Jag är 195cm lång, vad för downhill?

Startgas

Aktiv medlem
Nu är jag på jakt efter en DH, men eftersom jag är rätt lång så skulle jag vilja ha tips på vilka tillverkare/modeller som är mest lämpade för mig.

Har bara provat en downhillcykel tidigare och det var en Giant Glory 09 i storlek Large(tror jag iaf), och den känndes ju rätt bra. Störde mig inte på att den var för stor eller för liten, så jag antar att den passade mig rätt bra.

Kan ju nämna att jag är ute efter beggat, så Mondraker Summum och hojar i den prisklassen är alltså(tyvär) inte aktuellt.

De modeller jag tänker på främst är: giant glory, scott gambler, specialized demo och trek session, alltså de vanligaste DH-cyklarna i Sverige.

Nån som är lång och har provat lite olika modeller?

Jo, att jag ska välja en large har jag kommit fram till :)

Ingen som har provat scott gambler eller trek session och kännt om de är stora i storlekarna?

Nu när du säger det AddeN så har jag också hört att Demo ska vara stora.

greblleM skrev:
-------------------------------------------------------
> En Trek Session 88 2010 i Large har samma hjulbas
> som min Demo 8 från 2007 i storlek Medium.

Aha, okey. Sjysst att du kollade upp det. :)

santa cruz gör ju v10 i XL, jag är 196 cm lång och kör på en L demo 8, som jag själv tycker känns bra, men den ser liten ut.

Startgas, jag råkade bara veta det. När jag köpte ramen av min kompis så köpte han en Session 88 i large och han upptäckte när han kollade geometrierna att det Demon var 1mm längre i hjulbas. =)

Tänk på att Demo är lång hjulbasmässigt. Att göra storleksjämförelser m.h.a. hjulbas är inte så givande.

Kolla om det finns "effective top tube" angivet, det ger en lite bättre fingervisning.

Eller ännu hellre "reach".

Tillbaka
Topp