Inte imponerad av nya 12-delade XT

Mback72

Aktiv medlem
Testade en Merida One-Twenty 7000 2020 idag. Den hade nya 12-delade XT. Måste säga att jag blev lite besviken. Jämfört med mitt X01 Eagle så kändes det väldigt trögt och odistinkt. Det relativt tystgående frihjulet var väl det enda som stack ut åt det positiva hållet. Det kanske bara är en tillvänjningsgrej? Tycker jag har samma sega känsla i mitt 11-delade XT jag har på HT:n också. På en gammal 10-delad XT jag haft vill jag också minnas att det var en lite mera distinkt känsla. Några fler som har testat, och vad tyckte ni?

Jag kör M9100 XTR och mitt ekipage växlar riktigt smooth utan några konstigheter :)

Har provat en democykel med XX1 och den växlade fint som smör med, svårt att säga om den växlar märkbart mycket bättre.

Är helnöjd med mitt iaf :) O då kör jag med XX1 kedja, kan bli ännu bättre när jag slänger på XTR-kedjan istället med Hyperglide+

Det gör stor skillnad hur smart man dragit vajern för helhetsintrycket. Men utöver det så är Shimano alltid lite mjukare i känslan. Vissa kallar det mindre distinkt andra bara mer finess och mindre våld.

Rattnalle sa:
Det gör stor skillnad hur smart man dragit vajern för helhetsintrycket. Men utöver det så är Shimano alltid lite mjukare i känslan. Vissa kallar det mindre distinkt andra bara mer finess och mindre våld.
Vajerdragningen har jag också tänkt kan vara en faktor. Många tvära böjar gör nog att det kan kännas lite trögt.

Har M8000 och jag tycker inte det känns direkt trögt eller odistinkt. Mer mjukt och smidigt.
Visst är det lite "halvsvårt" (i brist på bättre ord) att känna hur många större kuggar man går upp när vibrerar i hela cykeln på ojämnt underlag men det sitter i tummen vid det här laget.

Jag förstår lite vart du kommer ifrån men vill inte kalla det varken trögt eller odistinkt.
Har dock inte provat M8100 än så kan ju skilja sig där. Men du nämnde den 11 delade och den känns mjuk och smidig. Den slår aldrig fel.

Rattnalle sa:

Även om nya xtr sagts gått lite åt andra hållet. Fortfarande symaskin. Men mindre än förut

Återupplivar den här tråden då jag nu köpt en Orbea Occam med XT 8100. Upplever exakt samma sak på den som på Meridan jag beskrev i första inlägget. Efter en längre tur nu i helgen fick jag t.o.m. värk i tummen och upp mot armbågen på höger arm. Efter lite analyserande verkar det vara i själva reglaget trögheten sitter. Nerväxling är acceptabel, men vid uppväxling (tyngre växel) måste man lägga på ordentligt med kraft för att få den att klicka till och släppa i nästa växel. Ingen mer som upplever samma sak och som kanske har löst det på något sätt?

Återupplivar den här tråden då jag nu köpt en Orbea Occam med XT 8100. Upplever exakt samma sak på den som på Meridan jag beskrev i första inlägget. Efter en längre tur nu i helgen fick jag t.o.m. värk i tummen och upp mot armbågen på höger arm. Efter lite analyserande verkar det vara i själva reglaget trögheten sitter. Nerväxling är acceptabel, men vid uppväxling (tyngre växel) måste man lägga på ordentligt med kraft för att få den att klicka till och släppa i nästa växel. Ingen mer som upplever samma sak och som kanske har löst det på något sätt?
Jag har också en Occam med XT och jag tycker det löper lätt. Växlar generellt väldigt bra tycker jag.

Sen har min clutch havererat och något har fått en smäll, men nu när det är lera i växlarna hela turerna ändå får det vara till våren.

Precis sådär tycker jag också Shimano är, vid växling till tyngre växel är det som att det måste övervinnas ett motstånd innan det klickar till och motståndet känns inte som fjäder, snarare som något ska klicka över nån spärr/klack och att denna är för stor. Tyckte det var liknande redan på 10-delat (o då hade jag kostat på mig ett XTR-reglage) men har blivit värre på 12. Kör med clutchen avstängd. Tror det är minst dubbla kraften som behövs jämfört med gamla 9-delade XT växlarna eller de halvsunkiga 12s NX-dito som mitt 12s XT ersatte. Ska nog gå o mäta lite med dynamometern.?

