Interakriv Smart Trainer för en glad nybörjare - vad ska man satsa på?

Hej på er!

Jag har som glad nybörjare precis införskaffat mig en Bianchi Infinito XE Team Rynkeby.

Då jag gett mig f*n på att cykla rundan 2026 söker jag nu en smart trainer för träning inomhus när vädret inte är med mig.

Jag har i vuxen ålder otroliga 10 mil i benen och behöver således träna en del.

Vad har ni att rekommendera? Om jag förstår det hela rätt så är en trainer med direktdrift the way to go? Skicka gärna förslag på trainers som ni tror är mest bang for the buck.

Tänker mig en budget på 4-7000kr men gärna något lägre om möjligt.

Tack på förhand

Må väl!

På pappret mest för pengarna är Jetblack Victory - dock är kvalitetskontrollen så där.
Efter flera turer returnerades min och läser man på Reddit och andra forum är det många som har problem + kass kundtjänst.

Näst mest för pengarna i min mening är Kickr Core. En "mogen" produkt utan barnsjukdomar.
Tänker man köra zwift kan man köpa den via zwift direkt ofta till bra pris och då tenderar zeift också vara lite gladare i att ge support :)

Elite Suito är ett annat hyggligt budgetalternativ men kostar som en kickr core och då tycker jag kickrn håller en högre kvalitetsnivå (har båda hemma).

Direto kan vara ett bra beg köp också då de dyker upp lite då och då för runt 3000 kr på köp och sälj.

Sen kan det vara en del strul ibland så att ha garanti är inte att förringa. I min mening måste ett beg köp vara tillräckligt billigt för att det ska vara intressant jämfört med ny maskin med garanti.

Jag har en direto och inget att jämföra med. Den har fungerat bra i ca 600 mil. Tycker inte att erg är något vidare på den och den 'självtestar' en evighet ibland men när man är igång så krånglar det inte. Den mäter likvärdiga watt när jag jämför med min 4iiii (men man ska inte jämföra har jag hört).

Även om det är relativt snabbt gjort att montera cykel på trainern vill jag slå ett slag för att ha något gammalt, i alla fall sommartid, som står permanent uppställt och redo. För mig har det varit avgörande för om det blir ett pass eller inte, mer än en gång. Det blir ganska många pass pga halv storm och regn eller konstiga tider...

Jag köpte en "smart" turbo härifrån happy, en Tacx Vortex har jag för mig. Den har bluetooth och ant+ och motståndet styrs av dator, telefon eller cykeldator. Låter ju en del när man kör på den men samtidigt köpte jag den för runt en tusenlapp (inklusive två turbodäck och axel). Så ingen direktdrift men väldigt billig.

Jag köpte också en beg trainer från K&S, men en dum en, Blackburn raceday, begränsat kraftuttag, men tillräckligt för mig, och blev att komplettera med både trainerdäck och ett extra hjulpar, som jag iof använder som grushjul.
Om man tror sig behöva morötter i form av virtuella motståndare eller träningsplaner av olika slag så är det väl värt att köpa in sig i Zwift e.d. men det går att cykla även trainer med enbart pannben och vilja, eller lust, att träna 🙂

Kickr snap fick väl just en prissänkning tror jag. Annars är det nog core ja. Vad den nu kostar idag men lär väl vara närmare 7000 än nåt annat

Kickr snap fick väl just en prissänkning tror jag. Annars är det nog core ja. Vad den nu kostar idag men lär väl vara närmare 7000 än nåt annat

Ne, betydligt billigare:

Jag har en direto och inget att jämföra med. Den har fungerat bra i ca 600 mil. Tycker inte att erg är något vidare på den och den 'självtestar' en evighet ibland men när man är igång så krånglar det inte. Den mäter likvärdiga watt när jag jämför med min 4iiii (men man ska inte jämföra har jag hört).

Även om det är relativt snabbt gjort att montera cykel på trainern vill jag slå ett slag för att ha något gammalt, i alla fall sommartid, som står permanent uppställt och redo. För mig har det varit avgörande för om det blir ett pass eller inte, mer än en gång. Det blir ganska många pass pga halv storm och regn eller konstiga tider...
Var inne och kikade på en sån ”smart frame” från Zwift just av den här anledningen. Så otroligt mentalt jobbigt att plocka fram allt, verktyg, skruva av hjul osv. Usch.

Skulle nog säga att fläktar och god ventilation är mer värt att lägga pengar på än trainer så länge den har ERG. Vissa låter mer än andra såklart så det är ju en faktor när man kör inne men det går nästan inte att undgå vibrationerna ändå vad jag har kunnat läsa mig till. Tacx ska vara tystare än Kickr dock, även om den också är tyst redan.

