Jag gjorde konditionstest på jobbet.

" Orginaltabellerna är för 50-kadens. Dessutom kan inte gamla tanter cykla cå mycket snabbare med benen. Det är så testet är utformat, inte för valfri kadens. "

Micke S: Jo orginaltabellerna är utformad efter 50 kadens men har man mellanstadiemattekunskaper så kan man snabbt räkna om det. Det man vill ha fram är effekten i watt. Monark cyklar lägger på motstånd i kilopond vilket ger uträkningen kadens*KP = watt. Altså kan man ta vilken frekvens man vill om testledaren är lite flexibel.

Det finns fyra tabeller i testet en som ger en uträkning av watt(där den för-tryckta tabellen är på 50rpm), nästa ger maximalt syreupptag då man lägger in effekten (från första tabellen) vilket ger ett syreupptag(l/min) som sadan balanseras med en ålderskoefficent. Därefter går man till nästa tabell för att få fram ml syreupptag per kg kroppsvikt. Detta värde läggs sedan in i en tabell och man får fram ett "betyg" mellan 1 och 5

MEN det som skiljer i denna sista tabell är att ett syreupptag på 45 mlo2/kg kroppsvikt ger en 3:a för män men en 4:a kanske rent av 5:a för kvinnor vilket är mer än lite orättvist. TS kan altså prestera bättre än svärmor men ändå få ett lägre betyg i testet.
Till just TS fråga kan också läggas att din svärmor mycket väl kan ha ett högt syreupptag för kvinnor trots sin osunda livsstil eftersom hon i flera år gått och släpat på en extremt tung börda(hög kroppsvikt) vilket gjort att även vardagen gett bra konditionsträning. Nu när denna börda är delvis borta så är lungor och hjärta lite "överdimensionerat" ffa i slagvolym vilket kan göra henne till en extremlågpulsare. Den nu mycket mindre kroppen kräver helt enkelt så pass mycket mindre syre att pulsen går ner eftersom hjärtat fortsatt pumpar stor volym varje gång.
En liten hypotes som kanske får det att klarna lite för TS.

Jamarn har rätt. Åstrand är en härlig figur och en legend inom idrottsfysiologi, men hans submax test appliceras allt för ofta av folk som har ingen riktig förståelse för vad det är som de gör, hur det har bäring i den riktiga världen, hur man kan (bör) anpassa testet efter individens kapacitet och hur man kan göra en rättvisst tolking av testresultat.

Jag har redan skrivit om hur (åldern - 220) var i grund och botten i höftning, inte ens en vetenskaplig gissning, och att det var aldrig meningen att det skulle appliceras för att lägga upp träningsplan eller hjälpa med tolkning av kapacitet av individer. Trots detta är det många som håller sig stenhårt vid den som den enda vetenskapligt sanning. Samma sak med BMI, när vikten har mycket mindre att göra med hälsa än kroppskomposition, men många fortsätter att stirra sig blind på vågskalen. Lite "Ett Herrans Liv" vibe om det.

Du har råkat ut för en välmenande men tämligen underinformerade person som gör sitt jobb efter bästa förmågan. Om du vill ha ett riktigt svar, gå till Aktivitus eller GIH eller Bosön eller någon annan ställe där man är van med att jobba med idrottare, inte med företagshälsa. De kanske kommer också att dissa dig, men inte nödvändigtvis i jämförelse med din svärmor, och du kommer att förstå mer om varför.

Jamarn: Du kan inte räkna så. Syreupptaget beror på effektivitet och effektivitet beror på kadens. Det kan lätt slå över 10% beroende på vilken kadens som används, därför används fix kadens.

för den som är intresserad så pågår det utvärdering och studie för förbättringar av användande av bla Åstrandtest vid GIH, Åstrandlaboratoriet, där jag för övrigt själv spenderar dagarna...

Man kan inget annat än att beundra Micke S för hans till synes oändliga tålamod med alla hemsnickrade happy-teorier inom ett område som han faktiskt har bättre koll på än de flesta andra.

fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Man kan inget annat än att beundra Micke S för
> hans till synes oändliga tålamod med alla
> hemsnickrade happy-teorier inom ett område som
> han faktiskt har bättre koll på än de flesta
> andra.

fanboy!

