[Internetcykling/köpråd] Kokos eller liknande typ 27,5" ev 29"

unsuspected

Aktiv medlem
Istället för att kladda ner existerande tråd https://happyride.se/forum/read.php/1/3337125 med min frågeställning även om den är lite liknade.

Som trådtiteln antyder så är vintersäsongen över för att åka bräda, tog slut redan för en månad sen i Gränsen för mig.
För att stilla abstinensen som uppstår tänkte jag återuppta cyklandet i skog för att göra något åt kroppens rondör och att låta benen bli mer tåliga inför vinternsäsongen men min senaste cykel stals för ca 1 år sen och då är det ett ypperligt tillfälle att uppgradera ordentligt och pröva nytt. Tanken är att cykla lite uppför och mest nerför dvs Hellas, Flottsbro och luftburen i Järvsö, Lofsdalen och ev Åre.
Skulle vilja ha hjälp med att hitta en riktigt bra och prisvärd cykel för mina ändamål i rätt storlek till 180cm och ca 78cm innerbensmått men lång överkropp och korta armar. Sugen på kokos och 27,5" men alla tips och råd är välkomna.
Har kollat på dessa:
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/nukeproof-mega-275-carbon-factory-bike-2018/rp-prod159387
https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/1917/sCategory/509
https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/1914/sCategory/509
https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/1940/sCategory/92
https://www.commencal-store.co.uk/PBSCProduct.asp?ItmID=23795063
https://www.bird.bike/aeris-145-lt/

Tacksam för svar
//Jakub

Senast ändrad:
marr sa:
Tyvärr ganska mycket utanför min tänkta budget även för instegsmodellen dvs inte prisvärd. Hade mer än gärna köpt Spez, SC eller något annat fint märke men finanserna räcker bara halvvägs :)

unsuspected sa:
marr sa:
Tyvärr ganska mycket utanför min tänkta budget även för instegsmodellen dvs inte prisvärd. Hade mer än gärna köpt Spez, SC eller något annat fint märke men finanserna räcker bara halvvägs :)

Det där låter som Canyon eller YT i mina öron, möjligen Propain men dom är ganska korta i rocken...

Alu nomaden är ganska så billig hos Bikester. Passar du även in en rabattkod så kan det bli väldigt prisvärt?

Ville inte TS göra något åt sin rondör?
Då låter det dumt med dubbelkronad "skitjobbig att trampa med"-cykel.
Commencalen verkar väl vettig i sammanhanget.

Ps, i Hellas kommer du alltid sluta på samma höjd som du börjar, utan lifthjälp, så lika mycket upp som ner...

larsaw sa:
unsuspected sa:
marr sa:

Det där låter som Canyon eller YT i mina öron, möjligen Propain men dom är ganska korta i rocken...
Är ute efter en med geometri som passar mina mått mer än en bestämd storlek.
Skulle Propain passa bättre i L?

Der Kaiser sa:
Ville inte TS göra något åt sin rondör?
Då låter det dumt med dubbelkronad "skitjobbig att trampa med"-cykel.
Commencalen verkar väl vettig i sammanhanget.

Ps, i Hellas kommer du alltid sluta på samma höjd som du börjar, utan lifthjälp, så lika mycket upp som ner...
Någon dubbelkronad blir det garanterat inte.
Först och främst är det att komma ut och cykla och hjälpa benen på traven inför vintersäsongen. Att minska i vikt är ingen prioritet då jag redan tränar styrkelyft 4ggr/v och följer ett kostschema men skulle vara en positiv bieffekt.

unsuspected sa:
mikipedia_ sa:
Alu nomaden är ganska så billig hos Bikester. Passar du även in en rabattkod så kan det bli väldigt prisvärt?
Såg helt klart intressant ut men tung?

Jo visst har den lite vikt men nästan alla cyklar med liknande slaglängd väger 13-16kg

Jag själv funderar på en Spez Stumpjumper istf min nuvarande Spez Enduro, verkar vara en klart trevlig hoj det oxå.

Förstår att alla är fina cyklar så mitt mål med tråden är att hitta en med geometri som passar mig oavsett vilken storlek det är på ramen.
Är mest inne på kolfiber och 27,5” med ca 160mm men om Alu och 29” och mindre slag skulle passa mig bättre är jag inte oäven att pröva.
Någon med konstig ram geo eller svaga/dåligt komponent val?

mikipedia_ sa:
unsuspected sa:
mikipedia_ sa:

Jo visst har den lite vikt men nästan alla cyklar med liknande slaglängd väger 13-16kg

Jag själv funderar på en Spez Stumpjumper istf min nuvarande Spez Enduro, verkar vara en klart trevlig hoj det oxå.
Vad ligger de på i pris? Allt över 40k är svårt att motivera för mig just nu.

unsuspected sa:
mikipedia_ sa:
unsuspected sa:
mikipedia_ sa:

