Irriterande ljudliga broms *******

Muerto

Ny medlem
Fasen nu får jag snart nog! Har läst alla trådar om tjutande V-bromsar och letat på nätet.

Jag har (utan resultat):
Satt beläggen plant mot fälgen
Toe-in
Toe-out

Filat ner beläggen
Tvättat fälgen
slipat lite på fälgen (och tvättat igen...)

Allt utan resultat!

Så nu undrar jag om fler personer har problem med sina LX bromsar modell '04 med paralellogramet. Bromsverkan är det inget fel på men ljudet är hemskt! Är det typiskt shimano belägg eller vad beror det på?

hehe, jag hänger lite i denna topic oxå:)

Att du slipar på fälgen tror jag faktiskt bara försämrar oljudet. Vi trialare brukar ju grinda våra fälgar och det resulterar i ett helvettesskrik.

Hade ju varit lite roligt fall jag hade haft något bra svar på frågan och inte bara tråkiga nyheter.:),m sorry!

Det är ju iof ganska stor skillnad med fint sandpapper och de grova slipskiver vi använder.

Och WM borde ju ha testat.

är det både fram och bak det tjuter?, tjut beror ju på vibrationer, vet inte om någon form av bromsbrygga kan minska sådant. men det är bara en gissning.

Jag vet inte Muerto men det kan vara felet att du har FÖR rena fälgar. När jag har rengjort mina fälgar med sprit eller T-röd så tar dom sämre och väsnas. Det kan vara så att du kanske skall låte det bli lite beläggning på fälgen helt enkelt.
det lan ju vara så att just din fälg inte är så bra kompis med just det bromsbelägget...
Jag har LX-bromsar årsmodell 2004 med Ritchey Red bak och Koolstops svarta fram Bak är det tyst nästan jämt medans fram så kan det väsnas när det är fukt.

Jag tycker att du skall prova att låta bli fälgen. Jag har gått så långt att jag torkar av fälgen mellan ekrarna med låter bli fälgkanten där gummit tar i. Självklart tar jag bort lera vid behov.
Vad hade du för gummin och fälgr?

//Skogling

Senast redigerad av en moderator:
Alex fälgar och de gummin som följde med... Och nu kan jag meddela att bak inte låter men så är det inte en Shimano broms heller!

Funderar på att byta plats på beläggen alltså sätta bak fram och tvärt om och på så sätt utesluta beläggen alternativt fälgen...

Det har låtit sedan fälgen var ny... gamla fälgen var det knäpptyst med hela tiden men den åt iofs gummit eftersom skarven var lite väl tydlig.

Jag hade samma problem med min XT-frambroms. Den var tyst ett ganska stort antal mil, men sedan började den tjuta till förbannelse. Prövade toe-in/out (blev lite tystare med toe-out), bytte belägg och hade mig, men inget hjälpte helt. Eftersom jag märkt att det var lite glapp i parallellogramet, speciellt i den övre leden, så prövade jag till slut att plocka isär bromsarna. Sedan klämde jag ihop delen som håller om den övre leden (vet inte vad det kallas) med en tång (lindad med isoleringstejp för att inte repa), precis så mycket att glappet om bromsarmen försvann helt. Monterade ihop och testade. Voilà. Tyst frambroms. Fast då hade jag redan beställt ett par nya Avid SD-7 bromsar som inte har någon parallellogram...

Det är så med alla bromsar som har paralellogram för klossarna. Efter ett tag glappar länkaget upp sig och det blir små vibrationer när bromsbelägget läggs mot fälgen. Det går att klämma ihop bromsen med en tång och fungerar inte det så vet jag att det fannas en renoveringssats iaf till XTR bromsen. Men om jag var du skulle jag byta till en annan broms utan paralellogram konstruktion. Har själv XTR bromsar på en av mina cyklar och dom börjar tjuta lite efter tre års användande och det går inte att klämma ihop dom tillräckligt längre så det är nog snart dags för ett byte. Har hört att det skulle vara bättre kvallité på shimanos nya bromsar och att dom inte skaq glappa upp så lätt men det återstår att se.

Jag har iallafall fått för mig att bromsarna tjuter mer med hårda belägg. Bytte till ett par belägg som inte var lika hårda och det slutade tjuta direkt. Kan vara värt å testa?

ett sätt är också att plocka låss bromsen och fetta in bromspinnar och gängor med kopparpasta, det brukar dämpa vibrationerna något

Du kan även prova med lite kopparpasta mellan bromsbelägg och bromsskor (heter dom så?), om dom bromsarna har såna vill säga... ta inte för mycket bara det får ju inte hamna på bromsytan!
/Claes

Tänkte bara tillägga att jag hade premiär tur för min nya cykel i förrgår. 211 fälg och lx V-broms. skrek från första vattenpölen.

