Intressekoll -Stigcykling sundsvall

Berglin

Ny medlem
Hur är det med sundsvallsfolket? Finns det intresse att köra någorlunda regelbundna turer i skogarna?
Vore skojj om det kunde bli ett gäng som kör lite då och då, alltid roligt med flera.

Kom gärna med idéer på upplägg.

Jepp Nils, det är jag.
Cykelpolaren är förkyld som en kungspudel utan halsduk på grönland och finns det folk som har nya rundor att dela med sig av så är det bara plus rätt igenom.

Lite OT men hur har ni i skönvik öppet framöver? Rätt sugen på att fastna i DH träsket...

Engman skrev:
-------------------------------------------------------
> själv undrar jag hur många happyiter som bor och
> cyklar i Sundsvall med omnejd.

NilsK
Berglin

thats all you need.

JOHAN!!!

vi har öppet imorgon!
kom förbi!

min hoj blir nog till salu i vinter.

du kan få prova den :D
det är den bästa cyklingen som finns!

Berglin skrev:
Engman: Vad cyklar du för något? Skog?

Cyklar/cyklade på en snorgrön 90tals "stålmtb" utan dämpning som känns och går som en pansarvagn.
Pendlarpimpad, microdriveutrustad historia som gjort rätt för sig och börjar gnälla om pensionering.
Pendlade på den tiden mellan Skönsberg-Birsta och lekte på elljusspår skogsstigar mm när lust fanns.
Har skaffat hybrid A,la 2009 som jag skall cykla/pendla med för att må gott samt förhoppningsvis bränna kilon med.
Bor i Sallyhill och pendlar till Nacksta med hopp om framtida utökade kvällsturer mot Alnö, Birsta, Timrå, Bredsand, Matfors mm så nu nöter man nog mest bara trottoarer och asfalt.

Senast redigerad av en moderator:
Vi är ju några som är ute och cyklar fixie så vi kan ju slänga ut en krok om vi ska på någon tur, förra veckan körde vi från sundsvall till alnön och södra delen runt och tillbaka,

om ni vågar beblanda er med fastnavscyklister haha

NilsK: Jag hänger gärna med på en tur. Risk för att man inte hänger med bara då konditionen är död efter en massiv förkylning men det visar sig. Måste få fingrarna ur och leta fram den där gamla stålräcern så jag får ihop en fixie jag med. Tycks vara bra för konditionen och hardtailen är lite sur på asfalt...

Dags att göra om det här till en Sundsvalls tråd? Tycker mig sakna en sådan.

Berglin skrev:
> Hur är det med sundsvallsfolket? Finns det
> intresse att köra någorlunda regelbundna turer i
> skogarna?
> Vore skojj om det kunde bli ett gäng som kör
> lite då och då, alltid roligt med flera.
>

Jag bor inte i Sundsvall men är i stan minst varannan vecka i jobbet, och jag hänger gärna med ut och kör lite XC när jag är på plats här nere (och har med mig någon mountainbike).

hakbjo skrev:
> Berglin skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur är det med sundsvallsfolket? Finns det
> > intresse att köra någorlunda regelbundna turer
> i
> > skogarna?
> > Vore skojj om det kunde bli ett gäng som kör
> > lite då och då, alltid roligt med flera.
> >
>
> Jag bor inte i Sundsvall men är i stan minst
> varannan vecka i jobbet, och jag hänger gärna
> med ut och kör lite XC när jag är på plats
> här nere (och har med mig någon mountainbike).

Kanon! Skrik till i tråden eller PM:a när du kan. Eftermiddagar under veckan och helger är jag i regel disponibel för cykling. Skojj att det börjar ramla in lite folk!

Berglin skrev:
> NilsK: Jag hänger gärna med på en tur. Risk
> för att man inte hänger med bara då konditionen
> är död efter en massiv förkylning men det visar
> sig. Måste få fingrarna ur och leta fram den
> där gamla stålräcern så jag får ihop en fixie
> jag med. Tycks vara bra för konditionen och
> hardtailen är lite sur på asfalt...
>
> Dags att göra om det här till en Sundsvalls
> tråd? Tycker mig sakna en sådan.

du vet.... vi kan bara trampa snabbt uppför,

det ska finnas en sundsvallstråd, men den verkar död,

så jag tycker vi håller denna levande!!
nu när det börjar bli lite rörelse!

förseten vet jag av en 3mila skogstur, ska bara skaffa mig en skogscykel.
den börjar och slutar i sörberge.

