Jacka för Göteborgsvinter (MTB)

Hej Expertis,

Då cyklande i skog i allmänhet varit en sommarmotionsform för mig har jag aldrig riktigt lagt nåt krut på att införskaffa bra prylar till att cykla på vintern. Jag har istället ägnat vintrarna åt gymmande, pyjamasbrottning och något enstaka löppass (under pistolhot). Denna sommarens cykling gick dock till stora delar förlorad pga rehab efter en handoperation och i kombination med förra årets inköp av fulldämpad cykel känner jag att det är dags att begå vinterpremiär.

Jag är nu ute efter en bra jacka som inte räds lite Göteborgsvinter, dvs regn från sidan och permanent kuling. Jag inser att det är nästintill omöjligt att hitta en jacka som står emot rejält med regn och samtidigt andas hyfsat, men vill komma så nära som möjligt.

Mina kandidater:

1.Gore: Snygg, stilren och verkar ha fått bra kritik. Dyr. https://www.gorewear.com/eu/se-en/g...oded-jacket-100209.html?countryselector=en_SE

2.Endura: Snygg, något billigare och verkar ha vunnit en del tester. Har bra erfarenheter av märket själv. https://www.endurasport.com/product/mt500-waterproof-jacket/

3.Scott: Modellen under fick riktigt bra kritik i senaste enduro-mtb.com https://www.scott-sports.com/se/sv/product/sco-jacket-m-s-trail-mtn-dryo-20?article=2704886140009

4.Norröna: Köpte ett par shorts i Skibotn-serien i somras och har aldrig varit så nöjd med ett klädinköp tidigare. Dock ännu ej lanserad och verkar kosta som en Maserati, https://www.norrona.com/sv-SE/produkter/skibotn/skibotn-gore-tex-pro-jacka-herr/?color=7718

Tankar om ovanstående? Någon jag missat? Tänker jag rätt när jag vill köpa den här typen av jacka alls? Jag vill kunna kränga på mig och sticka ut och cykla utan att titta på väderprognosen. Ungefär...

Budgeten är max 3000, men det gör ju inte ont om det blir billigare.

Jag har en annan gore c5 utan luva som jag tycker är perfekt för skitväder. Ligger strax under 2k, luva och hjälm tycker jag är lite opraktiskt.

En sak gäller alla "vattentät/andas"-plagg: förr eller senare ventilerar de för dåligt.
Då måste man kunna öppna upp, både dragkedja och nånstans under armarna (dels svettas man mycket för men ffa för att de är det enda någorlunda väderskyddade stället på en jacka.
Om jackan har huva kan man inte cykla och ha öppen front-dragkedja, då blir huvan som ett segel.

Alltså är det bara Norröna-jackan som funkar av förslagen

Der Kaiser sa:
En sak gäller alla "vattentät/andas"-plagg: förr eller senare ventilerar de för dåligt.
Då måste man kunna öppna upp, både dragkedja och nånstans under armarna (dels svettas man mycket för men ffa för att de är det enda någorlunda väderskyddade stället på en jacka.
Om jackan har huva kan man inte cykla och ha öppen front-dragkedja, då blir huvan som ett segel.

+ på det här. Cyklar man i skogen blir alla vattentäta jackor för varma. Bättre att köra något mer genomsläppligt och slänga på sig vattentätt bara när det behövs.

Tack för input så här långt! Jag tar gärna emot fler förslag på jackor jag missat samt andra synpunkter på hur jag bäst klär mig i vinter. Är lite av en innekatt vintertid så detta är nytt för mig.

Der Kaiser sa:

Dragkedjor under armarna är värdelöst/obekvämt med ryggsäck imho.

Som basplagg föredrar jag nåt som inte är ett rent regnplagg. Bara det inte läcker för fort brukar det vara ok ändå. Jackan som inte kräver att man tittar på vädret först finns inte. Det krävs två tre jackor för olika vinterväder. Blött och kallt. Blåsigt och kallt samt de få dagar det är torrt och kallt på riktigt.

Rattnalle sa:
Som basplagg föredrar jag nåt som inte är ett rent regnplagg. Bara det inte läcker för fort brukar det vara ok ändå.
+1

Personligen gillar jag softshell-jackor för allt från soliga dagar till blåsigt väder med lätt regn, eller snö och kallgrader. Med olika lager under beroende på temperatur och arbetsintensitet. Men det gäller att hitta "rätt" sorts softshell! Det finns de som är täta och varma och mer avsedda för t.ex. alpinskidåkning, och sen finns det de som är mer genomsläppliga och tunnare, och mer lämpliga för intensiva aktiviteter. Förmågan att avvisa regn varierar också mellan olika softshell-typer och fabrikat, så det gäller att läsa på.

Håller med Rattfyllot. Nöp en Endura Hummvee (http://www.wiggle.se/endura-hummvee-convertible-jacka-herr/) när den reades ut för 500kr, och tror den funkar bra - står emot vatten iaf någorlunda, man kan anpassa antalet under/mellanlager, och går att vädra ur/få sval snabbt mha underarmsventilation.

Tänkte även testa att gå full retard och har beställt en onepiece Dirtlej Dirtsuit (https://www.dirtlej.com/clothing). Classic dock, som nog mest skyddar mot lera et.c., inte hällregn. Då kanske man får kolla på Pro/Core, dvs om man vill slänga mer pengar på problemet.

zinkpasta sa:
Håller med Rattfyllot. Nöp en Endura Hummvee (http://www.wiggle.se/endura-hummvee-convertible-jacka-herr/) när den reades ut för 500kr, och tror den funkar bra - står emot vatten iaf någorlunda, man kan anpassa antalet under/mellanlager, och går att vädra ur/få sval snabbt mha underarmsventilation.

Tänkte även testa att gå full retard och har beställt en onepiece Dirtlej Dirtsuit (https://www.dirtlej.com/clothing). Classic dock, som nog mest skyddar mot lera et.c., inte hällregn. Då kanske man får kolla på Pro/Core, dvs om man vill slänga mer pengar på problemet.
Hörröduru. Styrfylla kan jag möjligtvis erkänna mig skyldig till ;-)

Om jag ska haka på trenden att tipsa om vad jag själv gillar så är jag hittills väldigt nöjd med en Norröna Bitihorn Aero100 som jag använt under hösten. Blir det kallare drar jag fram en mycket bekväm Pearl Izumi PRO 180 softshell som jag haft ett par år. Är det riktigt misär finns en mer renodlad regnjacka också men då är det varm och blöt istället för kall och blöt som är målet.

Jag är enormt tacksam för alla tips och synpunkter i tråden.

Det jag tycker är svårt är just att värdera ventilationsparametern när jag läser runt på nätet. Alla tillverkare skryter med att just deras ”breathability” är fantastisk.

Jag har tre Gore-jackor (låter som jag är gjord av pengar)

En tunn prassliggammal i GoreTex som jag nästan aldrig använder till cykling, däremot till allt annat som kräver vindtäthet och regntålighet men inte svettighet. Ser ut lite som C3.

Två olika SoftShell, windstopper och ”vattenavvisande”. De är de givna valen för vintercykling. Den tunna minns jag inte namnet på. Den vintrigare heter Phantom. Man kan ta av ärmarna, vilket är rätt onödigt. Sugen på en till i nån gräll färg för pendling.

Radiokakan sa:
Jag är enormt tacksam för alla tips och synpunkter i tråden.

Det jag tycker är svårt är just att värdera ventilationsparametern när jag läser runt på nätet. Alla tillverkare skryter med att just deras ”breathability” är fantastisk.
Utgå från att den är ganska begränsad och ofta hänger ihop med hur vattentät jackan påstås vara.

Då är jag ändå en sån person som det där med att tyget andas fungerar ganska bra på eftersom jag svettas måttligt och snarare ångar fukt istället.

Jag kör med en tidigare vesion av denna jacka och är väldigt nöjd.
21959001_1

https://foxracing.se/attack-pro-wat...dwvar_21959_size=S&cgid=mtb_outerwear#start=1

En tur i ihållande regn vintertid kör jag med en norröna fjörå dr1 jacka. Under den vanlig cykeltröja och en underställströja i ull. Är det uppehåll och runt 0 an eller någon minus blir det istället för regnjackan en softshell från endura.

Jag impulsköpte en Gore C5 som landade på ca 1700 inkl frakt på Wiggle, svarta fredagen till ära.

Vi får se om jag kokar upp inifrån el om den ventilerar rimligt, men skulle den fungera sämre som cykeljacka tror jag den kan få andra tjänstgöringsområden.

Tack till alla som deltog med input!

Jag har endura mt500 sen nån månad tillbaka, toknöjd hittils! Enduro-mtb kommer tydligen med en stor test av den och många andra i nästa nummer om du kan vänta lite. Dom brukar ha riktigt bra reviews tkr jag.

AX3L sa:
Jag har endura mt500 sen nån månad tillbaka, toknöjd hittils! Enduro-mtb kommer tydligen med en stor test av den och många andra i nästa nummer om du kan vänta lite. Dom brukar ha riktigt bra reviews tkr jag.
De brukar ha stora luckor i sjna recensioner. T ex att inte ens ange typ av belägg för bromsar. Andra recensioner brukar ha snarlika brister.

Men de är inte så mycket sämre än någon annan. Bara att de försöker låta som att de ha fler mättande och mindre tyckande utan att ha någon större grund för det..

Tillbaka
Topp