Instegs-MTB: att QR eller inte QR

rågmalt

Medlem
Hej!

Jag vill börja köra lite mountainbike med min son som är 7 år, samt kanske lite på egen hand eller i glada vänners lag som motion och rekreation. Inga planer på att tävla eller liknande. Jag tror att jag kommer köra mer trail/lek än race/XC/kondition. Det är skogsstigar som lockar mest, och det måste inte gå så himla fort.

För att cykla MTB bör man ha en cykel för ändamålet. I prissegmentet 8–15 tusen kr är det vanligast med antingen 135mm QR på baknavet och 100mm QR fram, eller i vissa fall Boost QR 141mm bak och Boost 110mm fram. I några få fall är det en blandning av 100mm QR fram och Boost QR 141mm bak. Boost 148 thru axle är inte alls vanligt.

Hur som helst så blir jag inte klok på om det spelar någon roll för mig som nybörjarcyklist. Här nedan följer en lista på de för- och nackdelar jag läst mig till gällande de olika nav-typerna.

Boost thru axle 148mm bak 110mm fram
PlusMinus
Ökad styvhet i ramen/gaffelnRamen blir dyrare att tillverka
Lättare att köpa reservdelar eller uppgradera hjulKan inte ta av hjul utan verktyg
Stabilare hjul, särskilt om de är 29 tum
Lättare att ställa in skivbromsarna så de inte "skaver"

Boost QR 141mm bak
PlusMinus
Ökad styvhet i ramenNågot svårare att byta hjul eller köpa resevdelar
Stabilare hjul, särskilt om de är 29 tumSvårare att ställa in skivbromsar
Man kan ta av hjul utan verktyg

QR 135mm bak och QR 100mm fram
PlusMinus
Man kan ta av hjul utan verktygMinskad styvhet i ram och gaffel
Lätt att få tag på reservdelarMindre stabila hjul, särskilt om de är 29 tum
Svårare att uppgradera till bättre hjul (även om det finns nav från både Hope och DT)
Svårare att ställa in skivbromsar

Jag vill gärna veta om jag i valet av nybörjar-MTB ska lägga någon vikt vid navtypen. Självklart är Boost TA "bäst", men de flesta hojar i mitt prisintervall har inte detta. Är det värt att "spränga budgeten" för att få Boost TA? Ska jag avfärda en cykel med Boost QR 141 om den i övrigt passar mig? Är en cykel med gammal QR "skräp" och bör undvikas?

QR 135 är en utdaterad standard för mtb.
QR 141 är en idiotstandard men den använder åtminstone boost 148 nav fast med andra endcaps så det går att köpa hjul av vissa tillverkare, men Trek är onödigt dyra för vad man får.

Problemet just nu är nog att nästan alla cyklar är slutsålda...

Jag tycker inte man ska bekymra sig för mycket om det.
Över 13-14 000 tycker jag inte det ska vara QR. Personligen skulle jag säga 10 000 men det är svårt i alla fall i år.

Stoic är nog den enda under 10 med riktig boost?

QR 141 är en idiotstandard men den använder åtminstone boost 148 nav fast med andra endcaps så det går att köpa hjul av vissa tillverkare
Ganska många, ändå? Alla där man kan byta endcaps fram och tillbaka borde funka. Jag skulle säga att Boost141 är att föredra framför vanlig QR135, givet allt annat lika.

Rent prestandamässigt skulle jag säga att det inte märks någon skillnad i praktiken på en hardtail. QR funkar ok. Jag skulle inte låta den frågan avgöra köpet.

håller med jonte och lejon. köp det du gillar.

det är klart att det är surt att köpa en utdaterad standard om man köper nytt. känslomässigt alltså.

i praktiken med den cykling ts ser framför sig har det dock närmast ingen betydelse. och reservdelar är inget problem.

boost 148 kommer säkert också att bli utdaterad vad det lider. det brukar industrin se till.

