[internet-shopping] Kort för att handla cykelgrejor i andra valutor?

Octagon

Aktiv medlem
Vilket kort rekommenderas för att handla cykelsaker (vem köper annat?) från utlandet? Min nuvarande bank tar 1,75% i valutapåslag och Eurocard som jag har via jobbet tar 2%*. Forex, ICA, OKQ8, SAS eller vad ska man ha? Helst vill jag ju inte ha nån årsavgift.

*Dessutom har Eurocard lite dålig koll och skickar märkliga fakturor i både pappersform och digitalt om vartannat. Tar tid att reda upp, det är nog det som är affärsidén, att man inte ska orka mixtra om småpengar. Suck.

Santander consumer har inget valutapåslag och ingen årsavgift. Plus ett återbäringsprogram som t ex ger 4.5% tillbaka hos cykelkraft (även t ex CDON & outnorth är med i programmet, procentsats varierar).
Nackdelar:
Dyr ränta om man missar betalning
Ränta från dag 1 på kontantuttag utomlands
Fakturan är bara på minimibeloppet, så för att inte åka på ränta så måste man manuellt kolla upp rätt belopp.

Är personligen nöjd. De har upptäckt försök till bedrägerier (kortnummer troligtvis exponerat via hack hos Ticketmaster för ett år sen) och kontaktat mig om det.

EDIT: Kollade precis upp santander. Kortet jag har verkar ha utgått. Nu är det en årsavgift på 195kr för kortet utan valutapåslag.

Senast ändrad:
Bra jämförelsesite, även om man som alltid missar dom lite mer dolda nackdelarna.

Santander verkar vara OK, trots dom (lite halvhemliga) nackdelarna. I vart fall bättre än Eurocard.

Eurocards företagskort kostar mitt jobb 695 kr/år. Återbäringen är 0:-. Valutapåslag 2%. Effektiv ränta 13,78%
För detta får man som exempel: Om man får tillbaka pengar (återköp etc) sker detta via postavi. Modernt... not. Om man betalar en faktura i två omgångar (från olika konton) får man en påminnelseavgift för att man missat att betala in 0 kr från fakturan.

clnr sa:
EDIT: Kollade precis upp santander. Kortet jag har verkar ha utgått. Nu är det en årsavgift på 195kr för kortet utan valutapåslag.

Det står såhär: "Just nu! Vi bjuder på årsavgiften det första året (värde 195 kr)." Ja ja, bara att gratulera till att du har ett bra gammalt avtal.

Senast ändrad:
På tyska butiker kan man ofta betala med banköverföring. Åtminstone Swedbank som jag har har väldigt lågt påslag på det, om eurons fixing en dag är säg 9kr så har jag då betalat ca 9.05kr. Med kortet hade det blivit 9.20-9.25 eftersom Mastercard (som banken utgår ifrån innan de gör sitt påslag) verkar ha en kurs som ligger en bit över fixing.
Dessutom är det ingen avgift för europabetalningar.

Senast ändrad:
Det är nog inte så enkelt som att kolla valutapåslagsavgiften. Har de ingen, så är det lätt för dem att ge en lite sämre kurs, så får de betalt ändå. Fucked both ways.

Jag slår gärna ett slag för Revolut. Deras USP är riktigt bra (typ Intra-bank) växlingskurser.

Nu är jag osäker på hur deras gratis-alternativ ser ut, men jag har för mig att det är ett virtuellt kort som man laddar med sitt vanliga VISA/Mastercard.

Jag har ett fysiskt kort och betalar en månadsavgift för det. Om jag inte missminner mig brukar skillnaden mellan att använda mitt storbankskort och Revolutkortet vara minst SEK20 på ett köp på ca SEK1000. Dealbreakern för mig var att det inte verkar gå att diskriminera mig som svensk med kortet. Jag sparar mer än kortavgiften varje månad genom att betala abonnemangsavgifter i $. Huruvida det är helt kosher får man fundera på, men det går.

cykelpaddan sa:
Jag slår gärna ett slag för Revolut. Deras USP är riktigt bra (typ Intra-bank) växlingskurser.

Nu är jag osäker på hur deras gratis-alternativ ser ut, men jag har för mig att det är ett virtuellt kort som man laddar med sitt vanliga VISA/Mastercard.

Det ingår ett VISA plastkort (frakten hem får man betala för) och ett VISA virtuellt kort i Standard som gratisalternativet heter. Det virtuella kortet går att använda direkt man är godkänd som kund, behöver inte vänta på att få hem plastkortet med posten.

cykelpaddan sa:
bonbon sa:
https://www.wired.co.uk/article/revolut-trade-unions-labour-fintech-politics-storonsky
De har inga fx-avgifter under 50ksek och har aldrig fällts i domstol för slavarbete.

Fair enough, men å andra sidan är jag inget fan av affärsmodellen att få folk att glömma att betala och sen skicka dem till sitt egna inkassoföretag.

Skitsnack och offerkofta!
Har man varit intelligent nog att handla på internet med Klarna så är man intelligent nog att logga in på sin sida hos dem och hålla reda på sina förfallodagar.

F

Tillbaka
Topp