Senast ändrad:
Prova minska styrkan på clutchen så går det lättare.
Det är inte motstånd i reglaget
Det borde väl i så fall påverka nerväxlingen? Det här handlar om uppväxlingen. Jag kan inte uppleva någon större skillnad om jag slår av clutchen. Det här verkar mera vara ett motstånd i reglaget för att det ska släppa vajern till tyngre växel.

Jag gick nyligen från GX Eagle till XT 8100 och upplever inte alls detta problem. Om något tycker jag XT känns mer exakt och inte lika brutal.

Clutchen är ju ett litet problembarn som kräver lite omvårdnad och kärlek.

Vajerdragningen på Occamen känns helt OK. Bytte precis hölje&vajer efter ca ett halvårs cykling, med mycket lera&skit. Blev märkbart smidigare, både lättare upp till större drev och snabbare ner till mindre. Vet inte kvaliteten på original Jagwire-grejerna (kanske kass?).

Det borde väl i så fall påverka nerväxlingen? Det här handlar om uppväxlingen. Jag kan inte uppleva någon större skillnad om jag slår av clutchen. Det här verkar mera vara ett motstånd i reglaget för att det ska släppa vajern till tyngre växel.
Har du inspekterat höljet så det inte finns några skarpa böjar? Annars kanske lite silikonspray in i reglaget kan hjälpa.

Låter ju lite som sticky clutch ändå. Tror inte heller på reglaget om det inte hänt ngt väldigt konstigt.

Kolla clutch och byt vajer/hölje så blir det nog kanon.
Men lossa vajern och känn på reglaget innan du smörjer clutch/byter vajer då för säkerhets skull.

Precis sådär tycker jag också Shimano är, vid växling till tyngre växel är det som att det måste övervinnas ett motstånd innan det klickar till och motståndet känns inte som fjäder, snarare som något ska klicka över nån spärr/klack och att denna är för stor. Tyckte det var liknande redan på 10-delat (o då hade jag kostat på mig ett XTR-reglage) men har blivit värre på 12.
På en av mina cyklar med XT M8000 bytte jag växelreglaget från SL-M8000 till SL-M9000 och upplevde en tydlig förbättring,
men det var kanske självklart att jag skulle göra det pga mina förväntningar?

Jag vet ni suttit på nålar o inväntat resultaten så här kommer dom. Jag jämför nya XT12s med nån 9s XT grupp från runt 2005. Nya hojjen har heldraget, gamla har öppna vajrar. Försökte trycka vinkelrätt mot reglaget o mätte ett par gånger på varje scenario o hade dynamometern inställd på att registrera max kraft. Alla siffror i N.

Växla till lättare växel (12s, 12s med clutch, 9s): 30, 36, 18
12s.jpg 12s clutch.jpg 9s.jpg
Växla till tyngre växel. (12s tumme, 12s pekfinger, 9s, clutch gjorde ingen större skillnad): 23, 20, 6 (!)
12s tumme.jpg 12s pekfinger.jpg 9s pekfinger.jpg

Det som skiljer väldigt markant är det som trådskaparen var inne på, att växla till tyngre växel. Gamla XT 6N, nya >20N. Visst är det heldraget o nya växlar med hårdare fjäder (antar jag) o min snabbtestmetod är inte helt vetanskapligt gjord o hitan o ditan men det där är sjukt stor skillnad. Jag har korta tummar o använder pekfinger för att växla till tyngre växel o det är rätt hög kraft att dra på det hållet. Tummen känns som man är lite starkare i och kraften för att växla till lättare växel har inte stört mig på samma sätt och där har det inte heller blivit mycket sämre än "förr", bara dubbelt så dåligt (30-35N vs 18N).

Senast ändrad:
Fast pekfingret borde ha bra grepp om man säger så. Jag har också korta tummar men behöver pekfingret för att bromsa. Går bra med kort tumme och 11s

Det som skiljer väldigt markant är det som trådskaparen var inne på, att växla till tyngre växel. Gamla XT 6N, nya >20N. Visst är det heldraget o nya växlar med hårdare fjäder (antar jag) o min snabbtestmetod är inte helt vetanskapligt gjord o hitan o ditan men det där är sjukt stor skillnad.
Jag funderar nästan på att leta på en SRAM-trigger för att testa skillnaden. Den ska ju enligt utsago vara kompatibel med Shimano bakväxel.

