Inför Långa Lugnet 31/5

Öijer

Aktiv medlem
Inför Långa Lugnet 31/5
Tjipp,

Snart är det dags för Långa Lugnet. Idag var jag, Westergren och Ekstam ute och kollade läget lite. En ny stig har bangruppen lagt in, men annars är det fjolårets bana.

Jag hade med kameran och brände av många bilder, för många...
Här kommer några.
Sista bilden tog Ekstam.

Bilagor

• SN151151.JPG
    SN151151.JPG
    153.9 KB · Besök: 37
  • SN151195.JPG
    SN151195.JPG
    137.2 KB · Besök: 30
  • SN151241.JPG
    SN151241.JPG
    133.7 KB · Besök: 26
  • SN151250.JPG
    SN151250.JPG
    108.6 KB · Besök: 28
  • SN151276.JPG
    SN151276.JPG
    128.2 KB · Besök: 32
  • SN151290.JPG
    SN151290.JPG
    166.2 KB · Besök: 27
  • SN151293.JPG
    SN151293.JPG
    142.1 KB · Besök: 32
  • SN151328.JPG
    SN151328.JPG
    131.6 KB · Besök: 28
  • SN151338.JPG
    SN151338.JPG
    165.3 KB · Besök: 25
  • SN151339.JPG
    SN151339.JPG
    160.8 KB · Besök: 30
  • SN151340.JPG
    SN151340.JPG
    148.3 KB · Besök: 28
  • SN151341.JPG
    SN151341.JPG
    139.7 KB · Besök: 29
  • SN151345.JPG
    SN151345.JPG
    154.9 KB · Besök: 25
  • SN151378.JPG
    SN151378.JPG
    133.8 KB · Besök: 28
  • P5260069.JPG
    P5260069.JPG
    89.4 KB · Besök: 27
Inför Långa Lugnet 31/5
Öpp öpp öpp
Sista bilden är tagen av mig din buse ;)

Så jag bifogar väl mina också och förstör hela skiten:
ResizedP5260029.jpg ht=480

Denna har iofs Jens tagit men vatusan det är ju min kamera

ResizedP5260030.jpg ht=480

ResizedP5260031.jpg ht=480

ResizedP5260055.jpg ht=480

Och så en bonus.

Jag tog flera bilder men det var utanför banan, vilket också den sista bilden var. Dock så kör man längs denna vackra sjön som alltid har högt vatten ända upp till vägkanten. Vilket vi fick reda på av en man som jag närmast kan kalla "dammlucksövervakare". Han trodde att vi var vandaler först, men när han fick se att vi var tre späda fjantar i spandex så kom han på andra tankar...

Inför Långa Lugnet 31/5
Hur är karaktären på banan?

Frågan är ju rätt öppet ställd, men du vet nog vad jag är ute efter.

Det ska bli roligt. Jag har inte kört banan tidigare.

Inför Långa Lugnet 31/5
ja, den banan ser det inte ut att vara mycket stig på. Grusvägsrally! Det finns till och med en stig där en surgubbe som hett Törnberg eller nåt har plockat bort alla stenar på för han gillade inte att cykla i teknisk terräng.

Men jag kör nog ändå.

Inför Långa Lugnet 31/5
Var det inte du som la en hyfsat stökig LL bana nåt år? Har nåt svagt minne av ett reportage med Emil att han körde FF 2.4 FS med löjligt lågt tryck. Men kanske var från nåt annat.

Inför Långa Lugnet 31/5
Öijer la väl Långa Lugnet 06? Då var det stök och sten mest hela tiden. Riktigt rolig bana, men shit vad trött man var efteråt...

Inför Långa Lugnet 31/5
Hur länge efter loppet kommer banmarkeringarna finnas kvar? Jag har inte haft möjlighet att köra banan och själva loppet hinns inte heller med, men jag är nyfiken på vissa sträckningar.

Inför Långa Lugnet 31/5
Jo, jag la en slaktbana för några år sedan, kanske var det 06.. Den gillades av många och ogillades av många. Detta är en mer neutral långloppsbana och inte så stenig som Långa Lugnet brukar vara..

Och som bilderna antyder så är det riktigt torrt i skogarna. Och det ska vara sol och värma hela veckan.

Inför Långa Lugnet 31/5
Ja se på tusan, det hade du skrivit. Jag kan ju inte läsa verkar det som.
Det är förresten en hel grupp med engagerade långloppskillar som har konstruerat banan, som är samma som i fjol. Inte en enda elitkille har varit med och fått påverka. Då blir det bara för jobbigt ;)

Inför Långa Lugnet 31/5
Körde igenom banan ihelgen och jag kan bara säga att den är kanon! Omväxlande och riktigt jobbigt, mer stök än vad som visas på bilderna tycker jag. Tyvärr hade jag nåt fel för bromsen låg till så det gick trögt.. Pust/Pez!

Inför Långa Lugnet 31/5
Hagdahl: Vi har ambitionen att ta ner markeringarna så snart som möjligt efter loppet enligt överenskommelse med visa markägare. De mest befolkade delarna + Lugnetterängen åker nog ner redan på söndag. Övriga delar kan dröja veckan ut. Karta finns ju annars på hemsidan.
En liten uppmaning - till er alla som åker banan vid andra tillfällen än tävlingsdagen: Visa stor hänsyn till natur och andra "medtrafikanter" utefter banan.

/Göran

Inför Långa Lugnet 31/5
Crosscar skrev:
> är samma som i fjol. Inte en enda elitkille har
> varit med och fått påverka. Då blir det bara
> för jobbigt ;)

Nä de insåg väl bittert alltför sent vad de ställt till med 06 :). Ni har ju störda uppfattningar om vad som är tufft/lagom i jämförelse med en medelmåttig LL åkare.

