Instegscykel/Första racern

Är helt grön på racer cykel men är sugen på att testa. Tänker använda den till konditionsträning. Vad ska man tänka på när man köper första hojen? Om man köper en begagnad cykel kan man få en pålitlig bra instegs racer för max 7000kr eller? Väldigt tacksam för tips och tankar. Mvh Fredrik

Kolla på Canyon Endurace.

Finns billigare racers men jag skulle rekommendera denna.
Var nära att köpa en i somras när jag var sugen på racer igen.

Då hade jag lagt åtskilliga timmar och till och med dagar på att tråla igenom utbudet av cyklar.
Denna kom tillbaka som vinnare hela tiden i alla tester jag kom över. Särskilt när det gäller åkegenskaperna och komforten i ramen.

Finns med skivbroms men då stiger priset till nästan det dubbla. Ovärt då.
Fälgbroms funkar bra om du ändå ska köra sommarturer och inte bromsa dig ned för berg.

https://www.canyon.com/sv-se/road/endurace/2019/endurace-al-6-0.html

Jag köpte min första cykel för två år sedan.
Jag köper nu en ny.

Listan som Stumpy ger är viktig.

Köper du en cykel för 7000 så är du i den zonen när du inte riktigt får bra grejer om du köper nytt.
Att köpa begagnat är lite klurigt, men väl värt det i den regionen.

Tänk på att det ganska snabbt bygger på med "kringutrustning".

Ytterligare ett tips är Specialized Allez i enklare variant:

https://www.cyclestore.com.se/speci...ZHuUTcVLKFB90pveyb27be8pWwF4KgTBoC_38QAvD_BwE

Jag tycker faktiskt man kan få väldigt mycket cykel för ca 7k nytt när det kommer till landsväg. Köper man på rea och ev. över nätet (om man är bekväm med det), får man oftast helt OK alu-ram, kolfibergaffel, undviker Shimano Tourney och får dessutom ofta ett ekipage på under 10kg. Allt sprillans nytt och med garanti. Chansen (risken) är ändå överhängande att man byter länge fram när man kommit underfund med exakt vad man vill ha ut av sitt cyklande.

Fin ram på Allez men tyvärr är Specialized lite ökända för att hänga på tunga och trista komponenter på sina "billigare" modeller.
8-delad claris, tektrobromsar och trista tunga Axis-hjul

Endurace har 10-delad Tiagra (komplett grupp) och Mavic-hjul.

Storlek, färg, att budgeten täcker kringutrustning och prova innan köp är ju viktigt.

För internetbeställning så krävs att du provar en likvärdig cykel i samma storlek.

Begagnat kan ju funka. Men lite beroende på var du bor så finns det väl förhoppningsvis någon bra butik. XXL kanske?

Satsa på en begagnad till att börja med. Som nån skrev tidigare i tråden kommer det rulla på med en del grejer runt ikring. Sen om du fastnar för lvg-cykling så kommer ditt uppgraderingsbegär kicka in och du kommer intala dig själv att du antagligen måste ha skivbromsar, aeroram osv. En del behöver lite mer lullull än andra?.

Köp helst något billigt av en handlare som kan hjälpa dig välja rätt storlek. Går inte det så köp något begagnat som du kan provcykla och som känns bra eller lite för liten. Tänk på att du behöver lite kläder, skor mm oxå. Du kommer, om du köper något som passar och uppskattar motionsformen vilja ha något annat inom något år, och då, men först då, kan det vara idé att fundera på postorder och specar och fylligt dravel. Fast även då kan lokala köp eller begangnat vara att föredra.
Så initialt så är storlek, storlek, storlek och prova-på motionsformen och hitta trevliga rundor /rutiner samt personlig utrustning det du ska fokusera på.

Senast ändrad:
Shimano 105 är bra komponenter, även om 5700 (som jag antar det är) inte har det bästa ryktet. Jag tycker dock det är lite oförtjänt. Mina 6700 som är motsvarande (fast Ultegra) har funkat hur fint som helst.

Fredde781211 sa:
Vad ska man tänka på när man köper första hojen? Om man köper en begagnad cykel kan man få en pålitlig bra instegs racer för max 7000kr eller?

Ja 7000 räcker långt, men tänk på att det tillkommer kostnader till åkningen. Slitdelar (kedjor, klossar/belägg, kasetter, däck och slangar), kemikalier (oljor, fetter, avfettningar osv), kläder (skor och pedaler, hjälm, blöjbyxor) och verktyg ifall du vill meka själv. Kan verkligen rekommendera att lära dig meka själv. Att kunna göra allt på sin egen cykel är inte så svårt bara man har lite tålamod och vågar fråga dom som kan.

Du behöver förstås inte köpa allt direkt och det går ju komplettera efter hand när behovet dyker upp, men räkna med en del utgifter i början när du köper in saker. Tänk också på att allt har en livslängd och att kvalitet kostar.

Vissa underhållssysslor kan komma tidigare än annars när man köper begagnat, t.ex. byte av vajrar och lager.

Sen så ska du ju förstås veta, viktigast av allt, att landsvägscykling är den ädlaste och manligaste sporten av alla.

Vajer och höljen bör man ju byta årligen ändå. Iaf bakväxelvajern som slits hårdast.

ädlaste och manligaste sporten av alla? ?

Bilagor

• vorgeben-verletzt-oder-ok-zu-sein.png
    vorgeben-verletzt-oder-ok-zu-sein.png
    160.9 KB · Besök: 129
Tillbaka
Topp