Inredning av din cykelverkstad/garage

Nej, du har nog ingen användning för den. Jag behöver den när jag skall hem till dig på mekkväll och byta olja i min gaffel. Fox ingenjörer är idoter.

Uhm, jag gör min Fox-service med vanliga insexnycklar. Har någon liten skruv x 3 som håller ut kulor till ett av reglagen bara. Men det funkar fint med vanligt "set" insexnycklar.

2005 års Vanilla RLC.

Ett vanligt set går bara ner till 1,5 mm. En Float kräver 1,27 för att få av top cap:en. Det finns sådana set, men då är de i tum-storlek (0,05") och finns inte på Biltema.

s skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett vanligt set går bara ner till 1,5 mm. En
> Float kräver 1,27 för att få av top cap:en. Det
> finns sådana set, men då är de i tum-storlek
> (0,05") och finns inte på Biltema.

Ja vad fan tänkte dom. Själv våldtog jag skruvskallarna lite lätt med en itsy bitsy skruvmejsel. Men säg det inte till nån Fox-mek.

Rippa skrev:
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ett vanligt set går bara ner till 1,5 mm. En
> > Float kräver 1,27 för att få av top cap:en.
> Det
> > finns sådana set, men då är de i tum-storlek
> > (0,05") och finns inte på Biltema.
>
> Ja vad fan tänkte dom. Själv våldtog jag
> skruvskallarna lite lätt med en itsy bitsy
> skruvmejsel. Men säg det inte till nån Fox-mek.

Bra jobbat rippa!

Man blir nog aldrig klar med den ultimata mekarhörnan. Jag saknar bl.a. kompressor, pelarborr, bordsfräs, rörbockare, bandlip, svets, lödutrustning, 20 kvadrat och 40 lax till... : )

Men, jag har kaffebryggare (längst till höger, bredvid...hrrmmm..maltdrycken) och gammal sunkig bandare:
004.JPG ht=544

Arbetsbänk med diskho, dock ej avlopp men det löser sig med en hink under:
005.JPG ht=725

Jag vet, det ser ut som om det lutar, men det är bänkskivan som hade slagit sig i längsriktningen och därför lutar den lite neråt i det hörnet...men jag fick den gratis så då ska man inte gnälla över såna petitesser. Ska tvinga upp hörbet med ett stödben under...har jag sagt i snart två år : )

Sunkig soffa...
006.JPG ht=544

....och moaning chair : )
007.JPG ht=544

Den sistnämnda ska dock ut då den tar en del plats. Det gör i ärlighetens namn också soffan, men den är skön att sjunka ner i med en balja kaffe i handen när man begrundar sina senaste fulmek.
Och bra för fotografering.

0.05" insexnyckel inser man att man borde ha när man ska serva sitt I9 baknav.

Fick köpa en hel sats bondhus tumnycklar för att få tag på den lille rackaren!

Böjs lätt som bara den också, den man fick med av I9 var helt värdelös.

*Mikael* skrev:
> 0.05" insexnyckel inser man att man borde ha när
> man ska serva sitt I9 baknav.
>
> Fick köpa en hel sats bondhus tumnycklar för att
> få tag på den lille rackaren!
>
> Böjs lätt som bara den också, den man fick med
> av I9 var helt värdelös.

hur funkar I9 naven annrs då?. e det ett sånt med en massa POE du har?

Stisse skrev:
> den ultimata mekarhörnan.

Har du städat sedan Ville startade tråden? :D

Snygg meklokal!

*Mikael* skrev:
> Fick köpa en hel sats bondhus tumnycklar för att
> få tag på den lille rackaren!

Så är det när man bor i en underutvecklad del av Sverige. Vår eminenta verktygsmånglare i Uppsala säljer dem lösa för 9 kr styck. ;-)

Det är nog bra att nyckeln böjer sig innan skruvskallen eller gängorna går sönder.

the_TnT skrev:
> Stisse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > den ultimata mekarhörnan.
>
> Har du städat sedan Ville startade tråden? :D

He, he...nja, jag höll faktiskt på med ett sommarröj därinne då jag såg denna tråd, så jag skyndade på processen lite : )
Och så fick jag mer eld i baken att åka och köpa virke för ett annat förrådsutrymme så att jag kan få ut för min meklokal ovärdiga ting, såsom vinterdäck till bilar, trädgårdsredskap, en gammal parabol, krukor etc...

Fast jag brukar faktiskt försöka ha ordning och reda därinne, allt blir så mycket lättare då.
Värre var det för tre år sedan då jag hade fyra cyklar OCH en Honda CR 250 PLUS diverse annan bråte på 6 kvadrat... Då spelade det ingen roll hur mycket ordning jag försökte ha, det blev inte lättare för det : )

Shit vad sugen man blir på att få ett garage av att läsa det här! Men skaffar man en verkstad för att kunna mecka bättre eller är det ett OK sätt att att skaffa en ny hobby? =)

baby fat skrev:
> Shit vad sugen man blir på att få ett garage av
> att läsa det här!

+1

Jag blev så sugen att jag tog tag i mina planer på att bygga om ett av förråden till cykelverkstad. Men 1 * 1,5 m är liiite litet. Jag får in verktyg, delar + tre cyklar, men då får jag stå utanför och meka =D

Måste skaffa hus med garage.

