Intervallfråga

BikeLove

Aktiv medlem
Intervallfråga
Fråga:
Är det bättre att köra allt jag kan i 24 minuter på en mycket kuperad sträcka eller är det bättre att köra tex 40 minuter? 24 minuter innebär tre varv och då har jag lyckats trycka upp pulsen så mycket som jag förmår under sista varvet (två varv räcker inte för det). 40 minuter innebär fem varv och jag lyckas även då trycka upp pulsen så mycket jag förmår, men orkar inte hålla samma intensitet under hela passet. Är den totala tiden med hög puls det viktigaste eller är så hög puls som möjligt under en kortare tid bättre? Jag ska ner till Alperna och cykla och då ligger jag ganska högt i puls..Det här är en förberedelse inför det.

Bakgrund:
Jag ogillar starkt att köra intervaller, men har hittat ett sätt som jag faktiskt tycker är någorlunda okej. Det är att cykla ett mycket kuperat elljusspår där cykling är tillåten. Tyvärr är det sällan lämpligt att köra intervaller där, utom vid mer udda tidpunkter/perioder, så möjligheterna är begränsade.

Jag kör sällan rena intervaller, men har inget emot att trycka på extra i uppförsbackar. Då går så klart pulsen upp, i synnerhet i längre backar, men den blir aldrig lika hög som vid rena intervaller.

@glitch mfl - vad rekommenderar ni?

Intervallfråga
Vad är det för typ av cykling i Alperna? Ofta är det ju lång klättring, sen lång utförskörning.
Det du beskriver verkar ju mer vara böljande terräng där du får små mikrovilor.

Det finns inte någon lång uppförsbacke / sträcka du kan hitta som tar några minuter upp? I så fall hade jag snarare satsat på att köra upp kontrollerat men hårt, rulla ner och upprepa så många gånger du står ut :)

Intervallfråga
Små gradskillnader här, det du gör skulle väl kategoriseras som "fartlek".

Ett kortare pass med högre intensitet bör ju förbättra vo2max, vilket brukar vara det man i allmänhet menar med "kondition".

Men ska man cykla långa klättringar i alperna så gäller det ju att kunna hålla igång i lagom tempo under en längre tid, vilket ditt andra pass kanske förbereder bättre.

Framgår inte hur erfaren cyklist du är men det som ställer till det för mig vid längre cykling är:
-Tar i för mycket i början av turen
-För lite intag av energi
-Ont i andra delar av kroppen än benen pga statisk sittställning mm

Intervallfråga
Vad är det för typ av cykling i Alperna? Ofta är det ju lång klättring, sen lång utförskörning.
Det du beskriver verkar ju mer vara böljande terräng där du får små mikrovilor.

Det finns inte någon lång uppförsbacke / sträcka du kan hitta som tar några minuter upp? I så fall hade jag snarare satsat på att köra upp kontrollerat men hårt, rulla ner och upprepa så många gånger du står ut :)

Inser att jag gav för lite bakgrundsinfo. Jag är mycket vältränad (inte jämfört med några här, men jämfört med medel-Svensson) och har cyklat i Alperna många gånger. Ett år hade jag inte kört intervaller innan och aldrig kommit upp riktigt högt i puls. Då krävdes det två ganska jobbiga anpassningsdagar innan kroppen var med på noterna. I år har jag kört åtminstone fyra rena "intervallpass", så det kommer inte hända i år.

Har tyvärr ingen riktigt bra lång uppförsbacke. Har en som är ok, men jag tycker att det är mördande tråkigt att köra upp och ner för den och kan inte motivera mig till mer än fem uppfarter. Jag har faktiskt svårare att pressa upp pulsen nära max i den än i eljusspåret.

Senast ändrad:
Intervallfråga
Små gradskillnader här, det du gör skulle väl kategoriseras som "fartlek".

Ett kortare pass med högre intensitet bör ju förbättra vo2max, vilket brukar vara det man i allmänhet menar med "kondition".

Men ska man cykla långa klättringar i alperna så gäller det ju att kunna hålla igång i lagom tempo under en längre tid, vilket ditt andra pass kanske förbereder bättre.

Framgår inte hur erfaren cyklist du är men det som ställer till det för mig vid längre cykling är:
-Tar i för mycket i början av turen
-För lite intag av energi
-Ont i andra delar av kroppen än benen pga statisk sittställning mm

Se svaret ovan till Glitch.

Intervallfråga
Så frågan är om tre varv med högre intensitet gör mer nytta än fem med lite lägre intensitet eller tvärtom? Tre varv är så klart lättare mentalt, men om det är den totala tiden över en viss nivå som är viktig kan jag nog motivera mig till att även köra fem varv.

