Inplastning av ram

• Trådstartare Trådstartare Majkel
  • Start datum Start datum
M

Majkel

Guest
Inplastning av ram
Hej. Jag vill sätta någon typ av plast på underdelen av min ram då det skvätter en helvetes massa stenar upp på ramen! Hjälp mig fort! Skall imorgon inhandla genomskinlig packettejp att ha sålänge. Plasten skall helst vara genomskinlig! HJälmp mig nu snälla mtb vänner.

Inplastning av ram
Tejp kan vara en bra ide, men samtidigt en jävligt dålig en.

Om tejpen sen tas bort brukar det då oftast fastna massa klister & det måste nästan tas bort med något slags avfettningsmedel eller hett vatten & såpa.

Tejpen är tunn? Skyddar väl inte speciellt bra.

Det ska finnas plaster man köper till att sätta.

Jag själv har tagit vulkaniseringstejp på min cykel. På röret som går under kedjan.
Det är svindyrt men sitter bra.
Har det även på handtagen, greppar fint. Även då det är minus 40 ute.

Inplastning av ram
Lär ska finnas något som kallas "sports cover" eller "bike cover", vet dock ej var man får tag i det. Har använt vanlig klar tejp på en del utsatta ställen (där kablar skaver typ), men den nöts hål på rätt snabbt särskilt om det är lerigt så det är väl inte optimalt direkt. Bokplast ska visst funka hyfsat också.

Inplastning av ram
Majkel skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej. Jag vill sätta någon typ av plast på
> underdelen av min ram då det skvätter en helvetes
> massa stenar upp på ramen! Hjälp mig fort! Skall
> imorgon inhandla genomskinlig packettejp att ha
> sålänge. Plasten skall helst vara genomskinlig!
> HJälmp mig nu snälla mtb vänner.

Får man fråga varför? Är det ett ev. andrahandsvärde du tänker på?

Inplastning av ram
Jag kör med instegsskydd till bil som jag köpte på mekonomen. Hyffsat tjock plast som fungerar utmärkt som skydd mot stenskott och skav från broms/växel-höljen.

Inplastning av ram
Gå in på en välsorterad cykelaffär och be att få köpa lite av den tjocka, genomskinliga plasten som jag tror kallas bike cover. Jag har den på de ställen där vajerhöljena skaver, samt nere på ramen där kedjan kan slå i. Syns ingenting, och så slipper man det fula neoprenskyddet.

Inplastning av ram
bike cover tas in av någon av de stora generalagenterna, kommer inte ihåg vilken, en välsorterad cykelaffär bör ha det eller kunna hitta det i sina kataloger.

Inplastning av ram
Håller med "pbeijer"... Mekonomens Instegsskyddsfolie Artikelnr: 76-19-11404 ca 190:-
funkar klockrent, sålänge det är någorlunda stora släta ytor, tex diagonalrörets undersida.

Har kört med det själv ett halvår nu och det har funkat 100%, sitter kvar högtryckstvätt till trots.

Mindre eller svårare ytor bör man nog hitta någon slags tejp till.

/Jonas

Inplastning av ram
Hos färghandlaren handlade jag min. Absolut inte lika tjock som bikecover eller mekonomens men billigare. Så man har råd att misslyckas några ggr med bubblor.

Inplastning av ram
Turnpike skrev:
> Ett annat bra tips är att förvara hela cykeln
> inplastad i vardagsrummet.
>
> Damma sedan av den en gång i veckan. Försiktigt.
>
>
>
>
>
>

Det funkar bra! Men jag har ifs inte min i vardagsrummet.

Inplastning av ram
Oskar_ skrev:
>
> Det funkar bra! Men jag har ifs inte min i
> vardagsrummet.
>

Det är det som är så bra.

Metoden fungerar oavsett var cykeln är placerad.

Nä,nu ska jag ut och cykla (omkull) med min, andra, oinplastade cykel.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp