Jag får inte Zwift att fungera

Jag tänkte prova zwift med min Monark 828 men får det inte att fungera! Jag har Garmin vector pedaler och en Garmin 810 dator,
en Tacx ANT+ USB Antenn T2028. Har samsung telefon och surfplatta och provat med båda. Har köpt 3 mån Zwift Abonnemang och skapat profil.
Jag kan anmäla mig till tävlingar och kommer med i start listan. Tiden räknar ner till start, sedan händer inget mer.
Är det någon som kan hjälpa mig med vad jag gör för fel?

Alltså, kan inte så mycket om ANT stickor och android men jag tror du måste använda en "riktig" dator. Din utrustning kommer nog inte funka på telefon eller platta

Jag skulle börjar med att kolla så att effektdatan från pedalerna kommer in i plattan. Har inte tacx någon app där du kan köra på plattan?

Vilka pedaler har du?
Verkar bara vara treorna som har blåtand.
Om dom har blåtand så kör på det direkt till Android.
Då ska det fungera.

Med min samsung S10 funkar det inte att para ihop min trainer med zwift, men med en äldre huawei p10 så funkar det klockrent.

Bengt-re sa:
Gotland_pina sa:
ANT+ funkar tyvärr inte med Android eller Iphone/Ipad. Du behöver dator eller är sändare som gör om signalen till BLE.
4iiii har t.ex. ett pulsband med den funktionen. (Finns flera)
https://4iiii-innovations.myshopify.com/collections/heart-rate-monitors/products/viiiiva

Konstigt att min Android telefon fungerar med ANT+ Då...

Iofs kör jag zwift med dator ändå, men men.

Funkar inte med min Samsung s9. Fick detta svar från supporten 3 veckor sedan.

"
Thanks for the reply!

I would like to add that while we don't officially support the native ANT+ that exists in some models of Android devices, it is possible to use an ANT+ only sensor (like a Garmin) with and ANT+ to BLE Bridge like the Viiii Heart Rate Monitor​ or the NPE CABLE​.

Please let us know if you have any other questions or concerns; we're happy to help in any way we can!

Ride On."

Lingon sa:

Den dongeln tror jag inte funkar. :(

Även om vissa Androider har ANT+, såsom en del Samsung, så stödjer inte Zwifts program för Android/IOS ANT+.
Det mest skottsäkra för att köra Vector 1/2 med Zwift är en PC med ANT+ antenn.

Vad jag hört och vet funkar är en brygga som tar emot ANT+ och sänder signalen vidare som BT, t ex:

Viiiiva, som är ett pulsband från 4iiii som även funkar som brygga
https://shop.aktivitus.se/for-triathlon/4iiii-viiiiva-hrm-ant/

Cable, som jag tror är bara en brygga
https://www.cyclepowermeters.com/npe-cable.html

Bob Anderson sa:
Lingon sa:

Den dongeln tror jag inte funkar. :(

Även om vissa Androider har ANT+, såsom en del Samsung, så stödjer inte Zwifts program för Android/IOS ANT+.
Det mest skottsäkra för att köra Vector 1/2 med Zwift är en PC med ANT+ antenn.

Vad jag hört och vet funkar är en brygga som tar emot ANT+ och sänder signalen vidare som BT, t ex:

Viiiiva, som är ett pulsband från 4iiii som även funkar som brygga
https://shop.aktivitus.se/for-triathlon/4iiii-viiiiva-hrm-ant/

Cable, som jag tror är bara en brygga
https://www.cyclepowermeters.com/npe-cable.html
Ja, det är nog rätt som du säger att det måste vara en trådlös BT koppling mellan ant bryggan och plattan/telefonen.

Jag har lagt ned Zwift. För mycket strul. Jag har kört på win & macosx, via bt o ant, via dongle o direkt till resp pc med strul. Tappar kontakt är det vanligaste men också plötsliga enorma motståndspåslag. Sedan upplever jag att det är för många cyklister där med alldeles för hög w/kg. Jag har återgått till en plattform som kanske inte är lika sexig men det fungerar.

julgus sa:
Jag har lagt ned Zwift. För mycket strul. Jag har kört på win & macosx, via bt o ant, via dongle o direkt till resp pc med strul. Tappar kontakt är det vanligaste men också plötsliga enorma motståndspåslag. Sedan upplever jag att det är för många cyklister där med alldeles för hög w/kg. Jag har återgått till en plattform som kanske inte är lika sexig men det fungerar.

Fast att 2.4 Ghz bandet inte fungerar hemma hos dig med din trainer hjälper ju inte TS som dessutom verkar köra en stabil med stendum träningscykel som garanterat inte kommer överraska med spontana motståndsändringar. Om du sen tycker att det är jobbigt med fuskare varför kör du med dem då? Själv tycker jag att man måste anstränga sig för att hitta folk med konstiga wattdata. Är du säker på att "fuskare" helt enkelt inte bara är folk som är starkare än vad du är?

TS: Lycka till. Googla gärna på Zwift o problem.. finns en hel del att läsa...
"Fast att 2.4 Ghz bandet inte fungerar hemma hos dig med din trainer" - det där kan du gärna utveckla... vad har mitt wifi med själva trainern att göra?

uandt sa:
julgus sa:

Fast att 2.4 Ghz bandet inte fungerar hemma hos dig med din trainer hjälper ju inte TS som dessutom verkar köra en stabil med stendum träningscykel som garanterat inte kommer överraska med spontana motståndsändringar. Om du sen tycker att det är jobbigt med fuskare varför kör du med dem då? Själv tycker jag att man måste anstränga sig för att hitta folk med konstiga wattdata. Är du säker på att "fuskare" helt enkelt inte bara är folk som är starkare än vad du är?

Senast ändrad:
Per Gustavsson sa:
Jag tänkte prova zwift med min Monark 828 men får det inte att fungera! Jag har Garmin vector pedaler och en Garmin 810 dator,
en Tacx ANT+ USB Antenn T2028. Har samsung telefon och surfplatta och provat med båda. Har köpt 3 mån Zwift Abonnemang och skapat profil.
Jag kan anmäla mig till tävlingar och kommer med i start listan. Tiden räknar ner till start, sedan händer inget mer.
Är det någon som kan hjälpa mig med vad jag gör för fel?

Det framgår inte riktigt hur du kopplat in antennen med din surfplatta. (jag utgår från att du installerat Zwift på den)
Mig veterligen så har inte en surfplatta någon USB-ingång?

julgus sa:
"Fast att 2.4 Ghz bandet inte fungerar hemma hos dig med din trainer" - det där kan du gärna utveckla... vad har mitt wifi med själva trainern att göra?

Ant+ går på 2457 MHz som ligger smäck mitt i kanal 10 så om din eller grannens router kör i den kanalen kan du få problem. Blåtand kör också 2.4 Ghz men jag vet inte exakt vilken frekvens. Kör du wireless diagnostics på din Mac så kommer den säga åt dig vilket band du ska köra routern på men har du otur kommer du få en massa störningar ändå.

Blir lite av en trådkapning här men det kanske iaf kan hjälpa ts, dvs att problem kan bero på olika saker...

Hursomhelst, jag har nu på kort tid avverkat 8 timmar i Trainerroad med samma teknik (iMac, ant+ dongle, Kickr), allt är samma utom klientprogrammet så klart. Inte ett avbrott, inte tillstymmelse till trassel. I Zwift fick jag problem gång på gång typ 5-6 ggr på en timme eller mer (tills jag gav upp)

En snabb googling ger ex:
https://forum.slowtwitch.com/forum/...Forum_F1/Zwift_Power_Drops?_P6462534/?page=-1
https://forums.zwift.com/t/sudden-i...kout-going-to-free-ride-is-this-normal/144516

Precis det jag råkar ut för, tappar kontakt och/eller orimligt motståndspåslag. Det är Zwiftrelaterat eftersom allt fungerar helt perfekt med Trainerroad.

Jag ska göra ett sista test och se om din rekommendation kan ge något men är tyvärr skeptisk...

Idén med Zwift är tilltalande men när det kokar ned till träning så får det inte vara något som hindrar eller strular, iaf för mig, då tappar jag sugen direkt...

uandt sa:
julgus sa:

Ant+ går på 2457 MHz som ligger smäck mitt i kanal 10 så om din eller grannens router kör i den kanalen kan du få problem. Blåtand kör också 2.4 Ghz men jag vet inte exakt vilken frekvens. Kör du wireless diagnostics på din Mac så kommer den säga åt dig vilket band du ska köra routern på men har du otur kommer du få en massa störningar ändå.

Ett tips jag fått är att låsa sin egen router på kanal 1 för 2,4 GHz Wifi för att komma så långt från Ant+ frekvenser som möjligt.
Jag har kört Zwift sedan vintern 2016. Visst har det varit enstaka strul men på det stora hela tycker jag plattformen är stabil.
Kör Tacx trainer, Assioma pedaler och pulsband via Ant+.

Julgus: har du inte BT på iMacen?