Det finns ju flera som cyklar i den här staden. Vi har varit ett gäng på runt tio pers som kört lite söndagsturer runt om stan bla Söråker, Ljustorp/Indal osv. Det kan ju bli skoj med fler. Jag har filat litet på de gamla mtb-banorna vid Elljusspåret vid LV5. Där skulle det behöva sättas in lite mantimmar så har vi riktigt rolig cykling nästan inne i stan. I närheten finns ju även BMX-bana och annat jox. Min förhoppning är att kunna göra olika banor med varierande svårighetsgrad, både för konditionsträning samt mer utmanande "stig-cykling" som inte bara lutar utför.

Men kolla kolla!

det är ju det här vi är ute efter!

att lyckas hitta åt alla som är lite mer aktiva i sundsvall.

visste att det fanns, men det har ju varit så jäkla tyst från alla hehe

jag är en av dom som aktivt håller på att fixa till i skönvik,
och om det är någon som har bra kolla på alla leder runtomkring det berget så får ni mer än gärna kliva fram,
tänkte nämligen märka upp några XC leder med start på toppen,
om jag inte minns fel så är det inte särskillt svårt att ta sig mot Holm hållet om man cyklar skoterleden, körde mycket cross där i min ungdom.

Mer cykel till folket!

Tyst och tyst, det beror väl lite på vart man lyssnar... Vi har ju en aktiv klubb, Sundsvallscyklisterna. Där finns både ungdomsverksamhet och en del motionärer. Det ska anordnas en tävling i höst, veckan efter Faluhelgen (SM) om jag inte missminner mig. Det finns sedan mitten på nittotalet uppmärkta banor runt LV5, vi har "svartbanor" på Södra. Sundsvalls Finest på min blogg osv. Så nog tror jag det finns möjlighet till lite större gäng som cyklar i Sundsvall.

Angående Skönvik så finns det ju en hygglig anslutning till Bergsåker, skarva sedan Gusturleden plus en del bonusstigar över Kovland osv så har du nog 10-15 mil skogscykling att leka med. Sen ska vi inte tala om Söråker/Tynderö. Där är det fint på riktigt. Sen finns ju lite mer slaktarstigar från Bergeforsen/Ljustorp/Gudmundstjärn/Liden osv om någon är riktigt sugen på att bli trött eller möta björnar.

Det här är tokbra!

Nu får vi se till att det inte bara blir prat utan att vi faktiskt hjälps åt att ställa iordning några banor och märker upp dessa. Kunde vi sedan dokumentera det hela och slänga ut en karta, då har vi nått långt.

Någon som vet hur sundsvalls kommun ställer sig till dylika saker?

kentkreitler:Låter som att du har bra koll på turerna häromkring. MTB banan på södra har jag trampat en del på men den är dåligt uppmärkt och jag tappade bort mig ett par gånger. Där ställer jag gärna upp och gör en insats.
Vad är din plan? Vilka turer rekomenderar du? Är ni några som kör söndagsturer?

NilsK: Jag har ingen vidare koll på det berget men hjälper gärna till med röjning, markering osv.
Borde gå fint att dra upp någon/några längre slingor så man knyter ihop det med andra spår. Skönvik-klökan-bosvedjan/granloholm-bergsåker-kolsta-kliss-sidsjö-södra-njurunda. Stigarna finns redan det gäller bara att lära sig vilken som går vart. Har inte orienteringsklubben vettiga kartor och kännedom om "ditt" berg? Värt att kolla. Borde finnas en del folk bland skidåkarna och orienterarna som kan tänkas vara intresserade av bra XC-leder.
Kan ta några svänger där uppe och se om jag får några idéer på dragningar. Vilka längder har du tänkt?
Och du! Skrik till när ni ska trampa asfalt, jag hänger med! Det blir en reality check. :)

Tror minsann det här börjar gå åt rätt håll. Nu får vi se till att hålla liv i det här och följa upp så saker verkligen händer. Nu börjar det roliga!

