Jättetrevlig ringklocka för MTB?

Aron

Moderator
Min cykel är tyst som en katt. Eller en ninja. Jag gillar katter och ninjor, de väsnas inte. Ibland när jag kommer ifatt andra frilufsare hör de inte mig komma förrän jag harklar mig eller säger hej. Då har det hänt att de trott att de var på väg att bli överfallna av till exempel en stor katt, kanske en lurig puma. Eller en förslagen ninja. Eller möjligtvis en gast. Gastar är också tysta. Fast man inte tror det på namnet. Därför vill jag kunna låta lite ibland, när det behövs. Som när man inte är en katt-ninja som smyger sig på ouppmärksamma svampplockare. Ett bra sätt att låta någon gång ibland är att ha en ringklocka. Jag har bestämt att jag ska ha en ringklocka på min MTB. Men då blir det lite jobbigt, för jag vill ha en riktigt snygg ringklocka som knappt syns. Och den måste låta jättetrevligt. Så att de jag cyklar ifatt blir lite glada. Istället för att tro att de ska bli uppätna. Var hittar jag en sådan ringklocka?

CCS

Aktiv medlem
a6e46e88-b397-400e-91f4-af006a605b63.jpg.1000x1000_q60_box-0,0,800,600_crop.jpg

Murdock

Aktiv medlem

Spacekitty

Aktiv medlem
Spurcycle om folk ska uppfatta det som att en cykel är på inkommande. Väldigt tydlig klang.

Bear bell om du vill ha en trevlig pingla som går att stänga av när du vill vara tyst. https://www.widforss.se/coghlans-rovdjursklocka

Knog Oi håller inte i längden och låter lite klent. Jag cyklade sönder tre stycken på ett år, inga fler sådana för mig.

Senast ändrad:

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Utmaningen med att inte skrämma folk jag kommer ikapp har jag testat lite olika varianter för. Det jag tycker funkar bäst är inte en ringklocka utan att på avstånd vissla en glad och oförarglig trudelutt. Oftast funkar det bra och de ifattkomna verkar tycka det är ett trevligt sätt att göra sig hörd på.

Men visst; vare sig en katt, en ninja eller en gast skulle få för sig att vissla så det kanske går bort?

Orwar

Aktiv medlem

Den här är väldigt liten och låter ganska vänligt, om än inte jättehögt. Har den på skogscykeln. Kanske inte jättesnygg men lätt att vrida ner bakom/under styret om man inte gillar utseendet.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Helt klart en nackdel med tyst cykel. Oavsett ljud på ringklockan så signalerar den, genom den aktiva handling den kräver, "flytta dig, här kommer jag". Den effekten finns inte alls från ett nav som låter, tyvärr måste man ju då leva med ljudet även när man inte kör förbi svampplockande pensionärer...
I den mån jag tänkt på detta brukar jag "fake" hosta lite för att göra mig hörd men utan att det tydligt ska signalera "flytta på dig". Detta är särskilt viktigt när man kör om någon på häst. Min upplevelse av hästar är att de är läskigt instabila...

moros

Aktiv medlem

Den här är väldigt liten och låter ganska vänligt, om än inte jättehögt. Har den på skogscykeln. Kanske inte jättesnygg men lätt att vrida ner bakom/under styret om man inte gillar utseendet.
Den låter för lite tycker jag men är smidig och diskret och är lättmonterad. Jag har en på min MTB men det är med nöd och näppe man gör sig hörd. Jag gillar annars den större som heter OH1400, den har jag på två eller tre cyklar. Kanske inte så "jättetrevlig" men bra ljud och flexibel montering

Senast ändrad:

Orwar

Aktiv medlem
Den låter för lite tycker jag men är smidig och diskret och är lättmonterad. Jag har en på min MTB men det är med nöd och näppe man gör sig hörd.. Jag gillar annars den större som heter OH1400, den har jag på två eller tre cyklar. Kanske inte så "jättetrevlig" men bra ljud och flexibel montering

Jo, den större är kanske det bästa valet egentligen, har den på övriga cyklar.

kais01

Aktiv medlem
har en standard ringklocka typ biltema på mina mtb. är ju inte direkt snygg, men skämmer heller inte utsikten, och har en trevlig frekvens.

i tillägg till det en timber mtb bear bell. riktigt gulligt ljud. perfekt när man kör på snabbt i undanlöpor där det kan dyka upp vandrare eller kanske hästar. och om man är i terräng där man inte vill öga mot öga möta älgar eller vildsvin.

finns två versioner, med snabbfäste eller skruvfäste. 2CDF47F5-3A3A-404F-AA75-8845AB75FC43.jpeg

Mayhem

Aktiv medlem
Spurcycle Ringer är överlägset bäst, har den på alla mina egna cyklar. De har nyligen släppt en billigare Compact, ingen egen erfarenhet av den men den ser tyvärr plastigare ut och passar bara runda styren.