V-broms... *ryser*

Jag är väldigt allergisk mot Shimanos bromsbelägg, så jag skulle testa ett par andra om jag var du. Vidare brukar jag rotera beläggen och sätta höger-bak på vänster-fram och tvärt om. Detta då de slits snett och mer bak (som jag kör). Då håller en uppsättning längre men justeringsbehovet blir större.

Tå in justerar jag alltid med, tar en pappskiva som viks dubbel och sätts mellan fälg och bakkanten på klossen. Sen justeras klossen tight mot fälgen (med pappskivan mellan). Ger rätt vinkel med lite trassel. Såg att det finns ett verktyg att sätta mellan att köpa för ~100,- också. Dyr plastbit.

Har just lagt en massa pengar (400 spänn handtag, 400 spänn frambroms osv.)på bromsar så att rekommendera skivbromsar hjälper inte, tyvärr ;). Annars är det nog en lösning...

Bromsarna låter inte mer när dom är blöta (snarare tvärt om) så jag är lite konfunderad över det hela. Men ska som sagt prova att byta plats på beläggen.

Eftersom knät har fått för sig att ha ont (kanske dags att gå i pension snart, känner mig som en 80 åring när jag stapplar runt och hoppar på ett ben nerför och uppför trappor) orkar jag inte bry mig om bromsarna just nu. Eller jag kanske borde lägga tiden som jag annars hade lagt på att cykla på att meka? Hmm, eller kanske borde börja engagera mig i skolarbetet. Går ju i 2an så det kanske är dags?

the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------
> V-broms... *ryser*
>
> Jag är väldigt allergisk mot Shimanos bromsbelägg,
> så jag skulle testa ett par andra om jag var du.
>
Jag tycker inte det är något fel på Shimanos belägg, det är Shimanos parallellogramkonstruktion det är fel på. Om något tjöt det mer med andra belägg jag provat, bl.a. Ritcheys röda och Avid.

Nu kör jag med Avid Single Digit 7-bromsar och Shimanos XTR-belägg precis parallella med fälgen (0 toe-in/-out). Bromsarna tar hur bra som helst, hyfsat även när det är blött och är knäpptysta förutom när fälgarna blivit våta då det kan låta lite, men inte mer än om diverse skivbromsar jag hört...

/Johan

*minns Kinnekulleturen med Happy i somras*

Ahhh, lera som fick bakbromsen av modell V att grinda fälgen så fint och frambromsen modell skiva att tjuta i högan sky. Det värsta från två världar på samma cykel, underbar kombination.

Skogling: Mm, tror faktiskt att en typ 5-spot skulle lösa både bromsproblemet och knäproblemet! ;)

Tack för alla tips och kommentarer. Toppen med Happy!

Mina bromsgummi lät ******* när dom var nya men nu efter en del hyffsat våldsamt åkande har de blivit tysta, visserligen har dock hjulen blivit skeva - mög!

Muerto Skrev:
eller kanske borde börja engagera mig i
> skolarbetet. Går ju i 2an så det kanske är dags?

Aldrig! oki då, kanske beror väl på vad du ska göra sen. Typ läkare skulle du börjat förra året

Inte läkare, skulle aldrig klara det! Är full av beundran för dom som klarar det på ett bra sätt...

Jurist kanske däremot. Men betygen hänger till 80% på vad jag gör på slutproven våren 2006 så det är nog inga problem att fixa till ett vettigt betyg. Sicken tur att jag inte går vanligt svenskt gymnasium, då hade det varit kärvt nu! Hade bara ett MVG förra året...

(mindre viktig info men vad fan!)

Parallellogrammet verkar vara den största boven i skrikproblematiken vad jag förstår av tidigare XT-problem i annan tråd(Orkar inte söka efter den tråden). Dessutom har parallellogrambromsarna fått dålig kritik på Mtbreviews.

Idag bytte jag belägg mellan bak och fram och vips så försvann tjutet framifrån (iaf på balkongen...)! När jag skulle montera bakbeläggen försvann en av de koniska brickorna ner från balkongen och stod inte att återfinna... Auck får gå till LBS och köpa belägg imorgon. Är BBB bra?

Dom däringa röda beläggen från BBB för en hundring per hjul brukar få stopp på mig och cykeln i tid. Ibland får de stopp på cykeln men inte stopp på Plumse... Plumse hamnar då i spenaten strax framför cykeln =)

Tillbaka
Topp