Brukar köra Åstrand-test regelbundet hemma. Tycker det funkar ganska bra för att ge en relativ indikation på syreupptagningen. Har även jämfört med samma test lika cykel och blodprover. Visst, det är ju ett submaximalt test, men vad är alternativet hemma? Illafall inte mask och blodprov. Det viktiga är väl att om man gör om testet så ska man använda samma värden för maxpuls, ålder och vikt för att kunna jämföra.

Att jämföra mellan väldigt olika individer kan nog vara lite vanskligt, iallafall om belastningen är samma.

Tycker att det verkar som att det största felet här var att testet kördes vid för lätt belastning. 150w får sägas vara lite för en person som på något sätt tränar cykel. Pulsen bör hamna i någotsådär höga nivåer (någon nämnde över 120). Jag brukar ligga på ca 75-80% av maxpuls vid testets slut vid ca 240w belastning.

STIZZE skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > Man kan inget annat än att beundra Micke S för
> > hans till synes oändliga tålamod med alla
> > hemsnickrade happy-teorier inom ett område som
> > han faktiskt har bättre koll på än de flesta
> > andra.
>
> fanboy!

oh yes, mig får han göra hur många muskelbiopsier han vill på.

Jag gjorde samma test idag, har gjort vätternrundan på 10.30 och fick en 1:a i testet, Sämsta betyg, sämst på jobbet o alla andra ölhävande sunkar slog mig,

Jag gjorde samma test idag, har gjort vätternrundan på 10.30 och fick en 1:a i testet, Sämsta betyg, sämst på jobbet o alla andra ölhävande sunkar slog mig,

Är du bättre än din svärmor? :)

Testet verkar ju helt värdelöst om det inte utförs enligt en fastslagen standard och med kunnig personal. 10:30 på Vättern och 1 på testen blir ju ett slag i ansiktet. Snacka om glädjedödare.

Edit, budskapet jag ville skicka kunde missförstås.

Senast ändrad:
Då blev du underskattad på testet. Detta antagligen pga att din maxpuls är högre än vad testledaren trodde. Andra felkällor är värmen i testlokalen, nervositet, kadens ( som skall vara 50 på ett åstrands) kostintag, ev nikotin. Du kan också ha ett ickelinjärt förhållande mellan puls och arbetsbelastning. Sådant har jag sett ibland.

Som en parantes, jag kan ha mellan 60 och 88 i testvärde genom ett åstrandstest om jag manipulerar faktorer jag vet påverkar resultatet. Mitt verkliga ligger mellan 72-77.

Mattias Lundqvist skrev:
> Då blev du underskattad på testet. Detta
> antagligen pga att din maxpuls är högre än vad
> testledaren trodde. Andra felkällor är värmen i
> testlokalen, nervositet, kadens ( som skall vara
> 50 på ett åstrands) kostintag, ev nikotin. Du
> kan också ha ett ickelinjärt förhållande
> mellan puls och arbetsbelastning. Sådant har jag
> sett ibland.
>
> Som en parantes, jag kan ha mellan 60 och 88 i
> testvärde genom ett åstrandstest om jag
> manipulerar faktorer jag vet påverkar resultatet.
> Mitt verkliga ligger mellan 72-77.

Verkar ju nästan vara ett farligt sätt att kolla enskilda personer eller bygga statistik på.

En så dålig kondition som du har är ett problem för både dig och dina arbetsgivare. Du riskerar att bli sjuk och din arbetsgivare riskerar att bli utan arbetare och behöva betala sjuklön.

Jag föreslår att du bokar ett möte med din chef för att diskutera detta allvarliga problem. Du kan lova att inte slarva med att ta ut din friskvårdstimme varje vecka och att du även är villig att konditionsträna på arbetstid. Vad sägs om en 3-4 timmar i veckan? För att kompromissa kan du lova att för varje timme du tränar på arbetstid kan du träna en på din fritid med, det blir ju dubbel effekt för din chef.

Win-Win. Silverlining, läsk, citroner och allt det där.

Lycka till.

Jag gjorde ett Åstrandtest via jobbet på feelgood idag. Eftersom jag vet min maxpuls, använde sköterskan den istället för en uppskattning via åldern.
Är felmarginalen ändå 30% på VOmax värdet hon kom fram till?

Tillbaka
Topp