Tycker man det är för dyrt och inte skäms för att köpa piratkopior så säljs de under massor av namn (men antagligen alla från samma fabrik). Kört själv på pendlare tidigare och brukar sätta dem på mina bekantas cyklar. De är helt okej för pengarna men absolut tillverkade med märkbart lägre precision, haft problem med hanen på vissa och klangen är inte lika ren. Rock Bros verkar vara störst, Bikester har av någon anledning dem under två märken.

Knog Oi (Classic) är ren skit, åtminstone de tidiga Kickstarter-utgåvorna jag fick. Gav bort dem omedelbart efter test. Den nyare och dyrare Oi Luxe verkar lite bättre konstruerad men ingen egen erfarenhet så vågar inte rekommendera.

Senast ändrad:

jolov

Aktiv medlem
Helt klart trevlig. Har du upplevt att äldre folk inte hör den (80+)? Den ringer ju i rätt höga frekvenser.

Ligger kring 4kHz, ifall det ligger utanför vad dom kan höra så är det svårt att ropa också 😅

Här ser ni skillnad på en äkta spur och en rockbros/ali-kopia också

Edit: innan ni blir oroliga så hade jag redan frekvensmätnings-appen installerad pga jobb 😂

743E9F06-9C88-40CD-BC7C-FCA73E8D10F1.png

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Lion Bell Works. Snygg, mässingsvarianten får patina med tiden och den inte bara HÖRS utan låter trevlig också.

Sen kan du ju få den med ditt namn ingraverat

CCS

Aktiv medlem
Spurcycle Ringer är överlägset bäst, har den på alla mina egna cyklar. De har nyligen släppt en billigare Compact, ingen egen erfarenhet av den men den ser tyvärr plastigare ut och passar bara runda styren.
Jag har den lilla compact-modellen på två cyklar, och tycker den låter bra, funkar i alla väder, och känns att vara av god och hållbar kvalitet.

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Ligger kring 4kHz, ifall det ligger utanför vad dom kan höra så är det svårt att ropa också 😅

Här ser ni skillnad på en äkta spur och en rockbros/ali-kopia också

Edit: innan ni blir oroliga så hade jag redan frekvensmätnings-appen installerad pga jobb 😂
Att mäta är att veta!
Basera beslut på fakta!

2 enkla regler att applicera i livet.

johan44

Aktiv medlem
Klicka med bromshandtagen är väl det klassiska sättet att göra nåt slags ljud utan att säga "undan!". Utifrån mina två skogshojar kan jag säga att det funkar perfekt på Avid och uselt på Shimano.

SocialGimp

Aktiv medlem
Ett riktigt ljudligt nav eliminerar behovet av ringklocka till 90%. De resterande 10% kan man plinga med nå't billigt allt hojta "ursäkta" eller nå't.

Makten

Aktiv medlem
Ett riktigt ljudligt nav eliminerar behovet av ringklocka till 90%. De resterande 10% kan man plinga med nå't billigt allt hojta "ursäkta" eller nå't.
Med tanke på Arons beskrivning av sin cykel så gissar jag att han, liksom jag, har valt ett tyst nav just för att slippa det evinnerliga knattrandet som mest stör i övrigt.

moros

Aktiv medlem
Såna här använder vi på alla cyklar i familjen billig funkar å är inte i vägen … https://www.bikester.se/red-cycling-products-mini-bell-easy-fix-M442384.htm
"funkar" är generöst uttryckt. Jag har haft en sån och nej, i nödfall om inget annat får plats. Ljudet från den är ännu klenare än den lilla cat eye. Gummibandsmonteringen gör också att klockan inte "håller emot" eller hur man skall säga när man drar ner hanen. Men diskret, billig och smidig att montera om man har den önskemålen. Jag hade den monterad precis under reglaget i bocken och det var smutt, men det var ingen som hörde den.

SocialGimp

Aktiv medlem
Med tanke på Arons beskrivning av sin cykel så gissar jag att han, liksom jag, har valt ett tyst nav just för att slippa det evinnerliga knattrandet som mest stör i övrigt.
Aron har ännu inte förstått hur jäkla fräsig det är med 100 POI! 🤓

Skämt åsido, gillar tysta nav oxå men slås jämt över hur väldigt effektivt ett ljudligt nav uppmärksammar andra på stigen.

jolov

Aktiv medlem
Det man inte ser sådana här mätningar är att Rock bros klockan är sämre i i kvalitet. T.ex att fjädermekanismen börjar kärva efter ett tag.
just den här rockbros-ringklockan är köpt kring 2017 från aliexpress och suttit på min pendlare som jag använder året om. Tycker den funkar fint för pengarna, även om spur är mkt finare

Seglarn

Aktiv medlem
Ingen egen erfarenhet alls men om du kör någon datamaskin med fäste så finns ju Hide my bell.
Varianten med plastdetaljer fungerar väldigt dåligt i kyla, har gjort av med ett antal. Finns en variant med metalldelar som jag hoppas håller bättre...

