Jag blev Cyklist! Hur f.. gick det till….?

Jaha, en "Okle" -bo till här på forumet, Kul! Jo, "Okle" (Oxelösund) var, och är väl kanske fortfarande en mycket cykelvänlig stad. Man kan ju ta sig i princip genom hela stan på cykelvägar, utan att passera mer än ett fåtal bilvägar, mycket lämpligt för yngre barn att lära sig på, och även för vuxna cyklister är det skönt, inte minst vintertid då man slipper bli skvätt och slaskad på av biltrafiken.
Mvh Ulf S.

Jaha, en "Okle" -bo till här på forumet, Kul! Jo, "Okle" (Oxelösund) var, och är väl kanske fortfarande en mycket cykelvänlig stad. Man kan ju ta sig i princip genom hela stan på cykelvägar, utan att passera mer än ett fåtal bilvägar, mycket lämpligt för yngre barn att lära sig på, och även för vuxna cyklister är det skönt, inte minst vintertid då man slipper bli skvätt och slaskad på av biltrafiken.
Mvh Ulf S.

Vacker stad!
2020-02-11_08-20-02.jpg

Tack kamrater! Det värmer att ni uppskattar min berättelse! Angående Oxelösunds omtvistade skönhet så är jag lite delad, det finns riktiga guldkorn om man vet var man ska leta, men just centrum runt Järntorget kanske inte kan räknas till dessa....
Vad cykeln gör i hopptornet på Jogersöbadet är okänt. Dock ett ganska trevligt ställe sommartid.
20200212_194312.jpg

Mvh Ulf S.

Vintageracern som följt mig i alla år är denna, en svensk Rex som egentligen enligt uppgift är en förklädd fransk Mercier. Det kan nog stämma för det sitter franska prylar på rakt igenom. Den är fortfarande i min ägo, men eftersom den faktiskt har använts ganska flitigt de senaste åren så börjar det bli dags för en riktig renovering som den egentligen aldrig fick
2015-06-10_23.05.47.jpg
. Den fula pakethållaren hade tydligen försvunnit men eftermonterat stöd och Cat eye Velo cykeldator fanns kvar....

Mvh Ulf S.

Haha, ja det är en fin liten (?...) manick!
Och den funkar faktiskt... bytte batteri när jag plockade fram cykeln 2014... Hjulstorlek ställs in med ett litet vred på baksidan...

Mvh Ulf S.

Är du en sån som sitter i campingbilen o kollar på hamnen med kikare?
Nu är det länge sen jag flydde stan. Men just cykelvägarna i denna stan är underbara. Undrar vilken politiker som tyckte det skulle byggas så mycket? Misstänker någon som ansvarade för skolan. Vi pratar 70 tal.
Sen att den är ansluten med Nyköpings cb. Man cyklar över allt.
Det jag saknar är 5-öre med sin scoutstuga.

Är du en sån som sitter i campingbilen o kollar på hamnen med kikare?
Nu är det länge sen jag flydde stan. Men just cykelvägarna i denna stan är underbara. Undrar vilken politiker som tyckte det skulle byggas så mycket? Misstänker någon som ansvarade för skolan. Vi pratar 70 tal.
Sen att den är ansluten med Nyköpings cb. Man cyklar över allt.
Det jag saknar är 5-öre med sin scoutstuga.

Nä. Gillade bara att fota, har dock tappat orken numera att släpa med mig kameror,stativ och objektiv. Och nä - har inte bott i stan heller på 25 år nu, men trivs där fortfarande när man besöker lilla okle. Cykelbanorna var/är onekligen bra - på sent 80-tal/tidigt 90-tal när jag pluggade i Nyköping så cykelpendlade jag oftast - härligt med så väl sammanhållen cykelinfra.

Tillbaka
Topp