Jag väger sub 60kg och har böjt och spräckt flera QR 10x135, får aldrig till cup and cone lagrena heller. Cyklar dock ganska hårt och casear stora hopp ibland.

Med en budget upp till 15.000 finns ingen anledning att köpa gammal skåpmat.

Genomgående axlar, bra spec raktigenom och dropper!

Köp utan dropper och sämre gaffel för 13.500:-

Den stora majoriteten har nog inga problem med det. Av konsumenter menar jag, inte semi proffs.

Däremot så tycker jag det är dumt att titta på en cykel i 8–15 spannet och fundera på att köpa bättre hjul i framtiden. Då får man nog lägga sig i övre spannet. Annars är det vettigare med ny cykel.

Jag väger sub 60kg och har böjt och spräckt flera QR 10x135, får aldrig till cup and cone lagrena heller. Cyklar dock ganska hårt och casear stora hopp ibland.
Ja cyklar man så häftigt som du så är nog genomgående axlar att rekommendera. Nu var det dock inte riktigt TS fråga.

Generellt tycker jag inte man ska satsa på QR, men är det en instegscykel för inte så stora pengar spelar det nog inte så stor roll.
Kan även nämna att det finns gott om genomgående axlar som man kan lossa utan verktyg också.

Tumregel - Köp rätt cykel från början! Blir billigast i långa loppet.

Har själv QR på en cykel, det fungerar väl men det är alltid problem att få bakhjulet exakt rakt så att växlar o bromsar fungerar som dom ska. Nu kostade den cykeln 5 500 kr ny så jag är helt ok med det men jag tycker inte man ska acceptera QR på en cykel som kostar 10 000.

Tumregel - Köp rätt cykel från början! Blir billigast i långa loppet
Det där är svårt att säga emot, men det är ännu svårare att lyckas med det konststycket i början. Köper man en rimligt prissatt cykel som är ungefär åt det håll man tror man vill ha så märker man vartefter man blir bättre, om det är rätt eller om man vill åt något annat håll. Då är det förstås bra, ifall det inte var helt rätt, om man inte öppnade stora plåboken för att köpa den.
Med det sagt, en modern trailhoj är otroligt flexibel så man träffar ju sannolikt inte helt fel då, förutsatt att storlek osv är rimligt rätt.

Det där är svårt att säga emot, men det är ännu svårare att lyckas med det konststycket i början. Köper man en rimligt prissatt cykel som är ungefär åt det håll man tror man vill ha så märker man vartefter man blir bättre, om det är rätt eller om man vill åt något annat håll. Då är det förstås bra, ifall det inte var helt rätt, om man inte öppnade stora plåboken för att köpa den.
Med det sagt, en modern trailhoj är otroligt flexibel så man träffar ju sannolikt inte helt fel då, förutsatt att storlek osv är rimligt rätt.
Med den tumregeln menar jag främst att man kanske inte borde köpa en cykel som man redan från början vet att man kommer byta framgaffel eller liknande på. Tyckte jag läste ngnstans att TS vill byta hjul (vilket kanske inte är en så fel uppgradering i o för sig).

Håller annars med om att det är väldigt svårt att veta på förhand vad man föredrar.

Med den tumregeln menar jag främst att man kanske inte borde köpa en cykel som man redan från början vet att man kommer byta framgaffel eller liknande på. Tyckte jag läste ngnstans att TS vill byta hjul (vilket kanske inte är en så fel uppgradering i o för sig).
Jaha, jo det är ju helt riktigt förstås. Mao, bättre köpa en hoj med moderna standarder så den går att uppgradera.

Håller annars med om att det är väldigt svårt att veta på förhand vad man föredrar.
Ja lite så. Köpa en cykel för 5-11000 och tänka att det ska på fina hjul är nog ingen idea om man inte har järnkoll. Då får man nog lägga sig >11000 istället. (och fortfarande ha lite koll).