Även jag håller på att försöka fixa till arbetsrummet till den optimala (nåja) cykel/hobbyverkstan :)

Vad tror ni om det här verktygsskåpet som Bauhaus säljer för 1395 kr?
(Sidan 13 i deras kampanjblad) http://www.webbkampanj.com/bauhaus/katalog/v28/

file=100464

Står mellan det och det som Classe säljer för 1999 kr. Hade gärna sett att att underskåpet på det Bauhaus säljer hade fler utdragbara lådor men samtidigt så har den ju rätt många på överdelen. Nån som har koll på kvalitén?

Senast redigerad av en moderator:
Jag var och klämmde på classeskåpet igår, Det känns att det är lite mer smäck än andra finare men det kostar trotts allt bara hälften. Det är tydligen sänkt från 3000:- och kommer utgå. Ska ersättas av lättare smäck med classes egna märke.

förövrigt står min bänk och en burk med målafärg i garaget nu..:= Snickarna är klara och jag han med en sväng till tippen.

Det blev en nästan hel bal med isolering över..Vad gör amn av den?..kokkar gröt på?

Någon som behöver?

Ville skrev:
> Det blev en nästan hel bal med isolering
> över..Vad gör amn av den?..kokkar gröt på?

Använder som kärna till din Papier maché-kolfiber hojj!

Dagens fråga.

Om jag vil ha en effektiv värmekälla i garaget nu när det är isolerat. Ska man köpa ett oljeburet element elelr en varmluftsfläckt?

Eller något annat?

CE-märkning så du slipper läckande fulkineser i papiermache... Har kollegor med garage som ångrar sig att dom valde det "billigaste" alternativet när jag frågade... T

Vad räknas som det billigaste då? Och hur stort behöver jag?

Tjänar manpå att ha ett större som får jobba mindre? Vissa evrkar ha inbyggd fläckt. är det en bra sak för att få rotation på luften?

Det brukar väl finnas rekomendationer från tillverkare hur många watt/m3 som behövs beroende på vilken temperatur du vill (frostfritt el 18 grader). :-) T

mytomspunnen skrev:
> Jag har ett litet oljefyllt element över om du
> vill köpa billigt. Det behövs inte längre sedan
> jag flyttade... Men det kanske är för litet.

De verkar itne vara så dyra ny heller men jag kan ju kolla på det.:)

Ville skrev:
> De verkar itne vara så dyra ny heller men jag kan
> ju kolla på det.:)

BILLIGT! ;-) Tänkte mest efter som vi hade ett över...

Nu då man har semester och faktiskt är hemma också så tänkte jag passa på att göra de jag länge velat göra. En verkstad ute i förrådet. Men gudarna ska veta att de är svårt att få in en verkstad i 10kvadrat då det dessutom ska förvaras en atv med tillbehör samt div andra nödvändiga grejer. Efter en hel dels funderande på hur jag ville ha allt och hur jag skulle kunna lösa det så kom jag fram till att det får bli en bänk som inte är så djup och som har "ståhöjd" som arbetshöjd.

Jag stod länge och försökte komma på hur tusan jag skulle bli av med packlådan (nere till vänster på första bilden) till atvn som tog en jäkla plats. Sedan insåg jag att den funkade perfa som extra avlastningsbord där den stod. Eftersom det är mer en "allmän" verkstad än cykelverkstad utan vare sig värme eller isolering så har jag bara dom vardagliga verktygena där ute. Är det cykelmek så tar jag cykelverktygslådan bara och går ut (verktygslådan passar för övrigt perfa på packlådan).

Iom att förrådet inte har någon el så drog jag en förlängningssladd genom väggen som når bort till ett uttag, så när man ska vara ute pluggar man bara i den, fast monterat uttag inne i förrådet då för ljus och verktyg. En hopfällbar barstol som man kan hänga upp på väggen är bra då man ska hålla på med små pilliga grejer och därmed inte gärna vill stå. Skruvstädet placerades över stödbenet för bänken så man kan vålda när man vill. Funderar lite på att införskaffa en liten byggfläkt och ställa den uppe på hyllan till höger som man kan dra igång då man är där och kylan tränger sig på ute. Dessutom har jag faktiskt monterat upp en brandsläckare om de skulle börja gå hett till ;-)

verkstad1.jpg ht=467

verkstad2.jpg ht=725

Snyggt micke.

Hemma hos mig börjar det se klart ut...Har precis instalerat hifi,n som troligen blev ett par steg overkill..=d

Sen har jag även köpt en avfuktare istället för element. Börjar med en sådan för att kunna torka cykelkläder med mera. Får se om jag får kompletera med ett litet element i vinter men då borde jag jklara mig med 10-15 grader om jag håller fukten borta.

Jag väckar en tråd från 2009 till liv istället för att starta en ny, då jag behöver inspiration till min snickarbod som ska bli cykelbod. Vill se bilder på hur ni har det.

Fick ett par Werba-hurtsar från jobbet förut, och kom över två till och en bänkskiva nyss, så nu blev det till att kasta ut den gamla hemgjorda arbetsbänken och ställa iordning Werbabänken. Var även ner till farsan och bytte ut en hurts mot en som hade lite fler och mindre lådor i sig jämfört med dom jag hade fått eftersom han hade två med smålådor och jag hade två med stora lådor, så vi fick en var av varje.
Tyvärr så var den jag fick av farsan i lite sämre skick så hade inte skadat med lite ny färg på den, men var kan man hitta vad det är för grön nyans på Werbas bänkar? Ser ut att vara nån grön modell av nåt Hammarlackliknande färg...

Är lite insortering av lite skruvaskar o sånt kvar att göra så inte klart än, och fastsättning av skruvstäd är kvar också, om jag får tag i ett Matador först eller om det gamla får duga ett tag till...

Werbabänk.jpg

Tillbaka
Topp