Inställning på framgaffel?!

Orbeamx50

Ny medlem
Fick nyss hem min ORBEA MX 50 från bikester. Snart färdig att prova men en fundering som återstår; jag upptäckte att locket till framgaffeln snurrar ganska lätt och vrider man det lite för långt så åker det upp/lossnar. Vet ej om jag nu har vridit för långt så att det gått sönder eftersom det i vart fall inte går att ställa framgaffeln i ett "låst läge" med hjälp av locket. Är det någonting som man ska kunna på denna modell eller innebär bara "lock" / "open" att just locket är öppet eller låst....Nybörjare på detta =) men har fått för mig att man ska kunna ställa in det när ett sånt lock finns...Tacksam för svar!

Bilagor

• orbea fram.jpg
    orbea fram.jpg
    77.6 KB · Besök: 42
Tack för svar! Eftersom det inte gör någon skillnad med den i "lock" eller "open" känns ju gaffeln trasig från början....Trist men då får jag reklamera =(...Jag misstänkte det.

Hej,
Vi köpte en Canyon till frugan i våras och hade samma problem med lock-out-reglaget och att det lossnade. Lösningen för oss var att reglaget hade skruvats upp "för mycket", så genom att skruva åt det till det tog stopp och sedan montera fast reglaget i rätt position så fungerade det utmärkt efter det.

Hoppas detta även löser problemet för dig!

Hej & tack för svar. Du menar att ta bort locket först och sen skruva åt det hjul som locket är fäst på?
Ska kolla om det går att skruva åt det för hand. Det är ett litet taggigt hjul under locket som fn sitter lite löst. Så i bästa fall kanske ditt råd är min lösning då!
Tack på förhand!

OK. Upptäckte dock att man bara kunde lyfta upp det hjulet och skruva åt den med en 4 mm insexnyckel...Dock gjorde det ingen skillnad så någonting felar med funktionen ändå. Det gör liksom ingen skillnad om jag skruvar den i botten eller skruvar upp den.

Tillbaka
Topp