Inte en så "Happy ride" idag. Kan inte växla upp

Biterolf

Medlem
Dagen började bra med fint väder och vad jag trodde skulle bli en trevlig cykelrunda. Efter 80km kom en brant uppförsbacke och jag bestämde mig för att växla ner. Det är sällan jag bytar framväxel och när jag upp på backen upptäckte jag att det inte gick växla upp igen. Det blev tuff hemfärd där endast växlarna 1-8 av 20 möjliga fungerade.

Problemet är ingenting händer när jag försöker att växla från låg till hög framväxel. Den försöker inte ens växla upp vilket gör att man kan utesluta felkorrigering av L och H skruvarna på framväxeln.

När jag skruvar på "barrel adjuster" spänns växelkabeln men "front derailleur" vägrar att röra på sig, varken in eller ut. Tidigare kunde man ta bort kedjegnidning genom att skruva på barrel adjuster. Nu ligger front derailleur så nära kedjan att man inte ens för hand kan lägga kedjan på den höga framväxeln.

Någon som har ett gott råd eller är LBS nästa?

Kan flytta framväxeln med handen? Låter som att vajern har gått av.
Först detta.

Om det går att flytta framväxeln genom att dra i den, går det också att flytta den genom att dra i själva vajern? (Alltså utan att blanda in växelreglaget)

Om det går att flytta framväxeln genom att dra i vajern, rör sig vajern öht när du försöker växla upp med växelreglaget?

Jag har på bilderna i 2:a växeln bak.

Vajern spänns när jag försöker växla upp, men ingenting annars händer. Betyder detta att vajern inte släppt i bromshandtaget?

Ingenting händer när jag drar i vajern.

Framväxeln kan ej flyttas för "hand", front derailleur går inte så långt ut. När trycker på den över delen av FD och försöker flytta kedjan går den som max halvsvägs på den höga växeln, den över delen av kedjan blockeras av front derailleur. Då har jag skruvat upp skruven H maximalt.

Bilagor

• IMG_20240526_064647.jpg
    IMG_20240526_064647.jpg
    564.2 KB · Besök: 156
  • IMG_20240526_064711.jpg
    IMG_20240526_064711.jpg
    394.9 KB · Besök: 150
  • IMG_20240526_065129.jpg
    IMG_20240526_065129.jpg
    443 KB · Besök: 156
Om du inte kan få växeln att hamna på rätt ställe med handkraft skulle jag börja där. Verkar den ha rätt omfång när du rör på den? Det är inte så att du håller på att tappa vevpartiet och det har hamnat för långt ut?

Lägg kedjan långt ut på kassetten. Tryck ut framväxeln för hand samtidigt som du roterar vevpartiet. Gick det? Ja - felet sitter i regleringen. Nej - felet sitter i i justeringen mellan framväxeln och vevparti. Om nej. - växeln har mest sannolikt rubbats ur läge och tar i. Om ja - Vajern av uppe i reglage. Det sitter ett fast stopp på vajern, vajer med hölje sitter inte fast i reglage längre. Vajer har släppt vid växel - överdelen är ok men vajern har glidit i fäste. Prova att spänna vajer med nytt grepp i växel och se om du får funktion.

Jag tror framväxeln har halkat ner på sitt fäste, dock utan att rotera för riktningen ser bra ut.
Och håll drivlinan renare!

Tack för alla konstruktiva svar. Efter att försökt återställa barrel adjustern flera gånger fick jag den äntligen att fungera. Högre växlarna fungerar nu tillfredsställande men inte perfekt. Jag har spänt växelvajern max och vridit ut barrel adjustern nästintill max och det är precis att kedjan inte skrapar mot växelföraren på växel 19.

Härligt att det rullar på! Tycker nog vajern ser litet opålitlig ut ändå... När växlarna ställs in ska det vara lilla fram och mittigaste bak've (öländska).

Bilden ser ut som om vajern har släppt lite, det passar med din beskrivning också. Inte ovanligt när den är såpass fransig. Borde nog åtgärdas, annars har du samma problem snart igen.

När jag råkar ut för liknande problem i fält så brukar jag tömma ena vattenflaskan på framväxeln. Det funkar förvånansvärt ofta.

Tillbaka
Topp