Jag är väl i valet och kvalet om jag ska
  • lägga mig kring 9–13 tusen och känna på hela grejen för att sedan byta hoj om jag blir biten och vill
  • sikta högre och hamna kring 14–20 tusen och ha det som en bas för eventuella uppgraderingar
Trek, Spec, Cannondale etc tänker väl som ni påpekar – om man lägger ca 10 tusen på hela hojen så är det inte värt att uppgradera den med nya hjul osv. Antingen är man nöjd med den och kör den tills den är helt slut, eller så säljer man den och köper en bättre hoj med förutsättningar för uppgradering.

En strategi som många valt är att först köpa en instegs-HT, som t ex nyss nämna Stoic, för att därefter gå över till FS då man förhoppningsvis har testat och vet mer vad man vill ha.

Sen är det ju faktiskt så att om man bara är ute efter att cykla med sina barn o på lite enklare ställen så fungerar det alldeles utmärkt på vilken 4000 kr Decathlon-hoj som helst oavsett om det råkar vara QR på den. En lite billigare instegs-HT kommer man ganska långt med och det behöver inte dra i väg med pengar som man kan använda till ngt bättre senare om man blir biten.

Min MTB kostade 5500kr har haft den flera år
Och funkar... Blir man helt biten är det bara att sälja för några tusen och köpa en betydligt värre hoj.

Jag är väl i valet och kvalet om jag ska
  • lägga mig kring 9–13 tusen och känna på hela grejen för att sedan byta hoj om jag blir biten och vill
  • sikta högre och hamna kring 14–20 tusen och ha det som en bas för eventuella uppgraderingar
Trek, Spec, Cannondale etc tänker väl som ni påpekar – om man lägger ca 10 tusen på hela hojen så är det inte värt att uppgradera den med nya hjul osv. Antingen är man nöjd med den och kör den tills den är helt slut, eller så säljer man den och köper en bättre hoj med förutsättningar för uppgradering.
du verkar rätt realistisk i dina tankar. har du en bra plan b för det som oavsett lär bil en prova-på-cykel och lärpengar gör det valet lite mindre laddat. kanske med skärmar senare kan bil en bra pendlare t ex. eller behålla för sociala ändamål eller köra med dubbar vintertid. om du nu blir biten och vill gå vidare.

det är ju svårt att riktigt veta innan.

en begagnad fs av finare alltså hållbarare sort kan vara att överväga. åtminstone om man har lite egen mek-förmåga. började själv så, fick en äldre med dropper för 5500 sek. priset på grund av att det är en 26a. har fortfarande roligt värre på den cykeln, så den var ett lyckat köp. att gå utanför det marknaden skriker efter kan ge bra erbjudanden. som vanligt alltså.

ett bra sätt att få ner priset är att acceptera framväxel. funkar bra så länge lillklingan är tillräckligt stor så man kan köra på den kontinuerligt vid stigåka.

kör nuförtiden mest med en kolfiber 29a fs som jag senare köpte för 25 ksek, nypris en bit över 50. typ högsta klass på den. men den hojen hade jag verkligen inte kunnat motivera mig till för insteget. eller ens veta vad jag skulle leta. för stor risk att träffa fel, och jag visste ju inte ens hur pass kul det skulle kunna bli.

cykeln man inte skall köpa är den som nästan kostar som den man vill ha, och nästan får en att avstå från att vilja byta ut den.

Det är inte att det inte funkar som är mitt argument.

Jag tror folk tänker att "jag köper en billig hoj, sen köper jag lite fina grejor som jag kan ta med till nästa hoj."
Nej, det kan du inte om du börjar för lågt, eller det är i alla fall inte rationellt.

och närmar vi oss 15000 så förstår jag inte varför man skulle acceptera QR bara för att det funkat i 30 år.

Kör du med fälgbromsar?

Jag har inga tvivel om att Boost TA är bättre än QR (förutom möjligtvis om man behöver ett nytt nav ute på vischan nånstans i världen), men frågan är om det är en dealbreaker för en instegs-MTB.

Min känsla är att svaret är nej, såvida cykeln verkligen är "insteg". När man närmar sig mellanklassen (14-15 tusen kr) bör man inte acceptera QR, Boost eller ej.

