Jacka som andas med ryggsäck

degis

Medlem
Hej,

Jag har sökt igenom forumet men tycker inte riktigt att denna fråga besvaras. Det är dags för mig att köpa en ny vinterjacka och tänkte gå efter lager-principen, men förmodligen hoppa över lager 2. Så jag vill ha en lager 3 jacka. Har tittat på Craft elite winter jacket som verkar finfin och jag är i övrigt nöjd med grejer jag köpt av Craft. Det som får mig att tveka är att jag är osäker på hur bra den andas. Jag får intrycket att den mesta andningen sker genom ryggen och min tidigare erfarenhet av till exempel regnjackor är att min Lundhags T24 rygga täpper till den där andningen en del.

Är det någon som har liknande erfarenheter eller har jag bara köpt kassa regnjackor?

För personer med normal svettning finns det inga skaljackor som "andas" tillräckligt bra för att få bort överkskottsväta pga svettning vid cykling. Oavsett ryggsäck eller ej.

Det som funkar bäst är oftast något form av jacka (skal el. softshell) vars rygg är av icke vind- eller vattentätt material.

Med ryggsäck blir det alltid, i någon mening, svettigt om ryggen, även om du så kör naken utan jacka.

Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Med ryggsäck blir det alltid, i någon mening,
> svettigt om ryggen, även om du så kör naken
> utan jacka.

this_thread_is_worthless_without_pics.gif

/Håkan

Mjo, att jag blir svettig förstår jag ju, men jag vill helst inte cykla omkring i en bastu, vilket jag till exempel gör med mitt T&P Packaway.

För övrigt så kanske nakencyklingen vore nått. Man hade ju blivit populär bland brudarna iaf!

Ok, så här kör jag:

Jacka: Marmot Approach jacket, DriClime som andas.
Under: Oftast endast underställströja, kort eller lång ärm beroende på temperatur.
Ryggsäck: Vaude Hyper Air 14+3

Jackan är vindtät & andas och ryggsäckens ventilerade ryggdel släpper ut fukten under. Approach är ingen regnjacka, utan en vinterjacka. Ska du ha något som tål regn, kolla på jackor med eVent membran, de andas bäst.

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
Jag kör med en Endura Windchill, jätte bra jacka för höst/vinter/vår. Den är regn/vindtät fram och på ärmarna medans ryggen är "bar" och andas där man ändå har ryggsäcken. Tycker den funkar bra när det regnar. Visst, spöregnar det i en haltimme så blir man ju belvis blöt pga av att vattnet tränger in runt handleder,hals osv, men det blir man ju av en skaljacka oxå. Dock så håller den blöta jackan en varm och go ändå. Kan starkt rekomendera den.

http://www.endura.co.uk/Product.aspx?dept_id=123&prod_id=218

/ Joakim

Det låter ju kanon! Ska kolla på Enduran också då! Är det någon som vet någon butik som säljer dessa typer av kläder i göteborg eller Malmö? Har kollat på Stadium och andra sportbutiker men kläder för vintercykling verkar inte stå så högt i kurs hos dem. Tycker att Sportson och Bikeplace i Göteborg, som jag annars gilar att handla hos, har lite tunt på den fronten. Kanske SportSpec, men dem undviker jag helst då jag fått tråkigt bemötande där varje gång.

roefv skrev:
> Jag kör med en Endura Windchill, ....
> Kan starkt rekomendera den.
>
> / Joakim

Hur skulle du beskriva passformen och storleken på Windchilljackan?
Har upplevt att tidgare jackor från Endura är lite breda för min smak.

mvh

roefv skrev:
> Jag kör med en Endura Windchill, jätte bra jacka
> för höst/vinter/vår. Den är regn/vindtät fram
> och på ärmarna medans ryggen är "bar" och andas
> där man ändå har ryggsäcken. Tycker den funkar
> bra när det regnar. Visst, spöregnar det i en
> haltimme så blir man ju belvis blöt pga av att
> vattnet tränger in runt handleder,hals osv, men
> det blir man ju av en skaljacka oxå. Dock så
> håller den blöta jackan en varm och go ändå.
> Kan starkt rekomendera den.
>
> http://www.endura.co.uk/Product.aspx?dept_id=123&p
> rod_id=218
>
> / Joakim

