Jag gjorde konditionstest på jobbet.

Tomaso

Aktiv medlem
Hej!
Blev ytterst fundersam idag, jag gjorde ett konditionstest på jobbet på en monark testcykel, körde ett givet wattal på 150 samt en kadens på 50RPM. Fick sitta sex minuter och sköterskan tog pulsen regelbundet, två sista tagningarna var vid 5.30 min samt 6minuter. Sen tittade hon i en tabell mot min puls på 120 samt min vikt och ålder och fick fram en siffra på min syreupptagningsförmåga och kollade på en femgradig skala var jag låg i konditionsstatus. Vad är detta för typ av test egentligen? Det känns som en hel del viktiga parametrar utesluts, jag är ingen hejjare på det här men att använda en cykel på en industri för kondiotionstest falerar ju redan där då ingen förutom dedikerade cyklister har cykelspecifika muskler. Är det nu jag ska säga att min svärmor fick en femma i konditionstest och hon har gjort en gastric bypass, är storrökare och inte speciellt hälsosam i övrigt, jag gick därifrån med en fyra. Kan någon förklara på ett enkelt och pedagogiskt sätt vad som brister i dessa typer av test.

Borde man inte få ett bättre mätvärde med polars VO2max test man har i pulsklockan?

Sedan sa hon också att vi kan inte göra tillförlitliga test på dig för jag vet inte vad ditt skelett väger, hej kom och hjälp mig, det kan max diffa ett kilo på nån med fraftig eller tunn benstomme. Usch jag fick snarare fler frågor än svar idag känner jag.

Tomaso skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan någon förklara på ett enkelt och pedagogiskt sätt vad som brister i dessa typer av test.

Din kapacitet i jämförelse med andras? :)
"Jag presterar dåligt i ett test alltså är det testet det är fel på". Sådär brukade jag tänka om gamla flickvänner, de vill inte ha mig, alltså är det dom det är fel på :)

Senast ändrad:
Feelgood som mitt jobb använder kör med löpband. Sköterskan tar vilopulsen sen springer man i 5 minuter. Tiden det tar för pulsen att gå ner igen visar ens kondition. Det var ett tag sen jag gjorde det för jag är inte aktiv rökdykare. Ska kanske be om ett nytt test nästa gång för kondisen har blivit sämre. Har bara en lunga typ ;)

Tomaso skrev:
> Hej!
> Blev ytterst fundersam idag, jag gjorde ett
> konditionstest på jobbet på en monark testcykel,
> körde ett givet wattal på 150 samt en kadens på
> 50RPM. Fick sitta sex minuter och sköterskan tog
> pulsen regelbundet, två sista tagningarna var vid
> 5.30 min samt 6minuter. Sen tittade hon i en
> tabell mot min puls på 120 samt min vikt och
> ålder och fick fram en siffra på min
> syreupptagningsförmåga och kollade på en
> femgradig skala var jag låg i konditionsstatus.
> Vad är detta för typ av test egentligen? Det
> känns som en hel del viktiga parametrar utesluts,
> jag är ingen hejjare på det här men att
> använda en cykel på en industri för
> kondiotionstest falerar ju redan där då ingen
> förutom dedikerade cyklister har cykelspecifika
> muskler. Är det nu jag ska säga att min svärmor
> fick en femma i konditionstest och hon har gjort
> en gastric bypass, är storrökare och inte
> speciellt hälsosam i övrigt, jag gick därifrån
> med en fyra. Kan någon förklara på ett enkelt
> och pedagogiskt sätt vad som brister i dessa
> typer av test.
>
> Borde man inte få ett bättre mätvärde med
> polars VO2max test man har i pulsklockan?

Om det där är samma test jag gjorde för två år sedan (låter som det) så baseras det dessutom på att din maxpuls är 220-ålder. Jag skulle då ha haft en maxpuls på 188 men den låg snarare runt 200 vilket gjorde testande person lite fundersam på hur hon skulle skatta mina resultat :)

Tomaso skrev:
> Hej!
> Blev ytterst fundersam idag, jag gjorde ett
> konditionstest på jobbet på en monark testcykel,
> körde ett givet wattal på 150 samt en kadens på
> 50RPM. Fick sitta sex minuter och sköterskan tog
> pulsen regelbundet, två sista tagningarna var vid
> 5.30 min samt 6minuter. Sen tittade hon i en
> tabell mot min puls på 120 samt min vikt och
> ålder och fick fram en siffra på min
> syreupptagningsförmåga och kollade på en
> femgradig skala var jag låg i konditionsstatus.
> Vad är detta för typ av test egentligen?