Jag har inga tvivel om att Boost TA är bättre än QR (förutom möjligtvis om man behöver ett nytt nav ute på vischan nånstans i världen), men frågan är om det är en dealbreaker för en instegs-MTB.

Min känsla är att svaret är nej, såvida cykeln verkligen är "insteg". När man närmar sig mellanklassen (14-15 tusen kr) bör man inte acceptera QR, Boost eller ej.
Instämmer, det är absolut inte en dealbreaker när det kommer till instegshojar. Det fungerar rent tekniskt, hjulet hålls på plats och faller inte av. Men man får leva med att skivbromsarna skrapar lite då och då när hjulet flyttar sig hit och dit i dropouten.

Ursäkta upprepning från tidigare trådar, men denna är prisvärd, dessutom boost enligt texten och pris under 10 000: https://www.decathlon.se/mtb-xc-050-id_8575904.html Dock ej i lager nu, men det ändras ibland, för några dagar sedan fanns den i lager i vissa storlekar.
Då är de två. Stoic finns också under 10 med boost.

Annars tror jag på Marin Bobcat som alternativ till Nucleus. Inte för att jag testat dem, det låter mer som ett uppdrag för @SocialGimp

Då är de två. Stoic finns också under 10 med boost.

Annars tror jag på Marin Bobcat som alternativ till Nucleus. Inte för att jag testat dem, det låter mer som ett uppdrag för @SocialGimp
Marin har jag nog svårt att få tag på att testa men Nucleusen kan jag allt om o kommer kanske med ngn liten video om den om det blir av. Nya Nucleus tycker jag inte är lika prisvärda längre då de har gått upp i pris en del (tror jag) samt med tanke på osäkerheten med Brexit. Hittar man en beg Nucleus eller ännu hellre Sentier så är det helt ok val om man är ute efter trail.

Marin har jag nog svårt att få tag på att testa men Nucleusen kan jag allt om o kommer kanske med ngn liten video om den om det blir av. Nya Nucleus tycker jag inte är lika prisvärda längre då de har gått upp i pris en del (tror jag) samt med tanke på osäkerheten med Brexit. Hittar man en beg Nucleus eller ännu hellre Sentier så är det helt ok val om man är ute efter trail.
Finns på lager på Bikester fast enbart den dyraste och det är kanske lite tveksamt.
Jag vet inte vad man får se om man tittar in i den svenska butiken men du håller väl till i Gbg?

Ett vanligt år så brukar 26bikes ha ett bra utbud av Marin i de flesta lägre prisklasser.

Finns på lager på Bikester fast enbart den dyraste och det är kanske lite tveksamt.
Jag vet inte vad man får se om man tittar in i den svenska butiken men du håller väl till i Gbg?

Ett vanligt år så brukar 26bikes ha ett bra utbud av Marin i de flesta lägre prisklasser.
Ligger inte Bikester i Sthlm? Men jag tror Cykelkraft ska ligga här ngnstans i Gbg. Dom kanske har ngn.

Jo, Stockholm. Har inte kollat så mycket på cykelkraft sen konkursen. Kanske finns några godbitar
cykelkraft aka spobik har i jönköping och gbg (sisjön) sen kan ja bara tillägga att se till oavsett axeltyp så cykeln har en vettig framgaffel.. en cykel med TA men har pissig suntour gaffel o alivio växlar e som o cykla på en död fisk me stödhjul

Instämmer, det är absolut inte en dealbreaker när det kommer till instegshojar. Det fungerar rent tekniskt, hjulet hålls på plats och faller inte av. Men man får leva med att skivbromsarna skrapar lite då och då när hjulet flyttar sig hit och dit i dropouten.

Kör man med bra QR och vet hur man använder QR rätt är inte heller skrap något problem. Låt inte hjulstandard fälla en i övrigt vettig kandidat.

Känns för min del som att det finns mycket på en cykel som är intressantare än typ av hjulinfästning.

Tillbaka
Topp