Låter som en plan :)

jag tänkte mig leder allt från 10km och uppåt.

nä men det vore fint att kunna få lite XC cyklister i rörelse runt berget,
tänk om man kunde få till 3 fina leder, kanske 5km 15km 50km.

tänkte så att det finns något för alla,
ska höra med några grabbar i backen som har lite orinteringskänningar.

svaneboarna har ju ganska bra koll dom med hehe

plus att dom är ju atleter på riktigt, inte som jag, Hobbyatlet :p

Jag måste erkänna att jag har dålig koll på Sundsvallscyklisterna, har fått för mig att det bara är fokus på asfaltsnötande. Hoppas jag har fel! :)

Det finns heltklart flera mycket lämpliga stigar/rundor för XC turer. Problemet som jag ser det är brist på informationen och kunskap om vart dom finns, lämpliga startplatser, markeringar osv.
Kan vi ändra på det och få det lite mer tillgängligt för hobbytrampare som mig, som främst är ute efter en skön motionsform och ett skratt, då tror jag vi har mycket vunnet.

Låter som ett bra upplägg med 5, 15 och 50km. Bättre med några olika slingor och varierande svårighetsgrad på stöket, man kan alltid kombinera ihop ett par slingor för längre rundor.

Nilsk: Gör det! Dom borde veta och om inte annat så är en orienteringskarta en bra utgångspunkt.

Dom dör Svaneboarna, är dom mänskliga? Jag som alltid trott att det var något genetiskt expriment med syfte att utveckla extrematleter? Skämt åsido, det är roligt att läsa och höra om Anders framgångar, riktigt imponerande!

inte en XC rackare men väl min nästa sesong.... hoppas jag :D

file=102729

nä det är helt ok

du vet... blir den min så blir min din... scotten alltså :p

jag har ju pimpat den med vita ekrar tillochmed ju haha

är detta ok så är det defenetivt ok med cyklar

file=102079

Det här kommer sluta med att jag får sälja Jaguaren för att ha råd att cykla :P

Det där är fan inte okej! Färgkombinationen på väggarna är horribel, för att inte tala om soffan. Dock pluspoäng för färgmatchningen mellan soffa och dammsugare. Sedan tycker jag det är upp till var och en vad dom har för relation med sin dammsugare. Själv brukar jag sätta koppel på dammsugaren och ta ut den på långa skogspromenader...

Själv brukar jag sätta
> koppel på dammsugaren och ta ut den på långa
> skogspromenader...

det är inte okej :p

såg en jagga ligga i diket längst ner i skönvikskurvan, gamla vägen, tänkte att det var din.

men så va kanske inte fallet!?

http://st.nu/start/timra/1.1305384

1330979690.jpg

NU ska jag sluta skräpa ner i tråden!!

Haha! Nej, det här börjar spåra ur.

Nej, inte min jagg. Det där är en XJ40 av 94års modell. Min pärla är en X300 XJR från -97
Med manuell låda, en av cirka 300 vänsterstyrda XJR av X300 serien. Dessutom är min givetvis BRG som alla engelska sportiga bilar med stamtavla.

Nu får vi hålla oss i spåret. Själv ska jag ut och halka runt lite på några rötter tror jag.

Många på www.ankarsvik.nu cyklar också MTB. Bara att regga sig och lägga ut en konkret förfrågan om cykelkompis tid och plats så får du sällskap.

calobra skrev:
> Många på www.ankarsvik.nu cyklar också MTB.
> Bara att regga sig och lägga ut en konkret
> förfrågan om cykelkompis tid och plats så får
> du sällskap.

KOLLA!

nu börjar det likna något!
tackar!

Svaneboarna är inte mänskliga. Jag har sett Andreas lab...

När det gäller XC-banor. Jag är helt inne på att det är bättre att göra många korta loopar som kan sättas ihop till en lång, eller kort beroende på tycke och smak. Då kan man välja efter dagsformen hela tiden och ska det ordnas tävling blir det bättre med många passager nära varandra. På LV5 har jag två loopar som är cyklingsbara nu, tillsammans 3km. Det finns underlag för en till med bara lite arbete och då är det snart 5km totalt. Lägger vi ner mycket arbete så finns det ett par km till osv. Jag pratar då uteslutande om den nedre sidan dvs BoKlok-sidan. På ovansidan finns också en massa potential men jag gillar nersidan bättre, trevligare underlag, naturliga raviner mm. Sundsvalls kommun är säkert med och hjälper till, det har de gjort tidigare. Finns intresse från cykelbutik att göra något också. Så det går nog bara någon tar sig tid. Jag har tänkt mig att göra något nu i höst när tävlingarna tar slut.

det labbet skulle inte jag vilja se, mycket testråttor osv va!?

låter ju lysande, hojta till ifall du skall göra något ryck, för som sagt så börjar ju tävlingarna mattas av.

jag skall upp och köra avalanche nu i helgen sedan så kanske ev. det blir något svartrace i slutet på september.

men annars så är man ju tillgänglig till och från.