Låter som du gjorde ett Åstrandtest:
http://www.proterapi.dk/Admin/Publi...rmanualer/Cykler/Super+guide+Åstrand+928E.pdf

Japp ett sånt test var det.

Att jag ifrågasätter testet är för mig en självklarhet, att min kondition är hyffsad vet jag då jag cyklar 4-5 pass i veckan, att folk här på jobbet som inte har en gnutta sund livstil får ett bättre värde förundrar många då jag verkligen inte är ensam om liknande "diagnos". Jag skulle vilja ha ett svar om var det skiter sig när man gör på det här viset. Men jag kan låta svärmör ta över min trek och köra sub10 på VR om en månad om det är så, vi behöver ett lok.

Vad är det för stor brist du pratar om i testet.

Jag tror du blandar ihop några grejor. Testet mäter hur din puls går upp givet att du får jobba mot viss belastning. Så kollar hon som gjort testet mot en referens i din åldersgrupp etc.

Jag tycker det ger en indikation på din arbetskapacitet på det sätt man mäter. Påstod dom att det skulle vara direkt omsättbart i VR tid, återhämtningsförmåga etc. eller är det du som gjort den kopplingen?

Bästa underlaget för att skatta din VR-tid får du om du använder wattmätare för att reda ut din FTP.

Mr.Scott, det undrar jag med, bristen är nog okunskapen hos den som utförde det. Sedan läste jag att felmarginalen kan vara uppemot 30%, sen att dom inte tar hänsyn till egentlig maxpuls osv osv...så aja för mig är det här testet bara skit, säger ju absolut ingenting.
Angående VR var det bara ett skämt.

Ha, känner igen det där! 1998, precis efter jag hade tävlat i Ironman Roth (som det var då) utsattes jag för ett sånt "prov". Mina värden fanns inte med på hennes tabell :-D

En liknande sak hände på Nautilus samma höst. De sade att jag var "elitidrottare", vilket var definitivt inte sant.

Men 1994 testades jag på "British Olympic Association's Olympic Medical Institute". Som betalande kund inte som OS lagmedlem. Fick beskedet att jag låg en bra bit over "the man in the street" men hade en del att göra om jag ville kvala in i OS teamet =)

Varför du fick en 4a kan jag dock inte förklara.

/Phil

Det kan vara så att du är döende. Jag tycker du skall åka plingplongbil till plåsterhuset och kolla dig för ebola eller graviditet.

Att jag fick en fyra är nog helt okej, men att svärmor fick en femma med sin extremt dåliga fysik är för mig den stora gåtan.

Tomaso skrev:
> Att jag fick en fyra är nog helt okej, men att
> svärmor fick en femma med sin extremt dåliga
> fysik är för mig den stora gåtan.

ni jämförs inte mot varandra utan mot åldersgrupp för kön.

btw så bygger resultatet på en förväntad normalfördelning och är alltså bäst applicerat på en grupp, ej individ. kostnad och de praktiska fördelarna samt att man inte kan göra regelrätta maxtest på långtifrån alla individer gör att detta är vad som används inom hälsovården. Visst kan det slå fel på individnivå, vilket är synd då försäkringsbolag tex kan tolka siffrona efter gränsvärden och basera premier mm på rätt lös grund.

Senast ändrad:
Micke S skrev:
> Tomaso skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Att jag fick en fyra är nog helt okej, men att
> > svärmor fick en femma med sin extremt dåliga
> > fysik är för mig den stora gåtan.
>
>
> ni jämförs inte mot varandra utan mot
> åldersgrupp för kön.

Jag tycker inte det låter het orimligt att dom jämförs mot varandra.

En aspekt är att de vill kunna dra fram de där siffrorna vid nästa kontroll och se om det skett nån förändring. Förutsatt att ni gör nån form av regelbundna hälsokontroller där du jobbar (vartannat år för mig).

Tomaso skrev:
> Att jag fick en fyra är nog helt okej, men att
> svärmor fick en femma med sin extremt dåliga
> fysik är för mig den stora gåtan.

Hon kanske låg precis öven en åldersgräns och hade så låg maxpuls/hög vilopuls/långsam reglering att pulsen helt enkelt inte gick upp?