Jag tycker det saknas en mtb tävlig med ruffig bana på typ 6-7 mil.

Inför Långa Lugnet 31/5
bjby skrev: "Jag tycker det saknas en mtb tävlig med ruffig bana på typ 6-7 mil".
Om "ruffig" är vad jag tror att du menar finns den banan redan: Snapphaneturen 70 km. Rekommenderas om man gillar ett långlopp med mycket stig och ganska kuperat.

Inför Långa Lugnet 31/5
Kör Långa Lugnet iår innan ni uttalar er om ruffligheten (Fast ni kanske har kört? och jag kanske inte fattar var ruffligt är?).
Det är inte precis platt i Falun, speciellt inte över Norlingberg...
Stigarna går inte av för hackor heller, samtliga avsnitt i filmen nedan är från Långa Lugnetbanan:

Senast redigerad av en moderator:
Inför Långa Lugnet 31/5
Sorry, det var förstås inte meningen att dissa Långa Lugnet, jag har inte kört den nuvarande banan så jag har ingen aning, och är dessutom anmäld och ska köra på lördag. Min poäng var snarare att ge Öijer ett par ryggdunkar för en bra långloppsbana 2006.

Inför Långa Lugnet 31/5
Ruffig [r'u:fi:g ] adj.
arbetsam teknisk att cykla (särskilt om en stigens karaktär; innefattar oftast kattskallar rotmattor steg blandat med höjdmeter)

Exempel
Jag är helt knäckt i ryggen den banan var ruffig.

Inför Långa Lugnet 31/5
Vahettere om man anmäler sig till motionsklass, får man ställa sig var man vill då vid starten? Utan att ställa sig i vägen för alla raketer. Jag har fixat skjuts av bussiga bugge och tänkte anmäla mig ikväll

Inför Långa Lugnet 31/5
jocke_tuffing: Motionsklassernas startfållor kommer att vara placerade bakom tävlingsklassernas dito. Tror iof inte att det blir trängsel - Lungnet är stooort.
Du är välkommen!
/Göran

Inför Långa Lugnet 31/5
Till alla som tränar på banan!

På förekommen anledning (alla markägare är inte glada längre) vill jag framföra en uppmaning till er alla:

VISA HÄNSYN - detta gäller speciellt vid passager över tomtmark, gårdsplaner, ridplatser och andra ställen där tamdjur och människor uppehåller sig. Tänk på att den som inte cyklar upplever farten som dubbel, jämfört med den som sitter på cykeln. Så ta det lungt.

Vi, både arrangörer och tävlande, är helt beroende av att markägare ger oss tillstånd att passera med banan över deras marker. Detta förtroende gäller det att vårda och respektera!

Så please!

/Göran

Inför Långa Lugnet 31/5
bjby skrev:
-------------------------------------------------------
> Ruffig adj.
> arbetsam teknisk att cykla (särskilt om en
> stigens karaktär; innefattar oftast kattskallar
> rotmattor steg blandat med höjdmeter)
>
> Exempel
> Jag är helt knäckt i ryggen den banan var
> ruffig.

Åfan, enligt mig är den nya permanenta Långa Lugnet banan inte så ruffig. Men den har sina små ruffiga passager. Dock så är den väl avvägd och jag tycker den mer är skön.

Inför Långa Lugnet 31/5
Första slingan i Lugnetterrängen är till största delen markerad och banan är helt fantastisk. Det är en ljuvlig första slinga som väntar på lördag, resterande sträcka ser om möjligt ännu bättre ut. Se till att ladda ordentligt med vätska och solskydd ni som ska köra.
Jag står på stadion och hejar på!

Inför Långa Lugnet 31/5
Inofficiell tidrapportering och placering in till speakern Stefan C på stadion kommer att ske på:
Varbo efter asfaltssträckan, Norlingsbergsbacken, Övreheden efter ca 45km sen Österå strax innan 50km. Sen blir det nog inrapportering från kontrollerna också.

Flina även upp er för det kommer att fotas.

Inför Långa Lugnet 31/5
Jättefin bana, delar av den var verkligen fantastiska, supersnabba slingrande stigar blandat med lite mer trögcyklat. Jag njöt.

Gjorde lite ont i själen att se så få startande när arrangemanget var så genomarbetat.

Inför Långa Lugnet 31/5
Ja var är alla mountainbikecyklister någonstans ?
det är skrämmande att det bara kom ca 100 st till start, skall det fortsätta att finnas långlopp som inte är med i långloppscupen så måste det komma mer startande.
kanske lite mycket bök och stök på sina ställen men annars var det en bra bana, plus ett mycket bra arrangemang från Falu CK

Inför Långa Lugnet 31/5
Synd med så få startande när arrangemanget var så kanon. Jag åkte fel vid sista vätskekontrollen bara och tappade 4 placeringar och en massa minuter pga vad jag tyckte var riktigt dålig markering, samt att personalen i vätskekontrollen inte var med på att jag kom, alla stod med ryggen mot mig, det tycker jag är beklagligt, dom ropade heller inget att jag körde fel, det är det enda som jag kan klaga på. Körde i mål som 16:e, är rätt nöjd med de ändå må jag säga. Det är nog den roligaste långloppsbana jag kört nån gång, den hade liksom allt man kan önska :) Hoppas verkligen den här tävlingen kan få cupstatus till nästa år, det är den värd. Vädret kan man ju heller inte klaga på, som vanligt när Långa Lugnet går, närmare 30 grader varmt.

/Johan

Tillbaka
Topp