Sen måste man ta hänsyn till att TR och Zwift är 2 helt olika plattformar.
Zwift kräver betydligt mer data pga all grafik m.m. jämfört mot TR.

Min macbook air går på halvfart när jag kör TR, samma sak gäller internet.
Men när jag kör Zwift går den på 80% av kapaciteten och drar en jäkla massa data

Senast ändrad:
Jo, har testat både ant+ o bt - samma problem. Så klart är Zwiftappen tyngre men den grundläggande funktionalitet, dvs läsa kraft och reglera trainern ligger ju lokalt i klienten så man tycker ju att det ska spela mindre roll även om klienten ju är klart tyngre än TR. Det spelar fö ingen roll om jag kör Zwift på mac eller på en Win 10 maskin. Samma problem. Bägge datorerna är felfria och klarar med marginal de krav Zwift ställer på klienten.

Det man kan undra är om det bara är cyklistdata som överförs till/från Zwift backbone eller om det överförs mer, typ information om den virtuella världen som sedan renderas lokalt, dvs om det uppstår någon annan flaskhals någonstans. Det emotsägs iof av de regelbundna uppdateringarna som kommer då nya banor läggs till.

Ska testa att köra Zwift över min 4g mobil, se hur det fungerar då. Men jag är uppkopplad via fiber med generös bandbredd och har ett mesh-nätverk hemma av nyare snitt så nja... har inga problem med att strömma typ Netflix till 5-6 klienter samtidigt...

När man läser en del forum som behandlar problem med Zwift så är det inte sällan problem som kommer med en uppdatering. Detta reser nya frågor såklart.

Som synes så har jag testat en jefla massa varianter men får sälla mig till den grupp av användare där det helt enkelt inte fungerar riktigt som det ska.
JockeS sa:
Julgus: har du inte BT på iMacen?

Sen måste man ta hänsyn till att TR och Zwift är 2 helt olika plattformar.
Zwift kräver betydligt mer data pga all grafik m.m. jämfört mot TR.

Min macbook air går på halvfart när jag kör TR, samma sak gäller internet.
Men när jag kör Zwift går den på 80% av kapaciteten och drar en jäkla massa data

Jag har nyttjat x-antal mil på Zwift sedan 2018 och för mig har det fungerat perfekt till 95% av tiden jag kört.
Dom gånger jag haft problem är när jag har många enheter i närheten med BT aktiverat (mobil, bt-högtalare, ipad för filmtittande osv)
Men ser jag bara till att koppla bort dessa (stänger av BT) så fungerar det perfekt.

Ska nämnas att jag sitter i garaget med trådlöst nätverk ca 10 meter från routern med 2 betongväggar a 25 cm tjocka.
Men har extremt sällan dropouts.

Min uppsättning är följande:
Macbook Air
Elite Direto
Allt kopplat via BT
Trådlöst nätverk med standard inställningar på kanaler osv.

Har det fungerat 95% av tiden du kört anser jag att det är dåligt. Men vi är alla olika.
JockeS sa:
Jag har nyttjat x-antal mil på Zwift sedan 2018 och för mig har det fungerat perfekt till 95% av tiden jag kört.
Dom gånger jag haft problem är när jag har många enheter i närheten med BT aktiverat (mobil, bt-högtalare, ipad för filmtittande osv)
Men ser jag bara till att koppla bort dessa (stänger av BT) så fungerar det perfekt.

Ska nämnas att jag sitter i garaget med trådlöst nätverk ca 10 meter från routern med 2 betongväggar a 25 cm tjocka.

Macbook Air
Elite Direto
Allt kopplat via BT

Det beror väl på hur det har fungerat övriga 5%, dom kanske fungerat väldigt bra men inte perfekt eller så har dom inte fungerat alls;) men visst är vi alla olika:)

julgus sa:
Har det fungerat 95% av tiden du kört anser jag att det är dåligt. Men vi är alla olika.
JockeS sa:

Macbook Air
Elite Direto
Allt kopplat via BT

Jocke S
Jag har installerat Zwift, Tacx och Garmin. Mellan antennen och surfplattan har jag en usb adapter (usb a till micro usb).
Det kanske är det som är felet?
Är det bättre med ett 4iiii Viiiiva HRM ANT+ pulsband?

Per Gustavsson sa:
Jocke S
Jag har installerat Zwift, Tacx och Garmin. Mellan antennen och surfplattan har jag en usb adapter (usb a till micro usb).
Det kanske är det som är felet?
Är det bättre med ett 4iiii Viiiiva HRM ANT+ pulsband?

Zwift på mobil eller surfplatta stödjer inte ant+

Tillbaka
Topp