Intervallfråga
All träning är väl bra träning, men har svårt att förstå varför det skulle vara en bra förberedelse för alpcykling att snurra runt på ett kuperat motionsspår.

Alpstigningar brukar ju vara mer lång tempo/tröskeleffekt beroende på hur mycket man gasar på uppför. Så mitt förslag blir ett distanspass med ett par timmar z2 följt av ett block med 2-3 st jämna hårda trösklar à 15-20 minuter.

Intervallfråga
Nu är jag lvg-cyklist, men jag har ofta inför cykeläventyr i kuperad terräng kört en del pass med låg kadens, d.v.s. där jag har så tung växel att jag inte orkar "snurra benen". Upplever att det rätt väl simulerar lång backe.

Intervallfråga
Eftersom du cyklat i Alperna många gånger så antar jag att du vet hur det ser ut där.

Jag brukar tänka ungefär så här: Det är bra att ha en grund att stå på innan man börjar bli mer specifik. Jag menar att basträningen behöver vara gjord.

Eftersom du pratar om både 24 minuter och 40 minuter så antar jag att du inte har problem att cykla i "ett par timmar".

Hitta en backe som tar ett par minuter och så nöter du där...med bra kadens, dvs det ska inte vara tungt.

Ett sista tips, som du kanske redan känner till, är att de lugna passen ska vara lugna...du ska orka länge, och intervallpassen ska vara så pass hårda att du är tokslut efter sista intervallen (som du dock ska klara av på samma sätt som de tidigare intervallerna.

4-6 ggr upp för en backe kan vara en början...sista gången ska vara riktigt jobbig. Rulla ner, börja om.

Intervallfråga
Nu är jag lvg-cyklist, men jag har ofta inför cykeläventyr i kuperad terräng kört en del pass med låg kadens, d.v.s. där jag har så tung växel att jag inte orkar "snurra benen". Upplever att det rätt väl simulerar lång backe.
Exakt, inför Vott körde jag 4or på 280w/50kadens några pass.
Visade sig att första backen krävde typ 270w i ca 10 min. Klart bra förberedd?

Intervallfråga
All träning är väl bra träning, men har svårt att förstå varför det skulle vara en bra förberedelse för alpcykling att snurra runt på ett kuperat motionsspår.

Alpstigningar brukar ju vara mer lång tempo/tröskeleffekt beroende på hur mycket man gasar på uppför. Så mitt förslag blir ett distanspass med ett par timmar z2 följt av ett block med 2-3 st jämna hårda trösklar à 15-20 minuter.

Från inlägg fyra "Ett år hade jag inte kört intervaller innan och aldrig kommit upp riktigt högt i puls. Då krävdes det två ganska jobbiga anpassningsdagar innan kroppen var med på noterna. I år har jag kört åtminstone fyra rena "intervallpass", så det kommer inte hända i år."

Intervallfråga
Som @Totteman noterat så vet jag hur det ser ut i Alperna. Jag koll på vad som krävs och har det som krävs. Min erfarenhet är att en del av vad som krävs för mig är det jag beskriver i inlägget ovan.

För att förenkla så tror jag att vi helt kan bortse från Alp-aspekten och bara fokusera på det som står i inlägg sex, dvs "Så frågan är om tre varv med högre intensitet gör mer nytta än fem med lite lägre intensitet eller tvärtom? Tre varv är så klart lättare mentalt, men om det är den totala tiden över en viss nivå som är viktig kan jag nog motivera mig till att även köra fem varv."

Intervallfråga
För att förenkla så tror jag att vi helt kan bortse från Alp-aspekten och bara fokusera på det som står i inlägg sex, dvs "Så frågan är om tre varv med högre intensitet gör mer nytta än fem med lite lägre intensitet eller tvärtom?
Hmmm, jag funderar. Vad är syftet med intervallträningen? Det finns en del grundläggande principer när det gäller träning. Det vanligaste är att man kör återhämtning, lugn distans, snabbdistans, intervaller/backe/mjölksyraträning samt det sista som bara är max.

Var i din träning vill du lägga in intervallträningen? Alltså...vad är syftet? Du pratar om två olika intensiteter.

Jag vet inte om jag förstår. När du väl är i Alperna så ska du hålla på ett tag antar jag. Hur lång tid är ett pass? Höjdmeteter/distans?

Jag ba funderar...

Vad vill du bli bra på kanske jag ska fråga? Det är nog det som jag anser vara oklart.

Intervallfråga
40 min på lägre intensitet motsvarar troligen bättre vad du kommer att köra i alperna och bör således vara bättre.

För att kunna svara bättre än så på din fråga tror jag vi behöver puls- och effektsiffror från dina båda pass.

Tillbaka
Topp