Campus_with_an_H

Aktiv medlem
Att mäta är att veta!
Basera beslut på fakta!

2 enkla regler att applicera i livet.
Min kompis har märkt det upprepade gånger att äldre folk inte hör just hans Spurcycle och jag undrade bara om fler upplevt samma sak. Behöver inte ha o göra med frekvensen.

Har själv den klockan och jättenöjd men använder inte den så flitigt då jag inte kan cykelpendla med min hund. Så har inte själv tänkt på det så mkt.

moros

Aktiv medlem
Min kompis har märkt det upprepade gånger att äldre folk inte hör just hans Spurcycle och jag undrade bara om fler upplevt samma sak. Behöver inte ha o göra med frekvensen.

Har själv den klockan och jättenöjd men använder inte den så flitigt då jag inte kan cykelpendla med min hund. Så har inte själv tänkt på det så mkt.
Har nog inte med spurcycle utan det är överlag. För två år sedan cyklade vi kattegattleden i semestertid, den är rätt välbesökt bitvis och det slog aldrig fel. Oavsett vem som plingade av mig och min kompis så hörde inte gamlingarna något. Alls. Innan man möjligen var precis bakom ryggen på dom. Till slut blev det bara ett stort skämt mellan oss

Vi hade olika klockor med olika ljud. (ingen spur). En sån gammal klassisk man trycker på istället för pling pling hade kanske varit bättre.

sih

Aktiv medlem
Jag har något som verkar kallas för snurrklocka. https://www.bikester.se/reich-mini-snurrklocka-M154780.html

Eftersom den inte gått sönder på mer än ett år tror jag det är en bra design för stigcyklar. Kanske inte snygg men relativt diskret. Låter som en vanlig ringklocka.

Andra snurrklockor:

Makten

Aktiv medlem
Aron har ännu inte förstått hur jäkla fräsig det är med 100 POI! 🤓
Eller så har han förstått att oändligt antal ingreppspunkter är fler än 100 (Onyx). 😁

Skämt åsido, gillar tysta nav oxå men slås jämt över hur väldigt effektivt ett ljudligt nav uppmärksammar andra på stigen.
Då får det ju vara ett rätt så ljudligt nav, och det vill i alla fall inte jag ha. När man cyklat med knäpptyst nav ett tag så är det inte roligt alls att gå tillbaka till ett som låter. Då använder jag långt hellre ringklocka (vilket jag har på alla mina cyklar, men de uppfyller inte TS' krav).

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Jag har en sån Spurcycle som jag vänt upp o ner så den gömmer sig lite under broms- och dropperreglagen. Diskret och funkar kanon, ibland samlas det lite vatten i klockan men det kan jag leva med.

thomalin

Aktiv medlem
Har haft knog, men de har slutat fungera efter ett tag. Kör sen några år med Hide-My-Bell, alltså en kombinerad ringklocka och fäste för Garmin cykeldator. Tycker den låter är bra och väldigt diskret. Nersidan är att det är långt till den, då den sitter centrerad framför styrstammen. Inget större problem då jag alltid hinner sänka farten innan jag plingar. Så använder du cykeldator så kan det var ett alternativ.

Aron

Moderator
Tack för förslag så här långt! Att göra ratbike av cykeln med högljudda tutor, bromsar eller nav känns inte så kattigt. Jag behöver ju bara plinga en handfull gånger om året, men måste leva i oljudet jämt. De fina tipsen om bjällra spar jag tills jag kommer till områden med grizzlybjörn, eller ifall jag hamnar i hejarklacken på en skidtävling.
Oi Luxe är ganska behagfull för ögat, eftersom den knappt syns. Frågan bara om den är lika kass som originalversionen. Annars kan jag möjligtvis leva med en spur mini i svart. Detta är stora och livsavgörande frågor för en 🥷.

Berk

Aktiv medlem
Man skulle väl kunna har en ringklocka funktion i en cykeldator som redan har högtalare. Då skulle man kunna lägga i vilken trevligt ringljus som helst. Och ringklockan syns inte alls när man redan kör med cykeldator.
Jag vet dock inte om nån tillverkare erbjuder den funktionen.

Topp