Jag har också nya 12-delade XT och kan hålla med om att det är lite trögt att växla ned (inte så det stör dock), tycker att det växlar fantastiskt bra.
Jag har för mig att jag läst att XT och XTR har "instant release" vilket innebär att det växlar direkt när du trycker på knappen, inte (som för tex slx) när du släpper. Denna funktion (som alltså finns på xt och xtr) gör växlingarna lite trögare. Kan man tänka sig lite långsammare växlingar med lättare tryck så bör man alltså kunna köra slx. Tyvärr tappar man då också möjligheten att växla ner två gånger i taget.

Fast pekfingret borde ha bra grepp om man säger så. Jag har också korta tummar men behöver pekfingret för att bromsa. Går bra med kort tumme och 11s

Ytterst sällan jag bromsar o växlar till tyngre samtidigt, det talar liksom emot varandra litegrann så har aldrig märkt nåt problem med att ha pekfingret till att växla tyngre.

Kabeldragning eller clutch har inget med växla till tyngre växlar att göra. Då måste man bara släppa vajern, så enda motstånd är i växelreglaget själva.

Har provat M8100 en gång och minns inte att det var mycket annorlunda än min Sram GX 11 eller 12-delat. Jag tycker om större kraft, men över en kort väg så inte mer energi, för att växla, för att det förhindrar att man växlar när man inte vill. Men förstår att det är inte en fördel och kan vara en nackdel om man inte har det problem.

Fast det är ju fortfarande tyngre att växla upp till lättare växel än ner till tyngre. Mitt och de andra jag känt på är med fräscha vajrar&höljen dock inte tungt alls. Och pekfingerväxlingen är ju hur skön som helst. Bara trycka till under acc. så klappar nästa tyngre växel i. Underbart.

Ytterst sällan jag bromsar o växlar till tyngre samtidigt, det talar liksom emot varandra litegrann så har aldrig märkt nåt problem med att ha pekfingret till att växla tyngre.
Kanske inte att du planerar att utföra båda sakerna samtidigt, men om du står på ordentligt utför så kommer du att hamna i ett läge där du vill växla upp utan att förlora möjligheten att ögonblickligen bromsa av någon oförutsedd anledning. Kanske mest en känsla av trygghet än verklig trygghet, men ändå, jag har inte svårt att se poängen.

Fast det är ju fortfarande tyngre att växla upp till lättare växel än ner till tyngre.

Fast man (iaf jag) är starkare där den rörelsen är och den känns ergonomiskt mer naturlig. Kan ha med handstorlek o reglageplacering o annat att göra men jag har betydligt lättare att trycka 30N i den rörelsen/positionen än 20N på växla tyngre spaken.

Jag har också nya 12-delade XT och kan hålla med om att det är lite trögt att växla ned (inte så det stör dock), tycker att det växlar fantastiskt bra.
Jag har för mig att jag läst att XT och XTR har "instant release" vilket innebär att det växlar direkt när du trycker på knappen, inte (som för tex slx) när du släpper. Denna funktion (som alltså finns på xt och xtr) gör växlingarna lite trögare. Kan man tänka sig lite långsammare växlingar med lättare tryck så bör man alltså kunna köra slx. Tyvärr tappar man då också möjligheten att växla ner två gånger i taget.
Jag kör en m7100 grupp med m8100 reglage. Det är vad jag förstått precis som du skriver. Instant release gör växlingen trögare. Om man vill ha lättare så kan man byta till slx reglage, men då förlorar man multi shift i en riktning.

Märkligt att folk upplever det så olika med växlar. Samma sak med bromsar, verkar vara helt olika upplevelser från en cykel till en annan.

Har oxå upplevt XT o XTR 12-delat som väldigt trögväxlat jämfört med Sram NX o GX men får känslan att det kan helt o hållet bero på installation eller cykelmodell eller på föret eller på vad fasen som helst.

Har oxå upplevt XT o XTR 12-delat som väldigt trögväxlat jämfört med Sram NX o GX men får känslan att det kan helt o hållet bero på installation eller cykelmodell eller på föret eller på vad fasen som helst.