Lyssna på Glitch och Hans_L, deras inlägg är de relevanta för dig. Core och ytterligare en cykel (va, du har ju precis köpt din första fina? Inte ska du väl behöva en till? Nja, egentligen behöver du nog minst två till, men det tar vi senare! 😉) ger mest trainercykling för pengen, det är typ där du vill vara.

För att nyansera, jag har gjort alla stegen.
- Vanlig dum trainer? Funkar om du har rejält pannben och lite kunnande så du vet hur du ska träna. Bör gå att få gratis, jag har iaf skänkt/långlånat bort mina. Fördel, du behöver inte bry dig om Bluetooth, wifi, Apple-ID, app-uppdateringar och logins. En ganska stor fördel när man tänker efter?
- Smart trainer, ”wheel-on”. Fungerar bra, tusen gånger roligare och effektivare än en dum trainer. Du får tillgång till (eller ja, möjlighet att betala för) träningsappar som strukturerar din träning och motiverar dig att träna. Nackdel är att du måste pumpa bakdäck, det blir lite skitigt av däckslitage och lite instabilare. Fördel är att om du ändå bara vill ha en cykel så är det enklast att skifta mellan inne och ute.
- Smart trainer, ”direct drive”. Bäst upplevelse, bäst noggrannhet. Fördel, bara hoppa på och köra när cykeln är monterad. Nackdel, måste ta av hjul, cykeln är skitig, orkar inte, när cykeln inte är monterad. Pris.
- Smart bike. Perfekt om man är flera som vill cykla regelbundet (men inte tillsammans). Dyrt.

Jag hade gått på en smart trainer om jag vore som du. Antingen en wheel-on eller direct-drive. Lite beroende på vad jag hittar beggat till rätt pris eller på erbjudande.

Tips är också att kolla lokala cykelklubben. Min förra hade klubbstuga med trainer/motionscyklar. Risk för väggstirrande och doft som i en hockeyhall men ändå, kan funka och vara betydligt billigare.

Wheel on respektive "dum trainer" låter bra på pappret men i praktiken är det inget de flesta härdar ut med mer än några gånger när motivationen är som absolut högst i början.

För de flesta är ju grejen med trainer att man vill kunna träna strukturerat året om. Då blir det också mer relevant med att trainern visar hyfsat rätt på effekten osv. något som wheel on knappast gör. Ska man sen köpa en effektvev utöver t.ex. för mätandet är den billiga trainern snart dyr.
För att inte prata om ljudnivån....

Imho bör man ge sig själv så bra förutsättningar som möjligt att faktiskt börja gilla inomhusträningen som komplement och då är en direktdriven trainer lätt det bästa för relativt sett minst pengar.

Jag har rätt stor kunskap om träning från ungdomens kanotträning. Tycker jag klarar mig bra med dumtrainer. Med kadensmätning går det att hålla konstant nivå. Allt från återhållen z2 till brutala sprinter är möjligt. Personliga favoriter är strukturerade intervaller på 8 min till 30 sekunder. Numera även HIIT-pass med varierad tid och belastning. Z2 passen genomlids med serier, filmer eller sport på skärmen. Längre än 2 timmar sitter jag sällan.

Wheel on respektive "dum trainer" låter bra på pappret men i praktiken är det inget de flesta härdar ut med mer än några gånger när motivationen är som absolut högst i början.

För de flesta är ju grejen med trainer att man vill kunna träna strukturerat året om. Då blir det också mer relevant med att trainern visar hyfsat rätt på effekten osv. något som wheel on knappast gör. Ska man sen köpa en effektvev utöver t.ex. för mätandet är den billiga trainern snart dyr.
För att inte prata om ljudnivån....

Imho bör man ge sig själv så bra förutsättningar som möjligt att faktiskt börja gilla inomhusträningen som komplement och då är en direktdriven trainer lätt det bästa för relativt sett minst pengar.
Har du dåliga erfarenheter av Wheel-on? Min Snap har faktiskt gjort jobbet bra i många år. Hur exakta siffrorna är vetef-n, men åtminstone konsekventa. Så länge man har konsekvent tryck i däcken och skruvat exakt lika mycket på rullen, dårå… Jag tror det duger till någon som ska köra sin första runda.

Sen är det klart att man snart vill uppgradera till en direct, för de är bättre. Men de gör jobbet, imho.

Har du dåliga erfarenheter av Wheel-on? Min Snap har faktiskt gjort jobbet bra i många år. Hur exakta siffrorna är vetef-n, men åtminstone konsekventa. Så länge man har konsekvent tryck i däcken och skruvat exakt lika mycket på rullen, dårå… Jag tror det duger till någon som ska köra sin första runda.