Minns att vi gjorde sådanadär test i lumpen och man var tvungen att ha en viss förbättring för att få g. Enklaste sättet att få det var att träna själva testet och jobba lite på andningen, så testet är egentligen inte bra på annat än att visa hur man presterar på själva testet.

rikard skrev:

Snip.

så testet är egentligen inte bra på
> annat än att visa hur man presterar på själva
> testet.

En svaghet med test. Det är därför test inte är tävling.

Som jag förstår har den som utfört testen aldrig påstått att 5 för svärmor är bättre än 4 för en ung man.

Tomaso skrev:
> Japp ett sånt test var det.
>
> Att jag ifrågasätter testet är för mig en
> självklarhet, att min kondition är hyffsad vet
> jag då jag cyklar 4-5 pass i veckan, att folk
> här på jobbet som inte har en gnutta sund
> livstil får ett bättre värde förundrar många
> då jag verkligen inte är ensam om liknande
> "diagnos". Jag skulle vilja ha ett svar om var det
> skiter sig när man gör på det här viset. Men
> jag kan låta svärmör ta över min trek och
> köra sub10 på VR om en månad om det är så, vi
> behöver ett lok.

Jag fick skitdåligt värde båda gångerna. Typ "dåligt tränad" sämre än de flesta på jobbet.
...Tränar nog mest :)

Tomaso skrev:
> Jag är int bitter, men det fattas ungefär
> 1.8liter i lungkapacitet till svärmors nackdel;)

fast ett Åstrandtest har ingenting alls med lungkapacitet att göra.

Om ingen har nämt det tidigare så är det et åstrandtest du fick göra... Ett submaximalt test för att gissa syreupptaget.

Tomaso skrev:
> Väntar fortfarande på det där perfekta
> nyanserade svaret...

Sluta ta emot från gamla gubbar och börja ge.

Gjorde ett liknande för ett antal år sedan och då räknades BMI in i bland parametrarna. Slutade med att jag var överviktig och hade dålig kondition.
Hade precis kommit hem från två veckors träningsläger på mallis, med travhästlår och ett hjärta som i storlek med Legolas, men jag har hög maxpuls och det ville tanten inte lyssna på utan det var minsann 220-ålder som räknades :-) helt galet.
Problemet är väl just att de inte tar hänsyn till fakta eller verkligheten, som om du är stor, muskulös och har högre maxpuls är just ålder minus 220.

anilson skrev:
> Gjorde ett liknande för ett antal år sedan och
> då räknades BMI in i bland parametrarna. Slutade
> med att jag var överviktig och hade dålig
> kondition.
> Hade precis kommit hem från två veckors
> träningsläger på mallis, med travhästlår och
> ett hjärta som i storlek med Legolas, men jag har
> hög maxpuls och det ville tanten inte lyssna på
> utan det var minsann 220-ålder som räknades :-)
> helt galet.
> Problemet är väl just att de inte tar hänsyn
> till fakta eller verkligheten, som om du är stor,
> muskulös och har högre maxpuls är just ålder
> minus 220.

Banta och träna så skall du se att det löser sig! Lycka till och hoppas du når din målvikt!

underscore skrev:
> Banta och träna så skall du se att det löser
> sig! Lycka till och hoppas du når din målvikt!
+1 jag jobbar fortfarande på det :-)

Tomaso skrev:
> Jag är int bitter, men det fattas ungefär
> 1.8liter i lungkapacitet till svärmors nackdel;)

Lungkapaciteten har mycket lite med konditionen och pulsen att göra.
Du har en överkapacitet i lungkapacitet. Det har nästan alla människor.
Därför kan du få mycket bra värden med relativt sett liten lungkapacitet.

Jag gjorde också ett liknande test för ett tag sedan. Fick på gränsen till en fyra. Föll på vikten tydligen, några kilo för tung. Att muskler också väger tas kanske ingen hänsyn till?
Det svåra var att hålla 50 rpm.

Tanken är väl att man i första hand skall jämföra med sig själv i ett kompletterande senare test.

JT skrev:
> Baseras er lön på resultatet i testet eller vad
> är problemet?

Problemet är att sjuksyrran skickar iväg folk ifrån ett fystest med toppresultat trots att dom ser ut som flodhästar och endast andas genom en glödande pinne så fort dom vistas utomhus, ganska kontraproduktivt i längden.

