Jag letar efter talang för filmning i Göteborg

irus

Aktiv medlem
Jag är cyklist, men jag hittade en ny hobby. Videography. Jag letar efter en person som kan cykla bra och inte är rädd för kameran. Helst på dina favoritplatser, där du känner dig stark. Jag kommer inte att betala dig, men du kommer att ha något att visa dina barnbarn i framtiden när du blir gammal och ingen kommer att tro att du en gång var modig och atletisk. Jag är intresserad av korta men intensiva segment, till exempel Downhill for goats eller Funduro i Änggården. Låt mig veta om du har tid och känner för det. Du behöver bara veta att det tar lång tid. Många upprepningar. Mycket klättring för att få fart. Jag kommer att vara tacksam. Det är svårt att växa när det inte finns någon att filma. Jag jobbar mycket själv (Sportson Järnbrott), men brukar ha två lediga dagar på veckor, men inte alltid. Jag kan komma till din "lekplats", men det var lättast för mig att besöka Änggården. Området är inte stort och jag kommer att röra mig på fötterna. Dessa är mina två sista filmer:

Kristoffer R

Aktiv medlem
Kul att se lokalt!

Tyvärr saknas här både skills och tid, så jag säger bra gjort och kommer med lite konstruktiv kritik (jag har filmat och klippt hemma på kammaren men är helt oprofessionell så det är bara mina åsikter, och helt subjektiva att förkasta. 😉

Kvicka upp introt.
Visa miljön. Starta en berättelse.
Så man direkt dras in vad det är som händer.
Det kanske räcker med ”NNN cyklar på en XXX på favoritstigen YYY i Gbg”
Visa människan som cyklar lite. Ansiktsbilder, känsla...

Klipp, klipp, klipp bättre och tightare, så man inte sitter och väntar. Det är verkligen med rätt timing man sparkar liv i filmen (och då menar jag inte massa korta sekvenser, det är bara störigt). Ibland har du en statisk bild på stenar där en cykel swishar förbi.
När du vill sänka tempot, sänk det så det verkligen känns.

Våga panorera ut, in, vänster, höger. (Jag såg en del panoreringar och skärpeförflyttning, det livar upp)
Få cyklisten att slappna av helt. De båda förefaller en liten aning tyngda av stundens allvar. Typ som när man ser folk uppställda på gamla fotografier.
Mätta färgen. Den kanske är autentisk men jag upplever skogen som betydligt mindre grådassig i verkligheten. Typ som bilden nedan från dagens ”regnskog”
Genren med cykel är så full med fantastiskt hantverk med cykel och kamera att det ofta blir förutsägbart tråkigt. Därför är det roligare att se detta än de mest proffsigt tillrättalagda men du får fortsätta att hitta det som är originellt och speciellt och göra små berättelser.

BE313BC4-63E9-4CA0-8EB9-617AD4A4C055.jpeg

irus

Aktiv medlem
Tack för feedbacken. Jag gjorde dessa två filmer efter jobbet. Vi hade bara en timme. Filmar med kamera utan stabilisering (BMPCC4K) Och en lins utan stabilisering (Sirui 50mm anaformic). Manuell fokusering. Utan stativ. Det är svårt att panorera i en sådan situation :) Jag har en gimbal, slider, drönare, men mina vänner saknar tid. Jag har inte möjlighet att använda dessa verktyg. Färger och montering är en mycket individuell fråga. Jag lär mig hela tiden, men jag vet en sak, jag vill inte göra vad alla andra gör :) Hälsningar.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Jag tycker det kan vara gött med lite lugnare klippning och lugnare musik som omväxling. Behöver inte alltid vara så jävla actionpackat med snabba klipp och röjig musik så man får ett epileptiskt anfall.

Angående gradingen så kanske kanske du skulle få till liiiiiite mer "vibrant" färger, men inte mycket mer tycker jag. :D

EDIT: Sjukt att du säger att du har en BMPCC! Jag tänkte just skriva att det ser ut som du filmat med en Blackmagic. Dom har så jävla fin dynamic range. Åtminstone för några år sedan så brukade dom utmärka sig rejält från andra kameror på just den punkten. Jag hade själv en Blackmagic Pocket Cinema Camera och var otroligt nöjd med den!