Däremot efter en månad så fungerar XT och XTR utmärkt när Sramväxlarna börjar bli slitna och trötta.
Kör XT på vinterhojen och XTR på mtbn, sjukt nöjd när växlarna alltid sitter perfekt

Däremot efter en månad så fungerar XT och XTR utmärkt när Sramväxlarna börjar bli slitna och trötta.
Kör XT på vinterhojen och XTR på mtbn, sjukt nöjd när växlarna alltid sitter perfekt
Det är helt rätt, det ska ju funka i längden oxå även om jag tror att Sram håller längre än 1 månad. :LOL:

Jag kör en m7100 grupp med m8100 reglage. Det är vad jag förstått precis som du skriver. Instant release gör växlingen trögare. Om man vill ha lättare så kan man byta till slx reglage, men då förlorar man multi shift i en riktning.

Jag har haft bägge reglagetyper och personligen tycker jag skillnaden är försumbar i tröghet. Inget jag någonsin funderade över.
Däremot jämför jag med NX Eagle så är Sram växlingarna lättare rent motståndsmässigt men Shimano känns tightare och mer precist samt att jag personligen gillar lite "mekanisk tyngd" då det ger en robust känsla.

Jag har haft bägge reglagetyper och personligen tycker jag skillnaden är försumbar i tröghet. Inget jag någonsin funderade över.
Däremot jämför jag med NX Eagle så är Sram växlingarna lättare rent motståndsmässigt men Shimano känns tightare och mer precist samt att jag personligen gillar lite "mekanisk tyngd" då det ger en robust känsla.
Jag gillar också känslan i Shimano bättre.

Testa växla reglaget utan någon växel inkopplad (med vajern bara löst hängande), mitt XT 12-delade är relativt friktionsfritt (i alla fall inte värre än de Sram jag haft tidigare).
Jag personligen har alltid föredragit känslan i Sram framför Shimano, men efter att clutchen i min GX-växel kapitulerade efter bara några månader (och det inte är första gången för mig med Sram) så gav jag upp Sram-växlar på mtb.

Shimano är bäst, tills man provar axs :)

Men det är väl inte så konstigt att instant release blir trögare, den ligger rimligtvis i spänn i mekaniken till skillnad mot utan.

Det här med instant release va en nyhet för mig (men det måste funnits länge?, kändes likadant på förra cykeln från 2013), det är det "knäppet" av att spända vajern frigörs som gör att det känns knas. Men om jag tänker efter så visst växlar det kanske aningen snabbare o det vill jag inte va utan.

Senast ändrad:
Det här med instant release va en nyhet för mig (men det måste funnits länge?, kändes likadant på förra cykeln från 2013), det är det "knäppet" av att spända vajern frigörs som gör att det känns knas. Men om jag tänker efter så visst växlar det kanske aningen snabbare o det vill jag inte va utan.
Instant release har jag på min XT från 2014 så det har funnits ett tag, det finns däremot bara från XT och uppåt. Man märker skillnaden om man jämför med SLX eller lägre men annars kanske man inte tänkt på det.

Instant release gör att växeln går hela vägen ner till mindre kugghjul bara genom att man trycker med tummen eller pekfingret, man behöver inte släppa spaken för att växeln ska gå i. Utan instant release är växlandet mer i två steg och först helt klart när man släpper efter på spaken.

Har XT på min nya, men sjukt sugen på att slänga på en AXS istället. Har inte riktigt kommit till den nivån av ekonomiskt slöseri än, men snart kanske.

Har iår kört 12-delat med både XT och XTR bakväxel , XT och SLX-kassett.
- Aldrig varit maken till snabba och smooth växlingar när man får till inställningarna!
- Vill aldrig ha annat igen som det är just nu!
- Aldrig mer vill jag cykla teknisk cykling utan Hyperglide+

SRAM 11-delat har funkat fint för mig i 5år men nu vill jag aldrig byta tillbaka, det växlar ju så sjukt mkt bättre med Shimanos 12-delade och Eagle har jag bara dålig erfarenheter av.

axs bakväxel kostar över 6k, jag har alltid tänkt att bakväxlar är slitvara, de går ibland.
Men, axs flyttar sig ju innåt vid en smäll, hur stor skillnad gör det?
Drygt 6k för en bakväxel är lite miffo på en mtb. Kör etap på racern, där kör jag inte sönder bakväxlar
på samma sätt.

Så hur bra klarar sig en axs med sin skyddsfunktion?

Tillbaka
Topp