Nu börjar det arta sig.

Snart dags att försöka styra upp en HappyRide? Personligen skulle jag gärna vilja se någon tekniskt duktig bemästra stigen upp till klissberget. Sista biten upp är rejält klurig, speciellt i regn som idag, Utmanande är bara förnamnet. Vilka Happyiter är intresserade av någorlunda regelbundna turer? Och isåfall vart? Någon med förslag?

kentkreitler: Jag tar gärna en guidning på rundorna och området. Låter som en bra plan med att par korta slingor. Vore riktigt fint om vi kunde få till så central cykling och som sagt, jag är inte främmande för lite slit. Skrik till när du ska upp dit!

heheh det var jag som startade sundsvalls tråden men inga sundsvalls bor verkade skriva där så trodde inte det fanns nåt intresse :)

men nu vet jag att det gör, jag är ingen MTB dåre så jag är en ren amatör i syftet har aldrig åkt downhill eller hoppat från avsatser och dylikt utan de gånger jag har vart, i farten är längs eljljusspår eller 10km spåret på södra

Jag skulle gärna hänga med på en happyride, dock har jag ingen XC ennu och Gamblern känns som om den är lite svajjig att bara ut och cykla skog med haha

ska styra upp det där nu :)

NilsK: Äsch, du får bra träning om inte annat. Nej, men styr upp ett spjut så vi får se ryggtavlan på dig susa iväg i mach2

Dags för en liten summering av tråden hitills.
Det finns intresse av att markera upp lite nya slingor. Fokus på skönvik och södra berget/LV5.
LV5 för att det är oslagbart med cykling så cenralt och tillgängligt för alla.
Skönvik för att utöka bikeparken med mer liv och lite XC-svett. Få fler att få upp ögonen för den osv.

Intresse verkar också finnas för att markera upp lite längre slingor/kombinationer av slingor för att göra dessa lite lättare att hitta och kombinera. Upplever själv att det kan vara svårt att veta vad som är cyklingsbart och vart man hamnar när man väl är ute i skogen och trampar.

Någon som har idéer på några gemensamma turer? När/var brukar ni cykla? Någon som har regelbunda rundor och vill ha sällskap? För mig brukar det blir 2-3 svängar per vecka. Beroende på väder och cykelkamrat. Rundorna har varit väldigt varierande hitills. Får se hur ofta det blir framöver, har lite annat som dyker upp på vardagarna och det börjar bli mörkt på kvällarna (dags att skaffa lampa) men dagtid på helgerna passar det fint med rundor.

Postar en intressekoll här om någon vill med på en lämplig runda till helgen eller eventuellt i veckan.

Hör kanske inte hemma här men det är ju inte heller helt rätt att posta i spotting-tråden när det nu mer är en fundering än något annat...

Finns det 2 st Sundsvallscyklister som känner sig träffade av att ha "spottats" uppför Linderbergsgatan för några kvällar sedan "rätt klädd"?! med MTB-cyklar med blåa däck?

Hann ej se märken eller något sådant och funderar mest bara om några happy-kändisar hade lite kul kvällsunderhållning "för skog eller stig" på agendan.

Hej allihopa!

ville bara informera er om att det skall vara en downhill tävling i skönvik den 10oktober.
det kommer även vara en liten mini mässa med lite cyklar osv, sedan så kommer det att vara cykel-loppis, ta med om ni har några grejer liggandes som ni vet att ni inte kommer ha någon nytta av, vi har bord som man kan lägga prylarna på, vi sätter en lapp med namn nummer och pris också hoppas vi att det blir lite snurr på grejerna, det kostar inget.

vi hoppas att det kommer en massa publik också,
det kommer vara musik mat och speaker där.

det blir en grym lördag det lovar jag!

Hej,

jag kommer att vara i sundsvall from torsdag 11:e till söndag 15:e. någon som har lust att guida ett smyg-svetto till lite teknisk cykling?