> Tomaso skrev:
> --------------------------------------------------
> Kan någon förklara på ett enkelt och
> pedagogiskt sätt vad som brister i dessa typer av
> test.

Jag gjorde ett Åstrandtest på jobbet för några år sedan och fick ganska dåligt värde på konditionen.
Då jag kände till min maxpuls så gjorde testledaren en korrigering till mitt rätta värde (som ligger långt över 220-ålder) och vips var jag jag inte alls så medioker längre...
( vilket jag bevisade för mig själv några månader senare då jag trampade runt Vättern på 8.39 )

ja dessa submaximala test är ett gissel precis som alla generalliserade träningsmodeller med en massa procentsatser baserade på någon studie som någon professor byggt utifrån något experiment på ett gäng soffnötande svenssons. De berättar typ väldigt lite annat än att så här ser det ut på ett gäng soffliggande svenssons na.

Fast alternativet att man skulle få alla anställda (inkl. tanterna på ekonomiavdelningen) att göra ett dödsmaxtest med syrgasmask och blodprov varje minut för att mäta laktatnivå kanske inte är görbart heller... ;-)

Tänkte kommentera lite eftersom jag faktiskt själv gör flera Åstrands-test i jobbet. det senaste i förra veckan.

Ett submaximalt test där man får en uppskattning av konditionen och jämför denna med en standard referens. Damer har betydligt lägre referensvärden jämfört med herrar. Testet ska inte jämföras mellan individer utan endast användas för att utvärdera sin egen träning och måste därför upprepas för att ge något egentligt värde. Används flitigt inom sjukvård och hälsopromotion då det är enkelt att genomföra och mer eller mindre vem som helst kan genomföra det.

Många parametrar tas inte med precis som de övriga svaren antyder. Det man fokuserar på är effekt kontra puls samt vikt och ålder. För att få bra resultat så ska man vara gammal,lätt, ha stor slagvolym(låg puls)samt vara kvinna.

På din beskrivning så kan jag anta att din svärmor är både lättare och äldre(och kvinna då) och förväntas dessutom prestera bra mycket lägre och får därför ett gott betyg på sin prestation medan du får ett lite sämre trots ett bättre maximalt syreupptag.

Utefter din beskrivning av testet så kan jag säga så här. Det är ingen välutbildad som genomfört det, testet är inte helt komplett gjort och test-ledaren har antingen en för dålig cykel eller kan inte gå ifrån skolboken utan följer den slaviskt. 50 i kadens väljer man för att det är lätt att räkna på och mer eller mindre alla kan hålla den frekvensen. MEN man kan göra på vilken kadens som helst egentligen. Testet ska dessutom öka belastningen gradvis till man uppnår en en puls mellan 120 och 160 i ett så kallat steady-state över minst en minut. Att lägga alla på 150 watt låter extremt många tanter och gubbar som jag testar får börja på 50 eller kanske 75 watt och bryter på 100-125. Det bestäms i ett formulär man får fylla i före testet.
Det testledaren borde gjort på dig är att låta dig trampa upp på kanske 250 watt och se vad pulsen visade då.

Blev det rörigt? ställ en fråga så ska jag svara.

Jamarn: Orginaltabellerna är för 50-kadens. Dessutom kan inte gamla tanter cykla cå mycket snabbare med benen. Det är så testet är utformat, inte för valfri kadens.

Edit: man kan naturligtvis köra på vilken kadens man vill men då behöver man en utarbetad tabell för syreupptag som svarar mot verkningsgraden på den kadensen.

http://www.monarkexercise.se/wk_cus...5-c90a-4112-b677-b08f06e6cd49}_astrand_sv.pdf

Senast ändrad:
Tomaso skrev:
> Väntar fortfarande på det där perfekta
> nyanserade svaret...

4 är mycket mer än 5 !

I det testet jag gjorde (verkar vara samma som Jamarn beskriver) skulle kadensen vara runt 90 har jag för mig. Hur skall vi då kunna jämföra irrelevanta siffror med främlingar?

Fikasvettot skrev:
> Hur skall vi då kunna jämföra
> irrelevanta siffror med främlingar?

Peanos axiomsystem kan vara till hjälp om man vill gå till botten med att jämföra naturliga tal.

... Som JT var inne på. Varför är testet viktigt för dig, annat än fåfänga då menar jag? ;-) Du vet väl själv vad du är kapabel till att utstå?

Tillbaka
Topp