Inhängnad cykelbana för träning

Vet inte om det körts på någon gocartbana, men vi har tävlat på Scanias testbana i Södertälje.
Den har jag tävlat på.. sthlm 3-dagars gick ett år på gokartbanan. Edit: 2018 gick tävlingen där.

Vi i Jönköpings CK hyr och har vår ungdomsträning på Axamo-ring. Vi kör där från slutet april till september.
På Hallby, som ligger brevid axamo-ring, är väl planen på att asfaltera en av slingorna för att kunna köra rullskidor och även då för oss att kunna köra landvägsträning/tävling på denna.

Ni som skriver om olika asfalterade motorbanor, hur ofta är de öppna för cyklister att cykla på? Någon gång om året? Blir inte vidare någon regelbunden träning att tala om precis. Men visst borde det kunna avtalas om återkommande tider för cyklister någon gång per vecka när deras miljötillstånd begränsar motorbullret.

Ni som skriver om olika asfalterade motorbanor, hur ofta är de öppna för cyklister att cykla på? Någon gång om året? Blir inte vidare någon regelbunden träning att tala om precis. Men visst borde det kunna avtalas om återkommande tider för cyklister någon gång per vecka när deras miljötillstånd begränsar motorbullret.
På axamo-ring får dom inte köra mån och onsdagar pga buller, så där finns det alltid möjlighet att köra två gånger/vecka. Vi hyr måndagar av gokartklubben.

De blir öppna för cyklister då när man bokar tid på dem, sen vet jag inte hur ofta olika banor är fullbokade.
Jag tror inte att någon motorbana är bokad mer än 1-3 kvällar/dagar i veckan.

Som de flesta redan varit inne på så är det väl bäst att dela på kostnaden med flera typer av användare. Man kan ju tänka sig asfalterade skidspår/slingor vid skidträningsanläggningar där även skidåkare kan öva på sommaren (rullskidor)?

Stockholms och Uppsala Cykelförbund hyrde tidigare Arlanda Test Track 2 för ungdomsträningar.

Rullskidspåren på Lugnet i Falun borde kunna användas även av cyklister. Det finns redan MTB-spår i anslutning.

Som flera varit inne på tror jag inte det är något problem att hitta återkommande träningstider på kvällstid på motorbanor, det är rätt mycket tid på dygnet där det inte får vara buller. Sen är det klart att det är svårare att få till en tränings- eller tävlingstid tid mitt på dagen på en helg. En stor fördel är att man kan anordna tävlingar utan att behöva söka en massa tillstånd. Nackdelen är väl för landsvägstävlingar att det blir rätt enformigt om man ska cykla långt.

Ovalen i Malmö kör väl cx-träning återkommande varje vecka om jag kommer ihåg rätt?

Härligt när några utan koll försöker uppfinna ett hjul som redan existerar, vilket senare påvisas av massor av initierade svar i tråden!😊 Tack👌
Ja, grundfrågan blev egentligen en ickefråga men kul att nu börjar det poppa upp väldigt mycket nya träningsmöjligheter för cyklister. Man kanske ska ändra trådrubriken så man kan samla de befintliga lösningar och tipsa dem som vill utveckla detta hos sin egna trakter. ☝️🤩😍

Gravelcriterium på rallycrossbana borde vara kul om man får ihop lite större startgrupp. Hojta till om någon tänker prova med det i Värmland (Höljes är närmast mig) eller i Dalarna, så mönstrar jag på direkt, jag kan även hjälpa till med planeringen och å ta kontakt med banansvarige om det behövs. Ska kolla lite banläget här hos mig i östra Norge också.

Påminn mig igen, vilken av de motorbanor som nämnts i tråden är 7-8km eller motsvarar den utformningen som hänvisas till i trådstarten?
Påminn mig igen när någon kommun i Sverige har råd att lägga en asfaltsbana på 7-8km för cykelsport även rullskidåkandet kommer inte hjälpa till detta på ett bra tag. Det går inte göra vad som helst med en moped. Väldigt mäktigt förslag för jämförelsevis några få cyklisters eller rullskidåkares intresse. Det finns inte så många fullsize rodelbanor eller backhoppningstorn i Sverige heller ännu färre F1- eller Moto GP-banor.

Asfaltsbanan på Lugnet i Falun är ju iallafall 3,8 km. Vet inte om det har körts några cykeltävlingar där, men man får iallafall cykla på den.

Ganska säker på att jag sett folk träna landsväg inomhus i någon idrottshall i Linköping men låter helt galet när jag tänker på det. Har jag drömt?

De skrev till och med ut vad det kostat, 8 miljoner för 3,8km. 15-20 miljoner vore väl hyfsat billigt för en åretruntanläggning. Även om en idrottshall säkert är billigare att bygga kostar den väl betydligt mer i drift per år, som värme och underhåll. En cykelbana kostar väl inget(vilket vi lärt oss av kommun och stat).

Tillbaka
Topp