Sen är det klart att man snart vill uppgradera till en direct, för de är bättre. Men de gör jobbet, imho.
Samma här. Min Snap har också fungerat bra men är som sagt känslig för däckstryck, däck och att man skruvar justerskruven lika varje gång. Jag har aldrig kört med ett sånt specialdäck för trainer, kanske det gör saker lite mer konsekvent.

Samma här. Min Snap har också fungerat bra men är som sagt känslig för däckstryck, däck och att man skruvar justerskruven lika varje gång. Jag har aldrig kört med ett sånt specialdäck för trainer, kanske det gör saker lite mer konsekvent.
Nej, det tycker jag inte. Det blir lite gladare färg på dammet, det är enda skillnaden imho.

Snap är väl den bästa av av wheel on. Har haft en sån i hemmet också. Men som ni själva skriver, många potentiella felparametrar som däcktryck, hur hårt rullen är spänd osv.
Det är klart "det går" - men jag personligen tycker det är värt det alla dagar i veckan att lägga några kronor till på.en direktdriven för att få en tystare, mer kosekvent och rollgare upplevelse.

Har man sen andra att tänka på som grannar under t.ex. är wheel on riktigt kasst.
Sen vet jag inte hur det funkar med TA axlar, har bara haft QR på Snap:en.

Direktdriven är ju värt om man fastnar för trainercykling och vill köra zwift, tex.
Fastnar man inte får man nog igen större delen av mellanskillnaden när man säljer.

jag tror det finns TA adapter till SNAP. Tycker det fungerar men man måste ha bra däck och de blir dåliga efter ett tag.
Har man flera cyklar med QR så är det rätt smidigt med on-wheel när man ska byta.
Core är säkert bra men bluetooth är djävulen så v5+ med kabel är inte så dumt. Tyvärr andra priser då

jag tror det finns TA adapter till SNAP. Tycker det fungerar men man måste ha bra däck och de blir dåliga efter ett tag.
Har man flera cyklar med QR så är det rätt smidigt med on-wheel när man ska byta.
Core är säkert bra men bluetooth är djävulen så v5+ med kabel är inte så dumt. Tyvärr andra priser då

Perfekt, lägga till 600 kr för TA kit, och antingen extra bakhjul med trainerdäck / gammalt däck eller slita ut sitt vanliga bakdäck på rullen.

Alltså kan man komma över en Snap för 1500 kr och vill testa trainergrejen, för all del. Men har man 3000+ kr i budget köp för guds skulle en direktdriven.

Har en elite zumo som är helt okej. XXL reade för 2500kr får något år sedan vilket är sjukt prisvärt för en en direktdriven trainer.
Värt att hålla utkik efter begagnat (och pruta järnet)

Hej! Lånar tråden lite.

Har dragit åt mig en skada som gör att jag inte kan cykla utomhus på ett säkert sätt och är därför inne på att skaffa mig en ny trainer.

Jag köpte nyligen en Kickr Snap begagnat bara för att testa konceptet med zwift osv. men det känns som att det är en direct drive jag vill ha.

Vad hade ni valt runt 5-6kkr? De som det står mellan är väl egentligen Kickr Core 2 och Elite Rivo men även Avanti kan vara ett alternativ om det är värt pengarna (Jetblack går bort efter erfarenheterna som delats i tråden här på forumet). Tanken är att köra med Cog & Click. Finns det andra alternativ så dela gärna!

Folk verkar vela ha väldigt mycket för dem begagnat så jag tror att det är nytt som gäller.

Kickr core 2 med Cog & Click för 6.500-ish inkl frakt köpte jag. Elite XT innan och det var en befrielse att få en mindre och lättare trainer. 24 växlar och styrning samt menykontroll, bra skit.

Hej. Känns som att kapar tråden lite men min frågade passade bra in här.

Jag ska köpa min första trainer nu och det är svårt att hitta rätt.

Planen är att använda Zwift men samtidigt kunna använda den med både Graveln Sram 12 apex (12x142) och MTB Sram 12 X01 (12x148)

Har då kommit fram till och fått råd om att Cog and Click är det som blir smidigast.

Vad tror ni om följande trainers
Elite Direto XR Zwift Cog and Click
Elite Rivo Zwift Cog and Click
Wahoo Kickr Core 2 Cog and Click
Elite Avanti Zwift Cog and Click

För och nackdelar? Priset spelar inte så stor roll. Vill hellre bli nöjd än att spara några tusenlappar.

Kickr Core inkl Click & Cog är min favorit. Elite XR är/var inget vidare ffa i ERG, trots tonvis med konfigurering har den inte levererat och är numera utlånad.

Kickr Core levererade direkt ut ur paketet, ansluter direkt via wifi och kadens/effekt är mer exakta. Knapparna till klick är perfekta att navigera med i Zwifts menyer och fungerar fint när man cyklar. 22 växlar, byta rutt, svänga mm allt från styret.

Tillbaka
Topp