Tror riktprisetför 29" kolfiber comp är 42tkr

Det är en massa bra cyklar i TS inlägg. Jag hade nog skippat Tourqen om cykeln ska gå på plattstig också. Jag valde ju själv Megan, men dom andra altenrativen är nog också mycket bra cyklar. Propainen hade jag skippat.

unsuspected sa:
mikipedia_ sa:
unsuspected sa:
mikipedia_ sa:

https://www.cykelkraft.se/ibis-mojo-hd4-nx-back-in-black
36 k.

jofahjalm sa:
Det är en massa bra cyklar i TS inlägg. Jag hade nog skippat Tourqen om cykeln ska gå på plattstig också. Jag valde ju själv Megan, men dom andra altenrativen är nog också mycket bra cyklar. Propainen hade jag skippat.
Tillbaka med nya intryck och frågor.
Kollade en till vända på Tourqen och hade missat att den var en bike park leksak och där den enda intressanta Canyon är https://www.canyon.com/sv/mtb/strive/strive-cf-8-0.html men inte helt övertygad om shapeshiftern som mer känns att vara en gimmick och en till sak som kan strula eller gå sönder.
Megan verkar vara slut i Factory modellen men RS är inte mycket dyrare sen är och Pro(färgsättningen som gud glömde) också slut.
Aeris är en udda fågel som jag skulle behöva hjälp med att specsa rätt.
Vad är det som gör att Propainen går bort?
YT Capra med 29" måste vara som en tank som även är intressant med 27,5" och såklart Jeffsy 27,5"

Var och torrjuckade en Kona Process 153 29" i large som kändes enorm, hade en medium passat bättre?

unsuspected sa:
Allmänna frågor:
1. Sram vs Shimano?
2. Fox vs RS?
3. Vilken dropper?

1. Jag gillar shimanos ergonomi i växelreglagen bättre men inte deras bromsar. Köper du en Shimano kitad hoj får du troligtvis Fox grejer i fjädringen då Sram äger RS.

2. Båda gör bra prylar. Du bör kunna serva gaffeln själv oavsett fabrikat om du inte har tummen på armbågen? och vill du imte själv finns många firmor som gärna gör det åt dig.

3. Någon billig om det är din första. Vet du redan hur du vill ha den så välj en med bra rykte.

unsuspected sa:
Allmänna frågor:
Sram vs Shimano?
Fox vs RS?
Vilken dropper?
1. Inte avgörande
2. Inte avgörande
3. Inte avgörande

Se till att köpa en ram med lämplig geometri i rätt storlek. Allt annat är sekundärt och kan bytas i efterhand. Dina frågor är 100% smaksak, både Sram och Shimano, Fox och RS har komponenter som duger åt världseliten, så säkert även åt dig.

unsuspected sa:
Tillbaka med nya intryck och frågor.
Kollade en till vända på Tourqen och hade missat att den var en bike park leksak och där den enda intressanta Canyon är https://www.canyon.com/sv/mtb/strive/strive-cf-8-0.html men inte helt övertygad om shapeshiftern som mer känns att vara en gimmick och en till sak som kan strula eller gå sönder.
Megan verkar vara slut i Factory modellen men RS är inte mycket dyrare sen är och Pro(färgsättningen som gud glömde) också slut.
Aeris är en udda fågel som jag skulle behöva hjälp med att specsa rätt.
Vad är det som gör att Propainen går bort?
YT Capra med 29" måste vara som en tank som även är intressant med 27,5" och såklart Jeffsy 27,5"

Var och torrjuckade en Kona Process 153 29" i large som kändes enorm, hade en medium passat bättre?

Vill du ha Megan så är ju past-RS modellen fortfarande mycket cykel för pengarna om man vill lägga så mycket pengar. Att köpa en Comp är också så billigt att man kan köpa till den utrustning man vill ha.

Det finns ju en massa buildkits. Jag gillar Rockshox och SRAM.

Propainen har dels ganska konstigt geometri. Den har kort reach och långa kedjestag. Sedan är jag inte övertygad om att dämparplaceringen är så mycket. Det känns också som man köper något konstigt och relativt otestat jämfört med att köpa någon av de andra cyklarna som garanterat är jättebra.

Oavsett, det är dags att sluta tänka så mycket och börja cykla.

Tänkte uppdatera här efter ett och ett halvt år. Insåg att jag kommer cykla 90-100% park så slutade fjanta runt och köpte en beg Demo 8. Är riktigt nöjd men snart börjar snowboardsäsongen så får hålla ut till maj.

unsuspected sa:
Tänkte uppdatera här efter ett och ett halvt år. Insåg att jag kommer cykla 90-100% park så slutade fjanta runt och köpte en beg Demo 8. Är riktigt nöjd men snart börjar snowboardsäsongen så får hålla ut till maj.

Är det sant att man gör en puckelpist genom att låta ett gäng snowboardare åka samma backe en hel dag?

Ustzeust sa:
unsuspected sa:

Är det sant att man gör en puckelpist genom att låta ett gäng snowboardare åka samma backe en hel dag?
Nej

Tillbaka
Topp