FINNS andra tävlingar. Den utslagsgivande banan visar vem är bäst på att trampa MTB. Trots en hoppig bana hjälper det inte med dyraste FS-hojen, har du inte bra ben är du rökt. Mina var något sega, eftersom tävlingen placerades i mitten av dagens långpass.

Trident skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det ingen på forumet som är sugen på att komma
> eller har några frågor ?

Ångest har jag nog mer av. När jag gick på högstadiet i Mellerud på 70-talet bussades man ett par gånger per år till Järbo, puttades av bussf-n där och beordrades ta sig till Stampen på andra sidan Kroppefjäll. På vägen fanns givetvis sadistiska gympalärare (och annat eländigt) som beordrade höjd takt, så varje gång tog jag det lugnt uppför den första brant backen för att sen kuta som f-n över fjället. Det är väl 9-10 km(?).Då kunde man ju högljutt klaga över att dom inte hade bussarna väntande som dom hade sagt. Det hela gick f ö under namnet friluftsdag och man förutsattes sitta och grilla korv vid Karolinerstugan minst en timme. I åttonde klass blev dom väldigt sura för att jag var klar för snabbt så jag skubbade tillbaka till karolinerstugan, grillade en korv-djefvul, tryckte i mig denna och sprang sen tillbaka till den nu anlända bussen. Eftersom jag var absolut sämst i klassen på gymnastik så kunde gymnastikläraren inte stå ut med att jag kunde vara bra på annan idrott än gympatimmarnas handboll, fotboll och basket... :D

Karolinertrampen ÄR en riktig, rätt kompromisslös, mtb-tävling där cykelhantering lönar sig. Jag har kört delar av banan och den är väldigt bra (om man nu inte föredrar grusvägsracing...) . Tyvärr kunde jag inte ens åka och kolla idag då jag jobbade till 8.00-23.30 i fredags, till 7.00-17.00 igår och även om jag nog hade kunnat komma undan jobb 10.00-14.00 idag så var jag alldeles för seg ändå. Hoppas verkligen det blev en bra tävling :)

Som banläggare kan jag bara buga och tacka för omdömet av banan. Nuvarande sträckning kommer med all sannolikhet bli permanent uppmärkt i likhet med de andra spår som finns i området och resten av veckan kommer säkerligen tävlingsskyltningen sitta kvar, i det glapp som blir där emellan så är det bara att kontakta mig om ni vill ha en visning.

Som Persa nämde har vi svårt att locka så många deltagare som vi önskar och här vore det toppen om jag kunde få lite hjälp och tipps av den stora panel som finns här på Happy. Förmodligen kommer tävlingen i framtiden att köras via förbundet för att på så sätt få lite gratis reklam och komma med i diverse kalendrar men vad skulle locka ER att komma till tävlingen nästa år ?

//Markus Porath

"Skrivet av Trident idag 14:28
...men vad skulle locka ER att komma till tävlingen nästa år ? "

grattis glass till alla barn kanske?

Om du dyker upp nästa år TiTeX så lovar jag att bjuda dig på glass, lyckas du spöa mig så får du välja fritt ur GB's sortiment annars blir det Piggelin.

//Markus

Trident skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du dyker upp nästa år TiTeX så lovar jag att
> bjuda dig på glass, lyckas du spöa mig så får du
> välja fritt ur GB's sortiment annars blir det
> Piggelin.
>
> //Markus

Haha...skit också...nu måste jag ju byta cykel så ja kan spöa dig;)

Nästa år ska jag inte jobba så mycket. Då ska det bli mer tävlingar/motionslopp och socialcykling med Kinnekulle som höjdpunkt. Jag lovar. Det är lite frustrerande att läsa om en massa spännande lopp man inte kan delta i för att man försöker jobba upp ekonomin igen för att köpa ikapp sig cykelmässigt. Men nästa år ska allt vara klart, alla kolfiberstyren, fälgar och annat godis på plats. Då kommer jag inte behöva köpa något mer..öhh...förutom ett par Eggbeaters Triple Ti och Nokonvajrar och Thomsonstyrstam och......(HJÄLP!).

Om du är sugen på en snabb hoj TiTeX så är du välkommen att lägga ett bud på min Salsa El Santo, med den mellan benen får du skylla på motorn om du inte hänger med.

Jag ser fram emot att träffa dig på tävlingsbanorna nästa år Johan, som gammal KHS ägare själv är det trevligt att de börjat plockas hem till Sverige igen.

//Markus

Tillbaka
Topp