irus

Aktiv medlem
EDIT: Sjukt att du säger att du har en BMPCC! Jag tänkte just skriva att det ser ut som du filmat med en Blackmagic. Dom har så jävla fin dynamic range. Åtminstone för några år sedan så brukade dom utmärka sig rejält från andra kameror på just den punkten. Jag hade själv en Blackmagic Pocket Cinema Camera och var otroligt nöjd med den!
BMPCC4K är fantastisk. Jag har en Canon M50 men jag använder den knappast. Det är inte ens nära. Och jag älskar den här linsen från Sirui. Jag trodde att jag skulle filma mycket med 24-105 f4 IS, men jag använder det knappast heller. När det gäller färger vill jag verkligen undvika likheter med GoPro. Färgkorrigering är som att laga mat. Om du gillar vad du gör betyder det att du gör det rätt. Och jag ville aldrig laga mat som alla gillar, om du vet vad jag vill säga :)

cubefritzz

Aktiv medlem
Det finns inga frivilliga? Är mina produktioner så dåliga?
Tvärtom, tycker jag att du är duktig. Kom upp till Norra Bohuslän så kan vi skapa film. Har hur goa banor som helst här uppe. Kan inte säga att Eklanda och Ängården kommer i närheten av våra bergiga berg & dalbane stigar på flera mil, som innehar dessutom naturliga hopp mm =). Ja jag har kört i skogen där vid Eklanda både på stigarna och de så kallade "offpist" banorna bredvid. Visserligen sköna banor men för kort =).

irus

Aktiv medlem
Tvärtom, tycker jag att du är duktig. Kom upp till Norra Bohuslän så kan vi skapa film. Har hur goa banor som helst här uppe. Kan inte säga att Eklanda och Ängården kommer i närheten av våra bergiga berg & dalbane stigar på flera mil, som innehar dessutom naturliga hopp mm =). Ja jag har kört i skogen där vid Eklanda både på stigarna och de så kallade "offpist" banorna bredvid. Visserligen sköna banor men för kort =).
Det är inte omöjligt. Var exakt?

Carl A

Aktiv medlem
meddelar härmed att det är inte mig du söker...

kul grej, lägg gärna ut filmen här sen

irus

Aktiv medlem
Här är en video som jag gjorde förra hösten. Det sköts med en Canon M50 och en drönare. Jag skulle vilja göra något liknande igen, men bättre. Det tar tid för det, men jag tror att effekten kan vara fin eftersom jag har bättre utrustning nu och jag lärde mig videoredigering lite bättre.

irus

Aktiv medlem
https://instagram.com/johanssonsimon?igshid=164sizrkb1wl8

Två riktigt vassa Göteborgare 👍🏻
Jag pratade med Felix. Vi ska göra något tillsammans, men när det gäller honom måste jag träna lite mer med drönaren.
Kom förbi Stockholm så fixar jag ett gäng som vill köra branta saker fort!😉
Tack för inbjudan. I år blir det tufft.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag är cyklist, men jag hittade en ny hobby. Videography. Jag letar efter en person som kan cykla bra och inte är rädd för kameran. Helst på dina favoritplatser, där du känner dig stark. Jag kommer inte att betala dig, men du kommer att ha något att visa dina barnbarn i framtiden när du blir gammal och ingen kommer att tro att du en gång var modig och atletisk. Jag är intresserad av korta men intensiva segment, till exempel Downhill for goats eller Funduro i Änggården. Låt mig veta om du har tid och känner för det. Du behöver bara veta att det tar lång tid. Många upprepningar. Mycket klättring för att få fart. Jag kommer att vara tacksam. Det är svårt att växa när det inte finns någon att filma. Jag jobbar mycket själv (Sportson Järnbrott), men brukar ha två lediga dagar på veckor, men inte alltid. Jag kan komma till din "lekplats", men det var lättast för mig att besöka Änggården. Området är inte stort och jag kommer att röra mig på fötterna. Dessa är mina två sista filmer:
Jag har egentligen ingenting att tillföra. Vill bara säga att jag tycker den inledande texten i trådstarten är väldigt fint skriven.

irus

Aktiv medlem
Jag köpte en ny lins. Vidvinkel utan "fiskögen". Nästa video kommer att fångas med två linser. Laowa vidvinkel och Sirui anaformisk. Jag väntar på leverans :)

irus

Aktiv medlem
Fina videos! Jag ställer gärna upp någon dag och cyklar lite, Ängårdsbergen är en favorit.
Bra! Vilka stigar gillar du mest? Frågan om timing. Jag har ett konstigt schema men ganska flexibelt samtidigt. Nu finns det fortfarande dagsljus länge, så någon lördag eller söndag eftermiddag ... kanske?

Senast ändrad:

Fredrik Larsson

Aktiv medlem
Bra! Vilka rutter gillar du mest? Frågan om timing. Jag har ett konstigt schema men ganska flexibelt samtidigt. Nu finns det fortfarande dagsljus länge, så någon lördag eller söndag eftermiddag ... kanske?
Någon lördag eller söndag hade absolut fungerat, vi kan ta detaljer i PM.

victoringemar

Aktiv medlem
Fina filmer! Jag gillar verkligen det stuket du kör, väldigt härligt med variation mot de klassiska hårdrocks-fullgas-editsen man ser. Gillar även att det är mycket natur i bild och att cyklist bara kommer med i halvkropp ibland. Även där skönt med lite variation ✌

Hoppas verkligen ni får till lite filmning 👍

irus

Aktiv medlem
Fina filmer! Jag gillar verkligen det stuket du kör, väldigt härligt med variation mot de klassiska hårdrocks-fullgas-editsen man ser. Gillar även att det är mycket natur i bild och att cyklist bara kommer med i halvkropp ibland. Även där skönt med lite variation ✌

Hoppas verkligen ni får till lite filmning 👍
Jätte tacksam. Lovar att det kommer mer i framtiden.