Jag skaffade oxå en Windchill häromveckan. Hittills har jag bara kört två rundor så har inte så mycket erfarenheter ännu av riktigt surväder.
En stor fördel med Windchill är att det finns ventilationsdragkedjor under armarna, precis som på många vanliga skaljackor. Det innebär att det är lätt att reglera temperaturen det hållet.
Jag upplever oxå att det gör att det våtvarma omslaget i form av ryggsäck blir mindre vått.

Cykelcity säljer Endura sortiment, om de har Winchill hemma i Gbg vet jag dock inte.
Jag köpte min på Cyclecomponents.com

ITAB Packaway hade jag undvikit att använda till cykling. Jag har ett sånt ställ själv och tycker det är kanon, men åt helsifyr för tätt att använda sig av när man blir varm.

Even Steven skrev:
> roefv skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kör med en Endura Windchill, ....
> > Kan starkt rekomendera den.
> >
> > / Joakim
>
> Hur skulle du beskriva passformen och storleken
> på Windchilljackan?
> Har upplevt att tidgare jackor från Endura är
> lite breda för min smak.
>
> mvh

Jag har stl M
Är 1,70m, väger 74kg. Normala propotioner.
Skulle beskriva jackan som semitight.
Den fladdrar absolut inte, men sitter inte som ett korvskinn heller. Semitight.

> Cykelcity säljer Endura sortiment, om de har
> Winchill hemma i Gbg vet jag dock inte.
> Jag köpte min på Cyclecomponents.com

Okej, då ska jag ta en sväng förbi CykelCity och kika. Tusen tack!! Annars kanske jag får chansa på att M passar (182cm/75kg) och beställa från Cyclecomponents (där borde man få klippkort så mycket som man beställer hela tiden).

> ITAB Packaway hade jag undvikit att använda till
> cykling. Jag har ett sånt ställ själv och
> tycker det är kanon, men åt helsifyr för tätt
> att använda sig av när man blir varm.

Nä, jag har gett upp min Packaway. Den sitter alltid i sidfickorna på ryggan, men jag tar bara fram den om det verkligen spöregnar då den blir ett segel och en bastu.

degis skrev:
...
> Okej, då ska jag ta en sväng förbi CykelCity
> och kika. Tusen tack!! Annars kanske jag får
> chansa på att M passar (182cm/75kg) och beställa
> från Cyclecomponents (där borde man få
> klippkort så mycket som man beställer hela
> tiden).
...

Återkom gärna angående vilken storlek som passade dig. Jag är lika lång och tung som du. :-)

>
> Återkom gärna angående vilken storlek som
> passade dig. Jag är lika lång och tung som du.
> :-)

Will do! Kommer jaga jacka i Malmö i helgen, annars får jag köpa i Göteborg om två veckor när jag är tillbaka från en kurs utomlands.

> Återkom gärna angående vilken storlek som
> passade dig. Jag är lika lång och tung som du.
> :-)

Då Windchill var slut i min storlek blev det en Gore Phantom. Killen på CykelCity var mycket hjälpsam och visade olika alternativ till Windchillen och jag fastnade för Gore Phantom som sagt. Ska göra min premiär tur med den i kväll när vinterdäcken kommit på. Cykling i Göteborg de senaste dagarna utan dubb på MTBn har varit lite si sådär och jag höll på att göra en rejäl vurpa utanför huset.

Hur som helst. Om Gore Phantom i M passar mig så gör säkert Windchill i M det samma på dig. Windchill verkar hur som heslt poppis då det bara fanns en S och 2 XL kvar.

Tillbaka
Topp