//Erik

Erol skrev:
> Hej,
>
> jag kommer att vara i sundsvall from torsdag 11:e
> till söndag 15:e. någon som har lust att guida
> ett smyg-svetto till lite teknisk cykling?
>
> //Erik

Bump.

Kände att det var dags att försöka sparka lite liv i det här liket till tråd :) Fixade efter många om och men till sist en rekorderlig skogshoj i våras, har trampat runt i Sundsvallsskogarna och haft förbannat roligt med ett par polare det senaste halvåret.

Har kört de välkända turerna i närheten av stan, Klissberget, Fågelberget, Norra etc. Vi har f.ö. satsat en del på att köra efter kommunens skidspårskartor vilket ofta funkar riktigt bra för stigcykling.

Är jäkligt sugen på att utbyta nya stigtips, man kanske kunde satsa på nån gemensam resurs för att lägga upp gpx-filer? Tex på opentrailmap.net. Finns det andra bra skidspår man missat? Vi testade tex Klippstugan, men den var ingen solklar hit, på tok för igenvuxet och mycket bära-på-hojen.

Favoriten hittills är nog Södra till Fågelberget och vidare söderut ner mot tallstugan. Den stökiga vägen ner söderut från fågelbergsstugan innan man kommer in i slyn är helt kalasbra, väger helt klart upp alla kärrbad och hala sumpspångar på vägen upp. Har dock inte kört hela vägen ner till Tallstugan än så länge, kom ut på nån väg ut till stockvik och körde längs kusten hem till stan.

Om det dessutom är nån som vill haka på ut och hoja vore det skitkul, har dock knappast kondition för att haka på i värsta lycra-tempot :) Går med sabbad handled just nu efter en liten krasch för några veckor sedan, antagligen dock bara nån inflammation. Håller på och läka ur så det blir nog en kortare tur snart med handledsskydd.

För många åtgärdspunkter på cykeln för att hänga på nu. Jag väntar tills i vår då solen återkommer, cykeln är upprustad och opentrailmap.net är full med en massa bra rundor, för det tycker jag absolut du ska satsa på :-)

/Jesper

Ah, jag följer tråden med högsta intresse. Tillbringar mina somrar i Målsta (vid Matfors) och brukar undra vart jag ska cykla nånstans för att få kul i skogen. Tack för tipset om skidspårkartor, är inne på kommunens sida och tar hem pfd:er på dessa nu! Hoppas ni får ihop till bra cykling. Skulle gärna haka, men det får bli fram mot sommaren....och det är ju inte så långt borta:)

Opentrailmap it is! Ska försöka sätta mig in i gps-en på nya android-telefånen så att man kan spela in lite gpx-er åt folket.

Man borde ju även sammanställa lite mer info kring nyttjandet av den finfina stigcyklingsresurs som längdskidspåren utgör. Vilka som spår som är bu och bä, om de är bättre/roligare i endera riktningen, svårighetsgrad etc. Norra spårområdet har ju tex en del kul i skogarna ovanför Bydalen och min gamla hood Bosvedjan.

Oj denna tråd har jag missat:)
Bor i Sundsvall och brukar hålla till runt Södra Berget. Brukar bli backen upp mot Stockviks skidstadion och utgå därifrån.

Har laddat ner my tracks och cardiotrainer till luren. Har hört en del skit om my tracks, men jag testar nog båda. Ska försöka logga en testrunda i morgon.

Alnö Race Team kör MTB på måndagskvällarna. Stigar o vägar på Alnö (Pannlampa på)
För mer info om tid o plats se hemsida : http://www.ankarsvik.nu

Landsvägscykling på sommaren, MTB på vår o höst. Skidor på vinten.
Finns även en triatlon sektion inom ART för den som vill träna för det.
ART är ett ekerverk för cyklister o Triatleter i Sundsvall med omnejd.
För medlemskap registrera er via hemsidan. Medlemsavgift : 0:-

Här är en länk på kartor över Sundsvall.
Finns en hel del att kör på.

http://www.obasen.nu/kartbanken/

Senast redigerad av en moderator:
Alnö Race Team

Måndagsklunga goes MTB 1/11

Det vackra höstvädret verkar hålla i sig.
Ladda pannlamporna och cykelbelysningen och häng med på en MTB tur

Måndagsklungan fortsätter nu i en lite annan tappning. MTB åkning på Alnövägar/stigar.
Samling Öde skola kl 18.00
Pannlampa på....

Häng med

Tillbaka
Topp