Drosa

Aktiv medlem
Om du söker någon talang för filmning så tycker jag du ska fråga vilken fotbollsklubb som helst. IFK Göteborg ligger väl nära till hands.

irus

Aktiv medlem
Jag har en ny lins. Sigma Art 18-35mm F1.8 (F1.2 med speedbooster). Super skarp och mycket ljusstark. Arbetar 11 timmar om dagen och det finns fortfarande en kort träning efter jobbet, så dåligt med tiden. Men jag har en ledig dag på lördag, så om det inte regnar, gör jag något för att testa med den här linsen. Jag måste vänta på Laowa 9mm, men det kommer förmodligen att vara värt det.

irus

Aktiv medlem
Videon är inte relaterad till MTB, men den ger dig en aning om hur nästa produktioner kommer att se ut. Jag menar färgerna och skärpedjup. Det är inte det enklaste objektivet att använda (det släpper in mycket ljus), men jag lovar att jag ska lära mig och det kommer att bli nästa nivå. Jag väntar fortfarande på Laowa 9mm.

SocialGimp

Aktiv medlem
Canon M50, BMPCC4K o anamorfiska linser låter som min favoritinköpslista! Skitfina filmer, finliret med klippning kommer säkert! Själv filmar jag med en 4 år gammal mobil...

irus

Aktiv medlem
Tack. För några dagar sedan sålde jag M50 med alla linser, adaptrar och tillbehör. Jag köpte istället Blackmagic Micro Cinema Camera. Den har en lite äldre sensor än BMPCC4K men det kommer att vara en bra B-kamera. Jag kommer också att sätta upp en ny YT-kanal. Vill separera filmer från min polska vlog . Vi kommer att skjuta Trenduro på lördag, om allt går som planerat.

SocialGimp

Aktiv medlem
Tack. För några dagar sedan sålde jag M50 med alla linser, adaptrar och tillbehör. Jag köpte istället Blackmagic Micro Cinema Camera. Den har en lite äldre sensor än BMPCC4K men det kommer att vara en bra B-kamera. Jag kommer också att sätta upp en ny YT-kanal. Vill separera filmer från min polska vlog . Vi kommer att skjuta Trenduro på lördag, om allt går som planerat.
Blackmagic Micro Cinema Camera låter nice. Måste man inte ha en massa extra tillbehör till den för att den ska funka att filma med?

Varför gillade du inte Canon M50? Är det för att du vill filma i riktig 4K kanske?

irus

Aktiv medlem
Jag har redan bra 4k kamera. Den Bmmcc filmar i 1080 upp till 60fps men...wait for it...RAW. Man kan göra mycket mer med RAW bilder.

SocialGimp

Aktiv medlem
Det ser för övrigt ut som Smögenbryggan där i bakgrunden på din profilbild. Jag släpper en film på fredag just därifrån. 😁

irus

Aktiv medlem
Premiären på min nya kanal. Det kommer bara att finnas MTB-filmer här. Ingen vlogging. Endast cyklar och musik och lokala eller icke-lokala MTB-spår. Och lokala hjältar, förstås. Fortfarande i 1080p men det blir 4k. YT bearbetar.

yonsson

Aktiv medlem
Tack. "Trenduro" är ett kort segment. Jag ville att det skulle ses i filmen.
Hoppas ni kör ett snabbare segment nästa gång. Branta partier (som i filmen) framstår sällan som branta på film, hög fart däremot är lättare att uppleva från skärmen.

irus

Aktiv medlem
Hoppas ni kör ett snabbare segment nästa gång. Branta partier (som i filmen) framstår sällan som branta på film, hög fart däremot är lättare att uppleva från skärmen.
Det här är inte precis mitt mål. Jag vill göra fina filmer om cyklister på lokala rutter så hastighet kommer inte alltid att vara där. Den typ av filmer de flesta kan relatera till. Filmer som inte väcker låg självkänsla hos tittaren på grund av brist på teknik eller hastighet, tvärtom. De flesta av oss kör inte världsmästerskapsnivå. Masters har sina filmer, och vi kommer också att ha våra filmer. Bara, naturligtvis, ingen överdrift :) Inga grusvägar eller annat nonsens. Tekniska rutter som vi kör dagligen från ett annat perspektiv än GoPro.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer